Non-lineair TV-kijken vooral bij jongeren

Stel je geeft TV-gidsen uit en het non-lineair TV-kijken groeit als kool, dan wil je daar de vinger achter krijgen. Dat deed Bindinc dan ook. Vorige week publiceerde het een Veldkamp-studie onder 1.280 respondenten van 13-70 jaar, die zich uitgebreid lieten ondervragen over hoe zij zich het liefst willen laten ‘gidsen’ in TV-land. En wat blijkt: we raadplegen tv-gidsen en EPG’s (elektronische programmagidsen) het vaakst om te bepalen wat ze willen zien op tv. Bij de 55-plussers is de traditionele tv-gids het belangrijkste middel, terwijl 18-54-jarigen vaker de EPG als bron gebruiken. Jongeren kijken vaker spontaan TV en gebruiken vaker social media voor programma-informatie. Hoewel de meeste audiovisuele content via het televisietoestel het huishouden binnenkomt, worden er ook steeds vaker andere apparaten voor gebruikt. Meer dan zeven op de tien Nederlanders kijken ook op de desktop of notebook, terwijl circa de helft via de tablet kijkt en iets meer dan vier op de tien via de smartphone. Deze apparaten worden vooral gebruikt voor internetvideo’s (op alle apparaten) en programma gemist (op tablets, desktops en notebooks). De meest gebruikte toepassingen daarbij zijn uitzendinggemist en YouTube.

Uit het onderzoek van Bindinc blijkt dat de onderzochte doelgroep gemiddeld 3,6 uur per dag naar audiovisuele informatie kijkt, waarvan 2,1 uur lineaire televisie. Lineair kijken is nog altijd dominant, maar naarmate men jonger is, wordt minder lineair gekeken en meer naar internetvideo’s, opgenomen televisie, programma gemist en Video On Demand (VOD). Zo kijken 13-18-jarigen 1,5 uur per dag lineair en 0,9 uur naar online video’s. 

Van de 13-70-jarigen bepaalt bijna de helft van tevoren wat men wil zien, terwijl een iets kleinere groep ‘spontaan’ kijkt. Hoe ouder, des te meer gepland en des te minder spontaan men kijkt. Een kleine 50% van de Nederlanders gebruikt de EPG als informatiebron, gevolgd door de traditionele tv-gids (36%) en apps (21%). Vooral  de 55-plusser gebruikt de traditionele papieren programmagids, terwijl 18-54-jarigen hier vaker de EPG voor gebruiken. Bindinc noemt het opvallend dat een kwart van de jongeren (13-17) gebruik maakt van sociale media (facebook) voor programma-informatie.

Het bereik van de RTV-bladen is de laatste jaren flink afgenomen. Vorig jaar constateerden we al een daling van 27% t.o.v. 2007. Als de 55-plussers de gids nog steeds hanteren als leidraad voor TV en de jongeren de EPG en sociale media gebruiken, zal het bereik van deze bladengroep zich langzamerhand uithollen.

The post Non-lineair TV-kijken vooral bij jongeren appeared first on Mediaonderzoek.nl.

Hoe beïnvloed je Google’s Knowledge Graph?

In mei 2012 lanceerde Google de Knowledge Graph. De graph begrijpt feiten over mensen, plaatsen, bedrijven etc. en verbindt deze entiteiten met elkaar. Google geeft daardoor steeds vaker zelf antwoord op je vraag. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar ‘Michael Jackson geboortedatum’ verschijnt het antwoord op die vraag als eerste resultaat op de pagina, boven de […]

Maurice de Hond: “We moeten kinderen niet voorbereiden op het verleden, maar op de toekomst”

Maurice de Hond: “We moeten kinderen niet voorbereiden op het verleden, maar op de toekomst”

Maurice de Honds dochter is net naar school. Een jaar of dertig geleden ging ook al een kind van hem naar school. De tijden zijn veranderd, maar de scholen in zijn ogen niet. Gekscherend noemt Maurice het ook wel musea. Daarom startte hij de iPad-school, een innovatie in het onderwijs.


Lees meer over: Maurice de Hond: “We moeten kinderen niet voorbereiden op het verleden, maar op de toekomst”.

Woningcorporaties: zo bouw je aan succes op social media

Woningcorporaties in Nederland staan als maatschappelijke organisaties midden in de samenleving. Een weloverwogen en consequente inzet van social media verkleint de traditionele kloof tussen de corporatie en haar bewoners. Wat zijn typische aandachtspunten voor deze bedrijven, als het gaat om de inzet van social media? Het draait om de bewoners Vanuit hun sterke maatschappelijke betrokkenheid, is […]

Jan Riemens (Zoomin.TV): 20 miljoen omzet met online video

Jan Riemens (Zoomin.TV): 20 miljoen omzet met online video

Vierhonderd video’s per dag, 365 dagen per jaar, in 35 verschillende landen, in 15 talen, een recente jaaromzet van 20 miljoen euro en 140 medewerkers. Een paar indrukwekkende cijfers die betrekking hebben op het Amsterdamse Zoomin TV. En toch zal de gemiddelde Nederlander nog nooit van het bedrijf hebben gehoord. Dat komt omdat Zoomin TV zich niet rechtstreeks richt op consumenten. De door hen geproduceeerde video’s worden gedistribueerd over meer dan 2.000 aangesloten websites. “Of je nou een site bent voor voetbal, vissen of games, dat maakt niet uit: wij hebben daar producten voor.”


Lees meer over: Jan Riemens (Zoomin.TV): 20 miljoen omzet met online video.

Page generated in 1,550 seconds. Stats plugin by www.blog.ca