​Minder.nl geeft de ondernemer weer regie over zijn energiecontract

Voor de b2b-markt staat een volledig online salesmodel nog relatief in de kinderschoenen. De meeste bedrijven richten zich op lead generation of content marketing. Ondernemers kunnen zich echter heel goed zelf bedienen en dat bewijst Minder.nl met haar online salesmodel specifiek voor de zakelijke markt. Minder.nl is een online zakelijke energievergelijker en de eerste in Nederland die deze tool ook aanbiedt voor grootzakelijke energieverbruikers. Zij waagden de stap naar b2b e-commerce en dit blijkt heel goed te werken in de energiemarkt.

Misschien leent e-commerce zich wel extra goed voor een onderwerp als ‘energie’. Hoe vaak word je als ondernemer niet gebeld door een tussenpersoon op de energiemarkt met een prachtig aanbod voor een energiecontract? Of het werkelijk een aantrekkelijk aanbod is, blijft moeilijk inschatten aan de telefoon. Daarom wilde Minder.nl met e-commerce de regie weer terugggeven aan de partijen die daadwerkelijk betrokken zijn bij het afsluiten van een energiecontract: de leveranciers en de (energie afnemende) bedrijven. De klein- en grootzakelijke afnemer kan op Minder.nl zelf online energie vergelijken en inkopen in plaats van zelf offertes opvragen of een intermediair inschakelen. “Wat we zien bij Minder.nl is dat ondernemers het waarderen om zelf de controle en ruimte te hebben een overwogen keuze te maken,” vertelt Rob Leek, eigenaar van Minder.nl. “Tegelijkertijd zien we ook dat een goede klantenservice belangrijk blijft, omdat sommige ondernemers alsnog graag een belletje plegen voordat zij het contract afsluiten. Blijkbaar wordt ons platform en service gewaardeerd, want onze gemiddelde klantenscore is een 9. Dat is precies waar we het voor doen!”

De rol van Minder.nl is goed te vergelijken met de rol van Independer in de consumentenmarkt. Beide partijen maken het tussenpersoonkanaal volledig digitaal: de een voor de b2b-energiemarkt en de ander voor de b2c-verzekeringsmarkt. Dat het concept werkt zie je ook aan de gevestigde en reeds lang bestaande online vergelijkers voor consumenten zoals Energieleveranciers.nl of Energievergelijken.nl en het feit dat het aantal online overstappers jaarlijks nog steeds groeiende is. Deze trend is eveneens gesignaleerd door de ACM.

Digitalisering energiesector bleef achter

Minder.nl is gevestigd in Amsterdam en is in september 2015 van start gegaan. Direct vanaf de start heeft het bedrijf een aanzienlijke groei in klanten en omzet doorgemaakt. Ook de organisatie breidt zich steeds verder uit: in de beginperiode bestond de scale-up uit twee man, inmiddels werken er acht mensen fulltime. Rob en zijn inmiddels toegetreden compagnon Arno Feenstra, stellen drie kernwaarden voorop: transparantie, eenvoud en bovenal een eerlijk vergelijk. De naam ‘Minder.nl’ is bewust gekozen, het staat voor ‘minder moeite’ en ‘minder kosten’. Het idee voor Minder.nl ontstond enkele jaren geleden toen Rob signaleerde dat de digitalisering in de zakelijke energiewereld achterbleef. Als marketing manager b2b bij een grote energieleverancier constateerde hij daarbij dat de afhankelijkheid van intermediairs (40% van de markt) groot was, zowel leveranciers als afnemers hadden weinig controle over het proces voor het afsluiten van een energiecontract. Vanuit de drive om dit proces te verbeteren is Minder.nl ontstaan.

De uitdaging

Nu het online platform ruim anderhalf jaar draait, staan Rob en Arno niet stil. Dagelijks werken ze nauw samen met developers aan de doorontwikkeling van hun tooling. De uitdaging is om het voor ondernemers zo efficiënt mogelijk te maken om met een minimale tijdsbesteding het scherpste energiecontact uit de markt te vinden. Minstens zo hard werken Rob en Arno aan het kenbaar maken van het online platform: “Het aantal klanten dat online een energiecontract afsluit is flink groeiende”, zegt Rob, “maar een deel van de ondernemers heeft het online zakelijke energie vergelijken nog niet ontdekt terwijl het zo simpel is en geld bespaart. Daarom is ons doel om ervoor te zorgen dat iedere zakelijke afnemer die denkt aan een energiecontract, direct aan Minder.nl denkt.”

De DC Daily van 31 mei 2017

In de DC Daily vind je nieuwe, leuke, opvallende, interessante en niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, woensdag 31 mei 2017.

#covfefe is trending

Covfefe is, zeker in Amerika, al bijna het woord van het jaar. President Donald Trump plaatste het vannacht op Twitter: “Despite the constant negative press covfefe. En het houdt iedereen op social media nogal bezig. De betreffende tweet is inmiddels verwijderd. Maar Trump gaat er zelf nog wel even over door.

Groei voor mediabestedingen in 2016 dankzij online

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2016 met 1,4 procent gegroeid tot bijna 4,7 miljard. In absolute bestedingen bedroeg de stijging 66 miljoen. Daarbij zag internet de bestedingen weer dubbelcijferig toenemen, volgens het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2016 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Afgezien van out of home en televisie, daalden de advertentie-inkomsten uit andere kanalen.

Mede door de lage inflatie was er nog sprake van reële groei voor de netto mediabestedingen in 2016. Online neemt alle groei voor zijn rekening. Print noteerde weer flinke verliezen.

De offline media zagen de gezamenlijke inkomsten uit advertenties in 2016 dalen met iets meer dan 3 procent, terwijl de bestedingen aan internet stegen met meer dan 11 procent.

De printmedia hebben in de afgelopen tien jaar 1,5 miljard eoro verloren. Per saldo is er 500 miljoen verdwenen uit de Nederlandse advertentiemarkt.

Hoe YouTube je merk kan devalueren en hoe dit te voorkomen

Video als extensie van je bedrijfsactiviteiten is een goede manier om jezelf te vermarkten. Simpel gezegd, door video’s te produceren en op kanalen zoals YouTube te publiceren, verhoog je de kans op zichtbaarheid. Afhankelijk van de promotietools die je inzet, kan het plaatsen van video’s op YouTube leiden tot meer omzet. Maar pas op! Het kan ook goed misgaan en leiden tot inkomstenderving, vervelende rechtszaken en een verlies in zichtbaarheid voor je merk of bedrijf.

De vraag is: wat is de juiste manier om video in te zetten voor meer naamsbekendheid en verhoogde omzet zonder verlies?

Fitnesstube gone wrong

We zien steeds vaker sportschoolketens online video’s inzetten. Gezondheid en fitness zijn populaire onderwerpen en binnen deze branche is er goed geld te verdienen met video’s. Mensen willen er nu eenmaal goed uit zien en volgen graag de trends van online fitnessguru’s. Door fitnessroutines te filmen en te publiceren op YouTube kunnen sportschoolketens en gezondheidprofessionals vertrouwen winnen en nieuwe klanten werven.

Althans, zo zou het moeten gaan. De werkelijkheid is soms wel anders.

De Amerikaanse fitness expert Jillian Michaels heeft de nadelen van het plaatsen van video’s op YouTube meegemaakt. Sinds 1993 is Michaels een bekende fitness celebrity met zelf ontwikkelde programma’s en fitness-DVD’s.

Vanaf 2004 tot 2013 was ze teamtrainer bij het televisieprogramma ‘The Biggest Loser’ (Big Diet). Alles ging goed totdat de producenten van het programma (zonder toestemming) Michaels’ video’s op hun BeFit YouTube kanaal plaatsten.

Michaels was er snel bij om aan de bel te trekken bij de producenten. Ze zag verkoopcijfers van haar eigen DVD’s snel dalen maar de producenten bleven haar video’s op YouTube plaatsen. In 2015 startte Michaels een rechtszaak tegen de producenten en in Mei 2017 werd ze in het gelijk gesteld. Er werd een bedrag van 5,8 miljoen dollar aan inkomstenderving aan haar toegekend. Terecht ook!

Voor het plaatsen van Michael’s video’s op de BeFit YouTube kanaal hadden de producenten (Lionsgate) een bereik van 6.7 miljoen impressies. Na het plaatsen van Michaels video’s is het kanaal gegroeid naar 27.5 miljoen impressies binnen een periode van twaalf maanden.

Devalueren van videocontent

Je kunt je voorstellen dat het reguliere bezoek naar Michaels eigen website en haar Amazonpagina, waar ze haar DVD’s verkocht, snel verdween. Als bezoekers eenmaal het idee krijgen dat ze ergens gratis videocontent kunnen verkrijgen dan zullen ze niet meer bereid zijn om voor videocontent te betalen. Een slechte ontwikkeling maar volkomen te begrijpen.

Michaels is een voorbeeld van hoe video op platforms zoals YouTube de waarde van een merk of bedrijf kan verlagen. Haar videocontent was niet haar core business maar wel een verdienmodel dat een groot deel van haar omzet genereerde.

Wie video op YouTube plaatst moet daarom heel voorzichtig aan de slag gaan.

YouTube video: voor en nadelen

Als je video inzet als extra bedrijfsactiviteit, dan moet je vooraf de voor- en nadelen overwegen. Laten we beginnen met de voordelen:

1. Gratis videoplatforms
YouTube, Vimeo and DailyMotion zijn gratis platforms. Deze self-service platforms zijn makkelijk te gebruiken en inmiddels household names.

2. Veel bereik
Alle drie hebben aardig wat bereik en volgens YouTube’s eigen statistieken bereiken ze meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd.

3. YouTube ads zijn zeer betaalbaar
Als je van plan ben een video-advertentiecampagne te draaien dan is YouTube aan te raden. De werkelijke CTR-statistieken zijn moeilijk te vinden maar wanneer je bezig bent met het opbouwen van naamsbekendheid dan zijn de views gegarandeerd. YouTube biedt de mogelijkheid je video-advertentiecampagne gericht in te zetten.

De nadelen

1. Mensen gaan naar YouTube voor gratis videocontent

“YouTube bezoekers hebben kijkintentie, niet koopintentie”

YouTube is een fantastisch platform waar je veel mensen kunt te bereiken. Wanneer je een Unilever, Proctor & Gamble, Heineken of andere multinational bent, dan zijn de advertentiemogelijkheden echt het geld waard. Ook voor de doelgroep kinderen, denk aan de FidgetSpinner rage. Lanceer je een nieuw product of dienst en wil je zichtbaarheid creëren dan is YouTube a must-do!

Maar als de doelstelling is om als bedrijf meer bezoek te generen naar je eigen website en van kijkers klanten te maken, dan is YouTube niet altijd de beste strategie. Het is erg moeilijk om bezoekers weg van YouTube te krijgen en naar je eigen website toe te leiden. Website-URL’s die toegevoegd zijn binnen het tekstgedeelte (onder de video player) zijn vaak nofollow (Google indexeert deze links niet als backlinks).

2. Weinig SEO-waarde
De externe links geplaatst onder je YouTube video of op je YouTube kanaal bieden weinig waarde toe omdat de meeste ‘nofollow’ zijn.

Onderstaand plaatje geeft aan welke externe pagina’s gezien worden als backlinks in Google en welke niet. De paarse links worden niet gevolgd door Google. Deze URL’s zijn links naar de externe website en sociale media. YouTube markeert deze links als nofollow en vraagt Google ze niet te indexeren.

De groen/blauwe links worden wel gevolgd. Slechts 1 link onder de video-player is dofollow (geeft aan Google dat deze als backlinks geïndexeerd mag worden). De groen/blauwe blokken aan de rechte kant zijn interne links.

Tip: Installeer de gratis MozBar Chrome app om ‘dofollow’ en ‘nofollow’ links te ontdekken

3. Skimmable (makkelijk content te stelen)
Met sites zoals Clipconvertor, Savefrom of Keepvideo is het makkelijk video’s van YouTube te downloaden en stelen. Je hebt er geen controle over noch weet je waar jouw video’s gebruikt kunnen worden. Daar gaat je merkbescherming!

4. Erg veel content
Het is lastig, zonder inzet van YouTube advertenties, zichtbaar te zijn binnen YouTube. YouTube video wordt snel geïndexeerd maar dit is geen garantie voor zichtbaarheid.

5. Heel veel concurrentie
Vaak is je concurrent zichtbaar op hetzelfde pagina of speelt hun video direct na jouw video af. YouTube, net zoals Google, heeft als doelstelling de meest relevante content te vertonen voor de zoeker. YouTube houdt geen rekening met het vertonen van je video naast je concurrenten.

6. Vage content rechten
Volgens de algemene voorwaarden van YouTube geef je ze bepaalde rechten tot gebruik zodra je video daar plaatst:

“8. Door u in licentie te geven rechten

8.1 Als u Content naar de Dienst uploadt of die Content daarbinnen plaatst, dan verleent u:

YouTube een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content in verband met de verlening van de Dienst en anderszins in verband met het aanbieden van de Dienst en de ondernemingsactiviteiten van YouTube, waaronder ten behoeve van het geheel of gedeeltelijk promoten en verder verspreiden van de Dienst (en daarvan afgeleide werken), in welke media-formats [en via welke mediakanalen] dan ook; alsmede […]

Met andere woorden, YouTube mag gebruik maken van je content, dupliceren, verspreiden én hermonteren voor eigen doeleinden of andere mediakanalen. En zo luidt het gezegde:

“If it’s free, you’re the product”.

YouTube is bekend als het platform waar je gratis video’s kunt bekijken. Het plaatsen van videocontent is ook gratis, ook als het niet je eigendom is. In de algemene voorwaarden schuift YouTube de verantwoordelijkheid naar de uploader toe

“7.7 U gaat ermee akkoord dat Content die u op de Website hebt geplaatst, geen auteursrechtelijk beschermd materiaal van derden, of materiaal waarop eigendomsrechten van derden rusten (met inbegrip van privacy- en/of publiciteitsrechten) zal bevatten, tenzij u over een officiële licentie of officiële toestemming van de rechtmatige eigenaar beschikt, of op een andere wijze juridisch gerechtigd bent om het materiaal in kwestie op de Website te plaatsen en om YouTube de in lid 8.1 hierna bedoelde licentie te verlenen.”

In Jillian Michaels verhaal was YouTube daarom niet de boosdoener maar producent Lionsgate. YouTube heeft indirect geholpen bij het devalueren van Michaels’ content. YouTube bood de fitness video’s gratis aan YouTube bezoekers maar elke video was wel voorzien van video-advertenties. 55 procent voor Lionsgate, 45 procent voor YouTube en 0 procent voor Michaels. Pijnlijk!

Zet op slimme wijze video in op YouTube én je eigen site

Het is niet genoeg om alleen YouTube te gebruiken en ook niet de slimste strategie. Ik ben ook geen voorstander om al je eieren in één maandje te leggen. Denk aan wat er met Vine is gebeurd, om een voorbeeld te geven.

YouTube is echt waardevol maar kijk wel naar je eigen YouTube-gedrag om beter inzicht te krijgen in het gedrag en de verwachtingen van YouTube-gebruikers. Volg onderstaande tips om het goed te doen.

1. Zet YouTube in als onderdeel van je videocontent-marketingstrategie
Video hoort bij allerlei online platforms thuis; website, fora, communities en sociale media. Voor elk kanaal is er echter een unieke videostrategie nodig.

Op Facebook is het best video direct (native) te uploaden omdat Facebook voorrang geeft aan eigen videocontent.

Voor Twitter heb je 30 seconden tot 2 minuten de tijd en dat vraagt een andere soort montage dan je Facebookvideo. Daarbij is de aandachtspanne van Twitter slechts 15 seconden. Bedenk daarom of het überhaupt de moeite waard in video in te zetten op Twitter.

Instagram en Snapchat zijn mobile first platforms waardoor je video beter langwerpig of vierkant kan maken (aspectratio 1:1 of 9:16). Vooral voor modemerken geldt dat ze beter verticaal video in kunnen zetten. Het is veel praktischer en prettiger voor de kijker om kleding te bekijken in deze layout.

Video is overal thuis. Bedenk wat je wilt bereiken per platform en zet video in op de meest natuurlijke manier voor de betreffende bezoekers.

2. Gebruik YouTube als trailerplatform
Wanneer je doelstelling is de verkoop te stimuleren op je website en je YouTube graag wilt gebruiken, dan kan je YouTube het beste inzetten als trailer/teaser strategie. Dit is niets nieuws en wordt vaak gedaan voor bioscoopfilms. Waarom dan ook niet voor je bedrijfsactiviteiten?

Verkoop je schoenen? Maak dan een video met een selectie van je schoenen. Zet de video op YouTube als promotie, bijvoorbeeld tijdens de uitverkoop wanneer je scherpe prijzen kunt aanbieden. Zorg dat je urgentie creëert. Dit is namelijk een duidelijke reden waarom de YouTube-bezoeker naar je site moet gaan. De aanbieding is alleen daar van toepassing.

Je kunt deze video ook kiezen in te zetten als YouTube-videoadvertentie (pre-roll). Dan speelt hij vooraf op andere video’s.

Gouden Tip: Zorg dat je video-advertentie niet langer dan vijf seconden is. Zo kan het niet geskipped worden en heb je een hoge kijkratio.

3. Bied de hoogste kwaliteit video op je eigen site (derde partij hosting)
Als je wilt dat de conversie plaatsvindt op je (e-Commerce) site, dan is het funest de hoogste kwaliteit content daar te bieden. Alle marketingactiviteiten dien je daarom in te zetten met als doel bezoekers naar je website te krijgen. Alleen op je website heb je volledige controle en kan je de bezoeker ongestoord verleiden tot aankoop.

Het is niet verstandig video te hosten op je eigen server. Dit kan je website traag maken en hoge rekeningen met zich mee brengen. Gelukkig zijn er een aantal videohostingoplossingen beschikbaar. Zorg dat je een self-service oplossing kiest zodat je volledige control hebt en snel kunt schakelen met de support team.

Kijk ook naar beschikbare features zoals:

– Interactieve/shoppable video,
– De mogelijkheid emailadressen te verzamelen binnen de video,
– Horizontaal en verticaal videoplayer opties,
– CRM-integratie en
–  eventueel limieten op dataverkeer zodat je niet voor verassingen komt te staan.

4. Zorg dat alle promotie gericht is op de video’s op je eigen site
Promotie van de je socialmediavideo kan je het beste doen binnen de socialmediaplatforms zelf. Deze zijn vaak minder goed geïndexeerd in Google en zullen je niet veel op het gebied van organische SEO kosten.

Wil je gevonden worden binnen zoekmachines dan is het belangrijk dat je de video op je eigen site (geen YouTube video ivm backlink naar YouTube) gepromoot wordt.

Zoekmachines zijn gevoelig voor relevante video. YouTube krijgt geen voorkeur in Google zoals velen denken en de mogelijkheid voor je video om hoog te ranken is net zo aanwezig met het toepassen van goede video SEO-technieken.

Wil je zorgen dat jouw merk of bedrijfsactiviteit zijn waarde behoudt, zet dan zeker video in maar wees voorzichtig en selectief met wat je op kanalen zoals YouTube zet. Video blijft een belangrijk medium voor bedrijven. Ontwikkel daarom een videomarketing- en conversiestrategie zodat je er echt de vruchten vankunt plukken!

#Covfefe: hoe een halve tweet in één dag viraal gaat

Hij wil het niet toegeven, maar President Trump heeft een half afgetypt tweetje de lucht ingegooid. Erger nog: autocorrect was nog niet klaar met het vertypte ‘coverage’, dus kregen de 31 miljoen volgers (schijnbaar voor de helft bestaande uit bots) een half bericht met een rare term: covfefe. Natuurlijk waren de reacties snel, hard en gemeen, zoals we gewend zijn bij blunders van Trump. Altijd lachen.

Hij kon het wel expres hebben gedaan: in plaats van dat er gepraat wordt over het feit dat The Orange One het klimaatakkoord van Parijs naast zich neer heeft gelegd is iedereen vooral bezig met lollig zijn over de kleinste fout die hij vandaag maakte. Maar als we toch bezig zijn: hier zijn de beste reacties. Originele tweet (inmiddels weggehaald) in de eerste reactie.

Prognose kijkcijfers lastiger dan je denkt

Vorige week werd ik door De Volkskrant uitgedaagd om een prognose te geven voor het aantal kijkers voor Ajax-Manchester United. Aanleiding was dit artikel van Floor Bouma (mediaredactie VK) waarin de vraag word gesteld of je kan ontsnappen aan zo’n voetbalgekte. Nu is het voorspellen van reguliere programma’s of tijdvakken nog redelijk te doen, maar een event zoals deze finale voorspellen valt nog niet mee. Om een goede prognose te maken heb ik allereerst wat cijfers verzameld via SKO. Dank daarvoor. Ik kreeg van de afgelopen jaren de poulewedstrijden, halve finales en finales aangeleverd. Op die manier kon ik een factor berekenen richting finale op basis van de cijfers van 2017. Die factor was 1,56. Maar de historie gaf nog geen inzicht in de deelname van een Nederlandse ploeg aan de finale, dus moest ik nog een factor hebben.

Toen dacht ik aan het Eurovisie Songfestival. Vier van de vijf afgelopen jaren stonden we daar in de finale en van zowel de halve en hele finale zijn de kijkcijfers bekend. De finales zijn veel beter bekeken dan de halve finales, behalve het jaar waarin Trijntje meedeed. Die mocht niet door, waarna het kijkvolume bijna gehalveerd werd in de finale. De gemiddelde factor van de andere vier jaren is 1,49.

Het gemiddeld aantal kijkers van de halve finales van Ajax bedroeg 2,1 miljoen. Vermenigvuldigd met de twee factoren resulteert in 4,9 miljoen kijkers. Heb wel meteen een disclaimer meegegeven dat weersomstandigheden en terreuraanslagen roet in het eten kunnen gooien, maar ondanks dat zat ik veel te hoog. SKO rapporteerde de ochtend daarna 3,6 miljoen. Dat is een factor 1,71 ten opzichte van de halve finales.

Nu is het aantal kijkers gebaseerd op de kijktijd die men besteed aan een programma. En daar zit mijn escape . . . Als een kijker een programma van A tot Z kijkt, telt hij of zij voor 100% mee. Kijk je maar de helft dan tel je voor 50% mee. Dus was ik benieuwd hoeveel mensen minimaal 1 minuut van de wedstrijd hebben gezien, zonder die weging. Dat blijken er 5,4 miljoen te zijn. Kijk, dan komen we een beetje in de buurt van de prognose. Maar toegegeven, het is een beetje flauwe escape.

Overigens was ik wel benieuwd hoe De Volkskrant bij mij terecht was gekomen. Ze hadden gegoogeld op Prognose Kijkcijfers. #kuch

The post Prognose kijkcijfers lastiger dan je denkt appeared first on Mediaonderzoek.nl.

Naspers lijft maaltijdbezorger Swiggy in

Het door een Nederlander geleide investeringsbedrijf Naspers uit Zuid-Afrika heeft opnieuw een maaltijdbezorger Swiggy ingelijfd. Eerder investeerde Naspers in onder meer het Braziliaanse iFood en het Mexicaanse SinDelantal.

De grootste investering was onlangs die in het Duitse Delivery Hero, voor 425 miljoen dollar.

Swiggy opereert vanuit India en is een geduchte concurrent van Zomato.

Bezorgdiensten in India zijn booming, maar er wordt dan ook flink wat geld ingestopt. Een jaar geleden ging het om in totaal 120 miljoen dollar voor zo’n 400 maaltijdbezorgers. Daaronder bevinden zich ook partijen als Uber en Google, met resp. UberEats en Areo.

Swiggy heeft 12.000 restaurants als klant en garandeert bezorging binnen 37 minuten.

Digitaal, datagedreven & dynamisch: de voordelen van een online folder

De folder is een zeer krachtig mediatype. 95 procent van de Nederlanders leest wel eens een folder, dit zijn in totaal 12,7 miljoen mensen. Het zet aan tot actie, want 49 procent koopt regelmatig een product. Deze actie is na het lezen van de papieren folder groter dan na het inzien van digitale folders. De […]

De dashboardhype voorbij en oppassen voor sjoemelstatistiek

De dashboardhype voorbij en oppassen voor sjoemelstatistiek

De trend naar live dashboards met fancy grafieken lijkt voorbij. Tellingen van views, likes, volgers, Klout scores en andere sjoemelstatistiek blijken vaak nietszeggend. De internationale PR- en onderzoekswereld ondernemen actie om advertentiewaarden geheel uit te bannen. Dit waren enkele belangrijke take-aways op de Global Summit on Measurement van de International Association for Measurement and Evaluation of Communication (AMEC) vorige week in Thailand.


Lees meer over: De dashboardhype voorbij en oppassen voor sjoemelstatistiek.

Onze LCD-schermen met drie keer de resolutie? Het zou kunnen

Vermoedelijk weet je niet precies hoe je LCD-scherm het beeld voor je ogen tovert en dat hoeft ook niet. Wel interessant is de mogelijkheid om je huidige tv, VR-headset of monitor een drie keer zo hoge resolutie te geven met een software-update. Hoe dan? Dat heeft te maken met de techniek achter LCD, specifiek subpixels.

Zoals je kunt zien in het onderstaande schema bestaat elke pixel op je scherm eigenlijk uit vier kleinere pixels: een witte, groene, rode en blauwe. De witte zorgt voor de helderheid, de andere mengen samen de RGB-kleur.

subpixels

Page generated in 1,221 seconds. Stats plugin by www.blog.ca