PS3 heeft moeite met Black Ops III

Call of Duty fans met een PS3 reageerden ongetwijfeld opgelucht op het nieuws dat er toch nog een Black Ops III op hun console zou verschijnen. Nu misschien niet meer. We zijn bijna een maand verder, maar spelers klagen nog steeds over crashes en freezes.

De klachten begonnen sinds de game op 6 november in de winkel lag. PS3-spelers meldden problemen met de match making, niet al te beste graphics, framerate issues en regelmatige crashes, freezes en zelfs zwarte schermen in het openingsscherm.

De PS3-bezitters waren overigens niet de enigen. Over de gehele breedte bleken er problemen rond Call of Duty: Black Ops III te zijn. Al snel stuurde ontwikkelaar Treyarch ook patches voor de Xbox One, PS4 en PC versies van de game uit, die op 16 november verschenen.

Die hielpen niet altijd. PC-bezitters melden dat de updates niet werkten en ook op de oude Playstation 3 blijven de problemen hardnekkig voortduren. Op onder andere het Black Ops III forum wordt er nog steeds geklaagd over crashes, verbroken verbindingen en haperingen.

Naar verluidt is Treyarch bezig met een oplossing. De laatste update – van vorige week – bleek om een 2GB update van de wapens te gaan en gold enkel voor de Xbox One en de PS4. Wanneer de verlossende patch arriveert weet niemand.

Het is onderdeel van een inmiddels zeer bekende trend: games die vol gebreken op de markt arriveren. Battlefield 4, de pc-versie van Batman: Arkham Knight (die inmiddels lijkt te zijn afgeschreven) en Assassin’s Creed: Unity zijn beruchte voorbeelden, maar slechts het topje van de ijsberg. Hoe lang pikken gamers dit nog?

Imagine op eerste plek Top 2000

Imagine van John Lennon is de nieuwe nummer 1 van de Top 2000. Lennon verslaat hiermee The Eagles, die vorig jaar op nummer één stonden met Hotel California. De gehele lijst word zoals elk jaar uitgezonden op NPO Radio 2.

Het nummer van John Lennon wordt gevolgd door de Bohemian Rhapsody van Queen. Dit nummer stond maar liefst 13 keer op nummer 1 in populaire muzieklijst. Vorig jaar werd het van de troon gestoten door The Eagles, zij staan dit jaar op plek 3.

Ook jongeren

Het was tot afgelopen vrijdagavond mogelijk om te stemmen en in totaal hebben maar liefst 4,5 miljoen mensen hun stem uitgebracht. Dat is bijna 20 procent meer dan vorig jaar. Opvallend is ook dat maar liefst 31 procent van de stemmen door jongeren onder 30 jaar is uitgebracht.

Parijs

Imagine stond vorig jaar nog op plek 38 en dat is volgens zendermanager van NPO Radio 2, Jurre Bosman niet vreemd. “De Top 2000 gaat over muziek en de verhalen achter de muziek. Imagine heeft na meer dan veertig jaar nog niets aan kracht ingeboet. Het nummer verwoordt perfect het gevoel na de aanslagen in Parijs. De plaat biedt veel mensen troost en geeft tegelijkertijd hoop. We sluiten het jaar af met een eervolle nummer 1.”

De gehele Top 2000 wordt zoals elk jaar uitgezonden op NPO Radio 2 van eerste kerstdag tot oudejaarsavond. Kun je nu niet wachten tot 25 december? Vanaf 2 december kun je op staatieindetop2000.nl zien of jouw favoriete nummer in de Top 2000 staat.

De DC Daily van 30 november 2015

In de DC Daily vind je leuke, nieuwe, opvallende, interessante en niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, 30 november 2015.

Macbook Air van Apple ook in 15 inch?

Vanaf volgend jaar wordt de Macbook Air mogelijk ook in 15 inch-uitvoeringen uitgebracht. Nu is de laptop alleen beschikbaar in 11 en 13 inch. Als de Macbook Air in 15 inch wordt uitgebracht, wordt dat aangekondigd op het Apple-event in juni 2016. Er gaan ook geruchten dat het nieuwe Macbook Air model een dunnere behuizing krijgt en aan de binnenkant vernieuwd wordt.

macbook-air-15-inch

Macbook Air 15 inch?

Zo maak je de opwarming van de aarde toch nog sexy [infographic]

Nu dan eens een mooi voorbeeld van ‘visual storytelling’ van eigen bodem: over klimaat en opwarming, van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Het onderwerp is in deze weken niet van de voorpagina’s te branden. Dit naar aanleiding van de mondiale klimaattop in Parijs. Het PBL heeft een microwebsite gemaakt waarin diverse tools voor visual […]

Gamecowboys podcast: Super Mario Penisfilter (met Samuel Hubner Casado)

Samuel ‘Spainkiller’ Hubner Casado van de PU is aangeschoven naast Patrick, Martijn en Marnix en dat kan maar één ding betekenen: een geek-out over de Bloodborne DLC. Daarnaast speelden we samen Xenoblade Chronicles X, Star Wars Battlefront, Super Mario Maker, Overwatch en Starcraft 2. Natuurlijk kijken we naar het nieuws en we duiken ook even in Samuels Amiibo-verslaving, want een intervention kan niet meer ver weg zijn in deze fase. Gezelligheid alom dus!

Wil je altijd zeker zijn dat je de podcast zo snel mogelijk te horen krijgt? Abonneer je dan op onze podcast feed en dan ben je elke week opnieuw als eerste aan de beurt. Enjoy!

Sinterklaasdrukte bij bol.com neemt toe: 50% meer cadeautjes

Traditiegetrouw maakt webshop bol.com zich vandaag, de maandag voor Sinterklaas, op voor een recordaantal cadeautjes dat vanavond verpakt moet zijn.

De verwachting is dat de meeste bestellingen binnenkomen rond 21.30 uur, als de dinertafel is afgeruimd en de kinderen naar bed zijn. De topdrukte in de winkel zal nog tot laat in de avond aanhouden waarbij op het drukste moment naar verwachting zo’n 10 artikelen per seconde besteld worden. Even na middernacht verlaten meer dan 300.000 cadeautjes het distributiecentrum om thuis of bij een afhaalpunt bij Albert Heijn bezorgd te worden.

Vorig jaar stond de teller op het drukste moment op 8 bestellingen per seconde. Het aantal bestelde cadeautjes zal vandaag naar schatting bijna 50% meer zijn dan vorig jaar op de drukste dag voor Sinterklaas.

Het is in onze ruim 16-jarige geschiedenis nog nooit zo druk geweest als vandaag. We hadden ons voorbereid op een sterke groei, maar de actuele cijfers overtreffen zelfs onze stoutste verwachtingen. In totaal verwerken we deze sinterklaasperiode meer dan 3 miljoen cadeautjes. Zodra Sinterklaas ons land binnenkomt, zien wij het aantal bestellingen per dag sterk toenemen. De meeste van onze klanten gaan op de maandag voor Sinterklaas over tot aankoop. We merken dat steeds meer mensen vertrouwd raken met het gemak van online winkelen en gebruik maken van de mogelijkheid om vlak voor Sinterklaas nog de laatste inkopen te doen. De kans is dus groot dat deze piek nog zal aanhouden tot en met woensdag.

– Daniel Ropers, directeur bij bol.com, over de sinterklaasdrukte.

Amazon maakt werk van Drone Delivery (video)

Nee, het is er nog niet, maar bij Amazon maken ze er wel al behoorlijk werk van; de levering van bestellingen en pakketjes met drones. In onderstaande video hebben ze kersverse medewerker Jeremy Clarkson ingezet om te demonstreren hoe Amazon Prime Air zal werken. Een typische Clarkson video waarvoor hij, voor zover bekend, geen medewerkers heeft afgetuigd 😉

De drone die Amzon gebruikt ziet er duidelijk anders uit dan de meeste modellen die in de winkels liggen. Hij moet immers pakjes kunnen ‘laden en lossen’; ook als het regent. De drone heeft een bereik van 15 mijl (ca 24 kilometer) en bezorgt het pakketje op de plek waar de ontvanger een soort placemat neerlegt.

GfK: TV is not dying, TV is having babies

In een toepasselijk oranje verlichte zaal in “Beeld en Geluid” ontving GfK op 27 november een select gezelschap relaties om gezamenlijk de 50e verjaardag van het Kijkonderzoek te vieren. Sprekers uit eigen stal en een gastspreker van de BBC zorgden voor de inhoudelijke ingrediënten. Frans Kok was ingehuurd voor een ludieke afsluiting. Barbara Schouten, Business Consultant Consumer Electronics & Entertainment bij GfK , vervulde haar rol als moderator met verve en had bij haar inleiding al meteen twee nieuwtjes in petto: Paul van Niekerk, nu nog algemeen directeur van GfK Hilversum, wordt per 1 januari benoemd tot Regional Lead Audience Measurement & Insights (AM&I) voor de regio South West Europe. Liesbeth Nekkers zal vanaf 1 januari de functie van Head of Audience Measurement & Insights gaan bekleden. Zij zal, samen met de nog aan te trekken Industry Lead Media & Entertainment, alle mediabelangen van GfK gaan behartigen.

Voor de pauze traden Paul en Liesbeth op, evenals Niko Waesche, ook lid van de GfK-familie. Paul nam het publiek mee naar het jaar 1965 waarin de eerste kijkcijfers werden gepubliceerd. Een jaar waarin ook andere succesnummers het licht zagen, zoals de Top 40, de Ster, 3FM en ‘last but not least’ de Golden Earring. Het moge duidelijk zijn: 1965 was een bijzonder jaar. Volgens Paul is het succes van het Kijkonderzoek en van GfK Nederland te danken aan een combinatie van innovatie en ambitie. Ons land is te klein om te experimenteren, het budget daartoe ontbreekt, maar ons land is groot genoeg om te investeren. Dat leidt volgens Paul tot een situatie waarin wordt ontwikkeld ‘on the go’. Daarnaast draagt ons poldermodel bij aan het succes: de samenwerking binnen JIC’s tussen adverteerders, media-adviesbureaus en media-exploitanten heeft tot veel moois geleid.

GfK Router

Voor de toekomst ziet Paul veel heil in de GfK Router. Deze GfK Router komt in huishoudens te staan en vangt al het online verkeer in het huishouden af. In combinatie met de Kijkmeter zal de GfK Router de oplossing zijn om alle offline en online bekeken programma’s en commercials te kunnen meten en rapporteren. Op dit moment loper er testen in Duitsland en Nederland.

Kijkonderzoek is future-proof

Liesbeth waagde zich aan voorspellingen die reikten tot het jaar 2020, maar die ondanks de horizon van vijf jaar toch best lastig blijken. Doel van haar presentatie was om aan te tonen dat het Kijkonderzoek van GfK volledig future-proof is. Maar voordat zij dat deed, brak Liesbeth eerst een lans voor de kracht van televisie. “TV is not dying, TV is having babies”, zo verklaarde zij de toestand in de televisiebranche: allerlei nieuwe concepten en business-modellen worden gelanceerd die vragen om passende methoden en technieken. Het is aan GfK om met passende antwoorden te komen. GfK doet dat onder meer door met enige regelmaat even afstand te nemen en zich af te vragen hoe het Kijkonderzoek eruit zou moeten zien gegeven de nieuwe inzichten, wensen en behoeften. Harry Dekker, mediabaas van Unilever en belangrijke influential binnen BVA bond van adverteerders, deed het aanbod om ook adverteerders bij deze reflectie-sessies uit te nodigen om mee te denken over de toekomst.

Het zou best eens zo kunnen zijn dat de frequentie van deze momenten tot zelfreflectie verhoogd moet worden. De veranderingen nemen namelijk in snel tempo toe. Liesbeth noemde vier belangrijke trends:

  1. ‘digitalisering”, die zorgt groei van online video, groei van uitgesteld kijken (UGK) en groei van mobiel TV kijken;
  2. ‘individualisering’, televisie kijken wordt steeds meer een persoonlijke aangelegenheid waarbij persoonlijke aanbevelingen belangrijk zijn;
  3. ‘globalisering’, internationale spelers, zoals YouTube, Netflix en HBO, nemen een steeds groter kijkaandeel voor hun rekening vooral op het gebied van VOD (Video On Demand);
  4. ‘fragmentatie’, de consument kan een ongekende hoeveelheid keuzes maken uit verschillende soorten content, zenders en devices.

Voornoemde trends zullen ertoe leiden dat TV en video content over vijf jaar anders geconsumeerd zullen worden. Kijk even naar een overzicht van veranderingen. Het is de verwachting van Liesbeth dat het kijkgedrag op het grote scherm ‘dramatisch’ gaat veranderen. Door connectivity met internet zal het kijkgedrag op het grote scherm steeds meer gaan lijken op het kijkgedrag op het kleine scherm. Dat betekent dat consumenten meer gebruik gaan maken van VOD, UGK en overige content. Dit alles wordt mogelijk mits het gebruiksgemak van de connected-TV toeneemt; op dat terrein is er nog wel wat werk te verzetten door de producenten.

1_gfk

Het Kijkonderzoek in 2020

Wat betekent dit voor het Kijkonderzoek in 2020? Volgens Liesbeth zijn de volgende elementen dan kenmerkend voor het meetsysteem:

  • De ook door Paul van Niekerk genoemde GfK Router maakt onderdeel uit van de meting, naast de Kijkmeter;
  • Speciale databases zijn nodig om het kijken naar VOD bij te kunnen houden (wie kijkt bijvoorbeeld naar welke films en series op Netflix?);
  • Er zal fijnmaziger worden gemeten om ook commercials op seconden-niveau te kunnen herkennen en te rapporteren;
  • Alle persoonlijke devices worden in het Kijkonderzoek meegenomen;
  • Kijkgedrag wordt bijna “real time” gerapporteerd zodat het mogelijk wordt om ‘Audience Based Targeting’ te optimaliseren.

Addressable TV

“Addressable TV” werd door Liesbeth even kort aangestipt. De Nederlandse huishoudens zijn daar in toenemende mate klaar voor. Nu de zenders nog. Niko Waesche, de spreker na Liesbeth, stond langer stil bij addressable TV. Niko is “Global Industry Lead Media & Entertainment” bij GfK. Hij begon zijn verhaal met de constatering dat er rondom addressable en programmatic TV veel verwarring, angst en onzekerheid bestaat. ‘Verwarring’ omdat het een complexe materie is waar slechts weinigen alles van weten en begrijpen; ‘angst’ omdat de bestaande business modellen dreigen te veranderen en ‘onzekerheid’ omdat niemand precies weet hoe snel de veranderingen zullen gaan. Bovendien is het aantal partijen dat een rol speelt in het addressable TV-ecosysteem duizelingwekkend, ter illustratie toonde Niko dit en u weet genoeg.

2_gfk

Kortom: een ideale omgeving voor consultants als Niko Waesche om ons de weg te wijzen.

Niko schetste de manier waarop addressable TV werkt: in milliseconden wordt bepaald welke online commercials (of banners) uitgeserveerd moeten worden. Dat kan op een betrekkelijk eenvoudige manier, maar ook op een (nog) meer geavanceerde wijze door gebruik te maken van een Data Management Platform (DMP). Een DMP vormt een belangrijke schakel tussen vraag- en aanbodzijde door extra data toe te voegen die de beslissing om een bepaalde ad te serveren kan sturen. Denk aan het toevoegen van profielkenmerken van consumenten, zodat een nog betere targeting mogelijk is.

Own the data

De grote vraag bij alle ontwikkelingen op het gebied van ‘addressable TV’ is wie de meeste macht heeft in het commerciele ecosysteem. Keer op keer blijkt de macht te draaien om de eigendom van data. Degene die beschikt over data, beschikt tegelijkertijd over de meest waardevolle grondstof in het spel tussen zenders, adverteerders, consumenten en mediabureaus. En heeft het dus voor het zeggen. Daarbij zijn distributeurs, zoals Ziggo en Essent, in toenemende mate een partij om rekening mee te houden, want zij opereren meer en meer als content-owners die met traditionele zenders concurreren om de aandacht van de kijker. Harry Dekker (Unilever) merkte op dat distributeurs om die reden meer betrokken moeten worden bij de opzet van een currency, zoals geleverd door het Kijkonderzoek. Helaas wilde Nico Rijkhoff, directeur Brand & Communications bij Ziggo, die ook aanwezig was bij het GfK-feestje, daar weinig over zeggen.

Duidelijk is in elk geval dat het Kijkonderzoek meerdere belangen dient, die verder reiken dan die van de traditionele trojka van zenders, adverteerders en media-adviesbureaus. Maar vergeet vooral niet de macht van de consument. Zal de consument meer belang hechten aan privacy en dus niets aan data willen afstaan, of zal hij liever kiezen voor convenience en iets van zijn eigen gegevens willen afstaan in ruil voor gemak? Dat laatste kan volgens Niko worden gestimuleerd door aantrekkelijke convenience concepten te ontwikkelen.

BBC: enhancing lives

Na de pauze was het de beurt aan Nick North, de enige niet-GfK’er, alhoewel hij wel een GfK-verleden met zich meedraagt. Nick is Director of Audiences bij de BBC. Voor ingewijden: hij is de directe baas van Jeroen Verspeek, die in september 2015 van de NPO naar de BBC overstapte. Die overstap was niet zo vreemd, aangezien men in de UK altijd met een schuin oog kijkt naar de ontwikkelingen op het gebied van mediaonderzoek in Nederland. Soms lopen wij voorop, soms zijn het de Engelsen die een stapje verder zijn. In elk geval behoren beide landen wereldwijd tot de front runners.

Nick North had een interessant verhaal over alle “digital first” ontwikkelingen bij de BBC. Hij benadrukte het belang van innovatie en continue verbeteringen. Met om de doelgroep van jongeren aan boord te houden, is de BBC hard bezig om mee te bewegen met een andere manier van kijken naar video content. Aan de hand van een interessante cohorten-analyse maakte Nick duidelijk dat er daadwerkelijk iets aan het veranderen is en dat het kijkgedrag van jongeren sterk afwijkt van het kijkgedrag van ouderen toen zij jong waren.

3_gfk

Een van de zichtbare veranderingen die de BBC doorvoert is de wijze waarop televisiecontent kan worden gedeeld met anderen (o.a. door aanbevelingen via social communities) en kan worden bekeken op tal van devices. Daarnaast werkt de BBC in samenwerking met BARB (de Engelse ‘Stichting KijkOnderzoek”) aan vernieuwingen in het Kijkonderzoek. Nieuwe methoden als Return Path Data (RPD) via een router, real time data distributie en nieuwe standaarden voor de video currency worden onderzocht. Veel van dit soort ontwikkelingen zijn ook in Nederland gaande. Aan het eind van zijn verhaal kwam nog de discussie over het gebruik van data aan de orde: willen consumenten hun kijkgedrag-data laten gebruiken voor een nog betere televisie-ervaring? Nick was positief gestemd over de bereidheid van consumenten om hieraan mee te werken, als het maar transparant is wat je ermee doet en als er je maar de mogelijkheid biedt om te weigeren. Nick North zag de rol van big data als een belangrijk onderdeel om de dienstverlening van de BBC nog beter te maken: “A better BBC, not a bigger BBC”, zo vatte Nick het samen. “Enhancing lives”, noemde hij het zelfs. Wie kan daar nu op tegen zijn?

RPD als kijkcijfer

Tom Weiss, Global Head RPD Products bij GfK, verzorgde de laatste presentatie. Hij weet alles van RPD (Return Path Data) en legde uit wat je ermee kunt doen. RPD zijn passief gemeten data (lees: Big Data) die worden uitgelezen uit een settopbox of router. Eventueel voorzien van extra informatie kunnen deze data gebruikt worden om kijkgedrag te modelleren. Dat is bij uitstek geschikt om het kijken naar niche-zenders te meten en te rapporteren. Vaak zijn Kijkerspanels relatief duur en daardoor te klein om kleine zenders goed en betrouwbaar te meten. Grotere aantallen, zoals RPD, zijn dan nodig om toch iets zinnigs te kunnen zeggen over bereik en frequentie. Tom toonde een waarin duidelijk werd dat de kijkcijfers op basis van een RPD-panel en van een Kijkerspanel nauwelijks van elk verschillen, in elk geval niet significant. Door de omvang van RPD-data zijn de kijkcijfers uit een RPD-panel volgens Tom Weiss veel stabieler.

4_gfk

In drie landen wordt al met RPD-panels gewerkt of geëxperimenteerd: Maleisie, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Ook bij dit verhaal kwam weer naar voren dat de zeggenschap over en het eigendom van de data van cruciaal belang is voor het succes van elk project. Net als in het verhaal van Niko Waesche noemde ook Tom de distributeurs als partij die (meer) betrokken moet worden bij de opzet van het Kijkonderzoek van de toekomst.

Ludieke afsluiting

De ochtend werd afgesloten door Frans Kok, aangekondigd als de Nico Dijkshoorn van de mediabranche. Frans vatte met veel humor in een gesproken column van tien minuten de vijf presentaties samen. De conclusie van zijn verhaal was dat het voorspellen van alle ontwikkelingen binnen het Kijkonderzoek onmogelijk is omdat niemand de waanzin van mensen kan berekenen. Die waanzin is overigens van alle tijden, ook in het geboortejaar van het Kijkonderzoek kon niemand voorzien hoe de wereld er vijftig jaar later uit zou zien.

De toekomst zal het uitwijzen, of om in de stijl van het Kijkonderzoek te blijven: we gaan het zien!

 

Alle presentaties zijn hier te bekijken.

The post GfK: TV is not dying, TV is having babies appeared first on Mediaonderzoek.nl.

Page generated in 1,260 seconds. Stats plugin by www.blog.ca