Een eigen YouTube pagina

Met de kreet “YouTube is verkocht voor 1.6 miljard, wat gaat het jou opleveren?” is de website StartYourTube gestart. Maak een eigen YouTube-dienst en verdien miljoenen?

De video-share pagina’s kun je voorzien van eigen naam, merk en branding. Zelf een eigen domeinnaam is mogelijk. De opzet lijkt uiteraard verdacht veel op YouTube, zelfs het logo van StartYourTube is een afgeleide van het YouTube logo. Benieuwd hoelang Google dit goed gaat vinden.

Meer lezenEen eigen YouTube pagina

HDTV, zijn we er klaar voor?

iMMovator, de netwerkorganisatie die zich bezig houdt met de versterking van de crossmediale sector, heeft in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, een onderzoek gedaan naar de effecten van de introductie van HD in Nederland.  Dat onderzoek was mede onderwerp van gesprek tijdens de HD dagen in Hilversum, begin maart. Hoe is de stand van zaken en wat is HD eigenlijk?

Lees het artikel

Omzet mobiel naar 31 miljard EURO

Juniper research heeft berekend dat de combinatie van een grotere 3G adoptie en meer richmedia content voor mobiel de omzet aanzienlijk zullen verhogen naar 31 miljard EURO in 2010. Met name China en het Verre Oosten zullen 41% van die omzet voor hun rekening nemen. De auteur van het rapport, Dr. Windsor Holden, schrijft dat er wel nog enkele drempels moeten worden genomen. Zo is het over het algemeen bar gesteld met de user interface, is de dekkingsgraad van 3G nog niet altijd optimaal te noemen en moeten de kosten van een flatfee abonnement omlaag. Maar de traditionele killer apps als ringtones en wallpaper zullen concurrentie krijgen van streaming video, social networking en multiplayer gaming.

UGC en auteursrecht

TNO-ICT heeft een rapport gepubliceerd over businessmodellen rond User Generated Content sites, zoals MySpace, Revver en de bekendste: YouTube. Met name de rechtenkwestie is daarbij een heikel thema, want veel van de content die te zien is op YouTube, is professioneel gemaakte content en daarom meestal niet rechtenvrij. Copyrights worden dan ook op grote schaal geschonden. Er wordt veel tijd en geld besteed aan het moderen van content en het verwijderen bij rechtenschending, waardoor de internetter ontmoedigd wordt dit soort content te plaatsen. 

Open Content
Hoewel ik zelf voorstander ben van “Open Content” en vind dat men moet ophouden met DRM-kwesties (funest voor de creativiteit), begrijp ik ook dat het momenteel niet realistisch is om te denken dat de productiemaatschappijen en omroepen dure producties gratis aan gaan bieden. Maar, in plaats van oeverloos achter de feiten aan te lopen, zie de zinloze strijd van de muziekmaatschappijen, zou een ander model wel kans hebben, namelijk het afrekenen van rechten op basis van de populariteit van een geplaatst filmpje. Eenzelfde model kennen BUMA en de omroepen, namelijk het afrekenen van auteursrechten op basis van de omzet. Dat zou een hoop controle schelen en heeft als bijkomend voordeel dat content vrij geplaatst kan worden, tenzij het populair wordt. Dan ontstaat een luxeprobleem, want dan is er ook geld te verdienen aan content en is het niet meer dan fair dat die inkomsten gedeeld worden met de rechthebbenden.
Beleidsbrief
Het kabinet heeft inmiddels een beleidsbrief opgesteld om de schending van auteursrecht aan te gaan pakken. De betrokken ministers,Hirsch Ballin, Van der Hoeven en Plasterk, willen vooral het uploaden van illegaal materiaal aan gaan pakken, het downloaden blijft vooralsnog toegestaan.
Lees meer op www.lucasvroemen.nl

USB op z’n mooist

Soms kom je wel eens tekort. Zo had ik recentelijk een USB hub nodig. De poorten van mijn notebook zitten constant vol en het is verder een hoop geswitch, waarbij zelfs moeder Theresa haar geduld zou verliezen. Computers zijn vaak niet de mooiste objecten en USB hubs zijn net als de minst populaire jongens uit mijn ‘goeie ouwe’ middelbare schooltijd. Je ziet ze liever niet en toch zit je er jaren mee.

Toch zijn er soms jongens, die zichzelf op weten te krabbelen tot de meer geziene groep. Dat is LaCie goed gelukt. USB is lelijk en LaCie is duidelijk een merk, wat niet zoveel met lelijk te maken wilt hebben.

Dussssss…..men neme:

  • 4 USB 2.0-poorten en 2 FireWire 400-poorten
  • plug & play, hot-swappable.
  • 8 soepele kabels, 8 kleurrijke LED’s, USB-lampje, USB-ventilator

En dan krijg je:

Dit zie ik helaas niet elke dag. Stijlvol en (hopelijk) functioneel. Helaas iets teveel van het goede voor mijn doen, maar een hippe onderneming zou dit zeker op het bureau moeten hebben staan. Plantjes neerzetten heeft ook z’n beste tijd nu echt wel gehad. Don’t go green, go digital!

KPN stopt met Shoobidoo

Shoobidoo, het klinkt als een vreugdekreet, maar zo kan je het eigenlijk niet noemen. Deze dienst van KPN, een YouTube-kloon, is er namelijk per 1 april dit jaar mee gestopt. Vanaf 9 december 2005 was deze online videodienst in beta. Vervolgens is Shoobidoo nooit meer uit die fase gegaan.

Wat kon je er mee?
Shoobidoo was een portal waar je je filmpjes op kwijt kon. In dat opzicht was het dus een echte YouTube kloon. Ook kon je de filmpjes indelen in bepaalde categorieën of channels. Vrijwilligers controleerden of het filmpje in die categorie paste, waarna het op de site geplaatst werd. Uit de Google cache heb ik nog de volgende beschrijving van Shoobidoo weten te halen:

Shoobidoo wil uitgroeien tot de grootste user generated videosite van Nederland. Door alle video’s in een bepaald interessegebied te koppelen, zullen video channels ontstaan die via diverse media (internet, mobiel, televisie) kunnen worden ontsloten.

Opvolger
Shoobidoo was dus helemaal niet zo anders als de rest van de aanbieders. Daarom kwam KPN met de gedachte van een opvolger, “Shood”. Hiermee werd ingespeeld op het idee van doe-het-zelf televisie (zie: De Nieuwe Reporter). In tegenstelling tot Shoobidoo richtte Shood zich ook op televisie. Shood was namelijk een site waarop je je eigen digitale televisiekanaal kon maken. Het heeft echter nooit het daglicht mogen zien.

Waarom gestopt?
Op de site van Shoobidoo staat nu dat er te weinig belangstelling voor was. Terwijl KPN nog bezig was hebben de Nederlanders verder gekeken dan hun neus lang is; in de vorm van YouTube.  Bovendien is de naam Shoobidoo niet bepaald sterk als je het in moet typen; je kan je vast wel voorstellen dat er veel tikfouten gemaakt worden bij het invoeren van de url. KPN had hierom denk ik ook de domeinen Shoobidoe en Sjoebidoe automatisch naar Shoobidoo laten leiden. Maar daar zijn nog vele varianties op mogelijk. En belangrijker: zelf heb ik nog nooit van deze website gehoord. In 2006 was het een en al Hyves en YouTube dat de klok sloeg.

Shood
Waarom Shood dan gestopt is, is mij niet bepaald duidelijk. Het idee van een eigen televisiekanaal (zoals de Amerikaanse “public access” televisie shows) lijkt een prima idee. Maar de digitale televisiemarkt was er blijkbaar nog niet klaar voor. Wanneer het grootste gedeelte van Nederland digitale televisie heeft, moet dit toch te realiseren zijn. Wellicht kan KPN leren van haar fout met Shoobidoo, en ons verrassen met een nieuwe Shood op een juist tijdstip.

Het servergeweld van Google

Ook altijd al willen weten hoe Google dat toch doet? Google is snel, is er altijd, is overal en kan wel tegen zo’n 200 miljoen zoekopdrachten per dag stand houden. Dat redt je dus niet met een Packard Bell Pentium huppel-de-pup huismuis pc. Ik heb me toch altijd afgevraagd, wat daar precies voor nodig is aan hardware. Veel, heel veel bruutstollende bakbeesten en heel, heel veel ruimte waar deze machines kunnen brommen.

Voor wat, hoort immers wat: een heleboel datacenters. En dit zijn ze dan:

Nederland mag in vergelijking met andere Europese landen, zich niet de meeste datacenters toerekenen. Opvallend, aangezien in Amsterdam het grootste internetknooppunt ter wereld is opgebouwd en wij zat water hebben (Google koelt de servers namelijk door middel van waterkoeling en beschrijft dit punt als eis). Onze bratwurst knagende buren hebben blijkbaar het beste beentje voor gezet.

Hoe en wat Google zoal doet omtrent het geweld van alle apparatuur in toon te houden, blijft nog altijd vrij duister. Een medewerker van Google heeft tot slot nog enigzins nuttige tips voor al jullie server-0-fielen.


Google’s criteria when selecting locations for data centers (source: Pingdom)

* Large volumes of cheap electricity.
* Green energy. Focuses on renewable power sources.
* Proximity to rivers and lakes. They use a large amount of water for cooling purposes.
* Large areas of land. Allows for more privacy and security.
* The distance to other Google data centers (for fast connections between data centers).
* Tax incentives.

De Kunst van HD

Terwijl in Hilversum de HD-Dagen gehouden werden over de introductie van HD in Nederland, vond in Maastricht een uniek HD-project plaats rond de Tefaf, ‘s-werelds belangrijkste kunstbeurs.
De regionale zender L1 en het livestyle magazine Chapeau! ontwikkelde rond deze kunstbeurs, een multiplatformproject.  L1 maakte Tefaf Journals die getoond werden op een gesloten Tv-circuit (digital signage) in HD kwaliteit en verzorgde een dagelijks Tefaf Nieuws bulletin van 15 minuten in SD voor RTL-Z en RTL7.

Lees meer

2009 NLD 1 t/m 3 in HD op de kabel

Ziggo, de combinatie van Casema, Multikabel en @Home gaat als eerste kabelbedrijf de HD versie van de landelijke publieke zenders vanaf 2009  toevoegen aan hun digitale pakket. De kabelabonnees hoeven geen extra abonneegeld te betalen voor de HD kanalen in het digitale basispakket. Later dat jaar volgt UPC. In 2008 zullen de Olympische Spelen en het Europees Kampioenschap Voetbal al in HD te zien zijn bij de kabelbedrijven.

Page generated in 1,663 seconds. Stats plugin by www.blog.ca