Reisbedrijven richten pijlen op tours en excursies

Excursies waren tot voor kort iets wat de reiziger ter plekke regelde, bij het hotel of de hostess. Inmiddels hebben zowel start-ups als gevestigde namen hun vizier gericht op de activiteitencomponent van de reis. Airbnb, Booking.com en Bookingkit leggen uit waarom.

Volgens onderzoek van Expedia Media Solutions zijn de activiteiten die tijdens een reis worden ondernomen de belangrijkste beslissingsfactor bij de keuze van een vakantie. Afhankelijk van de generatie wordt er tussen de 8 en 11 procent van het totale reisbudget uitgegeven aan tours en activiteiten. De mondiale reismarkt is goed voor 1,3 biljoen US dollar, dus het gaat om minstens 104 miljard dollar. Het commissiemodel is heel gebruikelijk en de beloningen zijn nog niet zo uitgekleed als bij vliegtickets het geval is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer reispartijen tours en activiteiten aanbieden.

Airbnb Trips: vijftig bestemmingen

Olivier Grémillon, AirbnbZo is Airbnb in november vorig jaar gestart met ‘Trips’ – activiteiten die door het bedrijf zelf zijn geselecteerd. In tegenstelling tot de accommodaties kan dus niet iedereen zich aanmelden als gids. “We zijn begonnen als technologiebedrijf en maken nu de overstap naar een reisorganisatie. We willen een end-to-end platform zijn voor alle reisbehoeften. Trips is een eerste stap in die richting,” zegt Olivier Grémillon, managing director EMEA van Airbnb, tijdens de Phocuswright-conferentie in Amsterdam. “We zijn begonnen met twaalf steden, zitten nu op twintig en willen eind dit jaar uitbreiden naar vijftig bestemmingen. Negentig procent van de belevingen die we aanbieden krijgt een vijfsterrenbeoordeling. Zo hoog ligt de lat. Om de kwaliteit te bewaken kunnen we het aanbod dus niet heel snel laten groeien.”

Daarbij kiest Airbnb voor Trips die een lokale uitstraling hebben en passen bij de stad die wordt bezocht. Dat levert ongebruikelijke excursies op, zoals drie dagen truffels zoeken of een ‘jelly-fish flash mob’. Een hop-on, hop-off bus kom je er dus niet tegen. Maar iemand die Parijs bezoekt wil toch ook gewoon naar de Eiffeltoren? “De wat meer traditionele excursies komen misschien ook wel op het platform te staan, maar dan het liefst op een andere manier. We hebben bijvoorbeeld een komiek die rondleidingen geeft in het Louvre. Het product evolueert, voor ons is het ook een leercurve. We hadden bijvoorbeeld niet verwacht dat privéconcerten zo populair zouden zijn. Daar gaan we er dus meer van aanbieden.”

Booking.com begint met Amsterdam

Peter Verhoeven, Booking.comBooking.com is in juli vorig jaar begonnen met Experiences en pakt het qua aanbod wat meer ‘mainstream’ aan dan Airbnb. De excursies van Booking.com zijn te boeken in de app voor Amsterdam en binnenkort ook Parijs, Barcelona en Rome. Met behulp van Artificial Intelligence en machine-learning wil Booking.com een gepersonaliseerde beleving bieden op de bestemming. Reizigers scannen de QR-code van deelnemende aanbieders, zoals de Nederlandse fietsverhuurder Baja Bikes, waarna ze niet in de rij hoeven te staan bij de kassa en de betaling automatisch via hun creditcard loopt. Peter Verhoeven, managing director EMEA, ziet animo voor het product. “We gaan het uitrollen en de tractie meten. Het staat nog in de kinderschoenen dus we moeten nog afwachten wat consumenten vinden van het product en het aanbod. Voor ons is het een nieuwe manier om onbekend gebied te ontginnen.”

Bookingkit: markt is gefragmenteerd

Christoph Kruse, BookingkitStart-up Bookingkit is een B2B-reserveringssysteem voor aanbieders van excursies, rondleidingen en andere activiteiten dat onder andere door Airbnb en GetYourGuide wordt gebruikt. Oprichter Christoph Kruse stelt dat dit de derde grootste uitgavenpost is voor reizigers, na vluchten en accommodatie. “Het probleem is dat minder dan 21 procent van de tours online boekbaar is. De markt is gefragmenteerd, de aanbieders hebben hun administratie niet geautomatiseerd en de verkoopkanalen zijn niet op elkaar aangesloten. Wij koppelen vraag en aanbod op een standaard API, zodat de aanbieders hun beschikbaarheid real-time kunnen managen en de reisorganisaties die op zoek zijn naar nieuwe inkomstenbronnen de excursies makkelijk kunnen boeken.”

In tweeënhalf jaar tijd heeft Bookingkit drieduizend excursie-aanbieders aangesloten, met name in Duitssprekende landen. “Deze markt is in potentie meer dan 100 miljard US dollar waard en is daarmee drie keer zo groot als de autoverhuur. Het is een lucratief braakliggend terrein dus ik begrijp wel waarom steeds meer partijen geïnteresseerd zijn. Dat werkt alleen maar in ons voordeel.”

Eerste trailer Game of Thrones – Seizoen 7

Het duurde wat langer dan we gewend zijn, maar dat komt natuurlijk omdat het veelbelovende zevende seizoen pas in de zomer van start gaat. Maar hij is eindelijk uitgebracht, de eerste officiële trailer voor het nieuwe seizoen van Game of Thrones.

Een ding is in ieder geval duidelijk. “It’s war.”

De Lannisters worden omringd met vijanden. Daenerys heeft de oversteek gemaakt en gaat zich mengen in de strijd om de Iron Throne. En Jon Snow, King of the North, staat een heel andere tegenstander te wachten, die tegen de White Walkers. Is het al bijna 17 juli?

Maak áltijd audio-opnames van je (Teeven-)interview

once upon a time

Het polderinterview, aantekeningen maken en achteraf onderhandelen over de citaten, dat doen nog steeds een hoop journalisten. Maar als iedereen elke dag een opnameapparaat bij zich heeft, waarom dat ding niet benutten? Opnames zijn betrouwbaarder en dus wordt de journalistiek er beter van.  

Toen oud-staatssecretaris Fred Teeven het strafrecht niet nóg strenger kon maken, zorgde hij dat advocaten dan maar minder geld kregen om hun cliënten te verdedigen. Zo zegt hij in De Groene Amsterdammer. Teeven ontkent nu, maar volgens interviewer Henri Beunders (tevens hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam) heeft hij het echt gezegd. Bewijsmateriaal Beunders: audio-opnames. Had hij alleen aantekeningen gemaakt, dan was het een stuk lastiger geweest de discussie met Teeven te winnen. Als onderzoeksmethode zijn opnames betrouwbaarder en dus zouden ze de standaard moeten zijn voor de hedendaagse journalistiek.

Toen heb ik me toegelegd op de bezuinigingen op de advocatuur. Het is een andere manier om hetzelfde effect te bereiken. Als je aan een advocaat niet al te veel tijd geeft om aan een verdachte te besteden, dan wordt het ook niet zoveel, die verdediging.

Einde citaat Fred Teeven in het artikel van De Groene Amsterdammer van 18 mei 2017. De advocatuur in Nederland steigerde, maar Teeven beweerde dat de interviewer hem verkeerd had geciteerd en de uitspraken ook niet zoals afgesproken had voorgelegd. Uit de uitgetypte bandopname blijkt dat Teeven de uitspraak zeker heeft gedaan, schrijft De Volkskrant. Onomstotelijk bewijsmateriaal.

De Groene Amsterdammer chefredacteur Evert de Vos gaf op de dag dat het artikel verscheen juist een uitstekend gastcollege interviewtechnieken aan een groep journalistiekstudenten aan de Christelijke Hogeschool Ede. Hij legde uit hoe we in Nederland onze interviews niet per se opnemen (zoals in de Angelsaksische traditie gebruikelijk, maar vaker (liever zelfs!) meeschrijven – De Vos introduceerde een journalistieke variant op de Cornell Note-taking method en legde uit hoe journalisten hun concept-artikel in veel gevallen laten lezen aan de geïnterviewde, waarna wat onderhandeld wordt over het eindresultaat. Opnames, zo zei hij, reserveer je als journalist voor bijzondere situaties. Interviews met types als Teeven dus.

Feitelijke correct? Mwâh

Zo werkte ik ook, als freelancejournalist. De opnameapparatuur was bestemd voor de mensen met mediatraining, de rest kon ik wel af met aantekeningen. Honderden keren heb ik onderhandelingen gevoerd. Geen opname, wel aantekeningen. Mijn inzet: een goedlopend stuk, trouw aan mijn schrijfstijl en met enige vrijheid waar het de invulling van de citaten betrof. Als de onderliggende boodschap van de geïnterviewde maar goed overkwam, – ik was soms meer een vertaler dan een journalist. En vaak tot grote tevredenheid van de geïnterviewde, want ik kon toch een stuk adequater noteren wat ze eigenlijk diep vanbinnen bedoelden en voelden. Zelden was het artikel een volledig feitelijke weergave van het gesprek. En toch stuurde ik vrijwel altijd dat mailtje: wilt u zo vriendelijk zijn de citaten te controleren op feitelijke correctheid? – alles wat buiten de aanhalingstekens stond, daarin had ik nog meer vrijheid, dat stuurde ik soms niet eens mee. Het was nogal een poldermethode, dat telefonisch onderhandelen over wat gezegd is en bedoeld werd. Alsof je als schrijvend journalist de geïnterviewde een mediatraining cadeau deed, hij hoefde niet in soundbites te praten, maar je schreef het wel zo op. Het leverde dan leesbare stukken op met citaten die net wat scherper waren dan de werkelijkheid, zonder de waarheid geweld aan te doen – de geïnterviewde was immers akkoord met de aanpassingen.

Diverse opiniemakers pleiten voor grotere transparantie in de journalistiek zodat beter navolgbaar is welke stappen journalisten doorlopen en dat vergroot de betrouwbaarheid. De poldermethode rammelt wat dat betreft. Aantekeningenboekjes zijn weliswaar navolgbaar voor zover leesbaar. Maar zolang de journalist geen steno schrijft, is het uitstekend mogelijk om tijdens het maken van aantekeningen en in de daaropvolgende analyse, de woorden van de geïnterviewde te interpreteren en alvast te ‘vertalen’. En dat kan wel, maar het is oncontroleerbaar hoe dit proces verloopt.

Een journalist daarentegen die audio-opnames maakt, kan altijd teruggrijpen op het origineel. Dat origineel kan eventueel zelfs gebruikt worden in een geannoteerde versie van zijn verhaal – je klikt op het citaat en hoort hoe het letterlijk gezegd is.

Mobieltje aan en opnemen, veel moeite kost het niet.

Daar komt bij, iedereen met een mobiele telefoon beschikt over opnameapparatuur. Het is niet langer een dwingend apparaat dat tussen de interviewer en de geïnterviewde in staat, een dramatisch moment dat de start van het interview inluidt door middel van een ferme druk op een rode recordknop, waarna een cassettebandje licht zoemend begint mee te draaien. De telefoon ligt al op tafel, de handeling om het opnameapparaat aan te zetten is even vertrouwd als swipen.

Opnames maken betekent heus niet dat meteen van elk interview een transcriptie moet worden uitgewerkt (weet je hoeveel tijd dat kost!). Er zijn al diverse apps (soundnote, bijvoorbeeld) waarbij je de opname start en vervolgens op laptop of tablet meeschrijft. Die apps werken zo: wanneer je later een van de woorden in je aantekeningen aanklikt, ben je meteen precies bij de plek van je opname. Daardoor is het veel eenvoudiger om de benodigde citaten eruit te lichten.

Maar ik denk dat de volgende disruptieve technologische ontwikkeling het gebruik van audioapparatuur in interviews voor geschreven media echt onvermijdelijk maakt. Het schrijven op e-paper wordt steeds eenvoudiger en aantrekkelijker. Het is in de nabije toekomst zeer waarschijnlijk dat een slimmerd opstaat die een notitieblok met geïntegreerde audio-opnameapparatuur patenteert, bij voorkeur met alvast dat handige Cornell Note-taking-formaat. In dat scenario maakt een journalist het zichzelf onnodig moeilijk door met een papieren aantekeningenboekje te werken. Dus als het zover is, kijken we terug op het polderinterview als een romantische maar achterhaalde journalistieke onderzoeksmethode. Eentje die soms boeiend geharrewar opleverde over wat precies is gezegd, waarna het onleesbare aantekeningenboekje als bewijsmateriaal richting hoofdredacteur ging, die vervolgens publiekelijk achter zijn journalist ging staan – waarmee de kous af was.

 

Stijn Postema is docent journalistiek aan de Edinburgh-Napier University en de Christelijke Hogeschool Ede. Hij deed eerder onderzoek naar de mogelijkheden van drones en nieuwe technologie in de journalistiek.

The post Maak áltijd audio-opnames van je (Teeven-)interview appeared first on De Nieuwe Reporter.

De DC Daily van 24 mei 2017

In de DC Daily vind je nieuwe, leuke, opvallende, interessante en niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, woensdag 24 mei 2017.

Top Gun 2 volgend jaar in productie

Tom Cruise bevestigde in Australië aan ochtendshow Sunrise dat het langverwachte en vaak uitgestelde vervolg op Top Gun vanaf volgend jaar opgenomen gaat worden. Dat betekent dat we de film pas tegen 2020 of zelfs 2021 gaan zien. Is het dan niet wat vroeg voor deze bevestiging? Eigenlijk wel, maar dan weten we het in elk geval.

‘Microsoft koopt cyberbeveiliger Hexadite’

Microsoft zou voor 100 miljoen dollar online beveiliger Hexadite hebben overgenomen, beweert de Israëlische zakensite Calcalist. Het nog maar enkele jaren oude bedrijf specialiseert zich in het voorkomen van cyberaanvallen.

Het is het zoveelste beveiligingsbedrijf dat Microsoft overneemt. Eerder kwamen Secure Islands en Team8 in handen van Microsoft. Vrijwel al deze bedrijven richten zich op cloudbeveiliging.

Vorig jaar nog trok Hexadite 8 miljoen dollar financiering aan van Hewlett Packard Ventures, Ten Eleven Ventures en YL Ventures. De overname is nog niet bevestigd.

​PayPal gaat de verkopersbescherming voor Nederlandse online verkopers uitbreiden

PayPal breidt haar verkopersbescherming in Nederland uit. Voorheen was de service slechts beschikbaar voor bepaalde fysieke producten, maar vanaf nu ook voor andere producten zoals services (opleidingen, fotografie etc.), tickets (concerten, shows, sportevenementen etc.) en reizen (vluchten, hotels etc.).

De uitbreiding van deze service zal Nederlandse online verkopers helpen hun producten veiliger te verkopen in de meer dan 200 markten waar PayPal inmiddels al beschikbaar is. In totaal zal de verkopersbescherming uitgebreid worden in 18 markten binnen Europa en het Midden-Oosten. En daarnaast zal de service voor het eerst gelanceerd worden in 36 nieuwe markten.

Helpt online verkopers

De service helpt online verkopers op het moment dat zij een ongeautoriseerde betaling hebben ontvangen, bijvoorbeeld van een gehackt account, of wanneer een koper beweert zijn aankoop niet te hebben ontvangen. In dergelijke gevallen kan PayPal’s verkopersbescherming het volledige bedrag op verkopen die hiervoor in aanmerking komen vergoeden.

Zonder onnodig risico

Het besluit om de Verkopersbescherming uit te breiden, geeft verkopers de mogelijkheid om nog meer typen producten en diensten online aan te bieden, zonder onnodige risico’s,” aldus Jan-Willem Roest, General Manager PayPal Benelux & Ierland.

Het is meer dan een tiende van de online verkopers die aangeven dat het risico op creditcardfraude en beveiligingsissues hen ervan weerhoudt om hun business uit te breiden.

Roest vervolgt: “Deze verbeteringen zijn een belangrijke stap in het bieden van uitgebreide bescherming wanneer je gebruik maakt van PayPal. Je voelt je veiliger als je weet dat je kan worden beschermd wanneer er iets mis gaat met de online verkoop. Dit is een belangrijk onderdeel van ons werk om het vertrouwen in e-commerce te vergroten.

Nog 365 dagen: wie is klaar voor de nieuwe EU-privacyregels?

Nog een jaar en dan moeten alle organisaties in Nederland voldoen aan de EU-verordening over databescherming. Deze is veel strenger dan de huidige wet bescherming persoonsgegevens. Toch heeft slechts 11 procent van de bedrijven zich helemaal voorbereid op de nieuwe regels. Welke acties kun je nemen om nu nog tijdig te voldoen?

De Global Data Protection Regulation (GPDR) gaat op 25 mei 2018 in en heeft grote gevolgen voor de verwerking en bescherming van persoonsgegevens binnen organisaties. Centraal staan het verkrijgen van inzicht in de verwerkingen van persoonsgegevens en datastromen, alsmede het vooraf borgen van privacy bij nieuwe producten en systemen (privacy by design & privacy by default).

Met boetes die kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of 4 procent van de wereldwijde jaaromzet zou je denken dat de sense of urgency wijd verbreid is. Toch is een kwart van de bedrijven nog niet begonnen met de voorbereidingen op de inwerkingtreding van deze Europese verordening.

Kwart is nog niet begonnen

PwC heeft begin dit jaar het Privacy Governance onderzoek gepubliceerd. Hieruit blijkt dat het aantal Nederlandse organisaties dat nog helemaal niet is gestart met voorbereidingen op de GPDR is afgenomen van 35 procent in 2015 naar 25 procent in 2016. Een toenemend aantal organisaties is dus in ieder geval al bezig met het bestuderen van de veranderingen en de impact die de GPDR op de organisatie zal hebben. Daarbij lag de nadruk tot dit jaar veelal nog op inventarisatie. De verwachting is dat de meeste organisaties nu beginnen met de daadwerkelijke implementatie. Dat is aan de krappe kant, want er zijn behoorlijk wat wijzigingen nodig in de procedures en de organisatie. Stap één is een nulmeting, waarbij je bepaalt hoe het bedrijf ervoor staat, wat er moet worden aangepast en hoeveel tijd en geld dat kost. Vervolgens doe je per onderwerp een gap analyse en stel je een roadmap samen met concrete acties die dus voor 25 mei 2018 uitgevoerd moeten zijn. Uit het onderzoek blijkt echter dat een minderheid van 41 procent van de organisaties een privacy assessment heeft uitgevoerd op compliance aan de bepalingen van de GDPR.

Risico’s

Wat zijn de risico’s? Allereerst de genoemde boetes die kunnen worden opgelegd aan bedrijven die niet voldoen aan de regels. Verder kan de meldplicht datalekken – die in Nederland overigens al van kracht is – tot reputatieschade leiden. Bedrijven moeten doorgeven wanneer ze gehackt zijn aan de toezichthoudende instantie en in sommige gevallen ook aan de personen wier gegevens zijn gestolen. Dit betekent dat veiligheidsincidenten in de openbaarheid kunnen worden gebracht met merkschade, verminderd consumenten- en medewerkersvertrouwen en zelfs verlies van klanten als gevolg. Financieel krijgt het bedrijf niet alleen te maken met een boete of minder inkomsten door de reputatieschade, maar ook met juridische kosten. Consumenten krijgen meer rechten en kunnen bedrijven aanklagen als ze van mening zijn dat die rechten worden geschonden. En als de IT-systemen of databeschermingsprocedures ontoereikend of ouderwets zijn krijgt het bedrijf ook nog te maken met de herstelkosten daarvan. Operationeel bezien loopt het bedrijf ook tal van risico’s. Zo kunnen de autoriteiten eisen dat het verwerken van persoonlijke data tijdelijk of voorgoed wordt stopgezet als je niet aan de GDPR voldoet.

Elk bedrijf zal een andere roadmap opstellen. Maar op basis van het privacyonderzoek kun je wel stellen dat er een aantal algemene aandachtspunten zijn waar business requirements voor moeten worden opgesteld:

  • Verwerking persoonsgegevens
    Slechts 9 procent van de ondervraagde organisaties heeft alle verwerkingen van persoonsgegevens inzichtelijk en gedocumenteerd.
  • Right to be forgotten
    Ruim een kwart heeft geen enkele procedure geïmplementeerd voor de afhandeling van inzage- en correctieverzoeken van betrokkenen.
  • Meldplicht datalekken
    Iets meer dan de helft zegt hier (zeer) goed op voorbereid te zijn. Achtenveertig procent is dat nog niet.
  • Data delen met derden
    Slechts 22 procent heeft een goed inzicht in de datastromen tussen de eigen organisatie en externe partijen.
  • Data Protection Officer
    Achtentwintig procent heeft de verantwoordelijkheid voor privacy neergelegd bij een privacy officer. Zeventien procent heeft daarentegen niemand aangewezen die de rol van Data Protection Officer gaat vervullen of heeft geen privacybeleid.

De GDPR is complex en behoeft op sommige punten verduidelijking maar bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om daarop te wachten. Voorzitter Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens heeft recent nog gezegd dat er zeker sancties zullen worden getroffen als bedrijven niet aan de regels voldoen. Hoog tijd voor een concreet plan van aanpak dus.

Garmin introduceert de VIRB 360 camera

Garmin introduceert hun eerste 360 graden camera: de VIRB 360. De compacte, robuuste en waterbestendige camera legt video’s in 360 graden vast in 4K-resolutie met 30 frames per seconde (fps), audio in 360 graden en augmented reality-overlays van G-Metrix gegevens.

4K 30fps-opnames

De VIRB 360 is bovendien voorzien van in-camera stitching waarmee automatisch de 4K 30fps-opnames aan elkaar worden gekoppeld. Verder zijn er verschillende opname-instellingen zoals timelapse video’s en foto’s, 360 graden foto’s en burst-opnames. De 360 VIRB heeft daarnaast vier geïntegreerde microfoons voor 360 graden audio. Ze beloven zelf hiermee de ultieme beleving.

EU-commissie: streaming diensten naar 30% Europese films en series

Binnen nu en twee jaar ziet het er binnen Europa heel anders uit qua online streaming diensten voor films en series als Netflix. Sowieso wordt op het Europese vasteland alles één gebied en ga je dus in België of Spanje hetzelfde kunnen kijken als in Nederland.

Een ander groot verschil, als het tenminste aan de Europese Commissie ligt, is dat er niet minder dan 30 procent van de programmering moet bestaan uit Europese films en series. Eerder was er trouwens sprake van maar 20 procent, maar dat was blijkbaar niet genoeg.

Innovatie in fintech: samenwerken aan ultieme relevantie voor je klant

Net als in andere branches zijn ook in de financiële dienstverlening tal van disruptors te vinden. Deze fintech-ondernemingen zien veel innovatiemogelijkheden en grijpen deze kansen ook. Moet de gevestigde orde in bank- en verzekeringsland zich zorgen maken? Of moeten we het experimenteren omarmen? De Fintech-realiteit is de naam van het congres dat NRC Live organiseerde. […]

Snap’s chief strategy Imran Khan over waarom Snapchat het platform is voor je marketing #TNW2017

Snap’s chief strategy Imran Khan over waarom Snapchat het platform is voor je marketing #TNW2017

Het begint er op te lijken dat er elke week weer een bedrijf een functie van Snapchat kopieert. Natuurlijk blijft Snapchat ook zelf steeds innoveren. Niet alleen gericht op de gebruiker, maar vooral voor bedrijven komen er steeds meer mogelijkheden op Snapchat. Eén van de mensen achter deze innovatiestrategie is Imran Khan, Snap Inc.’s chief strategy officer.


Lees meer over: Snap’s chief strategy Imran Khan over waarom Snapchat het platform is voor je marketing #TNW2017.

Blockchain stijgt in vacatures

In de afgelopen twaalf maanden werden er in Nederland 178 blockchainvacatures uitgeschreven. Dit is een relatief gering aantal, maar wel een verviervoudiging van de 44 vacatures die tussen april 2015 en april 2016 werden geplaatst, aldus metabanenzoekmachine Joblift.

Daarnaast toont ook een vergelijking met Duitsland en Frankrijk dat Nederlandse bedrijven blockchain serieus nemen: in deze landen werden er het afgelopen jaar respectievelijk 80 en 149 vacatures uitgeschreven. Met 569 vacatures werden enkel in het Verenigd Koninkrijk meer banen rondom blockchain aangeboden.

De meeste blockchainbanen worden in de financiële sector en de zakelijke dienstverlening gecreëerd: beide sectoren zijn verantwoordelijk voor 21,8 procent van de vacatures. De ICT-sector volgt met 19,2 procent.

Met 16 vacatures was adviesbureau Deloitte het afgelopen jaar het bedrijf dat de meeste blockchainbanen aanbood. ABN-AMRO en PricewaterhouseCoopers volgden met respectievelijk 11 en 8 vacatures.

Niet verrassend werden de meeste blockchain vacatures in Amsterdam uitgeschreven: 37,8 procent van de vacatures waren afkomstig uit de hoofdstad. Utrecht en Rotterdam volgen op gepaste afstand met respectievelijk 12,8 en 9,5 procent.

Page generated in 1,216 seconds. Stats plugin by www.blog.ca