Electronic Arts verkleint verlies

Electronic Arts Inc zag zijn omzet 7,4 procent toenemen in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar dankzij shooter games Battlefield 1 en Titanfall 2.

De omzet ging naar 1,15 miljard dollar versus 1,07 miljard een jaar eerder. De digitale tak steeg 20,4 procent naar 685 miljoen.

Onder de streep staat wel een verlies van 1 miljoen dollar, hoewel dat vorig jaar nog 45 miljoen was.

Apple veert op door iPhone 7

Apple heeft een zeer goed feestseizoen afgesloten. Met 78,4 miljard dollar omzet werd een record gebroken. Grotendeels door de iPhone 7, waarvan 78,3 miljoen exemplaren werden verkocht.

Daarnaast werden 13 miljoen iPads en 5,3 miljoen Macs verkocht. Het lijkt erop dat ook de omstreden MacBook Pro’s hebben bijgedragen aan de omzet. Inkomsten uit diensten, zoals iCloud, Apple Music en de App Store, stegen naar 7,2 miljard dollar, een groei van 18 procent ten opzichte van 2015.

Apple noteerde een winst over het eerste fiscale kwartaal van 2017 van 17,9 miljard.

De cijfers zijn veel beter dan die van het vorige kwartaal, toen Apple slechts 45,5 miljoen iPhones verkocht, 9,2 miljoen iPads en 4,8 miljoen Macs. Apple had zelf al voorspeld dat er weer groei zou worden geboekt. Ook analisten hadden rekening gehouden met betere cijfers.

In zijn geheel sluit Apple toch een wat tegenvallend 2016 af, waarin Apple in de eerste drie kwartalen fink minder iPhones verkocht.

Voor het tweede kwartaal houdt Apple rekening met 51,5 tot 53,5 miljard omzet. Dit jaar lanceert Apple in elk geval een heel nieuw design voor de iPhone 8. Mogelijk in het tweede kwartaal worden nieuwe Macs verwacht.

 

1,5 miljoen bezoekers voor de grootste kroeg van Nederland

Afgelopen week stond natuurlijk voor de Nederlandse muziekliefhebber in het teken van de 19e editie van De Vrienden van Amstel Live. Het evenement met optredens van onder andere Diggy Dex, Broederliefde, Douwe Bob, Common Linnets en Nicky Romero was nog groter en spectaculairder dan de vorige editie. Opvallend was dat dit jaar Matt Simons als eerste internationale artiest optrad. Iets wat nog nooit eerder was vertoond.

Persoonlijk vind ik het ongelofelijk knap dat een bierbrouwer als Amstel, welke overigens niet de sponsor van het event is maar de initiatiefnemer, het concept sinds jaar en dag omarmt en vast blijft houden aan het basisconcept. Natuurlijk is het evenement beter en groter geworden maar Amstel blijft als merk sterk vasthouden aan de eigen kernwaarden. Gezellig met vrienden onder het genot van een biertje ongedwongen een avond uit. Deze brand experience is uniek en vanwege de totaalbeleving zeer succesvol. Zo hecht Amstel bijvoorbeeld veel waarde aan de vriendschap met en tussen de artiesten. Met als resultaat dat er backstage veel nieuwe initiatieven en vriendschappen in de afgelopen jaar zijn ontstaan die vaak tot inspirerende combinaties hebben geleid.

amstel-live

De DC Daily van 31 januari 2017

In de DC Daily vind je nieuwe, leuke, opvallende, interessante en niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, dinsdag 31 januari 2017.

Politie gaat stoppen met uitschrijven van bekeuringen

Zo maken ze via Facebook bekend. Maar voordat je begint te juichen, de bekeuringen blijven wel bestaan. Deze zullen alleen niet meer uitgeschreven worden op de zo bekende papieren bon, maar zal geheel digitaal (via de smartphone) geregeld gaan worden.

Geen HTTPS verbinding = lagere score in Google

Je website overzetten van HTTP naar een HTTPS-verbinding. Moet het nu wel of niet? Ben ik dan al mijn gegevens kwijt, en straft Google het af met een slechtere ranking? Dit zijn een aantal zeer relevante vraagstukken waar in de loop der tijd verschillende antwoorden op zijn gekomen.

Het definitieve antwoord op deze vraagstukken lijkt nu eindelijk daar. Nieuwssites als Nu.nl laten met keiharde cijfers zien dat maar liefst 85 procent van alle bedrijven geen HTTPS-verbinding heeft. Dit houdt in dat persoonlijke gegevens onversleuteld worden verstuurd. In ditzelfde artikel wordt beschreven dat Nederlandse overheidssites eind 2017 verplicht over een SSL-certificaat moeten beschikken. Met dit soort signalen en de media-aandacht dat dit onderwerp op dit moment krijgt lijkt de volledige overstap van alle websites naar HTTPS in zicht.

Het uitrollen van ‘not secure’ melding

Het belang van een beveiligde website wordt langzaam maar zeker een noodzaak – en dat ziet Google ook in. De grootste zoekmachine ter wereld is dan ook gestart met het geven van waarschuwingen aan bezoekers van onbeveiligde (HTTP-) websites. Op dit moment is deze waarschuwing nog miniem, (in Chrome slechts aangegeven met een ‘i’) maar in verschillende fases zal dit steeds nadrukkelijker in beeld komen. Voorkomen is beter dan genezen, dus het is slim om alvast een SSL-certificaat aan te schaffen voordat het ‘te laat’ is.

In 2017 zal het minimalistische ‘i’-tje vergezeld worden door de melding ‘not secure’. Dit betekent dat alle bezoekers van je website dit te zien krijgen en dus gewaarschuwd worden dat het verzenden van hun gegevens onbeveiligd is.

Wat doet een SSL-certificaat voor mijn zoekresultaten?

Aan het begin van dit artikel zei ik het al; een groot vraagstuk met betrekking tot de overschakeling naar HTTPS is de invloed op de ranking in zoekmachines. Aangezien Google al sinds 2014 aangeeft dat beveiligde websites worden gestimuleerd, is het logische gevolg dat jouw website ook beter wordt beoordeeld. Gelukkig is dit ook het geval en zal het in de loop der tijd alleen maar zwaarder gaan meetellen voor de organische zoekresultaten!

Soorten SSL-certificaten

Een SSL-certificaat kan door ieder bedrijf worden aangevraagd en geïnstalleerd. Dit kan je aanvragen bij je webbouwer, onlinemarketingbureau of zelf implementeren. Maak eerst een weloverwogen keuze voor het type SSL-certificaat. Je hebt hierbij drie opties die aan alle eisen voldoen:

Domeinverificatie (DV)
  • Het meest eenvoudige en goedkoopste SSL-certificaat;
  • Beveiligde verbinding, herkenbaar aan slotje;
  • Gemarkeerd als ‘veilig’ in Google Chrome;
  • Geeft aan dat je een specifieke domeinnaam (URL) mag gebruiken.
Organisatieverificatie (OV)
  • Beveiligde verbinding, herkenbaar aan slotje;
  • Geeft aan dat jij een specifieke domeinnaam (URL) mag gebruiken;
  • Bedrijfsgegevens worden in het certificaat weergeven (zoals bij Postads).
Uitgebreide verificatie (EV)
  • Beveiligde verbinding, herkenbaar aan slotje en groene adresbalk;
  • Geeft aan dat je een specifieke domeinnaam (URL) mag gebruiken;
  • Bedrijfsgegevens worden in het certificaat weergeven;
  • Website is gecontroleerd op juridisch gebied zoals de KVK-inschrijving.

Het is nog niet getest of de uitgebreide verificatie een hogere positie in Google oplevert dan de domeinverificatie. Dit zal in de loop van 2017 duidelijk worden zodra Google het doorgevoerd heeft.

Kortom: vraag zo snel mogelijk een SSL-certificaat aan! Hiermee zorg je ervoor dat jouw bezoekers in een beveiligde omgeving hun zaken kunnen regelen en ben je ook nog eens beter vindbaar in Google! Win-win situatie, toch?!

 

Proximus mag klanten bepaalde apps onbeperkt laten gebruiken

De Belgische aanbieder Proximus mag klanten bepaalde apps onbeperkt laten gebruiken zonder daarvoor datakosten in rekening te brengen. Volgens toezichthouder BIPT is dat niet in strijd met de netneutraliteit.

Proximus biedt sinds enkele maanden bundels waarbij de klant een door hemzelf gekozen app onbeperkt mag gebruiken. Dat kan Facebook, WhatsApp, Snapchat, Twitter, Instagram of Pokémon Go zijn.

Minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) heeft telecomwaakhond BIPT gevraagd hiernaar te kijken in verband met de Europese regels voor netneutraliteit. Die regels bepalen dat al het internetverkeer gelijk behandeld moet worden.

BIPT ziet echter geen bezwaar (pdf) omdat de vrijstelling alleen geldt voor de databundel. Zodra die op is kan de gebruiker niet onbeperkt verder appen.

Vorig jaar dwong de Autoriteit Consument & Markt T-Mobile te stoppen met het aanbieden van de dienst Datavrije Muziek. Bij de dienst Datavrije Muziek gaat muziekstreaming ook niet ten koste van de databundel. Onder de strengere netneutraliteit die in Nederland geldt, is elke vorm van prijsdiscriminatie verboden.

Kleding.nl expandeert naar 15 landen

Kleding.nl gaat net als in 2016 uitbreiden maar nieuwe landen. De kledingzoekmachine wil dit jaar in tien nieuwe landen starten.

In 2016 betrof de uitbreiding van vijf naar vijftien landen. De retailomzet van bijna 5 miljoen euro per maand komt voor het eerst voor meer dan de helft voort uit de buitenlandse activiteiten.

In 2012 startte Kleding.nl in Nederland. Binnen een jaar werd met zusterbedrijf Fashiola de eerste stap over de grens gezet. Fashiola lanceerde in Duitsland in 2013 en in de jaren daarna in Groot-Brittannië, Frankrijk en Spanje.

Maandelijks ontvangt Kleding.nl/Fashiola ruim 3,5 miljoen bezoekers, worden 55.000 transacties gerealiseerd

Blockchain zorgt ook voor disruptie in travel

Blockchain gaat de financiële wereld veranderen, maar wat kan het voor de reisindustrie betekenen? Genoeg, blijkt uit een rondgang onder blockchainexperts en -initiatieven, en het zijn niet alleen de gevestigde namen die op moeten letten.

Disruptors zoals Airbnb en Uber moeten namelijk op hun tellen passen, waarschuwt Don Tapscott in zijn Ted Talk. “Het idee dat gelijkgestemden bij elkaar komen en welvaart creëren en delen is krachtig. Maar bedrijven als Uber, Airbnb en Lyft delen niets. Zij zijn juist zo succesvol omdat ze niet delen. Ze aggregeren diensten en verkopen die. Wat als die distributie plaats vindt op een blockchain, die in essentie het bezig is van alle mensen die een kamer te verhuren hebben. Wie zo’n kamer zoekt, gaat naar de blockchaindatabase en zoekt op basis van een aantal criteria een kamer. Blockchain helpt met het contract, identificatie, de betalingen en zelfs de reputatie, want een kamer met vijf sterren op blockchain bestaat en is beoordeeld en dat valt niet te veranderen. Dus de disruptors in Silicon Valley kunnen zelf worden verstoord en dat is goed voor de welvaart.”

Het scenario dat Tapscott schetst is deels al werkelijkheid. De start-up Slock.it combineert blockchain met Internet of Things (IoT). Wie een appartement huurt, kan dankzij deze technologie zijn smartphone gebruiken om binnen te komen. Slock.it democratiseert naar eigen zeggen de deeleconomie: iedereen kan een object huren, verkopen of delen zonder dat daar een tussenpersoon (zoals Airbnb of Uber) voor nodig is. Met blockchaintechnologie kun je immers platformen opzetten die transacties afhandelen zonder dat daar een centrale partij voor nodig is als beheerder. Blockchain is een interessante IT-infrastructuur als je een database wilt bijhouden van transacties met anderen, die je niet per se kent. Er hoeft niemand aangewezen te worden voor het beheer of de beveiliging, want dat is afgedekt door cryptografie en de IT-architectuur. Het systeem houdt zichzelf in stand.

Overigens heeft Airbnb in april 2016 de bitcoin start-up ChangeCoin gekocht, wat een duidelijke aanwijzing is dat het bedrijf de potentie en misschien wel het gevaar van blockchain onderkent.

Security op luchthavens

De veiligheid die blockchain biedt, is voor luchtvaarttechnologieprovider SITA reden om de  mogelijkheden te onderzoeken voor de security op luchthavens. Sean Farrell houdt zich bij SITA bezig met dit zogeheten Smart Path-project. Het aantal vliegtuigpassagiers groeit sterk en het is een behoorlijke uitdaging voor luchthavens om al die mensen zo snel mogelijk en veilig van de incheckbalie naar de gate te krijgen. “Dit vereist een totaal nieuwe aanpak van identiteitsmanagement,” zegt Farrell. “SITA onderzoekt daarom onder andere de mogelijkheden van single token travel, wat inhoudt dat de identiteit van de passagiers één keer digitaal wordt geverifieerd.”

Volgens Farrell is de mogelijke impact van dit initiatief op de reisbranche vergelijkbaar met dat van Uber op de taxiwereld. “De reiservaring wordt frictieloos. Het proces op de luchthaven en het oversteken van grenzen wordt gemakkelijker terwijl de security drastisch wordt verbeterd.”

De verifieerbare digitale identiteit die hieraan ten grondslag ligt, wordt gecreëerd met behulp van blockchaintechnologie, legt Farrell uit. “Die informatie wordt opgeslagen op de smartphone van de passagier, waarbij de biometrische en persoonlijke gegevens zijn versleuteld. In de toekomst scant de luchtvaartmaatschappij, luchthaven of overheid je telefoon of gezicht en je identiteit en vluchtschema is bevestigd. En dit gebeurt zonder dat die informatie in het bezit komt van iemand anders dan de reiziger. Het token is immers op diens telefoon opgeslagen. Blockchaintechnologie zorgt ervoor dat de passagiersdata veilig, versleuteld en sjoemel-proof is, zodat het token niet kan worden gebruikt voor zaken waar het niet voor is bedoeld.”

Distributiemogelijkheden

Het gros van de vliegtickets wordt geboekt via distributiesystemen die dateren uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Deze global distribution systems (GDS’en) rekenen een fee per boeking aan luchtvaartmaatschappijen, die graag van deze kostenpost af zouden willen. Lufthansa heeft daarom bijvoorbeeld een GDS-toeslag geïntroduceerd van 16 euro per boeking. En het samenwerkingsverbond Star Alliance onderzocht in 2005 de mogelijkheden van een alternatief distributiesysteem onder de naam ‘GDS New Entrants’. Dat mislukte.

Eenzelfde kwestie speelt in de hotellerie: daar is de distributie in handen van online reisagenten (OTA’s) als Booking.com en Expedia. Ook de hotels zouden graag minder afhankelijk zijn van derde partijen. Blockchain kan deze wens een nieuwe impuls geven.

Dat denkt althans de Australische online reisagent Webjet die samen met Microsoft bij wijze van proef een boekingsoplossing heeft ontwikkeld voor hotels. Deze draait om slimme contracten – de mogelijkheid om in blockchain overeenkomsten af te sluiten die onveranderlijk zijn. Volgens Webjet en Microsoft worden fouten met data zo voorkomen, zowel op het gebied van betalingen (het juiste bedrag naar de juiste partij op het juiste moment) als van boekingen (geen inaccurate of verloren reserveringen). Verder is het betaalproces gestroomlijnd en is de data security sterk. De twee partijen benadrukken dat hun boekingsplatform erop is gericht om datafouten te vermijden en fraude te bestrijden. Het idee wordt getest door de hotelmerken van SunHotels en Lots of Hotels, beide onderdeel van de Webjet Group.

Punt van aandacht is dat het initiatief van Webjet en Microsoft geen publieke blockchain is. Het is niet gedecentraliseerd, maar wordt gerund door twee partijen, die dus ook de dienst uitmaken. Voorbeeld van een partij die werkt aan een publieke blockchainoplossing is Winding Tree. Een interview met oprichter Maksim Izmayov verschijnt morgen op Emerce Travel.

Loyaliteit

Voor loyaliteit zijn er ook mogelijkheden te verzinnen waarbij blockchain een rol speelt. Het vrij uitwisselen van air miles bijvoorbeeld. Start-up TamTam Travels is naar eigen zeggen “een exceptionele discountclub en digitale valuta community”. Reizigers kunnen lid worden voor 350 dollar per jaar en krijgen daarmee toegang tot vliegveldlounges, kortingen op vluchten en hotels, maar bijvoorbeeld ook boodschappen. Je hoeft dus niet op reis om geld te besparen. Het blockchainelement zit hem erin dat TamTam Travels een eigen cryptovaluta heeft, JIO Tokens. Leden krijgen deze als beloning en moeten later kunnen worden gebruikt om boekingen te betalen. Onder andere Emirates en easyJet worden genoemd als partners op de site van TamTam Travels.

Dus, blockchain

Of blockchain echt disruptie weet te bewerkstelligen in de reiswereld, lijkt vooral af te hangen van de ontwikkelingen op distributiegebied. Het is twintig keer goedkoper om een vliegticket via de eigen website te verkopen dan via een GDS, heeft PwC becijferd. Voor spelers als Lufthansa en KLM is distributie een kostenpost van honderden miljoenen euro’s per jaar. Maar om de macht van de OTA’s en GDS’en te doorbreken, moeten nieuwe platformen eenzelfde gebruikerservaring bieden op het gebied van prijzen vergelijken, dus met twee deelnemers ben je er niet. Blockchain zal industrie-breed moeten worden omarmd wil het een succes worden.

Maak van je medewerkers ambassadeurs in je contentstrategie

Steeds meer bedrijven volgen een contentstrategie om hun merk vleugels te geven. Deze content wordt verspreid via artikelen op de eigen site, externe media en uiteraard via de social kanalen. Het inzetten van ‘employee advocacy’ is een relatief nieuwe manier om het bereik te vergroten en de achterliggende doelen van de contentstrategie, zoals thought leadership, […]

Allianz verzekert car2go-automobilisten per minuut

Car2go heeft verzekeraar Allianz aangewezen als verzekeringspartner in Europa. Allianz dekt de wettelijke aansprakelijkheid voor klanten die bij car2go een auto huren, waaronder ook in Nederland.

Bijzonder aan de regeling is dat de verzekering is aangepast aan de prijsstructuur die car2go hanteert, betalen per minuut.

Car2go is met een vloot van zevenduizend deelauto’s actief in veertien Europese steden als Berlijn, Rome en Madrid. In Amsterdam biedt car2go enkel elektrische auto’s aan. Sinds de start vijf jaar geleden is er 13 miljoen kilometer mee gereden, wat neerkomt op een besparing van 1274 ton CO2.

Allianz en car2go gaan de komende jaren verder kijken of zij met ‘nieuwe initiatieven’ kunnen komen op het gebied van verzekeringen voor mensen die deelauto’s huren.

MGL en L1 beëindigen samenwerking 1Limburg

De Limburger stapt uit het digitale samenwerkingsproject 1Limburg. Haar samenwerkingspartner L1, de publieke omroep in Limburg, gaat zelfstandig verder met het nieuwsplatform (web en app).

Media Groep Limburg (MGL), de uitgever van De Limburger, wil vanaf 1 februari 2017 inzetten op de verdere ontwikkeling en groei van haar eigen merken. De nieuwsapp en website van De Limburger maken daar deel van uit.

Als onderdeel van de samenwerking plaatsen MGL en L1 het Limburgse nieuws exclusief op digitaal platform 1Limburg sinds september 2014. Omdat De Limburger grotere digitale ambities heeft met haar eigen nieuwsapp en website, ging de samenwerking knellen.

Max Wohlgemuth Kitslaar (beroepsavonturier): “Het is een keuze om het anders te doen”

Max Wohlgemuth Kitslaar (beroepsavonturier): “Het is een keuze om het anders te doen”

Op een veertig jaar oude motor, een Moto Guzzi, reed beroepsavonturier Max Wohlgemuth Kitslaar in zes maanden van Chili naar New York. Onderweg bezocht hij 37 social enterprises en leerde hij hoe de wereld een beetje mooier kan worden door sociaal en maatschappelijk ondernemen. Hij schreef een boek over zijn bevindingen: Miles Ahead. ​


Lees meer over: Max Wohlgemuth Kitslaar (beroepsavonturier): “Het is een keuze om het anders te doen”.

Razer gaat de telefonie in met overname Nextbit

Razer, traditioneel maker van game-accessoires, slaat een nieuwe weg in met de overname van Robin-telefoon Nextbit Systems Inc. De smartphone-ontwikkelaar is in 2013 in San Francisco opgericht door Android-veteranen Tom Moss en Mike Chan die samen met HTC-ontwerper Scott Croyle aan de Robin hebben gewerkt en die in 2015 hebben uitgebracht. Als je nog nooit van de Robin hebt gehoord is dat niet raar: de smartphone, die als unieke eigenschap had dat alle data in de cloud werd opgeslagen, is maar op kleine schaal verkocht.

Onafhankelijk

Met het meerderheidsbelang van Razer in het bedrijf zijn er meer mogelijkheden voor Nextbit en hoewel beide partijen zich haasten om aan te geven dat het bedrijf onafhankelijk gerund zal blijven worden, zou het gek zijn als Razer geen andere bedoelingen had om Netbit te kopen. Hoewel: misschien is de volgende versie van de Robin of een andere telefoon waar het bedrijf mee bezig is wel van een dusdanige kwaliteit of originaliteit dat Razer er brood in ziet. Bij Nextbit is de vlag in elk geval uit, als je de statements leest.

Wij hebben besloten om ons bij een groter merk aan te sluiten, zodat we een breder publiek bereiken. Zo kunnen we doorgaan met onze missie. We hebben het geluk om een bedrijf te vinden als Razer dat net als wij de grenzen van onze apparaten wil verleggen

– Tom Moss, CEO Nextbit

Page generated in 1,205 seconds. Stats plugin by www.blog.ca