Een labor of love: de Top 2000 in een spetterende infographic

Wat is leuker dan twee passies combineren: die voor popmuziek en die voor infographics? Dat doet Nadieh Bremer in dit overzicht van de Top 2000 zoals die jaarlijks wordt uitgezonden op NPO2 tussen kerst en nieuwjaar. Leuk om hier eens een Nederlandse infographic te laten zien die zich internationaal kan meten met de besten. Dat zagen we nog nooit! […]

Hoe maakt alcohol je dronken? We leggen even uit

Alcohol. Goed spul, als je zin hebt in een feestje. Met precies zo’n feestje in het vooruitzicht misschien wel even leuk om bij stil te staan. We weten namelijk allemaal wel dat alcohol je remmingen weghaalt, maar hoe werkt dat precies, lichamelijk? De video van scheikundig YouTube kanaal Reactions legt het ook heel aardig uit, maar weet in elk geval dit: het belangrijkste onderdeel van alle alcohol is ethanol. Ethanol wordt in je bloed opgenomen als je alcohol drinkt en hoe hoger het percentage, hoe meer ethanol-deeltjes zich richting je brein begeven.

Voordat we daar heen gaan eerst nog een andere volkswijsheid: een goede bodem leggen helpt echt als je gaat drinken, want als de ethanol niks op zijn weg vindt richting je buikwand wordt is met een beetje geluk/pech al binnen één minuut bij je brein gearriveerd. Vet en suiker hebben langer nodig om opgenomen te worden, dus die kapsalon kun je beter naar binnen werken vóór je uitgaat, als je het wat langer vol wilt houden.

De grappigste voornemens voor 2017

Goede voornemens zijn prima, maar de kans dat ze ook waarheid worden in het nieuwe jaar zijn historisch gezien zo goed als nul. Daarom kun je beter leuke voornemens maken: zelfs als ze niet uitkomen, hebben we in elk geval nog gelachen voor het nieuwe jaar begint. Er zijn altijd mensen die er een leuke draai aan weten te geven, zo blijkt als je gaat zoeken op de verschillende social media.

#Resolutions

De DC Yearly van 2016

2016 was weer een bewogen jaar, vol ups en downs. Ook bij Dutchcowboys is er het afgelopen jaar veel veranderd. We zijn begonnen met de dagelijkse DC Daily, met daarin kort enkele hoogte(of diepte)punten van die betreffende dag. We hebben als eerste partij buiten de VS een deals platform gelanceerd in samenwerking met Stackcommerce. We zijn gestart met een apart business kanaal voor meer zakelijk nieuws. En een coffee corner voor wat meer luchtige content. En uiteraard zijn we ook gewoon blijven bloggen om jullie van de verschillende ontwikkelingen op gebied van innovatie, marketing, technology, gadgets, automotive, e-mail, cybercrime en nog veel meer op de hoogte te houden!

De afgelopen weken hebben we al vele lijstjes gepubliceerd met populairste zoekwoorden, trends, foto’s, en meer van het afgelopen jaar. Maar ons eigen lijstje ontbreekt nog. Wat was het afgelopen jaar nou trending op Dutchcowboys. Daarom hieronder onze eigen overzicht van de top 10 populairste artikelen van 2016.

10. Zo vind je de verborgen inbox van Facebook Messenger

Het klinkt allemaal een beetje spannender dan het in werkelijkheid is. Facebook heeft in Messenger een z.g. verborgen ’geheime inbox’ voor berichten van mensen met wie je geen vrienden bent. Facebook noemt deze berichten ‘gefilterd’.

facebook-messenger-3

50 jaar Nissan, de geschiedenis van Datsun tot aan zelfrijdende auto’s

Nissan is 50 jaar in Nederland. Dat vraagt een korte uitleg want tot 1983 werden de auto’s onder de naam Datsun verkocht. Inmiddels is Nissan samen met partner Renault uitgegroeid tot een van de grootste autoleveranciers ter wereld. Vandaag staat Nissan ook voor innovatie en levert het een brede range van auto’s.

Te beginnen bij de compacte Nissan Micra, de elektrische Nissan Leaf en de Nissan Qashqai een van de populairste crossovers in de markt en helemaal bovenaan ‘de voedselketen’ een van de allersnelste auto’s ter wereld en inmiddels ook een legende de Nissan GT-R.

700.000 Nissans in Nederland

Nissan heeft jarenlang de markt weten op te schudden met een aantal innovaties waaronder de eerste MPV, de eerste crossover en de eerste elektrische gezinsauto de Nissan Leaf. De eerste serie Nissans die onder de naam Datsun in 1966 in Nederland arriveren waren de Datsun Bluebird en de iets grotere Cedric. Het is het begin van een successtory van 50 jaar waarbij inmiddels een halve eeuw later zo’n 700.000 Nissans in Nederland zijn verkocht.

Zelfrijdende auto’s

Het verhaal van Nissan kent daarnaast nog veel meer bijzondere introducties zoals de Z- en ZX-modellen, de Maxima met zijn bekroonde V6-motor en met de Nissan Micra die als eerste Japanse auto de titel Auto van het Jaar kreeg. Vandaag heten de sterren de Juke, de GT-R, de Leaf en de Qashqai. Volgend jaar arriveert de nieuwe Qashqai met ProPilot, waarmee de auto zelfstandig over de snelweg kan rijden. Het is een eerste stap op weg naar de compleet zelfrijdende auto die Nissan in 2020 gereed heeft. Een project dat wordt geleid door de Nederlander Maarten Sierhuis die leiding geeft aan de ontwikkeling van deze Nissan-technologie.

Makkelijker, veiliger en schoner

Ook elektrische aandrijving groeit de komende jaren met grote stappen. Deze nieuwe generatie Nissans maakt autorijden makkelijker, veiliger en schoner. De Nissan van 2020 vindt zelf zijn weg door het verkeer, verbindt zich met het energiesysteem van de gebruiker en stemt zich af op diens agenda. De volgende 50 jaar zijn begonnen met de introductie van Intelligent Mobility.

Hieronder vind je een met Nissan samengesteld overzicht van een aantal hoogtepunten van de eerste 50 jaar in Nederland.

Datsun_NIssan

Datsun het merk dat verder leeft als Nissan

Hot: Disruptie in de bezorgmarkt

Precisielogistiek heeft de toekomst, zeggen experts. De consument krijgt steeds betere keuze. Van bezorgtijden tot afleverlocaties. ‘Vandaag besteld, gisteren bezorgd’ lijkt hét credo te worden. Maar al dat maatwerk heeft ook een keerzijde: de bezorging wordt er niet duurzamer op.

Peter Lagey van het Vlaams Instituut voor de Logistiek bereidde zich voor op een ‘stevig debat’ met de bezoekers van Emerce eFulfillment & Logistics afgelopen oktober. Zijn conclusies weken namelijk nogal af van het verhaal waarmee Walther Ploos van Amstel van de Hogeschool van Amsterdam het congres opende. Deze schetste de trend van precisielogistiek, oftewel het bezorgen van pakketjes op elk gewenst moment. Consumenten willen volgens Ploos van Amstel ‘directe bevrediging’ en dus wordt snel bezorgen steeds belangrijker.

Maar Lagey constateert dat de Vlaamse consument in elk geval geen haast heeft. Die vindt het niet erg als zijn pakketje twee dagen later arriveert. Hij pleit juist voor duurzame, en daarmee trage bezorging. Vroeger reden bestelbusjes naar steden om winkels te bevoorraden, tegenwoordig rijden ze naar steden om aan de deur te bezorgen. Er worden meer kilometers afgelegd en er komen steeds meer bestelbusjes bij. Dat is niet gunstig voor de CO2-uitstoot, zegt Lagey.

De logistieke sector snelt naar voren. En de pakkettenmarkt verandert in rap tempo, constateert ook toezichthouder ACM. Zo groeit de Nederlandse markt enorm hard. In 2015 leverden de pakketvervoerders 208 miljoen pakketten binnen Nederland af, een stijging van 11,3 procent ten opzichte van 2014. Ook het grensoverschrijdende pakketvervoer van en naar Nederland groeide in 2015 met 12,7 procent ten opzichte van 2014, tot 92 miljoen pakketten.

De grootste motor achter deze ontwikkeling is – niet verrassend – e-commerce. Pakketvervoerders geven aan dat het pakketvervoer daarbij het hardst groeit binnen het b2c-segment, terwijl het b2b-segment licht krimpt. Het belang van de consumentenmarkt neemt dus toe.

De belangrijkste ontwikkelingen spelen zich af op het gebied van de last mile, vrij vertaald: de laatste kilometer. Pakketvervoerders breiden hun dienstverlening dan ook in hoog tempo uit: ze bezorgen bijvoorbeeld in het weekend en in de avond, op de dag dat de consument iets bestelt (same day delivery) of via pakketautomaten. Daarnaast zijn er in het buitenland bedrijven die experimenteren met pakketbezorging door drones, robots en bezorging in kofferbakken van auto’s. Bezorgen begint eindelijk maatwerk te worden.

Ahold
De belangrijkste verbetering is het moment van bezorgen. De consument hoeft niet meer de hele dag thuis te blijven om op zijn pakketje te wachten. Zo heeft PostNL de pilot MyTime geïntroduceerd; ontvangers kunnen een specifiek tijdslot van twee uur kiezen waarbinnen hun pakket bezorgd wordt. Dat gaat in de toekomst zeer zeker de standaard worden, maar het vergt wel slimmere planning.

Aan de Erasmus Universiteit wordt bijvoorbeeld al enige tijd gewerkt aan dynamische routeplanning, samen met IT-bedrijf ORTEC en supermarktconcern Ahold. Op het moment dat de bestellingen binnenkomen, rekent hun software de meest efficiënte route uit. Uit simulaties blijkt dat je op deze manier fors meer bestellingen in kortere tijd kunt verwerken. En dus ook meer klanten kunt helpen.

Bezorging per drone? DHL en Amazon laten graag hun vorderingen op dit gebied zien, maar de strenge regelgeving maakt dit soort oplossingen vooralsnog nagenoeg onmogelijk en de noodzaak van supersnelle bezorging is er wellicht alleen voor geneesmiddelen.

Een andere ontwikkeling is dat (zakelijke) verzenders de mogelijkheid krijgen om steeds later hun pakketten bij een pakketvervoerder aan te bieden. Een voorbeeld is de Premium Collectie van PostNL, waarbij pakketten tot middernacht kunnen worden aangeleverd bij het depot van PostNL om de volgende dag te worden bezorgd. Er kan dus steeds later worden besteld, terwijl die bestellingen wel de volgende dag in de bus liggen.

Of in een kluis. Want een andere belangrijke trend heeft te maken met de locatie van bezorgen. Ophalen in de winkel was al gemeengoed, althans voor retailers die ook fysieke winkels hebben. Voor de pure players – partijen met alleen internet – zijn de mogelijkheden inmiddels ook verruimd.

Overal duiken in het land ophaalkluizen op. Veelzeggend is de strategische investering die het Belgische postbedrijf bpost neemt in het Nederlandse bezorgnetwerk De Buren. Dat netwerk moet alleen al in ons land worden vergroot van vijftig naar duizend onbemande afhaalpunten.

Social
PostNL experimenteert ondertussen in Almere met pakket- en briefautomaten. De automaat is geschikt om pakketten te versturen en te ontvangen en fungeert tegelijkertijd als brievenbus. PostNL wil hiermee onderzoeken of de automaat daadwerkelijk voorziet in de consumentbehoefte. In totaal zullen op korte termijn in Almere zestien door het bedrijf ontwikkelde automaten worden geplaatst. Ervaringen van PostNL met bezorgkluizen in NS-stations pakten overigens minder goed uit, de belangstelling viel tegen.

Ook wordt geëxperimenteerd met bezorging in pakketbrievenbussen die soms bij de consument thuis worden geïnstalleerd. Maar een hoge vlucht zal dit vermoedelijk niet nemen, vanwege de relatief hoge kosten van die veelal appgestuurde brievenbussen. Ook de vervanging ervan door grote kluizen is niet zo simpel, door gebrek aan voldoende ruimte in de appartementen.

In dit verband duiken ook steeds meer sociale initiatieven op. ViaTim schakelt bijvoorbeeld een netwerk in van vooral alleenstaanden en ouderen die tegen betaling pakketjes willen aannemen en afgeven. Een ander initiatief is Pick This Up dat automobilisten die dagelijks een vaste route rijden (woon-werkverkeer) laat bijverdienen door pakketten mee te nemen op hun route.

Of Red Je Pakketje, een initiatief waarbij een pakket wordt bezorgd bij een bedrijf en het vervolgens aan de klant wordt aangeboden op een geschikt moment. En MYPUP levert tegen betaling onbemande Pick Up Points om pakketpost eenvoudig te ontvangen en terug te sturen vanaf de eigen kantoorstoel, zonder dat de receptie of de postkamer hiermee belast wordt. Al een groot aantal bedrijven – ABN AMRO, KLM, Liberty Global en Liander – heeft dergelijke kluizen inpandig geplaatst.

De consument krijgt in elk geval steeds meer keuze. Bedrijven als SendCloud en PostNL-dochter MyParcel hebben dan ook overeenkomsten met één of meer pakketvervoerders en verkopen het pakketvervoer weer samen met IT-oplossingen door. Zo kun je als klant bij het bestellen zelf je vervoerder kiezen met de voor jou beste bezorgoptie.

Marktverhoudingen
Ondanks de vernieuwingen ziet toezichthouder ACM vooralsnog echter weinig grote verschuivingen op de pakketmarkt zelf. De markt voor binnenlands pakketvervoer is namelijk bijna volledig in handen van PostNL en DHL Parcel. Eerstgenoemde had in 2015 op de binnenlandse markt een marktaandeel van 55 tot 60 procent op basis van volume en 55 tot 60 procent op basis van omzet. DHL Parcel volgt met marktaandelen van in beide gevallen 25 tot 30 procent.

Binnen Nederland maken de grootste verzenders zelfs bijna allemaal gebruik van PostNL. Als reden geven zij op dat het postbedrijf het meest fijnmazige bezorgnetwerk heeft en de beste bezorgkwaliteit tegen een scherpe prijs. En daar valt moeilijk tegenop te concurreren.

Nieuwe spelers met een landelijk dekkend netwerk zijn er tot nu toe dan ook niet gekomen. Mede vanwege de investeringen die er niet om liegen. De twee grootste pakketvervoerders investeren ook momenteel fors in hun netwerken. PostNL is in de afrondende fase van investeringen van in totaal maar liefst 240 miljoen euro en DHL Parcel heeft een investering van 80 miljoen aangekondigd.

De veranderingen in de markt zullen dus eerder van grote webwinkels komen. Zo zijn partijen als Amazon bezig hun eigen bezorgnetwerk op te zetten. Op de Franse markt heeft de onderneming bijvoorbeeld al pakketvervoerder Colis Privé overgenomen en in de Verenigde Staten maakt men gebruik van door hen gehuurde vrachtwagens en vrachtvliegtuigen. Dat betekent keiharde concurrentie voor grote vervoerders als FedEx. Op de Nederlandse markt zet webwinkel Coolblue de eerste stappen in bezorgland met het afleveren van witgoed.

Het zelf uitvoeren van de bezorging is vanwege de schaalgrootte overigens alleen realistisch bij zeer grote volumes. Het levert volgens experts namelijk een grote inefficiëntie op, simpelweg omdat er op die manier niets terechtkomt van vraagbundeling.

Fietskoeriers
Een aantal pakketvervoerders geeft in het onlangs verschenen onderzoek van ACM ook aan dat same day delivery de tijdsdruk binnen het netwerk enorm heeft vergroot. Die bezorgbelofte is daardoor alleen mogelijk als een netwerk meer gedecentraliseerd is en de sorteercentra dichter bij de klant zitten.

Om het bezorgverkeer te ontlasten, ontstaan daardoor steeds meer overslaginitiatieven. Bij een aantal pakketvervoerders worden zelfs andere voertuigen ingezet of lopen testen voor bezorging in binnensteden. Voorbeelden zijn een fiets waar een minicontainer op past of de inzet van kleine elektrische voertuigen.

Een andere mogelijke oplossing is het werken met cityhubs, centrale punten aan de rand van steden waar pakketten worden afgeleverd. Een voorbeeld is het project Stadslogistiek Delft. Het is minder belastend voor het milieu en het werkt zelfs efficiënter. De vraag is alleen of grote pakketaanbieders of webwinkels (die zelf gaan bezorgen) bereid zijn om bestellingen over te dragen aan lokale spelers, omdat ze zo de regie over de bezorging kwijtraken.

En toch is het noodzakelijk, vinden experts. Slimmer, schoner en duurzamer vervoer is dé oplossing voor steden die steeds meer uit hun voegen barsten. Momenteel is zo’n tien tot vijftien procent van het verkeer in steden gerelateerd aan vracht, en dat aandeel begint inmiddels een probleem te worden, zegt lector Walther Ploos van Amstel van de Hogeschool van Amsterdam.

Tegelijkertijd vraagt de stad om bevoorrading die steeds fijnmaziger en just-in-time wordt. Het aantal restaurants en afhaalwinkels, zoals AH to go, neemt tevens sterk toe, en hebben ad hoc voorraad nodig. “Met het slimmer organiseren van het transport, kunnen we het vervoer met de helft doen afnemen”, aldus Ploos van Amstel. Naar zijn overtuiging zullen fietskoeriers elektrische cargobikes met veel laadvermogen moeten worden. “In Amsterdam zullen er daar straks zo’n duizend tot tweeduizend van rondrijden.”

Onthaasten
Een aantal afnemers vraagt zich in het ACM-onderzoek tevens af in hoeverre klanten versnelling van de bezorging als noodzakelijk zien. Een terechte vraag. Want uiteraard maak je als webwinkel indruk als je bestellingen nog dezelfde dag kunt aanbieden, maar er hangt tegelijkertijd ook een prijskaartje aan dat op den duur wel eens bezwaarlijk kan worden.

Ploos van Amstel gelooft overigens niet in het ‘onthaasten’ in logistiek, zoals zijn Vlaamse collega. Vergeet het maar, zegt hij. “Het moet allemaal nog sneller en nog nauwkeuriger. En vooral veel efficiënter.” Retailers hebben daar onvoldoende visie op ontwikkeld, meent Ploos van Amstel. “In een omnichannel-omgeving slepen ze vooral met voorraden van hot naar her, terwijl de magazijnen verder vollopen.” Retailers met een goede ‘sales and operations planning’ bewegen volgens hem wel sneller mee met de steeds vluchtigere vraag in de verschillende distributiekanalen. “Je moet de vraag actief gaan bijsturen, niet één keer per week, maar elke minuut van de dag en nacht.”

De dienstverlening van transporteurs kan eveneens veel beter. Taxidienst Uber meldt tot op de minuut nauwkeurig wanneer er een taxi voor de deur staat, maar de vervoerder staat vaak nog voor een dichte deur. Dit vergt samenwerken met de beste partners, die hun planningen onderling naadloos op elkaar moeten gaan afstemmen. Al was het maar omdat de consument duurzaamheid steeds hoger in het vaandel heeft staan.

Kleine webwinkels
Toezichthouder ACM constateert in zijn onderzoek naar de markt scheefgroei. Bij de aankoop van producten bij webwinkels kijken consumenten met name naar de verzendkosten en het moment van ontvangst. Grote webwinkels kunnen daardoor ‘gratis’ verzending aanbieden en snelle levering van late bestellingen. De kleine webwinkels zijn hier echter niet of in mindere mate toe in staat.

Enkele grote webwinkels hebben met hun zeer grote aantallen pakketten volgens ACM bovendien een sterke inkooppositie: ze betalen de pakketvervoerders lagere tarieven en krijgen eerder toegang tot nieuwe dienstverlening dan kleine webwinkels. Daarnaast kunnen grote webwinkels lagere tarieven eisen, omdat ze de hele keten van verzamelen, vervoeren, sorteren en bezorgen voor de pakketvervoerders efficiënter maken.

Hoewel kleine verzenders zich natuurlijk kunnen aansluiten bij collectieve inkooporganisaties of fulfillmentbedrijven inschakelen, neemt het de zwakkere concurrentiepositie van kleine webwinkels niet weg. De toezichthouder heeft dan ook aangekondigd om deze marktverhoudingen voortaan beter te bestuderen.

Branchevervaging
Vervoerders zoeken ook naar nieuwe inkomstenbronnen. Een daarvan is de boodschappenmarkt. Nu verzamelen Albert Heijn, Jumbo en Picnic de boodschappen voor de klant zelf en leveren deze de volgende dag zelf af tot in de koelkast bij de klant thuis. PostNL is onlangs echter al begonnen met de bezorging van boodschappen, in samenwerking met supermarktketen Hoogvliet. Ubermart, de bezorgservice van superketen PLUS, levert inmiddels ook boodschappen thuis af, binnen twee uur na de bestelling.

Servicepunten
Dat de bezorgmarkt grotendeels in handen is van PostNL blijkt ook als je de 6375 servicepunten analyseert:

PostNL: 2.900
DHL Parcel: 1.300
DPD: 750
GLS: 600
UPS Access Points: 825
(Bron: ACM)

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#154).

Elon Musk vertelt in 90 seconden hoe wij op Mars komen

In alle lijstjes die deze weken worden gepubliceerd gaat het vooral om aantallen, wat was het meest bekeken, meest beluisterd, meest populair, de slechtste, de snelste en de beste. Verder waren het de grote nieuwsfeiten. In Tech ligt alles een beetje anders. Hier werkt men zonder lijstjes door aan robots die tegenwoordig bijna alles kunnen, superdrones waarvan we nog niet weten of we er blij mee moeten zijn en autonome en zelfrijdende auto’s die het verkeer veiliger moeten gaan maken.

Naast dit alles is er ook nog die man die anders denkt dan anderen en het onmogelijke mogelijk wil maken, Elon Musk. De man van Tesla, de Hyperloop en de man die dit jaar nog een aankondiging maakte. Misschien wel een zin die over een aantal jaren historisch kan worden. “We gaan naar Mars” en als je Elon Musk heet maak je dat waar. Het was buiten alles wat in de wereld het afgelopen jaar geroepen is een zin die onze mensheid op aarde kan gaan veranderen.

Musk presenteerde zijn plannen voor een enkele reis Mars in een twee uur durende presentatie waarvan hieronder de verkorte versie is te zien in minder dan 90 seconden. Halverwege stelt hij een vraag die blijft doordreunen in de hoofden van wetenschappers en avonturiers, “Ben je bereid om te sterven tijdens het grootste avontuur in je leven?“. Het is voor Elon Musk alleen nog maar de vraag wie er meegaan. Daarom is misschien de zin ‘we gaan naar Mars’ wel de quote van het jaar. Maar dat weten we pas als SpaceX daadwerkelijk wordt gelanceerd en veilig weet te landen op de rode planeet

Frankwatching jaaroverzicht 2016 & vooruitblik 2017

Wauw, 2016 is voorbij gevlogen! Op de laatste dag van dit bewogen jaar blikken we terug. Welke auteurs en artikelen scoorden op Frankwatching? Wie zitten er in de top 10 reageerders? Wat gebeurde er op het gebied van onze trainingen en vacatures? Welke events vonden plaats? Dit, en meer, lees je in het jaaroverzicht. Blog […]

Dit is dé après-ski gadget die je wilt hebben

Waar après-ski precies vandaan weet niemand zeker. Après klinkt très Frans maar zeker weten doen we het niet, want de Oostenrijkers en de Zwitsers après-skien net zo hard mee. Volgens Wikipedia, de site waar je veel vindt maar nooit weet of het echt waar is, betekent het zoiets als uitgaan, drinken, dansen en feestvieren na het skiën.

Dat vinden we eigenlijk best wel een goeie omschrijving. Maar we lezen even verder want er staat ook dat je après-skiën in skikleding doet, dat rekenen we ook goed. Verder bestaat de locatie meestal uit een houten hut met ski’s of een jachttrofee aan de muur en draagt de bediening regelmatig lederhosen. Daarna begrijpen ze het niet zo goed meer want het gaat bij après-skiën ook om de drank die je gaat nuttigen. Jägerthee en glühwein doe je op de piste, in het chalet gaat het om meters bier, wijn en eins, zwei, drei saufen.

Voor die eerste – een meter bier – is er nu een geweldig alternatief: de Shotski. Aardige van die Shotski is dat je hem ook op de piste kunt gebruiken, al raden we aan dat echt maar eenmalig te doen want drinken kun je beter doen als je klaar bent met de sneeuwpret.

De Shotski, bedacht door Looptworks, is net als al hun producten gemaakt van upcycled materialen en in dit geval gemaakt van een oude ski. Op de ski zitten 4 rubberen ringen waarop roestvrijstalen borrelglaasjes staan die je kunt vullen met natuurlijk snaps. Vanaf hier hoeven we eigenlijk niets meer uit te leggen. Wij in Nederland en Vlaanderen begrijpen deze dingen direct. Maken er geen punt van, vullen de glaasjes en hoppa, ein prosit. De Shotski kan worden opgevouwen en worden meegenomen in een draagtas.

apres_ski_gadget

Gooi die glaasjes maar vol

Infographic: een leven met alleen contant geld

Nog altijd 138 miljoen Europeanen hebben volgens onderzoek van MasterCard geen toegang tot een bankrekening of digitale betaalmethodes. Zij betalen uitsluitend met contant geld. 88 procent van deze kwetsbare groep betaalt zelfs alle voorzieningen met contant geld. Grootste nadeel is dat er geen elektronisch bewijs is van de aankopen, en betalingen niet vooruit kunnen worden gepland. 

mastercard-financial-inclusion-infographic-page-001

E-mail marketing bepalend voor online verkopen feestdagen

Een vijfde van de in de VS gegenereerde online omzet tijdens de feestdagen werd gerealiseerd via e-mail marketing, zo blijkt uit onderzoek van Adobe Digital Insights.

De feestdagen, dat wil zeggen de periode van 1 november tot 20 december, waren dit jaar goed voor ruim 79 miljard dollar.

E-mail marketing lijkt daarbij een belangrijke rol te hebben gespeeld, meer dan vorig jaar. De bijdrage van e-mail marketing aan Black Friday wordt geschat op 17,8 procent van 3,34 miljard dollar, en die aan Thanksgiving 18,4 procent van 1,93 miljard. De beste dag voor e-mail marketeers was Cyber Monday met 19,8 procent van 3,39 miljard.

Net als voorgaande jaren, werden de promotiemails merendeels gelezen op smartphones, maar de verkopen werden gedaan op de desktop.

Page generated in 1,156 seconds. Stats plugin by www.blog.ca