Zelda: BotW DLC vanaf vandaag beschikbaar

Het was even wachten, maar de langverwachte eerste uitbreiding voor The Legend of Zelda: Breath of the Wild is vanaf vandaag beschikbaar voor de Nintendo Switch en de Wii U. Je kunt de DLC enkel verkrijgen als je de season pass aanschaft ter waarde van 19,99 euro. Hiervoor krijg je dan de nu uitgebrachte DLC The Master Trials en zal later dit jaar de DLC met uitbreiding op het verhaal komen, genaamd The Champions Ballad. Los aanschaffen kan dus helaas niet.

De DC Daily van 30 juni 2017

In de DC Daily vind je nieuwe, leuke, opvallende, interessante en niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, vrijdag 30 juni 2017.

Facebook-drone geland zonder brokken

Facebook’s mega-drone, die bedoeld is om ontwikkelingslanden van internet te kunnen voorzien, is voor het eerst succesvol geland. De vorige poging eindigde met een flinke crash, maar deze keer bleef hij netjes bijna 2 uur in de lucht, om daarna weer te landen. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de drone 90 dagen in de lucht blijft, dus er is nog een redelijke weg te gaan voordat Facebook de drone de lucht in kan gooien en hem daarna even kan vergeten…

Tien manieren om apps te promoten

Als je een app hebt ontwikkeld begint het echte werk pas nadat je app in de appstore staat. Door net zoveel energie en budget te reserveren voor de marketing van je app als de ontwikkeling ervan heb je de eerste stap al gezet. Maar welke manieren zijn nu het meest effectief om je nieuwe app onder de aandacht van de doelgroep te brengen? Wat is het kostenplaatje en wat mag je er wel (of niet) van verwachten? 

Ik heb in de afgelopen jaren letterlijk miljoenen euro’s aan app investeringen zien verdampen waarbij met veel energie ontwikkelde apps uiteindelijk op het app-kerkhof terecht kwamen. Daarom is het mijn persoonlijke missie geworden om app-eigenaren er van te overtuigen dat de promotie van apps minimaal net zo belangrijk is als de ontwikkeling. Want onbekend maakt onbemind.

Knal de downloads van je app door het dak met onderstaande tien manieren om apps te promoten:

  1. Appstore Optimalisatie (ASO)

De Apple Appstore en Google Playstore zijn dé toegangspoort voor veel gebruikers. Het is de digitale etalage van je app. Dus daar moet je er goed op staan. Net zoals SEO belangrijk is voor websites, is ASO onmisbaar voor apps. Er valt genoeg te tweaken als je een app indient in de appstores. Denk daarbij aan een goede app-naam, trefwoorden, omschrijving en categoriekeuze. Een goede appstore optimalisatie voor je app kan al snel het verschil betekenen tussen slechts een handvol of honderden app downloads per dag. Groot voordeel is dat appstore optimalisatie alleen wat van je tijd kost, maar zich dubbel en dwars terugbetaalt en op jaarbasis goed kan zijn voor duizenden downloads per jaar als je het goed aanpakt.

  1. Facebook Ads

De helft van de tijd die we online spenderen gaat naar Facebook. Logisch dus om dat kanaal prominent in te zetten bij de promotie van je nieuwe app. Bij Facebook kun je specifieke advertenties inzetten die er op gericht zijn om downloads van je nieuwe app te stimuleren. Nog interessanter is dat je kunt afrekenen per download. Daarnaast kun je binnen Facebook hele specifieke doelgroepen definiëren waaraan je de advertentie toont. Facebook Ads kunnen je downloads een echte boost geven. Gemiddelde genomen betaal je tussen de  twee en vier euro per download, afhankelijk van je doelgroep en de kracht van je advertentie. Let wel, downloads zijn nog geen loyale gebruikers. Dus meet, weet en verbeter met behulp van analytics tools. Zodat je marketing euro een maximaal rendement oplevert.

  1. Adverteren in Appstore / Playstore

Valt je app te weinig op in de appstores en levert organisch bereik te weinig downloads op? Dan is het goed om eens te kijken naar de betaalde advertentiemogelijkheden voor de beide appstores. Google biedt mogelijkheden sinds 2015, Apple sinds 2016. Het is daarom een relatief nieuwe manier van app-promotie, waarbij je ook af kunt rekenen op prestatiebasis.

Belangrijkste pluspunt van deze methode is dat appstores natuurlijk dé plek zijn waar gebruikers nieuwe apps ontdekken. Dichter bij het vuur kun je niet zitten. In beide appstores wordt je advertentie getoond nadat de gebruiker een zoekwoord heeft ingetikt. De advertenties lijken veel op een normaal zoekresultaat en worden ook nog eens bovenin het scherm getoond.

In het geval van Google is het niet mogelijk om exclusief te adverteren in de Playstore. De app-advertentie die je maakt in Google Adwords, wordt ook getoond in het zoeknetwerk, display netwerk en op YouTube. Je kunt kiezen tussen een Universal App Campaign, Mobile app install of Mobile app engagement campagne.

Apple biedt wel mogelijkheden om exclusief in de appstore te adverteren. Daarbij biedt het ook mogelijkheden om je te richten op een specifieke doelgroep door te kiezen voor geslacht, leeftijd of locatie. Helaas zijn de Apple Search Ads vooralsnog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland. Op dit moment dus alleen een geschikt promotiekanaal als je app een internationale ambitie heeft.

  1. Mobiele advertentienetwerken

Er zijn letterlijk enkele honderden aanbieders wereldwijd waar je terecht kunt als je een advertentie voor een app wilt tonen op smartphones van potentiële klanten. Bekende Nederlandse netwerken zijn Mobpro, Mobleap en Semilio. Internationaal zijn Admob, Appnext en Startapp toonaangevende spelers.

De meeste netwerken bieden mogelijkheden om te adverteren op mobiele websites of binnen apps. De exploitanten daarvan gebruiken de mobiele advertenties als een bron van inkomsten. Ondanks het feit dat je minder dicht op het vuur zit dan met appstore-advertenties wordt je advertentie nog wel binnen het mobiele umfeld getoond. Ook met mobiele advertentie netwerken kun je vaak afrekenen op CPC- of CPI-basis. Groot voordeel is dat deze netwerken een zeer hoog consumentenbereik kunnen bieden. Maak je daarbij overigens geen illusies over de klikratio’s, want die zijn vaak niet erg hoog.

  1. PR

Een doordachte strategie om gratis publiciteit te genereren mag absoluut niet ontbreken in een goed app-marketingplan. Zeker bij lancering van je app, maar ook bij belangrijke mijlpalen of grote updates heb je namelijk nieuws te melden dat interessant kan zijn voor de media. Breng je nieuws onder de aandacht in de vorm van een persbericht met een aansprekende kop en inhoud. Zorg dat je bericht voldoende nieuwswaarde heeft en voorkom dat het met een ‘nou en’ gebaar in de prullenmand verdwijnt.

Besteed veel zorg aan je persbericht, maar nog meer zorg aan de ontvangers er van. Journalisten krijgen dagelijks tientallen berichten binnen waaruit ze alleen de meest waardevolle items selecteren. Stel een lijst samen van minimaal 50 media die relevant zijn voor je doelgroep. Denk daarbij aan TV- of radioprogramma’s, kranten, tijdschriften, websites en blogs. Maar vergeet ook niet invloedrijke personen in je markt op de hoogte te brengen van je bestaan. Speur naar de persoonlijke e-mailadressen van de belangrijkste journalisten bij al deze media.

Stuur het bericht op exact hetzelfde moment naar alle media. Een uitzondering kun je daarbij maken voor een paar essentiële media die je een voorsprong geeft door het bericht eerder te sturen. Zo kunnen ze het nog beter voorbereiden en op een door jou gewenst moment plaatsen (onder embargo). Je zou zelfs nog een stap verder kunnen gaan door een mediapartij exclusiviteit te garanderen of extra informatie in de vorm van een interview aan te bieden. Het is bovendien altijd een goed idee om je persbericht te voorzien van een persoonlijk bericht aan de betreffende journalist. Dit verhoogt de attentiewaarde. Mijn favoriete verzendtijdstip is dinsdag op de vroege ochtend. De maandag en vrijdag zou ik persoonlijk vermijden. Maandag is voor veel personen een opstart dag en op vrijdag is de attentiewaarde ook stukken kleiner.

Aandacht in de media is van onschatbare waarde. Een artikel op iCulture levert al snel enkele duizenden downloads op. Een bespreking van je app tijdens de ochtendshow van een radio DJ betekent zeker een droomstart om nog maar te zwijgen van de golf van aandacht die een TV-optreden teweeg kan brengen. Naast het feit dat PR gratis is, komt deze vorm van publiciteit ook onafhankelijk over. Het is daarom qua geloofwaardigheid krachtiger dan het plaatsen van advertenties.

  1. Ambassadeurs

Fans brengen jouw merk en app nog een stap verder. Gebruikers van het eerste uur kunnen helpen om je app viraal te laten gaan. Naast gratis PR is ook mond-tot-mond reclame een goed instrument voor iedere app-eigenaar die niet al te diepe zakken heeft.

Je kunt bijvoorbeeld bestaande gebruikers belonen als ze op hun beurt nieuwe gebruikers aanbrengen. Een voorbeeld hiervan is Dropbox dat extra schrijfruimte weggeeft als je nieuwe gebruikerstips geeft Deze strategie werkt vooral goed als je iets weg kunt geven dat je niet direct iets kost.

Maar je kunt ook denken aan het opzetten van een zogenaamde closed beta strategie, waarbij je early adopters toegang biedt tot de app terwijl die zich nog in de ontwikkeling- of testfase bevindt. Dit versterkt het ‘wij gevoel’ en door de exclusiviteit worden andere potentiële gebruikers op hun beurt nieuwsgierig naar wat er gaat komen.

Je zit overigens helemaal gebakken als een bekende personality een echte fan wordt van je app.  Hou om die reden goed zicht op je gebruikersdatabase en volg welke media of invloedrijke personen schrijven over je app. Een voorbeeld is de case van de radio DJ die graag wat kilo’s kwijt wilde en daarom een app gebruikte om calorieën te tellen. Hij werd een echte fan en besteedde daarom met enige regelmaat aandacht aan de app tijdens zijn radio programma. Met als gevolg dat deze steeds bekender werd en de downloads groeiden. 

  1. Evenementen

Het is zeker een tijdrovende klus, maar ook een die een hoge impact kan hebben. Combineer de nieuwswaarde van het persbericht met de strategie van de ambassadeurs en organiseer een eigen app-lanceringsevenement.

Vertel meer over de achtergrond, het idee en de ambities van de app. Tijdens een flitsende presentatie en show lanceer je live de app. Vergeet niet deze uitgebreid te demonstreren aan het publiek. Nodig iedereen uit die er voor jou toe doet. Dit kunnen media, beta-gebruikers, partners, ontwikkelaars, collega’s, vrienden of familie zijn. Een hapje en drankje mogen natuurlijk niet ontbreken, een inspirerende locatie kan helpen om de juiste sfeer neer te zetten. Je biedt met een evenement een mooi kijkje achter de schermen en kunt veel persoonlijk toelichten. Hou er wel rekening mee dat de kosten voor een geslaagd introductie evenement al snel enkele duizenden euro’s bedragen.

Vindt je dit alles toch wat te arbeidsintensief of gaat het je budget te boven? Probeer dan aandacht te krijgen als spreker op evenementen binnen jouw markt. Denk daarbij aan beurzen, congressen en seminars. Het blijft een vorm van persoonlijke verkoop die je moet liggen, maar een zaal met enkele honderden bezoekers levert zeker weer nieuwe fans op.

  1. Appsite

De appstore is het belangrijkste uithangbord voor jouw app. Toch kiezen veel apps er voor om ook nog een promotionele microwebsite te bouwen. Dit verhoogt de vindbaarheid van je app als geïnteresseerden via Google gaan zoeken naar de app. Bovendien kun je veel meer aanvullende informatie bieden aan de doelgroep.

Een dergelijke appsite werkt ondersteunend in al je communicatie. Je kunt er ook iets beter je eigen merk goed laten stralen. Daarnaast kan de appsite helpen om goede gebruikersondersteuning te bieden.

De appsite heeft vaak het format van een lange webpagina met de allerbelangrijkste informatie. Denk daarbij aan een korte pitch, promotie video, screenshots, overzicht van features, uitspraken van gebruikers, veel gestelde vragen en contact mogelijkheden.

  1. Interne kanalen

Heb je het voorgaande afgerond of in de steigers staan? Vergeet dan niet om je bestaande contacten te informeren via eigen media die je tot je beschikking hebt. Denk daarbij aan bijvoorbeeld aan website, blog, social media, CRM, e-mail nieuwsbrief en brochures.

Een gemiddeld bedrijf heeft al snel enkele duizenden contacten die op deze manier geïnformeerd kunnen worden. Het hoeft daarbij overigens niet bij één contact moment te blijven. Beter is het om een communicatieplan te maken waarin je beslist wat je op welk moment aan wie gaat vertellen over de app. Zo hou je de aandacht over een wat langere tijd vast en is de kans op succes veel groter.

Neem je bestaande contacten mee in de reis die je hebt afgelegd om tot deze app te komen. Deel belangrijke milestones en opvallende feiten. Zorg er voor dat de app gaat leven in de hoofden van jouw inner circle. Dikke kans dat zij de eerste fans van jouw app worden.

  1. App-review-websites

Er zijn honderden websites die hun dagelijkse brood verdienen door te schrijven over nieuwe app-, website- of andere innovatieve concepten. Denk in Nederland bijvoorbeeld aan iCulture of Android World. Maar ook internationale technologiewebsites zoals Techcrunch, The Next Web of een gespecialiseerde review website zoals Producthunt kunnen je downloads een enorme boost geven. Niet voor niks wordt er gesproken over het ‘Techcrunch effect’ als een website down gaat nadat te veel gebruikers op hetzelfde moment doorklikken vanaf die website.

Deze categorie sites heeft vaak miljoenen bezoekers op een dag. Ze kunnen zorgen voor een enorme piek in je downloads en een toestroom van nieuwe gebruikers. Het loont dus de moeite om ze te benaderen met een verzoek om jouw app te bespreken. Realiseer je wel dat er meer voor nodig is dan een standaard mail om dit te realiseren. Vaak is het een kwestie van meerdere, persoonlijke contactmomenten en een lange adem om een relatie op te bouwen met de personen achter de sites. Zie deze strategie daarom ook als een langetermijninvestering waarbij je je inspant om iedere dag één contact te activeren.

Van regendruppel naar orkaan!

Als je de bovenstaande manieren in gaat zetten zou je kunnen denken dat er sprake is van een opeenvolgend stappenplan met dito timing . Maar voor wie echt succesvol wil worden is niks minder waar. De timing is namelijk essentieel, we kiezen er voor om zoveel mogelijk van onze promotiemiddelen te concentreren in DEZELFDE periode.

Een druppelstrategie waarbij we iedere week één promotiemiddel inzetten is minder effectief dan de app orkaan waarbij we alle middelen tegelijkertijd inzetten. De reden hiervoor is simpel. Ons belangrijkste doel is namelijk om de top lijsten van Apple en Android te domineren. Dat is de holy grail van iedere app marketeer! Een positie in die top rankings levert namelijk een nieuwe stoot aan downloads op waarvoor je eigenlijk niet veel meer hoeft te doen. Jouw app steekt zijn kop boven het maaiveld uit waardoor de aandacht er voor sterk toeneemt.

Door alle middelen te concentreren profiteren we van het zogenaamde ‘multiplier effect’ dat succesvolle app specialisten zeker kennen. Voor iedere betaalde download die we genereren krijgen we er minimaal 1,5 organische download bij als we eenmaal in de toprankings staan. Dat kan zelfs oplopen tot een factor 3 – 10 voor apps die hoog in de rankings staan. Laat het daarom stormen in plaats van druppelen als het gaat om app promotie!

Airbnb Lux is niet voor ons bedoeld, maar het is wel leuk kijken

Airbnb Lux, zo bleek deze week, is al een tijdje bezig om een nieuwe, superdeluxe categorie aan overnachtingen in de markt te zetten. Leuke PR-stunt, want het is natuurlijk wel gaaf om te kunnen zeggen dat Beyoncé in je huis is blijven slapen voor de luttele som van 10.000 dollar per nacht. Niet dat wij er wat aan hebben, maar je wilt dan toch zien waar dat was.

Airbnb heeft de samenwerking met de celebrities het afgelopen jaar rustig opgebouwd, in de zin dat het niet veel meer was dan bekende mensen die ergens voor veel geld blijven slapen en dan iets daarover posten op Instagram. Nu is die doelgroep natuurlijk ook ideaal om een service op dat prijsniveau te promoten, al zijn de fans van bijvoorbeeld Selena Gomez misschien niet rijk genoeg om in haar voetsporen duur te gaan logeren.

Hoe zoeken naar een hotel op Google je traffic beïnvloedt

Welke veranderingen in search engine marketing (SEM) hebben invloed op de manier waarop reizigers naar hotels zoeken? En hoe beïnvloeden hun zoekopdrachten op Google het verkeer naar de website van je hotel? Een overzicht van de uitdagingen van het veranderende SEM-landschap voor hoteliers.

Elk jaar zijn er meer kennis en vaardigheden nodig om klanten te ‘vangen’ die op Google zoeken naar een hotel. Google evolueert de methodologie, technologie en gebruikerservaring, zodat gebruikers steeds relevantere resultaten zien en Google zelf winstgevender wordt met dank aan slimme geïntegreerde advertenties.

Reizigers gebruiken op hun beurt steeds meer devices en kanalen om hun trips te plannen, schermen worden kleiner en de spreekwoordelijke ‘boven de vouw’-rangschikking is niet meer zaligmakend, waardoor hoteliers voor allerlei uitdagingen komen te staan. En dan zijn er ook nog eens nieuwe kanalen zoals voice search die de hotelier moet zien te doorgronden.

In dit artikel bekijken we de meest recente uitdagingen op het gebied van Google, de consument en nieuwe technologieën en geven we tips voor hoteliers die search marketing graag ten volste willen benutten.

 

Bron: 2017 Website Traffic Distribution sample from Vizergy Data Warehouse (data van de best presterende hotels die minimaal 38 procent van hun directe omzet uit de eigen website halen)

In de grafiek hierboven zie je een gezonde verdeling van het websiteverkeer voor een typisch hotel. Voor de meeste hotels zijn organische zoekopdrachten de grootste bron van bezoekers, waardoor ze van kritiek belang zijn voor een gezonde ROI. Hoteliers moeten bereid zijn om een flink deel van hun marketingbudget, aandacht en andere bronnen besteden aan de uitdagingen rond SEO.

Om meer directe boekingen te genereren, moeten hoteliers fors investeren in search marketing. Gegevens van Google laten zien dat 38 procent van de reizigers begint met het plannen van een reis op zoekmachines in plaats van bij online reisagenten (OTA’s), die in de oriëntatiefase slechts 8 procent van het verkeer verzorgen.

Bron: Google Report: Summer 2017 Hotel Search Opportunity

Uitdaging #1: Steeds verdere verfijning van Googles advertentiemodel

Een grote upgrade van Googles overzicht van lokale vermeldingen van hotels heeft gezorgd voor de belangrijkste verstoring van zoekverkeer in het afgelopen jaar. Google Mijn Bedrijf fungeert feitelijk als een metazoekmachine en haalt (betaald) veel aandacht weg bij de gratis organische resultaten. Je kunt het zien als een alternatieve vorm van adverteren. De sterke plaatsing van deze vermeldingen boven de natuurlijke resultaten heeft een nadelig effect op het organische verkeer. Sinds het vierde kwartaal van 2016 zijn metazoekplatformen dan ook uitgegroeid tot het belangrijkste advertentiekanaal voor hotels, waarbij zelfs AdWords wordt verslagen.

Bron: Fastbooking “2017: The State of Metasearch” Report

Zowel qua klikvolume als rendement op advertentie-uitgaven heeft Google Hotel Ads een exponentiële groei laten zien. En er zijn geen voortekenen die wijzen op stagnatie.

Hoe komt dit?

De pagina met zoekresultaten op Google omvat nu een aantrekkelijke metazoekfunctionaliteit die in de directe zichtlijn van gebruikers wordt weergegeven, zodat de aandacht wordt weggetrokken van de organische resultaten.

Travel Tripper, een hoteltechnologiebedrijf, heeft onderzoek gedaan naar oogbewegingen van gebruikers die online naar een hotel zoeken. Hun blik wordt getrokken naar de eerste paar betaalde advertenties, de ‘Google Mijn Bedrijf’-lijst en de metazoekfunctionaliteit, die kamerprijzen uit verschillende distributiekanalen laat zien. Dit alles gaat ten koste van de gewone zoekresultaten.

Bron: Travel Tripper

Op desktop

Naast de focus op effectieve organische zoekmarketing om zo hoog mogelijk in de resultatenlijst te worden weergeven, wordt het dan ook steeds belangrijker om evenveel aandacht te besteden aan betaalde manieren waarmee je dit kunt bereiken.

Bij generieke hotelzoekopdrachten, zoals ‘hotels in Parijs’ krijgen gebruikers meteen een aantal betaalde advertenties te zien, gevolgd door de metazoekmachine inclusief een landkaart, klantrecensies, contactinformatie, beste beschikbare tarieven, foto’s en meer. Organische zoekresultaten worden onder deze twee features gepubliceerd, ver onder de vouw.

Op mobiel

Voor gebruikers die op mobiele telefoons zoeken, omvatten de ‘Google Mijn Bedrijf’-vermeldingen en metazoekmachine het hele scherm, met veel functionaliteiten die de aandacht trekken. De organische zoekresultaten vallen buiten deze aantrekkelijke display.

Vanuit het perspectief van de gebruikerservaring heeft Google de metazoeksectie ontworpen als een zeer grafische, informatieve, gebruikersvriendelijke tool. Dit contrasteert sterk met hoe de organische zoekresultaten worden getoond, die saai, ongeorganiseerd en zeer tekstgericht overkomen.

Onderzoeken zoals die van Travel Tripper tonen aan dat optimalisatie van de betaalde zoekresultaten en Google Mijn Bedrijf-vermeldingen steeds belangrijker worden. Het is niet in het belang van het hotel om alle eieren in één mandje te leggen (of dat nu organisch of betaald zoeken is).

Marketeers in de hotelindustrie zijn zich steeds meer bewust van de monopoliepositie van Google, die jaarlijks alleen al aan de reisbranche meer dan 12 miljard dollar verdient. Maar tenzij wetgevers hierop inspringen, hebben hoteliers geen keuze en moeten zij proberen het meeste te maken van de beschikbare tools in een poging online business aan te trekken.

Uitdaging #2: diversiteit aan devices en kanalen die worden gebruikt voor zoeken en boeken

Met het kleiner worden van de beeldschermen groeit het belang van agressieve strategieën voor zoekmachinemarketing. Alleen zo kun je je positie op de ranglijst behouden en het marktaandeel uitbreiden.

Volgens Google zoekt 45 procent van de zomervakantiegangers langer dan zes weken voor vertrek naar hotels.

Bron: Google Report: Summer 2017 Hotel Search Opportunity

Hotelgasten doen dat in toenemende mate op mobiele devices. In het rapport ‘From Search Engine to Booking Engine’ van Google en Sojern staat een aantal interessante feiten over het koopgedrag van de hedendaagse reiziger:

  • Het zoeken naar hotels gebeurt vooral op mobiele apparaten;
  • Mobiele zoekopdrachten genereren bijna 75 procent van het totaal voor sommige budgetmerken;
  • Naar luxehotels wordt relatief minder vaak gezocht op mobiel; het gemiddelde is 45 procent;
  • Mobiele zoekopdrachten groeien snel in alle hotelsegmenten, waarbij luxehotels het hoogste groeitempo zien: een plus van 23 procent vergeleken met vorig jaar;
  • Mobiele boekingen zijn goed voor 9 tot 15 procent van het totale aantal hotelboekingen;
  • In het weekend wordt het vaakst mobiel geboekt;
  • Toch boeken de meeste reizigers hun verblijf op een desktop.

Het aandeel mobiele zoekopdrachten per hotelsegment

De verschuiving richting mobiele apparaten betekent dat de complexiteit die gepaard gaat met het optimaliseren van de gebruikerservaring veel groter is geworden. Ontwerpers moeten immers rekening houden met allerlei verschillende schermtypes.

Onnauwkeurige attributie is een andere bron van zorg voor hotels. Dit geldt met name voor ‘click-to-call’ leads en boekingen (oftewel een online zoektocht wordt telefonisch afgerond), die de online/offline verhouding in klantacquisitie vaak verkeerd weergeven. Uiteraard zijn hier tools voor, die volgen wat er gebeurt in de verschillende kanalen waarin je leads genereert (website PPC campagnes, Google Mijn Bedrijf, et cetera) en kloppende rapportages uitbrengen met de juiste merkimpressies en activiteiten.

Als je bijvoorbeeld ziet dat het websiteverkeer is gedaald maar de merkimpressies zijn gestegen, dan kan het dashboard van zo’n tool laten zien dat een deel van die impressies afkomstig zijn van Google Mijn Bedrijf.

Bron: Vizergy Digital Marketing System – Website Traffic, Calls and Google My Business Analytics Dashboard

Uitdaging #3: nieuwe groeikansen, zoals voice search

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken ontstaan er nieuwe dimensies in zoeken, waardoor hoteliers moeten beslissen hoeveel tijd, energie en geld ze gaan investeren in deze opkomende technologieën. Voor hotelzoekmarketing is voice search een van de belangrijkste innovaties.

Een aantal bevindingen van comScore en MindMeld hieromtrent:

  • 40 procent van de Amerikaanse volwassenen gebruikt voice search dagelijks;
  • 60 procent van deze ‘stem-zoekers’zijn er in het afgelopen jaar mee begonnen en 41 procent in het afgelopen halfjaar.

Op dit moment zijn er vier belangrijke spelers in de voice search: Siri (Apple), Google Now, Cortana (Microsoft) en Alexa (Amazon). De hamvraag luidt natuurlijk: is je hotel klaar voor een spraakzoekopdracht, zoals: ‘Hé Google, ik heb een hotel in Orlando nodig voor minder dan 100 dollar.’? Gezien de huidige adoptie van voice search en het groeitempo moeten hoteliers leren hoe ze deze technologie kunnen gebruiken bij hun zoekmarketing.

Aandachtspunten voor hotelmarketeers

Uit alle geschetste ontwikkelingen valt een aantal conclusies af te leiden voor hoteliers ten aanzien van hun zoekmarketingstrategieën:

  • Implementeer een multi-channel aanpak, waarbij je zowel organisische als betaalde marketingcomponenten inzet;
  • Hoteliers zijn te afhankelijk van één bron van zoekverkeer, waardoor ze kwetsbaar zijn voor disruptie als gevolg van de evoluerende interface van Google;
  • Geef evenveel aandacht aan desktop- en mobiele gebruikers en ontwikkel campagnes voor meerdere platformen;
  • Zorg ervoor dat de website mobielvriendelijk is en snel laadt, zodat reizigers op elk device tevreden zijn;
  • Hoewel de meeste boekingen nog steeds op desktop worden gemaakt is er een shift gaande richting mobiel voor de hele customer journey;
  • Bepaal op basis van het marktaandeel hoeveel je moet investeren in elk kanaal;
  • Zorg voor een robuuste analytics tool waarmee je de tactiek continu kunt testen, meten en verfijnen en de juiste beslissingen kunt nemen;
  • Zet een systeem op waarmee je de telefonische conversie accuraat bijhoudt en laadt in Google Hotel Ads, in plaats van te vertrouwen op Googles methode waarbij de conversie wordt bepaald aan de hand van de lengte van het gesprek;
  • Geef aandacht aan voice search, gezien het huidige gebruiksniveau en de explosieve groei.

Je concurrenten hebben (ook dit jaar) flink geïnvesteerd in zoekmarketing in de maanden mei tot juli voor de zomervakantie. Ben je klaar voor die strijd?

Bron: Google Report: Summer 2017 Hotel Search Opportunity

 

Nederlandse startup Lightyear wil met zonne-auto komen in 2019

Lightyear is een Nederlandse startup presenteerde deze week hun plannen om een zonne-auto te gaan lanceren in 2019. De Lightyear One wordt een elektrische, vierwielaangedreven auto die tot 800 kilometer op een volle batterij zou moeten kunnen rijden. Da’s een flinke afstand, te danken aan de zonnepanelen waar de auto mee vol zit.

“Je kunt de Lightyear One zien als een elektrische auto die van de grond af aan opnieuw ontworpen is. Op die manier was het mogelijk het beste van zonne-auto’s en elektrische auto’s te combineren”, aldus Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear. “Het is een grote stap voorwaarts in elektrische mobiliteit omdat we in staat zijn een geweldig uiterlijk te combineren met extreme efficiency, zo maken we science fiction realiteit”.

Google verzint reclameconcept voor virtual reality

Hoe moet reclame er in virtual reality uitzien zonder dat het echt storend is? Die vraag stelden de technici in Googles knutselschuur Area 120 zich. Ze verklappen hun antwoord waar anderen nu op mogen voortborduren.

Het antwoord is: een interactief blokje dat wordt geactiveerd door ernaar te staren of erop te ‘klikken’:

Wat Google op dit blog presenteert is een concept. Het is bedoeld als zaadje voor een publieke discussie over de vorm en werking van reclame in virtual reality, want ook dat medium zal niet ontkomen aan commerciële exploitatie.

Welke apparaten in deze toekomst de drager zijn en wie de leveranciers daarvan zijn moet nog blijken. Het is wel aannemelijk dat ook in virtual reality met standaardformats wordt gewerkt en programmatic trading. Een bedrijf dat zich hierin bekwaamt is reclameplatform Omnivirt.

Foto: Guido van Nispen (cc)

Overstappen voor vast internet makkelijker in België

Het overstappen van klanten bij Belgisch internetaanbieders wordt vanaf volgende week eenvoudiger. De aanbieders moeten voortaan de overstap voor hun klanten regelen.

De nieuwe zogenoemde Easy Switch-regels moeten de concurrentie voor vast internet vergroten en overstappen makkelijker maken.

Momenteel is er te weinig concurrentie op de markt voor vast internet, zegt Alexander De Croo, minister van Digitale Agenda en Telecom. ‘De telecomprijzen zullen enkel maar dalen als meer mensen overstappen naar de goedkoopste operator. Vroeger was veranderen heel omslachtig, zeker wanneer je een bundelabonnement had met verschillende producten. Voortaan handelt de nieuwe operator alle rompslomp voor je af, zoals dat vandaag al het geval is wanneer je van GSM-operator wisselt of overstapt naar een andere elektriciteitsleverancier.’

 

SNES Classic Mini: (alweer) webshops in de knoei en opkopers blij

We wisten allemaal dat het een zooitje ging worden. De mensen die al vanaf het moment dat Nintendo het persbericht uitstuurde over de Nintendo Classic Mini: Super Nintendo alle webshops open hadden staan en maar zaten te F5’en, de webshops zelf en Nintendo: iedereen was ‘klaar’ voor een run op de doosjes, nadat het vorig jaar zo vreselijk mis is gegaan met de NES Classic Mini.

De opkopers (hierna: eikels) die er een wisten te bemachtigen hebben ze daarna grotendeels op eBay en marktplaats gezet om ze met hele, hele dikke winst te verkopen. Nou is dat op zich niks nieuws: alles lijkt tegenwoordig wel Limited Edition en dus verkoopt bijna alles uit, van concertkaarten tot sneakers tot apparaten waar er gewoon niet genoeg van te krijgen zijn. Ondanks alle voorbereidingen om het deze keer beter te doen is de situatie niet echt anders bij de SNES Classic Mini.

Nu live meekijken op Dutch Digital Day 2017

Vanaf twee uur vanmiddag kun je hier op Emerce.nl live kijken naar de keynote sprekers van Dutch Digital Day, editie 2017.

Onder hen bevinden zich vertegenwoordigers van de New York Times, Bellingcat en Hackerspace. Maar bijvoorbeeld ook gamificationexpert Yu-Kai Chou, Mandy Smith van Papersmith en Justin van der Lek die als voor de visualeffects onder andere aan Star Wars werkte.

De live videostream loopt van 14:00 tot pakweg 18:30, wanneer de laatste spreker de microfoon afdoet. Hier het programma met tijdschema.

Dutch Digital Day is een initiatief van Dutch Digital Agencies (DDA), de organisatie van de verzamelde digitale bureaus in Nederland. DDA organiseert deze dag voor de derde keer, dit keer in Undercurrent te Amsterdam. Het thema is ‘de impact van digitale superkrachten’.

Vlaanderen surft binnenkort op ‘internet van de toekomst’

Vanaf 2019 zal Vlaanderen klaar zijn voor breedbandsnelheden tot 1 gigabit per seconde. Dat belooft kabelaar Telenet, net als Ziggo onderdeel van Liberty Global.

Het dataverkeer blijft toenemen: terwijl we in 2011 op het vaste netwerk tot 27 gigabyte (GB) per maand gebruikten, steeg dat in 2016 naar bijna 150 GB. Dat is een vervijfvoudiging op evenveel jaar tijd. De maximumsnelheden verviervoudigden, van 50 megabit per seconde (Mbps) in 2011 naar 200 Mbps in 2016. Om die reden wil Telenet fors investeren in de infrastructuur.

Sinds tweeënhalf jaar werken 280 technici voor De Grote Netwerf, het investeringsproject voor verdere uitbreiding van het netwerk. In 2019 zal in heel Vlaanderen snelheden tot 1 gigabit per seconde mogelijk zijn.

Bij nieuwbouw bekijkt Telenet of het rendabel is om glasvezel tot aan de woning aan te leggen. In september start een proefproject met de eerste residentiële klanten.

Telenet investeert verder 250 miljoen euro in het mobiele netwerk. De capaciteit wordt versterkt en de dekking van 3G, 4G en 4,5G wordt groter. Op dit moment zijn er al meer dan honderd nieuwe masten geplaatst.

Hoe het ‘nieuwe’ Google Shopping eruit kan zien

Het grote nieuws dinsdag was de 2,42 miljard euro boete voor het machtsmisbruik van Google in de prijsvergelijkmarkt. In de woorden van de Deense Eurocommissaris Mededinging Margrethe Vestager: “Googles strategie voor prijsvergelijkingen ging meer om marktdominantie en dat is illegaal onder de Europese wetgeving”. Hoewel het persbericht van de Europese Commissie erg definitief klinkt is de uitleg die in de begeleidende factsheet wordt gegeven door de Europese Commissie een stuk voorzichtiger dan de heldere taal die Vestager dinsdag sprak in het wijdverspreide persbericht.

Allereerst opent de uitleg van de Europese Commissie met het feit dat het hebben van een machtspositie of een hoog marktaandeel niet illegaal is onder de antitrustregels van de Europese Unie. Hiermee bevestigt de Europese Commissie dat het hen inziens geen fundamenteel probleem is dat Google in vele lidstaten een marktaandeel heeft van meer dan 90 procent.

Google heeft namelijk naast het bouwen van een superieure zoekmachine geen illegale activiteiten ondernomen om deze machtspositie te verkrijgen, maar het markaandeel berust op de keuze van de consument om massaal de zoekmachine te gebruiken. Waar de Europese Commissie de boete voor oplegde aan Google is de manier waarop Google haar machtspositie binnen de zoekmachine markt gebruikte om een grote speler te worden met Google Shopping binnen de markt voor prijsvergelijkers.

Waar Vestager in haar uitspraak aanpassingen aan de zoekmachine van de zoekgigant direct lijkt te bestempelen als een illegale manier om markdominantie te verkrijgen tussen 2008 en 2017, ligt de volledige uitleg van de Europese Commissie, waar zij als eurocommissaris deel van is, een stuk genuanceerder. De factsheet benadrukt namelijk dat Google zelfs met de machtspositie de ruimte moet behouden om consumenten een superieure zoekervaring te geven door de zoekresultaten aan te passen.

De Europese Commissie geeft namelijk twee elementen van de zoekmachine van Google die effect hadden op het door Google verkregen marktaandeel binnen de prijsvergelijkmarkt, namelijk de prominente plaatsing van Shopping advertenties boven de organische zoekresultaten en het benadelen van andere prijsvergelijkers binnen de organische resultaten.

Hierbij plaatst de Europese Commissie meteen de kanttekening dat noch de prominente positie van Shopping advertenties, noch het benadelen van prijsvergelijkers binnen de organische resultaten op zichzelf een illegale manier is van het verkrijgen van marktaandeel:

Het besluit van de Commissie maakt geen bezwaar tegen het ontwerp van de generieke zoekalgoritmen van Google of aan het benadelen van andere prijsvergelijkers als zodanig, noch op de manier waarop Google de zoekresultatenpagina’s toont of organiseert (bijv. Het weergeven van een vak met vergelijkende winkelresultaten die prominent in een rijke, Aantrekkelijk formaat).”

Datgeen waarvoor Google uiteindelijk beboet is, is de combinatie tussen beide tactieken in combinatie met een dominantiepositie in zoekmachine markt om het marktaandeel van Google Shopping als prijsvergelijker te vergroten. Hierdoor is er een situatie ontstaan waardoor voor een zoekopdracht, zoals ‘Weber BBQ’ de prijsvergelijker Google Shopping meteen bovenaan de zoekopdrachten vertoond wordt, terwijl een concurrent als Beslist pas veel lager getoond wordt dan de Europese Commissie reëel acht. De hierdoor ontstane verschillen in CTR tussen de advertentieresultaten van de Google prijsvergelijker, ten opzichte van concurrerende prijsvergelijkers in de organische resultaten is hierdoor te ver uit elkaar gedreven.

“Waarom een boete van 2.42 miljard?”

Waarop baseerde de Europese Commissie de boete aan Google?

Als basis voor de berekening van de boete die Google moet betalen wordt de omzet gebruikt die direct of indirect is verkregen door het breken van de Europese antitrustregels in de landen waar het misbruik plaatsvond. Dit beginpunt van de boeteberekening wordt de ‘Waarde van de verkopen’ genoemd. Op basis van de waarde van verkopen wordt de hoogte van de initiële boete berekend waarna ook nog extra boetes kunnen worden opgelegd op basis van de manier waarop Google omgaat met de opgelegde boete. Hoewel deze vuistregel relatief simpel klinkt, begint hier al de problematiek rondom de interpretatie van de richtlijnen die de Europese Commissie gebruikt voor het berekenen van een dergelijke boete.

Allereerst moest besloten worden in hoeverre alleen de directe omzet uit Google Shopping in de periode vanaf 2008 tot nu wordt meegenomen of dat de totale omzet van Google/Alphabet Inc. wordt meegenomen. Verder geven de richtlijnen de mogelijkheid om de berekening te baseren op de omzet in de Europese landen waar de inbreuk plaatsvond of op de totale markt waar het de machtspositie heeft misbruikt.

Op basis van de factsheet dat de Europese Commissie naar buiten bracht als ondersteuning van haar persbericht wordt duidelijk dat er gekozen is om de minst ruime interpretatie van de regels te hanteren. Namelijk een basisboete die alleen gebaseerd wordt op de omzet behaald uit Google Shopping in de dertien Europese landen waar de inbreuk plaatsvond in 2016.

Er werd dus niet gekozen om de mondiale omzet van Alphabet uit 2016 te hanteren als basis voor de berekening. Hoewel het afzien van het gebruiken van de mondiale omzet van Alphabet een eerste meevaller is, blijft de omzet uit Google Shopping in 2016 in de desbetreffende landen vele malen hoger dan de gemiddelde omzet die Google sinds 2008 heeft gehaald uit Shopping. Verder ligt de 2.42 miljard euro vele malen hoger dan de verwachte boete van 1.1 miljard euro.

Hoe werd de boete van Google vervolgens berekend?

Na het bepalen van de waarde van de omzet uit Google Shopping in 2016 volgt een relatief duidelijk berekening, namelijk:

De hoogte van de initiële boete: Percentage afhankelijk van de zwaarte van de inbreuk (0% tot 30%)  * Waarde van de verkopen in 2016 x Het aantal jaren dat de inbreuk plaatsvond.

Deze wegingsfactor van 0 tot 30 procent wordt vervolgens bepaald op basis van een scala aan niet volledig door de richtlijnen verklaarde factoren, waaronder: het effect van de inbreuk op andere prijsvergelijkers, het totale marktaandeel van Google Shopping in de markt van prijsvergelijkers, de hoeveelheid landen waarin de inbreuk plaatsvond en of het misbruiken van de machtspositie op de zoekmachine markt een bewuste keuze was van Alphabet.

Hoe komt het dat de boete hoger was dan verwacht?

Een veel gestelde vraag is waarom analisten eerder berichtten dat de boete voor het misbruiken van de machtspositie van de Google zoekmachine op de prijsvergelijkmarkt 1.1 miljard euro zou betreffen, terwijl dinsdag een bedrag van 2.42 miljard euro naar buiten werd gebracht door de Europese Commissie.

Een belangrijke factor in het hoger uitvallen van de boete is het marktaandeel dat Google bezit in zowel de zoekmachine markt als de markt voor prijsvergelijkers. Het spel dat grote bedrijven al jaren met de Europese Commissie spelen is de discussie wat markten zijn en hoeverre het bedrijf onderdeel is van een bepaalde markt.

Op basis van onduidelijke definities rondom wat precies een markt is kan een bedrijf als Google beredeneren dat bijvoorbeeld zoekmachines maar een klein aandeel hebben in de grotere markt om met technologische oplossingen voor vraagstukken van mensen. In vele situaties lukt het lobbyisten van deze grote bedrijven om de Europese Commissie en mededingingsautoriteiten te overtuigen van deze grotere markten of voordelige manieren om markten te berekenen waardoor het marktaandeel relatief laag uitvalt.

In dit geval is er uiteindelijk gekozen om het hoge marktaandeel van Google op de zoekmachinemarkt mee te nemen (hoger dan 90% in de meeste Europese landen) en daarnaast het marktaandeel van Google in de prijsvergelijker markt te baseren op basis van het aantal klikken dat verschillende prijsvergelijkers behalen via de Google zoekmachine.

Wat had de maximale boete voor Google kunnen zijn?

De richtlijnen van de Europese Commissie rondom het opleggen van boetes geven ook een begrenzing aan van de maximale boete. Deze mag maximaal uitkomen op tien procent van de totale omzet in 2016 van het moederbedrijf van Google. Aangezien Alphabet in 2016 een omzet draaide van 89.46 miljard dollar had deze boete maximaal kunnen uitkomen op 8,95 miljard dollar (omgerekend 7,9 miljard euro).

“De maximale boete voor Google had kunnen oplopen tot 8,95 miljard dollar”

Deze maximale boete biedt dus nog de ruimte voor de Europese Commissie om de boete te laten oplopen als Google niet in beroep gaat en geen gehoor geeft aan het verzoek tot het staken van de illegale activiteiten met betrekking tot het gebruiken van zowel een prominente positionering van Google Shopping resultaten en de het benadelen van prijsvergelijkers binnen de organische resultaten.

De Europese Commissie heeft aangegeven dat er vijf procent van de dagelijkse omzet van Alphabet zal worden toegevoegd aan de basisboete van 2,4 miljard, mocht Google haar illegale activiteiten niet staken. Volgens een berekening van de Engelse krant The Guardian komt dit percentage van de dagelijkse omzet uit op 10,6 miljoen euro per dag. Hierdoor zou de boete van 2,42 miljard nog verder kunnen oplopen met 0,95 miljard euro in Q4 van 2017 naar een totaal bedrag van 3,37 miljard euro.

Gaat Google ook daadwerkelijk betalen?

Het huidige antwoord: dit is volledig afhankelijk van of Google in beroep gaat. CNBC bracht het nieuws naar buiten dat Google verwacht de boete te incasseren in Q2 van 2017, terwijl het general counsel van Google, Kent Walker in zijn bericht aangeeft een beroep te overwegen. In het geval van een beroep hoeft Google in eerste instantie niet te betalen. In een dergelijk beroep krijgt Google de ruimte om haar eigen licht te schijnen op de door de Europese Commissie gehanteerde formules voor het berekenen van de machtspositie van Google op de zoekmachine markt en de grote van het misbruik van deze machtspositie. Hierdoor zou de boete deels of geheel kunnen vervallen.

Waar ligt de ruimte om in beroep te gaan?

Zoals eerdergenoemd in dit artikel blijft een basis van de berekening van de boete het marktaandeel dat Google heeft op de markt voor prijsvergelijkers. Zo is er in de huidige boete gekozen om het effect van de acties van Google te baseren op het gemiddelde aantal klikken dat verschillende prijsvergelijkers behalen op basis van bepaalde zoekopdrachten binnen de zoekmachine van Google.

Bij het hanteren van een dergelijke berekening scoort Google natuurlijk ontzettend slecht, aangezien Google Shopping boven organische resultaten wordt vertoond en andere prijsvergelijkers binnen het zoekalgoritme van Google worden benadeeld. Oftewel, de Europese Commissie gebruikt momenteel een metriek die het misbruik op een zo extreem mogelijke manier berekent. Google zal in haar beroep pogen te substantiëren dat enerzijds de markt voor prijsvergelijkers verkeerd berekend is, anderzijds dat het vergrijp verkeerd berekend is, en dat het gedrag van consumenten heeft geresulteerd in de huidige situatie.

Hoe zou Google een lager marktaandeel kunnen beargumenteren?

Allereerst is essentieel in het beroep om te kijken naar een andere metriek dan sitebezoek om het marktaandeel in de prijsvergelijker markt te duiden, maar bijvoorbeeld het aantal klikken op producten binnen een prijsvergelijker of de totale omzet die door partijen is gerealiseerd. Net als in het voorgaande scenario, pakt deze lezing van het marktaandeel positiever uit voor Google dan het aantal klikken wat prijsvergelijkers verkrijgen in de de Google zoekmachine.

Verder zou Google naast een marktaandeel op basis van de advertising mogelijkheden van prijsvergelijkers naast de Google zoekmachine, kunnen beargumenteren dat het vergrijp een stuk kleiner is dan de Europese Commissie in de huidige doet lijken. Net als dat er mensen direct naar een prijsvergelijker browsen door het domein in te typen, zouden consument tegenwoordig ook bewust naar Google gaan om Google Shopping resultaten te zien.  

Daaropvolgend zou Google inzichtelijk kunnen maken dat consumenten functiewoorden gebruiken in zoekopdrachten om aan te geven dat zij opzoek zijn naar een andere prijsvergelijker dan Google Shopping, door bijvoorbeeld ‘Beslist’ of ‘Vergelijk’ in de zoekopdracht mee te nemen om aan te geven dat zij op zoek is naar een prijsvergelijker in de organische resultaten. Door een ander beeld te schetsen van het gedrag van consument in de zoekmachine van Google zou het mogelijk zijn om een veel positiever beeld te schetsen van het misbruik, dan de huidige berekening dat doet.

Door via een beroep een kleiner marktaandeel of een kleiner vergrijp te beargumenteren zou de zwaarte van de inbreuk kunnen afnemen. Een lagere zwaarte van de inbreuk die via een wegingsfactor van 0 tot 30 procent wordt meegenomen in de berekening van de boete zou dus kunnen leiden tot een daling van de boete met honderden miljoenen.

Wat zouden een aantal aanpassingen kunnen zijn vanuit Google?

In de huidige uitingen van de Europese Commissie lijkt het probleem te liggen in de combinatie van zowel het prominent vertonen van Google Shopping resultaten als het benadelen van prijsvergelijkers in organische resultaten. Deze beoordeling van het gecombineerde effect als illegaal wordt gebaseerd op het verschil tussen de CTR van Google Shopping resultaten ten opzichte van de organische resultaten van prijsvergelijkers voor een gelijke zoekterm. Zo wordt op een zoekwoord als ‘Weber BBQ’ Google Shopping in Nederland bovenaan de eerste pagina getoond, terwijl Beslist pas onderaan de eerste pagina voorkomt.

Als Google niet in staat is de Europese Commissie te overtuigen van andere metrieken voor het berekenen van marktaandeel, noch in staat is om de Europese Commissie te overtuigen dat consumenten andere zoekopdrachten gebruiken als zij zoeken naar een organisch resultaat van een prijsvergelijker, dan wordt Google gedwongen om:

  • of de dagelijkse boete te incasseren bovenop de eenmalige basisboete
  • of een aanpassing te maken in de combinatie tussen de prominente positie van Google Shopping en het benadelen van prijsvergelijkers in de organische resultaten.
Als Google toch moet aanpassen: hoe gaat het ‘nieuwe’ Shopping er dan uit zien? 

De meest voor de hand liggende oplossing ligt in opheffen of minimaliseren van het gecombineerde effect van het prominent weergeven van Shopping-advertenties en het benadelen van prijsvergelijkers in de organische resultaten. Voor het minimaliseren van dit gecombineerde effect zijn ontzettend veel opties.

Momenteel worden prijsvergelijkers benadeeld in de organische zoekresultaten via demotions. Prijsvergelijkers worden simpelweg benadeeld voor het zijn van een prijsvergelijker. Google acht dit minder relevant voor haar gebruikers. Door deze demotions worden prijsvergelijkers vaak niet op de eerste pagina van de zoekresultaten getoond, maar bijvoorbeeld pas op pagina 4-8 van de zoekresultaten. Google zou deze demotions kunnen afzwakken waardoor de kans groter is dat een prijsvergelijker op een hogere positie terechtkomt in de organische zoekresultaten.

Daarnaast zou Google op basis van zogenaamde contextuele signalen kunnen bepalen dat mensen op zoek zijn naar een prijsvergelijker. Een signaal voor het algoritme zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat er al een keer op Google Shopping is geklikt in de recente zoekopdrachten. In dit geval zou bijvoorbeeld de demotion volledig kunnen worden opgeheven om een eerlijkere concurrentie van prijsvergelijkers mogelijk te maken in de organische resultaten. Bijvoorbeeld als een zoekende in een voorgaande zoekopdracht gebruik heeft gemaakt van Google Shopping, zou het algoritme de benadeling voor prijsvergelijkers kunnen opheffen aangezien de zoekende wel behoefte toont aan prijsvergelijking op de getoonde resultatenpagina. In het meest extreme geval zou Google gedwongen kunnen worden het benadelen van prijsvergelijkers in de zoekresultaten volledig te staken.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat Google besluit (of gedwongen wordt) om aanpassingen te maken aan de prominente positionering van Google Shopping. Dit zou kunnen gebeuren door Google Shopping naar een andere plek te verplaatsen op de zoekresultaatpagina, of om minder items per shoppingresultaat mee te nemen. Of, in het meest extreme geval, om Google Shopping niet langer in zoekresultaten te tonen, maar alleen nog mee te nemen als apart product in de navigatie van de zoekmachine.

Natuurlijk is er ook de optie waarbij Google een aanpassing moet doen in zowel de organische resultaten als de prominente positionering van Google Shopping. Gezien de huidige voorzichtige begeleidende teksten van de Europese Commissie lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat Google gedwongen wordt om zowel het benadelen van prijsvergelijkers in de organische resultaten als het prominent positioneren van Google Shopping volledig op te heffen.

*) Een verkorte versie van dit artikel staat op de website van Traffic Builders.

Page generated in 1,692 seconds. Stats plugin by www.blog.ca