Redactionele richtlijnen Marketingfacts

Zoals frequente lezers van Marketingfacts wel gemerkt hebben, is het laatste jaar het aantal bloggers op Marketingfacts fors toegenomen. Bloggers die vaak werkzaam zijn bij adverteerders, media- of reclamebureaus en schrijven over hun vak en soms over eigen campagnes. Mede op verzoek van onze bloggers die zich vaak afvragen wat nu wel/niet mag bijvoorbeeld bij het bloggen over je eigen werk, hebben we daarom sinds kort een aantal richtlijnen voor onze bloggers intern online gezet. Via deze richtlijnen willen we er voor zorgen dat ondanks de diversiteit van bloggers, Marketingfacts toch zoveel mogelijk één gezicht uitdraagt en ook de kwaliteit inhoudelijk op peil blijft. Het geheel bestaat uit een stukje achtergrondinformatie over Marketingfacts en informatie over bloggen in het algemeen gecombineerd met richtlijnen rondom inhoud en opmaak.

Een aantal bloggers waren erg blij met de geboden informatie en we kregen ook vrij snel de vraag of het geheel als basis mocht worden gebruikt voor een aantal andere blogs. Lees meer over: Redactionele richtlijnen Marketingfacts.

De waarde van voetbalmerken

Het is nauwelijks een week terug dat AJAX en AZ de knuppel in het hoenderhok smeten en over de waarde van hun merk begonnen te steggelen. De individuele ambities van de clubs verstoren de cohesie binnen de ECV en frustreren de komende tender voor de voetbaluitzendrechten. Uitgerekend nu komt reclamebureau BBDO met een alleraardigst lijstje over merkwaarde van voetbalclubs in Europa.  Het verbaast uw blogger dezes nauwelijks dat de publicatie op dit AJAX niet geheel ongelegen moment komt. Immers de onderhandelaars uit Amsterdam pretenderen nog steeds representanten van het sterkste eredivisiemerk te zijn en worden door BBDO op hun wenken bediend. Lees meer over: De waarde van voetbalmerken.

Is Bearforce1 wel zo’n gigantische internethit?

Ik had de video al eerder gezien en zag ‘m vanmiddag weer voorbij komen op de weblog van IN10. Ik heb het over de debuutvideo van de Nederlandse homogroep Bearforce1 dat een hit is op YouTube (met name dankzij lyrische berichten op de populaire Amerikaanse showbizzblog PerezHilton.com).

In De Wereld Draait Door verteld acteur Roeland Fernhout hoe hij in beschonken toestand de harige homo band bedacht. Een leuk verhaal, zeker ook wanneer een Argentijnse persiflage op Bearforce1 wordt getoond. Maar is het nu werkelijk zo’n gigantische internethit als men ons wil laten geloven? Ruim 785.000 keer bekeken op YouTube is aardig maar ook weer niet heel bijzonder. Esmee Denter’s nummer ‘What goes around’ is inmiddels meer dan 9,7 miljoen keer bekeken. Wie op Google of YouTube zoekt naar Bearforce1 zal al snel zien dat het vooral eigen promotiestukjes en ANP-berichten zijn. En na de lancering van de video eind juli is de belangstelling in de blogosfeer al snel verdwenen.

In hoeverre zou Fernhout zich overigens hebben laten beinvloeden door de Backstreet Bears? 😉 Lees meer over: Is Bearforce1 wel zo’n gigantische internethit?.

The Economist tipt bloggers

Het Britse weekblad The Economist denkt een nieuwe manier te hebben gevonden om lezers naar zijn website te lokken. Het weekblad gaat voortaan een deel van zijn content weggeven aan politieke webloggers, nog voordat de volledige content online wordt gezet. The Economist gaat hiervoor met de honderd invloedrijkste politieke weblogs in zee. Veel bezoekers van de site van The Economist komen nu al via deze weblogs op de site terecht (via: Internetjournalist).

Dit is weer een nieuwe variant op de linkstrategie die we eerder hebben gezien bij o.a. Standaard en New York Times. Wie kent nog meer online dagbladen of magazines die weblogs inzetten voor genereren van meer bezoek en/of betere positie in de zoekmachines? Lees meer over: The Economist tipt bloggers.

Viral Friday: Britney Spears vs Tyra Banks

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Tips en ideeën kun je sturen naar viralfriday@marketingfacts.nl.

De nummer 1 positie in de Viral Friday Top 10 van deze week is voor Matthew van Don’t Feed The Artist met Britney Spears vs Tyra Banks. Het zit Britney de afgelopen twee weken niet echt mee. Na het gênante optreden tijdens de MTV kreeg La Spears het nodige te verwerken, o.a. het opzeggen van haar management en advocate, testen op drugs- en alcoholgebruik en wat al niet meer. Matthew maakte dit zeer goed gemonteerde filmpje van Britney en Tyra Banks, waar Tyra Britney flink eens toespreekt. Op plek 2, Obama Girl: I Like a Boy. Amber Lee Ettinger is terug! En niet alleen, ze heeft de Obama Girls, Giuliani Girls en de Romney Girls meegenomen voor een nummer voor de Amerikaanse troepen. In slechts 2 dagen tijd staat de YouTube teller op bijna 400.000 views! De video PETA: Alicia Silverstone maakt de top 3 deze week compleet. De actrice (bekend van de films Clueless en Scooby Doo 2) is uit de kleren gegaan voor dierenrechtenorganisatie PETA. De actrice promoot in het spotje de voordelen van vegetariër zijn.

Benieuwd naar de complete top 10 van deze week? Kijk dan snel verder! Uiteraard zijn we zeer benieuwd naar jullie reacties. Veel plezier. In verband met vakantie (in Stockholm) zal er volgende week géén Viral Friday verschijnen. De volgende editie is dus op 5 oktober.

Meer Lees meer over: Viral Friday: Britney Spears vs Tyra Banks.

Top 10 Conversie Killers

Veel zelfstudie, website analyses bij klanten en docent ervaring vanuit de trainingen van de leergang online marketeer bij Lectric en de conversie workshops van Marketingfacts vormen de basis voor een persoonlijke Top 10 Conversie Killers. De Top 10 beoogt geen volledige lijst te zijn maar meer stof tot nadenken of een handige korte checklist:

1. Webpagina’s die nergens toe leiden, de pagina’s zonder call to action. Vaak prachtige pagina’s met veel tekst en plaatjes waar onderaan de pagina bezoekers niet worden aangespoord tot verdere actie. Bij elke pagina zou je de vraag moeten stellen: wat wil ik dat de bezoeker gaat doen als hij deze pagina heeft gelezen, of liever gezegd gescand. Lees meer over: Top 10 Conversie Killers.

Interview: Spraakberichten versturen met Yabmail

Sinds vandaag is Yabmail uit de beta-omgeving. Met Yabmail kun je op internet een bericht inspreken en dat direct per email versturen. Een kind kan de was doen: het werkt allemaal bijzonder eenvoudig, registreren hoeft niet, binnen no-time heb je een spraakbericht verstuurd.

Om je bericht te ‘pimpen’ hebben ze bij Yabmail enkele geluidseffecten klaargezet. Die kan je als intro of uitro gebruiken, maar ook als achtergrondgeluid. In het persbericht dat is rondgestuurd zegt Pieter Plass, de bedenker van Yabmail: ‘Communicatiemiddelen werken het best als je ze persoonlijk maakt. Bij het standaard emailen is dat persoonlijke tintje vaak ver te zoeken.’

Allemaal mooi. Maar wie gaat het doen, waarom, hoe en wat? Er is toch allang Skype? Totaal overbodig, natuurlijk dat Yabmail. Zou je zeggen. Een interview met oprichter Pieter Plass. ‘Zie het een beetje als de Google way.’

Wie gaat dit gebruiken?

Plass: ‘Hier kunnen we alleen maar over speculeren. Als je de voordelen er van inziet dan is het aannemelijk dat het een breed toepassinggebied heeft. Dit zijn niet alleen de kleintjes, tieners, of oma die regeert op het berichtje van de kleinzoon. Het gaat verder dat een berichtje op Valentijnsdag of de grap met een collega. Lees meer over: Interview: Spraakberichten versturen met Yabmail.

SBS dreigt blog Dutchcowboys met rechtszaak

SBS en Dutchcowboys hebben ruzie. Volgens welingelichte bronnen dacht Dutchcowboys te weten dat de inval bij SBS niet alleen om de kansspel ging om fraude met BTW. Zie “FIOD-inval SBS en RTL gaat over miljoenen fraude btw”.

Binnen 24 uur na plaatsing van dit artikel werd Dutchcowboys vanmorgen gesommeerd de post te verwijderen. Tevens zal de schade verhaald worden op het blog aldus de Director Legal & Business Affairs van SBS. Dutchcowboys berichte hierover en voegde een stukje uitleg toe aan de oorspronkelijke post en noemt ook de naam van de de Director Legal & Business Affairs omdat deze aan de telefoon nogal uit de bocht was gevlogen.

Het toegevoegde stukje van vanmorgen.
…SBS laat weten dat bovenstaande bericht volstrekt onjuist is. Volgens SBS heeft ook de officier van justitie op deze zaak, de heer Visser, bevestigd dat de berichtgeving onjuist is en dat dit onmogelijk afkomstig kan zijn van een bron rondom het onderzoek….

Dutchcowboys is mijn inziens terecht niet ingegaan op het verzoek van verwijdering. Zij vinden hun bron nog steeds geloofwaardig. Lees meer over: SBS dreigt blog Dutchcowboys met rechtszaak.

Online salesteam Sanoma naar ilse media

Per 1 oktober maakt het online sales team van Sanoma Uitgevers deel uit van ilse media. Online sales wordt toegevoegd aan de sales organisatie van ilse media aldus het persbericht dat vanmorgen is verstuurd.

De overgang van het online sales team van Sanoma Uitgevers naar ilse media komt voort uit de wens om de online organisatie binnen Sanoma Uitgevers nog beter te beleggen en de specialismen bij elkaar te brengen. Op deze manier kunnen beide partijen profiteren van kennisdeling en schaalvoordelen. “Met de samenvoeging van Sanoma Sales Online en ilse media verstevigt ilse media haar positie van grootste online internetuitgever van Nederland en worden we marktleider in de doelgroep vrouwelijke boodschappers 20-49”, zegt Paul Molenaar, CEO ilse media. “Het is een stap in de ‘one-stop-shop’ strategie van ilse media op het gebied van online advertising. Voor onze adverteerders betekent de netwerk- en portfolio uitbreiding dat ze één aanspreekpunt hebben voor het realiseren van elke doelstelling (spot- en non-spot) en elke doelgroep.”

Moet eerlijk zeggen dat ik eerder zou verwachten dat ilse media richting Sanoma zou verhuizen, maar de stap om beide online salesteams samen te voegen lijkt mee een logische gezien de strategie van Sanoma. Lees meer over: Online salesteam Sanoma naar ilse media.

Page generated in 1,284 seconds. Stats plugin by www.blog.ca