“Een doorklik is ook een vorm van engagement” #spon

“Een doorklik is ook een vorm van engagement” #spon

Engagement is al jaren een term die vragen oproept. Of in ieder geval levert het blogposts op waarin gezocht wordt naar de beste vertaling, de beste uitleg van het begrip. Is het betrokkenheid? Is het participatie? Nee, die woorden schieten tekort omdat ze voortkomen uit de traditionele marketingtheorieën. “Boeien en binden” dekt de lading al een stuk beter. Daarbij gaat het overigens wel vooral over het boeien en binden via social media. Likes, shares en comments, dat zijn de ingrediënten waarmee engagement gemaakt wordt. Maar daar komt nu ook de doorklik bij – en dat is een logische ontwikkeling.


Lees meer over: “Een doorklik is ook een vorm van engagement” #spon.

Bpost geeft niet op: weer bod op PostNL

Bpost heeft een nieuw bod uitgebracht op PostNL. Dat bevestigt de vervoerder aan RTL Z na berichten hierover door Bloomberg.

Hoe hoog het bod is, wil PostNL niet zeggen. De laatste keer boden de Belgen 5,65 euro per aandeel, waarmee PostNL werd gewaardeerd op 2,5 miljard euro.

De hoogte van het overnamebod was de laatste keer niet de reden dat PostNL weigerde. De controle door de Belgische overheid werd als een van de grootste bezwaren aangehaald. Daarnaast zijn er twijfels over de voorgestelde governance structuur. Nu zou een aanzienlijk beter plan op tafel liggen.

Bpost zal ten laatste aanstaande maandag zijn voornemen duidelijk kenbaar moeten maken aan de Nederlandse beursautoriteiten, meldt De Morgen. Anders treedt er een zogeheten ‘put up or shut up’-maatregel in werking . Daardoor mag Bpost gedurende zes maanden geen nieuwe overnamepoging doen.

De combinatie heeft volgens bpost als uitgangspunt een ‘fusie van gelijken’. De Belgische pakket- en postvervoer belooft continuïteit van de bestaande arbeidsvoorwaarden en sociale plannen. Met een omzet van 6 miljard euro zouden bpost en PostNL het vierde grootste postbedrijf van Europa worden.

De DC Daily van 30 november 2016

In de DC Daily vind je leuke, nieuwe, opvallende, interessante en niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, woensdag 30 november 2016.

Bol.com: op toppunt werden er 14 artikelen per seconde besteld

Op dit moment beleeft bol.com topdrukte in de aanloop naar Sinterklaas. Afgelopen vrijdag, Black Friday, nam de drukte al flink toe, met nog meer bezoeken op maandag. Zo werd de site gisteren in 24 uur bijna 2,5 miljoen keer bezocht. 42% van de bezoeken kwam binnen via smartphone, 16% via tablet.
In het drukste uur op maandag (
21.00-22.00 uur) werden per seconde zo’n 14 artikelen besteld.

De verwachting is dat alleen bol.com tijdens de feestdagenperiode (november en december) in totaal zo’n 9 miljoen bestelde producten zal verwerken, waarvan ongeveer de helft voor Sinterklaas. Dit zijn er 3 miljoen meer dan in 2015.

bol-pakket-centrum-3

Nu ook downloads bij Netflix

Sneller dan verwacht biedt Netflix gebruikers voortaan de mogelijkheid om series en films te downloaden en zonder internetverbinding te bekijken. Offline kijken is beschikbaar voor elke abonnementsvorm.

Het gaat om een beperkt aanbod vanwege rechten, en het betreft voornamelijk de eigen geproduceerde content, zoals Stranger Things, Orange is the new Black, Narcos en The Crown.

De te downloaden programma’s zijn te herkennen aan een icoontje, maar er is ook een onderdeel Downloads. Bij het downloaden van een film kan ook de beeldkwaliteit worden bepaald.

Ook enkele films zijn te downloaden, waaronder Quentin Tarantino’s Django, City of God, en diverse kinderprogramma’s.

netflix-offline-kijken

Acht manieren om het succes van je chatbot te meten

Chatbots, bedrijven als KLM, Univé, Mediamarkt en Booking.com maken er inmiddels al gebruik van. Andere merken en organisaties houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Ondanks een groeiend aantal organisaties dat er gebruik van maakt worstelen marketeers met de wijze waarop het succes van chatbots gerapporteerd kan worden.

De ontwikkeling van chatbots

In de Verenigde Staten en Azië was het al langer gemeengoed. Chatbots die consumenten kunnen helpen in hun zoektocht naar het antwoord op een prangende vraag of dat ene product. Conversational commerce in optima forma. Chatsbots dus. Stukjes software die gebruikmaken van de interface van chatapps en zich automatisch ontwikkelen aan de hand van machine learning. Het gebruik is nu ook in Nederland in een stroomversnelling gekomen doordat Facebook Messenger en Slack zijn opengesteld voor bedrijven. Eerder was dat al mogelijk voor de in Nederland minder populaire chatapplicaties WeChat, Telegram en Kik.

Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. Volautomatisch is in een tijdperk waar consumenten graag persoonlijk contact en relevantie willen niet altijd even optimaal. Er zijn dan ook steeds vaker initiatieven die een ‘domme’ chatbot combineren met menselijke interventies. Naast machine learning speelt ook Natural Language Processing (NLP) hierin een belangrijke rol. De bot leert namelijk van deze menselijke interventies leren en ontwikkelt zichzelf daarmee steeds verder. Het gebruik van chatbots is dus niet meer te stoppen. Het wordt een volgend contactmoment dat marketeers moeten gaan optimaliseren voor het maximale effect. Dan moet echter wel duidelijk zijn wanneer een chatbot een succes is.

Wanneer is een chatbot een succes?

Marketeers zijn de afgelopen jaren behoorlijk verwend geraakt. Naast bereik en engagement worden ook zaken als klanttevredenheid en incrementele omzet ten opzichte van controlegroepen gerapporteerd. De volledige (sales)funnel kan worden gemonitord, waar nodig verder worden geoptimaliseerd en gerapporteerd worden op de ROI.

Op het gebied van messaging apps en in het bijzonder chatbots zijn er nog geen standaard metrics beschikbaar. Voldoende discussie dus. Voor AdvertisingAge aanleiding om hier dieper op in te duiken en marketeers die starten met chatbots een voorzet te doen van acht mogelijke meetpunten voor chatbots.

Reach (bereik): Elke marketeer zal willen weten hoeveel mensen hun chatbot gebruiken, uniek en in absolute aantallen. Zonder verdere context zijn dit eigenlijk nietszeggende getallen. Waar zet je het in eerste instantie tegen af? Naast een bereiksaantal biedt een extra verdieping in activiteit uitkomst. Eerder was er al Canadese chatapplicatie Kik die met definities van actieve gebruikers is gekomen. Om de ontwikkeling in gebruik (en daarmee de voortgang) te monitoren is het daarnaast aan te raden om het aantal actieve gebruikers per week, per maand en per jaar te rapporteren.

Definitie van een sessie & gemiddelde sessietijd (bereik & engagement): Wanneer is er sprake van een chatsessie? Is een vraag en antwoord al voldoende? Of telt een wekelijkse push notificatie met daarin de laatste aanbiedingen ook als een sessie? Zelfs wanneer hier geen reactie van de ontvanger op volgt? Telt iemand die na het stellen van een vraag een uur later terugkomt als een of twee sessies? Vooraf zal dit duidelijk moeten worden gedefinieerd. De definities zullen afhankelijk zijn van de branche, net zoals er wisselende doelstellingen kunnen zijn. Rapporteer vervolgens op het aantal sessies en gemiddelde sessietijd.

Aantal sessies per gebruiker (engagement): Nog een lastige. Is een lage of juist een hoge frequentie goed? Het ligt volledig aan het type bot en de service die je aanbiedt. In het geval van customer service hoop je bijvoorbeeld dat een bot een consument zo snel en optimaal mogelijk binnen een sessie kan helpen. Wanneer die consument vervolgens nog meerdere nieuwe sessies moet starten om het problemen op te lossen is dat niet wenselijk.

Aantal interacties per gebruikers (engagement). In het verlengde van het aantal sessies per gebruiker is het ook interessant om te kijken naar het aantal interacties binnen een sessie. Elke vraag-antwoord moet iemand dichter bij zijn doel (oplossen van een behoefte of vraag) brengen. Het kan zijn dat een chatbot intuitief via een aantal omwegen uiteindelijk het doel bereikt. Machine learning is dus ontzettend belangrijk om het aantal interacties naar beneden te brengen.

Confusion triggers (engagement). Iedereen die wel eens met een chatbot te maken heeft gekregen zal weleens een reactie hebben gekregen dat er geen oplossing voor handen is. Reacties als ‘ik weet het niet’ of ‘ik kan je niet helpen’ moeten worden gemonitord. Marketeers moeten leren van deze losse eindjes en waar noodzakelijk deze in de toekomst wegnemen.

Click-through rate (engagement). Deze kennen we ook uit andere kanalen. In veel gevallen zullen chatbots consumenten verwijzen naar een specifieke pagina. De verhouding kliks / aangeboden kliks is een uitstekend instrument om te monitoren. Let wel alleen click-through rate is niet voldoende, aanvullende webanalyse naar aanleiding van die klik zal hierin moeten worden meegenomen.

Leadgeneratie (conversie). Een aanmelding voor de nieuwsbrief, het plannen van een afspraak, een dowload. Zo maar een aantal voorbeelden van mogelijkheden die een bot kan aanreiken om het de consument makkelijker te maken.

Sales (conversie). Chatbots zullen zich naast het verbeteren van de klanttevredenheid meer en meer gaan ontwikelen als een middel om iets te verkopen. Attributie zal daarbij in eerste instantie een uitdaging zijn maar was dit eerder ook niet het geval bij andere kanalen?

Om over na te denken

Acht meetpunten besproken waarop marketeers het eerste succes van een chatbot kunnen afmeten. Maar is dit allesomvattend? Er zijn nog een aantal elementen waar chatbots invloed op hebben die zich in veel gevallen moeilijker laten meten.

  • Branding: Met een groeiend aantal consumenten dat gebruikmaakt van chatbots is het ook mogelijk om NPS en koopintentie te meten.
  • Research: Weer een kanaal erbij, dat betekent ook meer data! Hoe gaan we om met deze data om onze bedrijfsvoering verder te optimaliseren?
  • Content curation: Input van consumenten kan ook worden gebruikt voor toekomstige campagnes. Denk aan veelgestelde vragen.
  • Opt-out: Net als bij andere kanalen zullen consumenten ook genoeg kunnen krijgen van chatbots. Wat zegt het marketeers wanneer een chatbot wordt geblokkeerd? Hielp het de consument niet in zijn of haar vraag? Of waren de wekelijkse berichten toch iets te commercieel van aard?
  • Kannibalisatie: De opkomst van chatbots zal gevolgen hebben voor andere kanalen en services. Wordt de druk op het klantcontactcenter verlicht waarmee de kosten omlaag gaan? Gaan chatbots push marketing (push notificaties of e-mail) of juist pull marketing (search) deels vervangen?

Netflix offline kijken is nu beschikbaar

Vanaf nu kun je Netflix ook offline kijken. Zojuist maakte Netflix via Facebook bekend dat de downloadfunctie vanaf nu beschikbaar is. Dat het eraan zat te komen wisten we al een tijdje, maar nu is deze functie dan ook echt daar. Deze nieuwe functie zal voor abonnees geen extra kosten met zich meebrengen.

Netflix speelt hiermee in op vragen van abonnees, die gek zijn op het kijken van series en films, maar dat bijvoorbeeld ook in vliegtuigen of op andere plekken zonder internetverbinding wilden doen. En dat kan dus nu. Het enige wat je moet doen is op de download button klikken op de detailpagina van een serie of film. Je kunt dan later, zonder internetverbinding, ongestoord Netflixen.

Nog niet alles beschikbaar

Een aantal favoriete series en films van Netflix-abonnees zijn inmiddels al beschikbaar, maar op dit moment nog lang niet alles. Orange is the New Black, Narcos en The Crown zijn in ieder geval al wel vanaf vandaag te downloaden. Deze functie is beschikbaar voor telefoons en tablets voor Android en iOS. En zal voorlopig niet voor PC uitgerold worden.

GSM-masten verbeteren regenmetingen

Onderzoekers van het KNMI en Wageningen University & Research hebben kans gezien om regenkaarten te maken op basis van regenmetingen met GSM-masten. Het telefoonnetwerk blijkt uitstekend geschikt te zijn om te meten waar het regent en hoeveel regen er valt.

De regeninformatie kan worden afgeleid uit het signaal van straalverbindingen waarmee gegevens van de ene naar de andere mast worden verzonden. Aanbieders van mobiele telefonie monitoren de sterkte van dat signaal. Regen in het gebied tussen de masten leidt tot een zwakker signaal.

De onderzoekers hebben aan de hand van deze nieuwe methode landsdekkende regenkaarten kunnen maken over een periode van 2,5 jaar afgeleid uit data van 2000 straalverbindingen van T-Mobile. De kwaliteit van de Nederlandse regenkaarten is getoetst met beelden van de neerslagradar.

Voor Nederland kunnen de telefonische regenmetingen gecombineerd gaan worden met radarbeelden en regenmeterdata. Dit kan de kwaliteit van regenkaarten fors verbeteren.

Waarom goed design ook een goed verhaal vertelt [cases]

Welke belangrijke rol speelt design in onze producten en diensten? Waarom hebben sommige producten aantrekkingskracht op consumenten en andere juist weer helemaal niet? Dat onderwerp behandelt Lucas Verwey in zijn boek De Designfactor (aff.). Een fijne kennismaking met design, juist ook voor niet-designers. Case: Heineken-kratje Een leek zag het destijds wellicht puur als een esthetische wijziging. Maar […]

​Gooligan infecteert meer dan 1 miljoen Google-accounts​

Er is een nieuwe Androidmalware variant ontdekt en die heeft inmiddels al meer dan 1 miljoen Google-accounts geïnfecteerd. Zo heeft Check Point zojuist bekend gemaakt.

Deze nieuwe variant, genaamd Gooligan, root Android-apparaten en steelt e-mailadressen en authenticatie-tokens die op het apparaat zijn opgeslagen. Met deze informatie kunnen hackers vervolgens toegang krijgen tot gevoelige data van gebruikers in ondermeer Gmail, Google Photos, Google Docs, Google Play, Google Drive en G Suite.

Nieuwe fase

De diefstal van de gegevens van meer dan een miljoen Google-accounts is zeer alarmerend en vertegenwoordigt een nieuwe fase in cyberaanvallen,” aldus Michael Shaulov, Check Point’s head of mobile products. Ze zien een verandering in de strategie van hackers waarbij ze zich steed vaker richten op mobiele apparaten om zo gevoelige informatie te stelen die is opgeslagen op die apparaten. Inmiddels staat het totale aantal al op meer dan een miljoen geïnfecteerde apparaten.

Gooligan

Gooligan gebruikt een agressieve variant van Ghostpush Android malware waarmee iedere dag 13.000 nieuwe devices worden geïnfecteerd. De malware richt zich vooral op devices met Android 4 (Jelly Bean, KitKat) en 5 (Lollipop). Maar deze vertegenwoordigen samen wel ruim 70% van alle toestellen die vandaag de dag draaien op Android.

En nadat hackers controle hebben gekregen over het apparaat, genereren ze omzet door apps uit Google Play te installeren. Iedere dag installeert Gooligan minstens 30.000 apps op de verschillende geïnfecteerde apparaten, dat zijn al meer dan 2 miljoen apps sinds de malware-campagne van start is gegaan.

Het security-team van Google werkt nauw samen met Check Point om de bron van de Gooligan-campagne op te sporen.

Google security-team

Het Google security-team is inmiddels ingelicht over de malware-aanval. “We waarderen de samenwerking met Check Point en hebben actie hiertegen ondernomen. Als onderdeel van onze voortdurende inspanningen om gebruikers te beschermen tegen de Ghost Push malware-familie hebben we ook stappen ondernomen om de overall security van het Android-ecosysteem te verbeteren”, aldus Adrian Ludwig, Google’s director of Android security.

Zo heeft Google onder meer geïnfecteerde gebruikers gecontacteerd, hun tokens ingetrokken en apps verwijderd die zijn gelieerd aan de Ghost Push-familie in Google Play. Daarnaast is nieuwe bescherming toegevoegd aan de Verify Apps-technologie.

Gratis tool

Er is een gratis online tool beschikbaar waarmee gebruikers kunnen checken of hun account is gehacked.

[Afbeelding © faithie- Fotolia]

650.000 euro boete voor Uber voor verboden pachtconstructie

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) int bij Uber 650.000 euro voor het opnieuw overtreden van de taxiwetgeving. Uber is ‘onaangenaam verrast’ door de aantijgingen van ILT.

Het bedrijf heeft chauffeurs en taxibedrijven volgens de ILT laten samenwerken via een verboden pachtconstructie. Hoewel Uber heeft aangegeven inmiddels daarmee gestopt te zijn, beraadt de inspectie zich nog over het opleggen van een nieuwe, hogere last onder dwangsom.

Uber bood via Uber Marktplaats chauffeurs zonder taxivergunning de gelegenheid om illegale pachtconstructies aan te gaan met bedrijven die over een taxivergunning beschikten.

Uber informeerde vergunningloze chauffeurs via de site hoe ze taxivervoer konden verrichten op de vergunning van een geregistreerd bedrijf. De chauffeur pachtte dan de taxivergunning van het geregistreerde taxibedrijf. Uber kreeg per uitgevoerde taxirit 20 tot 25 procent commissie van de chauffeur.

Een chauffeur die rijdt op andermans taxivergunning moet echter in loondienst zijn bij dat taxibedrijf of er via een zzp-constructie werken en dus is de constructie van Uber illegaal.

De inspectie heeft tegen 23 pachtende chauffeurs en 1 verpachtend taxibedrijf proces-verbaal opgemaakt. Het OM is tegen hen allen een strafrechtelijk onderzoek gestart. Het is niet uitgesloten dat meer bedrijven en chauffeurs gaan volgen.

Uber is verrast door het besluit van de ILT. Het bedrijf benadrukt in een officiële verklaring dat uitsluitend wil werken met zelfstandige chauffeurs die volledig voldoen aan de Nederlandse wet- en regelgeving.

Uber verkeerde in de veronderstelling dat de door de chauffeurs gehanteerde maatschap een geaccepteerde constructie is, aangezien het al jaren breed wordt toegepast in de Nederlandse taxibranche.

Het bedrijf was de afgelopen maanden constructief met de toezichthouder in gesprek en niet op de hoogte van het onderzoek. ‘We hebben de informatie over de maatschappen van derde partijen op onze website direct offline gehaald en zullen het officiële document bestuderen zodra wij het ontvangen.’

Sinds de oprichting van Uber heeft de inspectie meer dan 70 Uber-chauffeurs aangehouden of gehoord voor illegaal taxivervoer.

Reparatieplatform Repareer.com breidt uit naar Amsterdam

Reparatieplatform Repareer.com breidt uit naar Amsterdam. Mensen met kapotte producten kunnen zo in contact komen met handige buurtgenoten.

Er was al langer vraag naar een app voor Amsterdam, zeggen oprichters Thijs Schippers en Nyckle Sijtsma.

Gebruikers kunnen auto’s, fietsen, meubels, elektronica, kleding online zetten met een korte probleemomschrijving en met een indicatie van de prijs die ze maximaal aan de reparatie uit willen geven.

Op de site zijn ook erkende reparateurs zoals Reparatiehelden te vinden.

Page generated in 2,786 seconds. Stats plugin by www.blog.ca