DC Gaming Podcast: Games overload

We hebben geen tijd voor een gast deze week, want er zijn te veel games en daar moet over gepraat worden. Deze week hebben we het onder andere over Titanfall 2, Shadow Warrior 2, Dark Souls 3: Ashes of Ariandel, Crazy Machines 3, De nieuwe Hitman episode, Skylanders Imaginators en Pat’s Playstation VR perikelen. We gaan ook langs het nieuws, onder andere de niet zo sympathieke actie van Bethesda met hun reviewcodes, de laatste paar Nintendo Switch-geruchten en al het andere game-nieuws.

Geen zin om hier te luisteren? Abonneer je dan op onze podcast feed en dan ben je elke week opnieuw als eerste aan de beurt op het apparaat van jouw keuze. Vraag? Opmerking? Mail ons dan, of laat hieronder een reactie achter!

Gezocht: meer inspiratie voor Ashes of Andariel

From Software heeft een reputatie op te houden. Niet alleen vanwege zijn spellen, maar vooral zijn uitbreidingen. Dark Souls: Prepare to Die was gelijk een klassieker, de Lost Crowns trilogie blies deze zelfs bijna weg. Helaas laat Dark Souls 3, Ashes of Andariel wat steken vallen.

De Lost Crowns delen lieten Dark Souls 2 verbleken, schreven we twee jaar geleden. De uitbreidingen speelden met de grenzen door ingenieus level design, interactie en uitdagende eindbazen. Ze waren niet perfect (Elana was hemeltergend) maar toonden aan dat de serie verre van uitgeblust was.

Ashes of Andariel bezit vlagen van die inspiratie. Zelfs de meest geharde veteraan begint stapvoets door het besneeuwde bos vol bloeddorstige wolven, enge boomwezens en vikingen met enorme bijlen. De boomstronk sectie steekt de beruchte Archers of Anor Londo scene naar de kroon.

Het dorp vol zieke vogelachtige beesten is een knap stukje expositie in hoe het schilderachtige Schilderij van Andariel langzaam aan verrotting onderdoor gaat, en dan moeten we het nog over de walgelijke vliegenpit hebben. Het vertelt een simpel, maar zeer effectief verhaal.

De DC Daily van 31 oktober 2016

In de DC Daily vind je leuke, nieuwe, opvallende, interessante en niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, maandag 31 oktober 2016.

Thuisbezorgd.nl gaat ook lunches bezorgen

De eigen fietskoeriers van Thuisbezorgd.nl gaan nu ook lunches bezorgen. Tot voor kort waren dat alleen de avondmaaltijden. In Amsterdam gaat de dienst meteen van start. Consumenten vragen al langer naar het laten bezorgen van lunches en hiermee kan aan deze vraag voldaan worden.

thuisbezorgd_lunch

Lunches via Thuisbezorgd.nl

TF-IDF: Een nieuwe rage in SEO?

SEO evolueert. Elk jaar zijn er nieuwe ontwikkelingen en gaan de rages van vorig jaar weer de prullenbak in. Eén techniek die zeker niet zal verdwijnen is TF-IDF, een wiskundige formule die behalve in Duitsland vrijwel onbekend is. Dat is zonde, want TF-IDF kan een waardevolle toevoeging zijn op moderne SEO-technieken en tools.

TF-IDF staat voor term frequency (with) inverse document frequency. In feite is dit een wiskundige formule. TF-IDF is de mate van belang van een specifiek woord in een tekst, dat tot stand komt door het te vergelijken met de frequentie van dat woord in andere teksten.

Het eerste deel van de formule, de term frequency, is de frequentie van een woord in een tekst. Een hoge term frequency staat gelijk aan een woord dat vaak in die tekst voorkomt. Maar met TF alleen kom je er niet.

IDF, oftewel inverse document frequency, kan namelijk gebruikt worden om te kijken naar het belang van een woord in meerdere teksten, samen de corpus genoemd. Door de corpus als referentie te gebruiken kun je er achter komen hoe belangrijk een woord is in een tekst. Woorden zoals ‘de’ of ‘het’ worden er uitgefilterd, omdat ze ook vaak voorkomen in andere teksten.

Een voorbeeld. Stel dat je een corpus hebt van allerlei krantenartikelen en één specifiek artikel over Amerika. Door middel van TF-IDF kan je er achter komen dat het woord ‘Obama’ erg belangrijk is in dat artikel. Het komt namelijk veel vaker voor in die tekst dan in alle andere krantenartikelen die als vergelijking dienen. Dat is dus in het kort hoe de formule werkt.

Maar wat heeft dat te maken met search?

TF-IDF wordt met name gebruikt door zoekmachines. De berekening, die is ontstaan in de jaren 70 en 80, speelt een belangrijke rol in bijvoorbeeld Google en Yandex. Door het incorporeren van TF-IDF kan de zoekmachine er beter achter komen waar een tekst over gaat. Als je als gebruiker zoekt naar ‘bank’, verwacht je dan resultaten met de geldinstelling of een zitbank? Door middel van TF-IDF kan de zoekmachine kijken naar woorden die vaak in combinatie met andere termen voorkomen in een artikel, en zo er achter komen waar het artikel over gaat: de geldinstelling of de zitbank.

TF-IDF wordt dus al langer gebruikt in zoekmachines, maar nog weinig door de gemiddelde webmaster. En dat is zonde. Zo kan TF-IDF dienen als inspiratie voor sleutelwoorden. Net als met de AdWords Keyword Planner kan je met TF-IDF woorden vinden die gerelateerd zijn aan het woord dat je invoert. Op deze manier krijg je suggesties van sleutelwoorden die je kan gebruiken om een tekst uniek te maken, wat een positief effect heeft op je search ranking.

Zo zou je een analyse kunnen uitvoeren van sleutelwoorden die op je eigen website moeten voorkomen. Dit kan door concurrerende websites te indexeren als corpus. Neem een webshop in geluidsapparatuur. Door gebruik te maken van TF-IDF komt de eigenaar van de webshop er achter dat de meeste concurrenten naast het woord ‘geluidsapparatuur’ vaak het woord ‘luidsprekers’ gebruiken.

formule voor content optimalisatie

Nu weet deze eigenaar dat hij hier een aanpassing moet maken, aangezien het woord ‘luidsprekers’ niet vaak voorkomt op zijn website. Op deze manier kan TF-IDF erg nuttig zijn.

Dan blijven er nog twee vragen onbeantwoord.

Hoe ga je aan de slag, en waarom hebben wij hier niet eerder van gehoord?

n van de nadelen van TF-IDF is dat het niet gemakkelijk zelf te berekenen is. In dat geval moet je zelf je corpus opstellen, en aan de slag gaan met de bijbehorende wiskunde (bekijk de Wikipediapagina maar eens). Je hebt er dus een online tool voor nodig. Een van de weinige beschikbare tools is de website-analyse van OnPage.org, van de Duitse search deskundige Marcus Tandler.

Dit is dan ook één van de redenen dat deze formule nog niet wijdverspreid is in het SEO-vak. Zonder online tool kom je niet ver, en er lijken tot nu toe nog weinig websites te zijn die deze dienst aanbieden. Daarnaast geeft Tandler in een podcast aan dat sommigen het te oud vinden. Het is niet relevant meer voor het SEO van vandaag. Onze Duitse buren zien dat duidelijk anders en terecht. TF-IDF kan echt een extra hulp zijn in het verbeteren van je online vindbaarheid. Of het nu al honderd jaar bestaat of niet.

Dit neemt niet weg dat er ook nadelen aan TF-IDF zitten. Een tekst wordt bijvoorbeeld gezien als een groep woorden zonder volgorde of structuur. Dit betekent dat bijvoorbeeld een website in een corpus wordt geïndexeerd als gehele website. Alle woorden op die website, inclusief menu, contactinformatie, en meer, zullen worden gebruikt als referentie. Dit kan je resultaten scheeftrekken.

Misschien een goed idee dus om het zelf eens uit te proberen, wat kan met de freemium OnPage.org tool. Er zitten wat haken en ogen aan, maar het is zonde dat de formule zo onbekend is; websitebeheerders en anderen kunnen hier zeker gebruik van maken. Maar of het ook zo’n succes in Nederland wordt valt te bezien. Hopelijk komen er meerdere tools op de markt, want anders zijn we aangewezen op OnPage, en zal de hype niet snel de landsgrenzen oversteken.

Europol rolt netwerk van internetfraudeurs op

Europol heeft 42 internetfraudeurs aangehouden die met gestolen credit card gegevens online bestellingen deden. In totaal werd voor 3,5 miljoen euro aan artikelen buitgemaakt.

De fraudeurs bestelden smartphones, tablets, kleding en horloges. Ook een medewerker van een logistiek bedrijf zat in het complot.

Europol coördineerde vanuit Den Haag de opsporing en kreeg de hulp van politiekorpsen uit verschillende landen, waaronder Nederland, Frankrijk, Roemenië en Spanje. 120 locaties werden doorzocht en 42 verdachten zijn aangehouden.

Het onderzoek volgt na arrestaties van elf personen in juni.

Zorgeloos mailen: 3 tips om te zorgen dat je nieuwsbrief aankomt

Zorgeloos mailen: 3 tips om te zorgen dat je nieuwsbrief aankomt

Zorgen dat je nieuwsbrief gelezen wordt, is een kunst op zich. Voordat je bij deze stap aankomt, is het essentieel dat je nieuwsbrief bij zo veel mogelijk abonnees in hun inbox terechtkomt. Met een toename aan spammail worden spamfilters steeds strenger in het doorlaten van e-mail en is de aflevering van je nieuwsbrief iets om rekening mee te houden. Bewapen je met deze 3 tips om er zeker van te zijn dat je e-mailnieuwsbrief de eindstreep haalt en in de inbox belandt.


Lees meer over: Zorgeloos mailen: 3 tips om te zorgen dat je nieuwsbrief aankomt.

Tony’s Chocolonely komt met de Pietwijzer

De zwartepietendiscussie is een never ending story aan het worden. Want hoeveel jaar is dit nu al gaande? In ieder geval veel te lang naar mijn mening. Of je bent vóór zwarte piet en bent van mening dat dit het Sinterklaasfeest met alles wat daarbij hoort een van de allerleukste Nederlandse tradities is, of je bent tegen omdat je het een vorm van racisme vindt. Veel andere smaken zijn er niet, op een paar zwevende kiezers na. En nu gaat ook Tony’s Chocolonely zich ‘mengen’ in de zwartepietendiscussie, want chocoladeletters en het Sinterklaasfeest horen bij elkaar en aangezien zij goed zijn met chocolade willen ze er ook iets over zeggen. Dat doen ze met de Pietwijzer, omdat de pietendiscussie té lang duurt.

Pietwijzer

Sint en piet horen nu eenmaal bij elkaar en het is daarnaast ook absoluut geen feest is om ruzie over te maken. “Niemand wil slavernij in z’n chocolade. En niemand wil slavernij in z’n Sinterklaasfeest.” En daarom is deze Pietwijzer. Aldus Tony’s Chocolonely.

De pieten met roetvegen die Tony’s Chocolonely voorstelt zijn in lijn met de zwarte pieten die ook RTL gaat gebruiken. RTL kiest voor de Schoorsteen Piet, dus niet compleet zwart geschminkt, maar wel met roetvegen.

Of het veel uithaalt, deze poging om de zwartenpietendiscussie voor eens en voor altijd af te ronden, dat vraag ik mij af. Waarschijnlijk gooit het alleen maar olie op het vuur… Maar goed, dit is in ieder geval de Pietwijzer.

tony's_chocolonely_pietwijzer

Tony’s Chocolonely Pietwijzer

KPN begonnen met 4G bellen

KPN is maandag begonnen met de uitrol van 4G bellen (Voice over LTE/VoLTE). De komende maanden worden KPN klanten, die beschikken over een geschikt toestel, stapsgewijs overgezet.

Na meerdere tests, in samenwerking met Samsung, start KPN de gefaseerde uitrol van deze dienst. De eerste KPN klanten met een Samsung S6 en S6 Edge bellen vanaf vandaag via 4G en KPN verwacht dat het aantal gebruikers de komende maanden stapsgewijs zal stijgen.

Tot op heden werd het 4G netwerk alleen gebruikt voor mobiel dataverkeer. Voor spraakverkeer grijpt het toestel terug op de 2G of 3G-netwerken. Dit heeft als nadeel dat er door het toestel regelmatig geschakeld moet worden tussen de verschillende netwerken.

Naast 4G bellen gaat KPN in 2017 ook nog bellen over Wi-Fi (VoWiFi) introduceren. Deze technologie heeft als voordeel dat wanneer het 4G signaal niet tot binnenshuis reikt, klanten toch een goede bereikbaarheid ervaren doordat ze bellen via het aanwezige Wi-Fi-netwerk. De telefoon kiest automatisch het sterkste netwerk, Wi-Fi danwel 4G van KPN.

Waarom mannen en vrouwen het nooit eens worden over de ideale temperatuur

Nu de herfstblaadjes volop aan het vallen zijn, lijkt de zomer weer eerder een vage herinnering dan de dag van gisteren. De klok is verzet, de dagen worden korter en de kachel kan ’s avonds weer aan. En dan begint ook weer die discussie tussen mannen en vrouwen: het is te warm, het is te koud, het is te warm, het is te koud... We zullen het nooit eens worden over de ideale temperatuur. Maar hoe komt dat eigenlijk?

De huid

Het heeft allemaal te maken met onze huid. Dat is ons grootste orgaan en heeft veel functies. Het vormt een barrière tegen ziekteverwekkers en straling van de zon, het laat ons vocht vasthouden, vitamine D uit zonlicht halen en het reguleert onze lichaamstemperatuur. Daarnaast geeft de huid ons informatie over de buitentemperatuur.

Huid is er ook in vele gedaanten, waarbij ons vooral de kleur opvalt. Maar ook de dikte van de huid speelt een grote rol. De huid bestaat uit drie lagen. De bovenste is de opperhuid (epidermis) en daaronder ligt de lederhuid (dermis). De onderste van die drie is de hypodermis, de onderhuids (ook wel bindweefsel).

huid_lagen

De drie huidlagen

Whitepaper: 5 tips om te scoren op je Customer Effort Score #adv

Whitepaper: 5 tips om te scoren op je Customer Effort Score #adv

We kennen het allemaal wel: je belt met je bank en een computerstem vraagt naar je klantnummer, geboortejaar en NAW-gegevens. Vervolgens krijg je een medewerker aan de lijn, die opnieuw naar deze gegevens vraagt. Irritant! In dit whitepaper laat GX Software zien hoe je beroerde servicemomenten als deze voorkomt!

Download de whitepaper


Lees meer over: Whitepaper: 5 tips om te scoren op je Customer Effort Score #adv.

Europa tegen WhatsApp: ‘Deel geen persoonsdata met Facebook’

De privacywaakhonden van de Europese lidstaten waarschuwen WhatsApp dat het geen gebruikersinformatie meer met Facebook zou moeten delen. Facebook schendt daarmee eerder gemaakte afspraken en beloftes en mogelijk juridische regels.

Dat is te lezen in de brief die de Europese privacywaakhonden, verenigd in wat heet de ‘Article 29 Working Party’ (kort: WP29), eind vorige week aan WhatsApp stuurde (PDF).

Om de zaak verder te onderzoeken is een werkgroep ingesteld. WhatsApp wordt gevraagd om precies te vertellen welke informatie uit welke bron naar wie is opgestuurd en of en, zo ja, welke derde partijen toegang hebben tot de klantgegevens van WhatsApp-gebruikers.

Toen Facebook eind 2014 WhatsApp kocht voor 19 miljard dollar, beloofden de partijen de privacy van gebruikers te respecteren. Mocht WhatsApp of Facebook daar iets aan willen veranderen dan moeten ze, in ieder geval de Europese, gebruikers expliciete toestemming vragen en niet achteraf informeren over een wijzigen. Of een opt-out-optie bieden. Dat is wel wat er gebeurde toen WhatsApp eind augustus jongstleden gebruikersinformatie met Facebook besloot te delen.

WhatsApp zegt in een reactie mee te werken aan het WP29-onderzoek.

De Europese privacywaakhonden kunnen vanaf 2018, wanneer nieuwe privacyregels gaan gelden, ook boetes tot vier procent van de jaaromzet van bedrijven gaan opleggen. Daar is nu geen sprake van.

Foto: Thorsten Hofmeister (cc)

Page generated in 2,501 seconds. Stats plugin by www.blog.ca