Nieuwe verkeersdiensten getest in Antwerpen, Amsterdam, Kopenhagen en München

Betere routeadviezen, snelheidsadviezen en duidelijke informatie voor de weggebruikers over wegwerkzaamheden en calamiteiten. Dat is de inzet van een nieuwe samenwerking tussen de zes wegbeheerders uit vier landen en een aantal internationale bedrijven, waaronder Flitsmeister en BMW Groep.

Op 7 juli besloot de Europese Commissie de proef mede te financieren. In eerste instantie gaat het om een proef waaraan meer dan 6.000 weggebruikers in en rond Amsterdam en 1.000 weggebruikers in de regio’s Antwerpen, Kopenhagen en München zullen deelnemen. Dit jaar start de ontwikkeling om de proeven in 2019 van start te laten gaan.

Gegevens delen

Om tot de nieuwe diensten te komen gaan verkeerscentrales in de regio’s, internationale navigatiebedrijven, serviceproviders en in de nabije toekomst, autonome voertuigen van autofabrikant BMW Groep samenwerken. Zij delen verkeersgegevens, routeadviezen en maatregelen op het gebied van verkeersmanagement.

De nieuwe diensten gaan over een gezamenlijk snelheidsadvies, routeadvies, advies bij verkeershinder en bij calamiteiten. Deze nieuwe diensten worden in de komende anderhalf jaar ontwikkeld en in 2019 op grote schaal getest. De samenwerking en de proeven vinden plaats onder de naam SOCRATES 2.0.

Betere doorstroming

De verwachting is dat de samenwerking voor verkeersdeelnemers leidt tot betere verkeersdiensten en betere verkeersinformatie. Voor de deelnemende overheden leidt het tot betere en goedkopere verkeersinformatie en verkeersmanagement. Voor de marktpartijen zal de samenwerking leiden tot nieuwe marktmogelijkheden. De samenwerking komt voort uit een gezamenlijk streven naar een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer, die ten goede komt aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio’s.

Partners

De deelnemers aan de samenwerking binnen SOCRATES2.0 zijn: Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid, Be-Mobile en Flitsmeister, BASt, BMW Groep, Brand MKRS creative agency, gemeente Kopenhagen, HERE Technologies, MAPtm, Technolution, TomTom Groep, de Nederlandse Rijkswaterstaat.

Gamecowboys podcast: Dr. Kawashima is een pestkop

Pat heeft uit het niets een Nintendo 2DS in handen gekregen en dat is geen verkeerd apparaat. De games die erbij zaten variëren echter: Hey! Pikmin lijkt erg vermakelijk, maar Dr. Kawashima’s Duivelse Training is niet alleen lastig, maar ook nog eens gemeen. Marnix en Martijn hebben daar geen last van: Marnix zit nog diep in Zelda en komt verder nergens aan toe en Martijn heeft Ruiner zitten spelen, maar niet met het gehoopte resultaat. Gelukkig is er nog iets van nieuws om ons direct bezig te houden!

Geen zin om hier te luisteren? Abonneer je dan op onze podcast feed of download de podcast en dan ben je elke week opnieuw als eerste aan de beurt op het apparaat van jouw keuze. Vraag? Opmerking? Mail ons dan, of laat hieronder een reactie achter. We doen er wat mee, beloofd.

De DC Daily van 31 juli 2017

In de DC Daily vind je nieuwe, leuke, opvallende, interessante en niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, maandag 31 juli 2017.

Reizigersrecord voor Schiphol

Vliegveld Schiphol bereikt een nieuwe ‘mijlpaal’: een reizigersrecord van 230.000 reizigers op één dag. Het moet vandaag 31 juli 2017 gebeuren. 78.000 mensen vertrekken, 71.000 mensen komen aan en 81.000 mensen stappen over.

Mijn blog was geen succes. 6 dingen die ik daarvan leerde

blogging-336375_1920

Tijs Hofmans begon enkele jaren geleden vol enthousiasme te bloggen. In de hoop er wat geld mee te verdienen. En wie weet zelfs een dagelijkse boterham. Maar dat viel vies tegen. Hij leerde er wel het nodige van.

Als freelancer lees ik regelmatig blogs over hoe je beter kunt scoren, hoe je je engagement omhoog kunt halen, meer geld online kunt verdienen. En 99% van die verhalen zijn succesverhalen:

“Mijn blog met willekeurige foto’s van voedsel werd zo goed dat ik er van kon leven.”

Of:

“Ik begon een website waar ik haiku’s plaats over bomen en heb nu net een huis gekocht van het advertentiegeld.”

Daarom is het soms extra moeilijk te concluderen dat bloggen lang niet altijd een succes is.

Bijna 4 jaar geleden begon ik met Go For Launch, een blog met nieuws over ruimtevaart. Mijn motivatie was simpel: ik wilde meer over ruimtevaart schrijven, en in Nederland wordt dat (online) maar weinig gedaan.

Nu we 4 jaar en 539 blogposts verder zijn en ik de laatste maanden maar bar weinig heb gepost is het tijd om harde maar leerzame conclusies te trekken:

Mijn blog is geen succes.

Dat is niet leuk om te schrijven, maar wel de waarheid – een waarheid met de kanttekening dat het vooral geen commercieel succes is. Het leek me goed om op deze plek te vertellen wat ik geleerd heb over het proces, zodat anderen met een eigen blog er misschien wat van kunnen leren.

Het begin

Ik begon met bloggen in 2013, toen ik net klaar was met mijn studie journalistiek en ik parttime werkte op zoek naar een fulltime baan. Ik registreerde de domeinnaam, installeerde een WordPress-template, en begon met posten. Aanvankelijk wilde ik, zoals iedere aspirerende blogger, dagelijks iets posten, en dat heb ik nog redelijk lang volgehouden tot de tijd niet meer in verhouding stond tot de inkomsten.

Ik begon Go For Launch om een paar redenen. De belangrijkste was dat ik het gewoon wilde doen; ik schreef op dat moment nog niet voor ruimtevaartpublicaties en zag dat als , dus leek het me goed zo vast ervaring op te bouwen. Uiteindelijk wilde ik er echter ook wat mee gaan verdienen – maar hoe, daar had ik nog niet over nagedacht.

Langzaam stijgen

De bezoekcijfers stegen maar langzaam, en dat was frustrerend. Je denkt dat dat er in het begin bij hoort, want telkens zitten die succesverhalen van andere bloggers in je achterhoofd: “Na een tijdje werd ik zo succesvol dat…”. Maar hoe lang is ‘een tijdje’? Een maand? Een jaar?

Het begon steeds meer op dat laatste te lijken, want met de AdSense-advertenties haalde ik hooguit een paar euro per maand binnen. De verhoudingen tussen bezoekers en advertentie-inkomsten is ook compleet zoek, want zelfs als je duizenden bezoekers per maand hebt zijn de inkomsten verwaarloosbaar – en zo ver was ik nog lang niet. Sterker nog: dat ‘tijdje’ is nog steeds niet gekomen.
Identiteitscrisis

Rebels

Ik moet toegeven: ik heb lange tijd geen idee gehad wát Go For Launch nu precies was. Aanvankelijk had ik vaag het idee dat het een beetje rebels moest worden: al het ruimtevaartnieuws is altijd zo positief, terwijl het lang niet altijd rozegeur en manenschijn is. Elon Musk is geen god en lult regelmatig uit zijn nek, Galileo heeft heel veel belastinggeld verkwanseld, en NASA weet al ruim een decennium niet wat het nou eigenlijk wil.

Dat wilde ik opschrijven, een beetje schoppen tegen alle rainbows and unicorns want niemand anders deed het. Ik weet niet of ik het meteen journalistiek wil noemen, maar tegendraads was het in ieder geval.

Dat werkte niet.

Fans opbouwen

Voor zo’n houding moet je fans opbouwen en dat bleek vrijwel onmogelijk – zeker ook omdat ik niet zo goed wist hoe dat moest.

Later heb ik me gericht op achtergronden, meer achtergronden bij het nieuws zodat je snapt hoe iets nou precies zit. Dat bleek ook lastig te zijn, en na een tijdje kwam ik tot de conclusie dat ik een stap terug moest zetten om te zien hoe ik lezers kon bereiken.

Google was de enige, meest voor de hand liggende optie, dus ik zette alles op alles om SEO te schrijven. Dat deed inderdaad wel iets met mijn bezoekcijfers, maar nog steeds veel te weinig om het de moeite waard te maken.

Na een tijdje schakelde ik over van Nederlands naar Engels. Ik redeneerde dat ik daar meer potentieel bezoek mee kon trekken, ondanks de gigantische concurrentie op internationaal gebied.

Veel tijd steken in een website en daar geen resultaat voor terugzien demotiveert zo erg dat je uiteindelijk vanzelf minder gaat schrijven. Waarom zou je, als toch niemand het leest?

Verdienmodel

Ook over mijn verdienmodel had ik slecht nagedacht. Uiteindelijk moest Go For Launch winst gaan maken, en ik redeneerde dat dat vanzelf zou gebeuren als de bezoekers kwamen. Met advertenties begon ik na een paar maanden, en ik hoopte dat die me uiteindelijk rijk gingen maken. Verder dan dat had ik nog niet gedacht.

Dan komt de tijd om de conclusie te trekken: al die mensen met hun succesverhalen, daar hoor ik niet tussen. Ik weet niet waarom; misschien is het gewoon een kwestie van geluk of pech, want aan het harde werk heeft het zeker niet gelegen.

Of toch wel?

Had ik niet alles op alles moeten zetten om Go For Launch toch een succes te maken? Fulltime eraan moeten werken, actief adverteerders benaderen, SEO-cursussen moeten volgen?

Misschien is bloggen wel alles-of-niets, en red je het niet als je het ‘gewoon erbij’ doet. Maar wie of je die investering wel terugverdient? Ik in ieder geval niet.

Lessen trekken

Je kunt niet falen zonder te groeien, en gelukkig heb ik van het ‘falen’ van Go For Launch een paar dingen geleerd die ik nu ook toepas op mijn andere sites, FijneDagVan.nl en RansomwareVerwijderen.com, die gelukkig wél redelijk goed draaien.

1. Ken je identiteit

Go For Launch had lang geen identiteit. Ik had niet duidelijk voor ogen wie ik wilde aanspreken en waarom, en wat ik nu precies wilde zeggen. Dat is in de loop der jaren ook meerdere keren veranderd. Onlangs ben ik een nieuwe site begonnen, RansomwareVerwijderen.com, waarbij ik van tevoren goed heb nagedacht wat ik wilde doen, en dat werpt zijn vruchten af – zowel in metrics als in mijn plezier in het maken.

2. Denk na over je verdienmodel

Advertenties werken niet. Niet alleen zijn ze een belediging voor je lezer (adblockers zijn volkomen terecht!), maar je verdient er ook bijna niks aan – waarom blijven we hiermee doorgaan? Met mijn andere website, FijneDagVan.nl, zijn we sinds kort een partnerprogramma begonnen waarmee we meer in een maand verdienen dan met advertenties in een jaar. Ook RansomwareVerwijderen.com krijgt een alternatief verdienmodel. Donaties zijn een optie, maar ik ben van plan ook met premium-artikelen te gaan werken.

3. Let op je concurrentie

Ruimtevaartfans zijn over het algemeen goed in Engels en lezen dan ook sneller internationale websites. SpaceNews.com en Space.com hebben echter redacties waar je niet mee kunt concurreren. Ik had, en heb nog steeds, geen idee wat ik méér kan bieden dan die sites.

4. Een blog blijft een goed visitekaartje

Commercieel gezien mag Go For Launch dan wel niet succesvol zijn, het is wel een ijzersterk visitekaartje. Ik toon ermee aan dat ik wel degelijk veel van ruimtevaart weet, en ik heb al vaak gemerkt dat me dat ingangen bezorgt bij andere opdrachtgevers of media. Die kijken niet naar je cijfers, maar naar de inhoud – en die is gelukkig nog wél heel goed.

5. Ga niet uit van winst/succes

Je kunt hopen dat een blog succesvol wordt, maar ik zou het persoonlijk nooit meer doen in de hoop er (in de toekomst) van te kunnen leven. Als dat ooit gebeurt lijkt me dat geweldig, maar dat is niet meer het doel dat ik nastreef. Doe het als hobby, visitekaartje, of om je expertise uit te werken, dan is eventueel succes altijd mooi meegenomen.

6. Laat je niet gek maken door succesverhalen

Natuurlijk schrijven bloggers en media niet over mislukkingen. Startups die over de kop gaan of blogs die niet van de grond komen zijn niet interessant, dat gouden idee dat wereldberoemd wordt wél. Het demotiveert om te lezen hoe een willekeurige oetlul met een suf idee rijk kan worden terwijl jij zwoegt op kwaliteit die niks oplevert – maar die berichtgeving is niet gebalanceerd. Laat je daar niet gek door maken.

En nu?

Ik blijf doorgaan met Go For Launch. Ik heb de domeinnaam toevallig deze week weer een jaar verlengd – voor die twee tientjes kun je het ook niet laten. Ik blijf gewoon bloggen, af en toe als hobby als ik daar zin in heb, maar ik heb me erbij neergelegd dat ik er niet rijk van ga worden. Misschien dat anderen dat wel worden – maar makkelijk is het niet.

Dit artikel is een bewerkte versie van een stuk dat eerder verscheen op het weblog van Tijs Hofmans.

The post Mijn blog was geen succes. 6 dingen die ik daarvan leerde appeared first on De Nieuwe Reporter.

Lior Bornshtain (Otly): “Wij willen kinderen laten ervaren hoe het is om met geld om te gaan”

Lior Bornshtain (Otly): “Wij willen kinderen laten ervaren hoe het is om met geld om te gaan”

Het is belangrijk dat je al vroeg leert om met geld om te gaan. Maar kinderen van zes geef je (als de bank het al toelaat) niet de vrije beschikking over een bankrekening. Otly is een virtuele rekening. Het is een app die ouders en kinderen kunnen installeren en die doet denken aan een bankrekening, maar werkt met virtueel geld. Echt geld uitgeven gaat echter alleen na toestemming en backing van de ouders.


Lees meer over: Lior Bornshtain (Otly): “Wij willen kinderen laten ervaren hoe het is om met geld om te gaan”.

Overname Snapdeal door Flipkart gaat niet door

De beoogde overname van e-commerce bedrijf Snapdeal door zijn grotere Indiase rivaal Flipkart gaat niet door omdat de oprichters van Snapdeal Kunal Bahl en Rohit Bansal dwarsliggen. De overnamegesprekken zijn per direct beëindigd, zo heeft het bedrijf zojuist bekend gemaakt.

De verkoop was al goedgekeurd door het bestuur van Jasper Intotech, het bedrijf achter Snapdeal. Maar de oprichters willen liever zelfstandig blijven, en zouden steun hebben gekregen van investeerders Kalaari Capital den Nexus Venture Partners.

Het is een flinke domper voor de grootste investeerder Softbank, die al maanden met de verkoop bezig is. Er zou 950 miljoen dollar worden geboden.

Als de overname niet doorgaat, dreigen er wel banen bij Snapdeal te verdwijnen. Nu heeft het bedrijf 1500 werknemers. De oprichters willen in afgeslankte vorm verder.

Door de fusie zouden beide partijen steviger komen te staan tegenover Amazon, dat onlangs nog 5 miljard dollar pompte in zijn Indiase tak.

Google Fred ❤ relevantie: voorkom een SEO-penalty

De tijd waarin een slimme toepassing van zoekwoorden en meta descriptions direct leidde tot een hogere ranking in Google, is voorbij. De komst van Google’s algoritme-update Fred – die als opvolger van Penguin in maart werd uitgebracht – maakt relevante content op websites belangrijker dan ooit. Nu Fred enkele maanden heeft rondgesnuffeld op het web, […]

Adidas komt met de eerste echte hardloopschoen zonder veters

Hardloopschoenen zitten vaak te strak of te los: het duurt even voordat je bij nieuwe schoenen precies weet hoe strak je de veters moet aantrekken. En… veters kunnen los gaan, ook een probleem waar hardlopers regelmatig mee geconfronteerd worden; bloedirritant en helemaal tijdens wedstrijden. De Adidas UltraBoost Laceless is wat dat betreft een meer dan welkome innovatie, want deze hardloopschoen heeft geen veters.

Zonder veters, voor serieuze hardlopers

De UltraBoost is al een tijdje een van de meest populaire hardloopschoenen van Adidas – en ook populair als sneaker onder niet-hardlopers. Nu komt het sportmerk met een variant op de populaire schoen, die bedoeld is voor serieuze hardlopers en dus niet zozeer als sneaker. Het is een instapper die moet aanvoelen als een tweede huid en die daardoor veel dynamischer zou moeten zijn. Dit is ‘m.

Internetbureau DesignCloud wordt Something Big

Full service internetbureau DesignCloud uit ‘s-Hertogenbosch gaat vanaf 1 augustus verder onder de naam Something Big. De nieuwe naam is het gevolg van een rebranding.

Something Big past beter bij de nieuwe propositie en ambities, zegt het bureau: ‘Gaan voor digital innovation,
excitement en gevoel voor avontuur. Samen met klanten op weg naar wat de toekomst gaat brengen. Samenwerken aan projecten waar klanten en medewerkers blij van worden. Samen gaan voor groots. Gaan voor Something Big.’

Designcloud werd in 2012 opgericht en richtte zich vooral op webdesign en verpakkingsontwerp. In vijf jaar is de online kant uitgegroeid tot een full service internetbureau.

Something Big werkt onder andere voor klanten als Aldi, Desso Business Carpets, Aviko en is daarnaast sterk vertegenwoordigd in de zorgsector met klanten als het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis en het Groene Hart Ziekenhuis.

Page generated in 0,957 seconds. Stats plugin by www.blog.ca