The Gift Economy

Op 1 en 2 oktober werd bij de EBU, The European Broadcast Union in Génève, gediscussieerd over Open Source toepassingen in de media tijdens een tweedaags Seminar. Sprekers uit binnen- en buitenland hielden lezingen over dit thema. Met name de ondervertegenwoordiging van het gebruik van open source in de media kwamen aan bod, alsmede de rol die de EBU zou kunnen spelen bij het stimuleren van het gebruik van open source in media

Innovatie gaat hand in hand met en open source en open standaarden, standaarden die door alle applicaties gelezen kunnen worden zoals XML en RSS. Vrije en open technologie is nodig om aan de nieuwe wensen te kunnen voldoen, of zoals de Spaanse premier Felipe Gonzalez, een voorstander van open technologie, ooit zei: “Access to IT is not enough, it is the ability to create, to add value, that is important”.

Tijdens de EBU meeting bleek dat op verschillende fronten in de media al initiatieven genomen worden rond open source en open standaarden.

Lees verder op pagina: The Gift Economy

Categorieën TV

Cijfers

“wetenschappelijk is bewezen dat….” of “onderzoek wijst uit dat….”? Meestal staat er geen bronvermelding bij of een of andere onbekende universiteit in Verweggistan, liefst in Azië of het Oostblok. Zo is er ook een woud aan onderzoeken over toekomstige ontwikkelingen op mediagebied. Een onderwerp waar druk over gespeculeerd wordt en waar het soms lijkt dat in het land van de blinden Eenoog koning is. Weinig bedrijven durven stappen te zetten en als iemand een duidelijke mening of visie etaleert wordt dat al snel omarmd terwijl het ook maar een mening is, niet wetenschappelijk bewezen. OK, terug naar dat onderwerp. Ik las een onderzoek over het zapgedrag van consumenten, in opdracht van KPN. Wat bleek: de meeste consumenten zeggen nooit meer dan 10 kanalen te bekijken uit het enorme aanbod. Toevallig toch dat KPN Digitenne aanbiedt waarbij het enige nadeel, vind ik, is dat ze maar een gelimiteerd aantal kanalen aan kan bieden. Consumenten kijken natuurlijk niet naar honderd kanalen, maar kiezen uit honderd kanalen hun favoriete 10 kanalen. Zo zit het volgens mij. Een voorbeeld waar de uitkomst van het onderzoek wel heel erg in het straatje van de opdrachtgever past.

Meer lezen

Page generated in 1,355 seconds. Stats plugin by www.blog.ca