De DC Daily van 31 augustus 2017

In de DC Daily vind je nieuwe, opvallende, interessante en niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, donderdag 31 augustus 2017.

McGregor feliciteert MayWeather

Het ‘gevecht van de eeuw’ werd gewonnen door Floyd ‘Money’ Mayweather. Voorafgaand was er de nodige trash-talk van beide heren, om de hype op gang te brengen. Conor laat nu voor het eerst sinds het gevecht weer van zich horen.

Congrats to Floyd on a well fought match. Very experienced and methodical in his work. I wish him well in retirement. He is a heck of a boxer. His experience, his patience and his endurance won him this fight hands down.

De 400GB​ MicroSD​-kaart van SanDisk​ is ‘s werelds grootste​

Western Digital introduceerde vandaag ‘s werelds grootste microSD-kaart, de 400 Gb SanDisk Ultra microSDXC UHS-I card. 2 jaar na de introductie van de 200GB SanDisk Ultra microSDXC-kaart, hebben ze inmiddels de capaciteit weten te verdubbelen met behoud van de grootte van de kaart.

De nieuwe microSD-kaart voldoet aan de eisen van de hedendaagse levensstijl waarin de smartphone centraal staat. Het biedt gebruikers nog meer vrijheid om foto’s, video’s vast te leggen en favoriete apps te installeren. Bovendien kunnen zij ook offline van deze content genieten en ze hoeven zich geen zorgen te maken om opslaglimieten.

Mobiele apparaten zijn het epicentrum van ons leven geworden. Consumenten zijn er aan gewend om hun smartphones voor alles te gebruiken, van entertainment tot zaken. We verzamelen en delen enorme hoeveelheden data op smartphones, drones, tablets, pc’s, laptops en meer. We verwachten dat de opslagbehoeften alleen maar zullen blijven groeien aangezien mensen steeds meer geavanceerde functies op hun devices verwachten en een hogere kwaliteit van content willen,” aldus Jeff Janukowicz, research vice-president bij IDC.

UltraPLUS microSD 400GB
400Gb

Lead scoring, hoe pluk je de rijpe appels?

Wanneer je een succesvolle inbound marketingstrategie voor je website hanteert, ga je al snel merken dat het aantal bezoekers van de website toeneemt. Daarnaast zullen geïnteresseerde bezoekers ook hun contactgegevens achterlaten. Vaak is het onmogelijk voor sales om al deze prospects op te volgen en zijn de meeste prospects nog geen ‘hot leads’ waardoor sales regelmatig een ‘nee’ te horen krijgt. Met het oog op één van de voordelen van Marketing Automation, namelijk de betere samenwerking tussen marketing en sales, is marketing in staat gesteld om alleen de ‘rijpe appels’ aan te leveren aan sales, die deze vervolgens succesvol kunnen ‘plukken’.

Wat is lead scoring?

Hoe weet je nu of een lead daadwerkelijk interesse heeft en klaar is om zaken te doen? Uiteraard is het mogelijk om de lead te bellen en te proberen je product of dienst te verkopen zonder er zeker van te zijn of het een succesvol gesprek wordt. Het alternatief is het toepassen van lead scoring.

Met de meeste marketing automation softwarepakketten is het mogelijk om dit alternatief toe te passen. Maar wat is lead scoring dan precies? Het is een manier om gewenst gedrag van je website bezoeker te belonen, waardoor de ideale lead op basis van score zichtbaar wordt.

Je kunt leads bijvoorbeeld punten geven voor elke pagina die ze bezoeken, of elk formulier dat ze invullen. Het is belangrijk om niet alleen punten toe te kennen als een lead een formulier invult, maar ook als hij een belangrijke pagina bekijkt. Als een lead bijvoorbeeld een belangrijke pagina bezoekt zoals de contactpagina, maar geen gegevens achterlaat betekent dat niet dat hij/zij geen interesse heeft. Op deze manier kun je extra punten toekennen als een lead een belangrijke pagina bezoekt, een whitepaper download of een video bekijkt.

Het is ook mogelijk om scores toe te wijzen op basis van wat een lead invult in een formulier. Voldoet de lead aan de gewenste eisen dan geef je meer punten dan aan een lead die niet helemaal aan het perfecte plaatje voldoet.

Leads kunnen we als volgt indelen:

  • Koude leads met een lage score (Prospect)
  • Warme leads met een gemiddelde score (Marketing qualified lead)
  • Hot leads met een hoge score (Sales qualified lead)

Het interessante van lead scoring en marketing automation is dat er van alles mogelijk is om automatisch te laten verlopen. Enkele voorbeelden:

  • Een lijst opbouwen met leads met een hoge score.
  • Notificaties sturen naar sales medewerkers als een lead een bepaalde score heeft behaald.
  • Dynamische content tonen aan leads die warmer zijn dan de overige bezoekers.
  • Gepersonaliseerd 24/7 automatisch een 1 op 1 gesprek aangaan met de juiste leads.
    Het marketing automation systeem staat altijd aan, het is dus altijd mogelijk mogelijk om de juiste boodschap te sturen aan de juiste mensen op het juiste moment.

Lead scoring is de ideale manier om alleen de leads op te pakken die klaar zijn om zaken te doen. De leads die nog niet sales qualified zijn, kunnen over de drempel worden geholpen door nog even in een nurturing flow te blijven. Leads die niet relevant zijn alleen aan de hand van lead scoring ook eerder op. Zo is het mogelijk om veel tijd en kosten te besparen voor het sales team.

Lead scoring afbouwen

Het is ook mogelijk om scores te verlagen in plaats van te verhogen. Ideaal als bijvoorbeeld een lead al klant is geworden en terugkomt voor herhaalaankopen, zo blijft de klant niet als hot lead in het systeem staan. Daarnaast kun je ook de vraag stellen of een lead die meerdere keren de vacaturepagina heeft bekeken wel een hot leads is. Het uiteindelijke doel is leads aan het salesteam aanleveren die ready to buy zijn.

Maar het kan ook enorm handig zijn om leadscore af te bouwen na verloop van tijd. Een hot lead blijft niet eeuwig hot, na een paar weken of maanden van inactiviteit is het handig om de score weer af te bouwen. Zo heeft sales altijd een goed overzicht van leads die echt interesse tonen en leads die minder interessant zijn.

De leadscore kan ook afgebouwd worden als iemand al klant is. Sales heeft op dat moment weinig aan die hoge score, dus is het mogelijk om in te stellen dat als iemand geconverteerd is de score af te laten bouwen.

Aan de slag met lead grading

Naast lead scoring is het ook mogelijk om lead grading toe te passen, dat wil zeggen dat je een score hangt aan bepaalde voorwaarden. Dat kan bijvoorbeeld op basis van branche, aantal medewerkers, locatie, historie of sector. Als je focus bijvoorbeeld ligt op het binnenhalen van grote klanten met minimaal 1000 medewerkers, kun je de punten daarop afstemmen. Maar ook feiten zoals of de DMU (decision making unit, oftewel de beslisser) bekend is en of de bedrijfsgegevens volledig zijn kunnen een rol spelen binnen lead grading.

Stel jezelf de volgende vragen als je kijkt naar de leads die nu binnenkomen:

  • Zijn dit de juiste partijen?
  • Wie is mijn ideale klant en aan welke kenmerken moet deze ideale klant voldoen?
  • Welk type leads heb ik juist liever niet?

Als deze antwoorden duidelijk zijn is het zaak om te bedenken hoeveel waarde of punten je wilt geven aan leads die voldoen aan de wensen.

De ideale klant opstellen en de perfecte fit vinden voor je bedrijf is een leuke uitdaging. Het is ook mogelijk om leads te beoordelen op de volledigheid van de informatie en acties die zij ondernemen. Denk aan: heeft de lead een e-mailadres opgegeven, 10 punten erbij! Telefoonnummer bekend? 20 punten erbij. Heeft de lead een whitepaper gedownload? Beslisser ja/nee? Bonuspunten!

Een onderdeel hiervan is het opstellen van buyer persona’s. Een buyer persona is een onderdeel van je doelgroep, maar meer een specifiek deel die je een gezicht en een naam geeft.

Voorbeeld buyer persona en leadscoring:

Het bedrijf XYZ verkoopt software aan zowel resellers als eindgebruikers van de software.

Dat betekent dat ze te maken hebben met meerdere buyer persona’s.

  • Persona A zou bijvoorbeeld Mike Marketing kunnen zijn.

Mike is marketeer bij een reclamebureau en gebruikt de software van bedrijf XYZ.

Tegelijkertijd is Mike ook een potentiële reseller en dus aan het zoeken op de website van XYZ.

  • Persona B is Nicky End User.

Nicky is de eindgebruiker en ook op zoek naar dezelfde software als Mike Marketing, maar niet als reseller.

Twee verschillende types die ook ieder een eigen scoringsmodel kunnen gebruiken in jouw marketing automation systeem. De salestrajecten met de eindgebruikers zijn vaak korter en lucratiever voor bedrijf XYZ. Daarom is het belangrijk voor XYZ om zo snel mogelijk te achterhalen of een websitebezoeker een persona A of persona B is. Dit is goed op te lossen door de juiste vragen te stellen in een formulier. Zodra bekend is wie bij welke persona past, is het mogelijk om extra punten toe te kennen aan persona B. Persona B is de favoriete lead voor sales in dit geval, dus die wil je snel belonen en zo snel mogelijk opvolgen. Hier stem je de puntentoekenning vervolgens op af.

Naast dit soort handige features is er natuurlijk nog veel meer mogelijk met marketing automation zoals het opstellen van lijsten met de ideale prospects of persona’s die je automatisch kunt mailen. Of notificaties sturen naar het salesteam als een lead een bepaalde score bereikt heeft.

Marjolijn Meynen (de Bijenkorf): “Iedereen moet zijn eigen Bijenkorf krijgen”

Marjolijn Meynen (de Bijenkorf): “Iedereen moet zijn eigen Bijenkorf krijgen”

“Bij de Bijenkorf gaat het om innoveren, creëren en verbeeldingskracht. Het afgelopen jaar is er veel geïnvesteerd in de winkels en we zijn leading in het digitale stuk”, begint Marjolijn Meynen, director marketing en communicatie.

In aanloop naar NIMA Young Professionals Top Marketing Tour die begin november bij de Bijenkorf Rotterdam plaatsvindt, heb ik afgesproken met Marjolijn en haar collega Pieter Klaarhamer. Pieter is sinds kort Local Marketing Manager en heeft een verleden in eventmanagement.


Lees meer over: Marjolijn Meynen (de Bijenkorf): “Iedereen moet zijn eigen Bijenkorf krijgen”.

Marjolijn Meynen (de Bijenkorf): “Iedereen moet zijn eigen Bijenkorf krijgen”

Marjolijn Meynen (de Bijenkorf): “Iedereen moet zijn eigen Bijenkorf krijgen”

“Bij de Bijenkorf gaat het om innoveren, creëren en verbeeldingskracht. Het afgelopen jaar is er veel geïnvesteerd in de winkels en we zijn leading in het digitale stuk”, begint Marjolijn Meynen, director marketing en communicatie.

In aanloop naar NIMA Young Professionals Top Marketing Tour die begin november bij de Bijenkorf Rotterdam plaatsvindt, heb ik afgesproken met Marjolijn en haar collega Pieter Klaarhamer. Pieter is sinds kort Local Marketing Manager en heeft een verleden in eventmanagement.


Lees meer over: Marjolijn Meynen (de Bijenkorf): “Iedereen moet zijn eigen Bijenkorf krijgen”.

Eigenaar overweegt verkoop van Parship en Brillen24.nl

Het Duitse mediaconcern ProSiebenSat.1 neemt de hele organisatie en zijn toekomstplannen onder de loep. Als onderdeel daarvan wordt gekeken wat er met de e-commerceacitviteiten moeten gebeuren. Die kunnen deels worden verkocht of, als geheel, naar de beurs gebracht. Daar vallen datingsite Parship en webwinkel Brillen24.nl ook onder.

Het televisiebedrijf, waar SBS ooit onderdeel van was, liet eerder deze week weten: “Buiten onze traditionele televisiereclames om kunnen we aanhoudend sterke groei blijven realiseren en daarbij profiteren van een flexibele kostenbasis.” De nieuwe CFO, afkomstig van Zalando, verwacht dus geen groei meer uit tv maar wel uit digitale activiteiten. Daarom is een begin gemaakt met de zoektocht naar de optimale vorm om daarvan te profiteren.

ProSiebenSat.1 overweegt om zijn Duitse tv-activiteiten samen te voegen met zijn Duitse internetactiviteiten. De combinatie daarvan moet een nieuwe entertainmenttak opleveren. Die route wordt nu onderzocht.

Mocht dat doorgaan, dan heeft dat gevolgen voor de eigen contentproductie en e-commerce. “Het doel is hun groei te stimuleren. We kunnen gesprekken voeren voor co-investeringen of fusies en zelfs de mogelijkheid tot toekomstige beursgangen.” In alle gevallen doet ProSiebenSat.1 een stap terug en geeft een deel van de toekomst van die bedrijven in handen van derde partijen.

Tot het portfolio van 7commerce behoort Parship, maar ook vergelijkingssite Verivox, zoekmachines Möbel.de, koopjessites Preis24, eroticawinkel Amorelie en brillenwinkel Brille24.

Foto: Mario Mancuso (cc)

IFA: Robuuste camera voor verschillende hoeken

Het belangrijkste nieuws van Sony op IFA? Ongetwijfeld deze  robuuste RX0 camera. De RX0 is geschikt voor het maken van foto’s en video, maar kan ook worden gebruikt in een opstelling met meerdere camera’s. Zo kun je foto’s, video’s of superslowmotionbeelden maken vanuit verschillende hoeken.

Met een gewicht van 110 gram en afmetingen van 59 mm x 40,5 mm x 29,8 mm (B x H x D) verlegt de RX0 de grenzen van een premium compact camera, zegt Sony.

De camera kan met name worden gebruikt om foto’s en video’s te maken onder moeilijke omstandigheden, zoals in de regen, onder water of in een zanderige of stoffige omgeving.

De draadloze afstandsbediening FA-WRC1M van Sony kan worden gebruikt om maximaal vijftien RX0-camera’s te bedienen. De app PlayMemories Mobile kan maximaal vijf RX0-modellen draadloos verbinden.

Een draadloze oplossing, waarbij meer dan zes RX0-camera’s kunnen worden aangesloten, is momenteel in ontwikkeling en komt in januari 2018 beschikbaar via firmware-update. Voor gebruikers die een bekabelde verbinding willen, komt er in januari 2018 ook een speciale adapter beschikbaar.

De camera is in de Benelux leverbaar vanaf oktober voor 850 euro.

Marjon Kaper nieuwe directeur ANWB Reizen

Marjon Kaper is per 6 november benoemd als nieuwe directeur ANWB Reizen en maakt vanaf die datum ook deel uit van de directie van de ANWB. Zij volgt Greet Locquet op, die per 1 november begint in de nieuwe functie van directeur strategie en innovatie van ANWB Reizen.

Kaper (46)  studeerde civiele techniek aan de TU Delft en begon daarna als managementtrainee bij ING. Na tien jaar in commerciële managementfuncties stapte zij over naar de Rabobank. De afgelopen zes jaar heeft Kaper bij de NS gewerkt. In haar laatste functie was ze directeur van NS International, het bedrijfsonderdeel dat de internationale treinen runt en internationale treintickets verkoopt.

Greet Locquet, die de functie van directeur ANWB reizen gedurende zes jaar vervulde, is in haar nieuwe baan – die zij in deeltijd zal vervullen – verantwoordelijk voor de ontwikkeling van  vernieuwende vakantie- en vrijetijdsproducten  en -diensten.

Onder ANWB Reizen vallen FOX Verre Reizen, Cruise Travel, Pharos Reizen, Travelhome, ANWB Ledenreizen, SNP Natuurreizen, ANWB Golf , ANWB Kamperen en Land van ANWB.

Pakketbezorger neemt oude apparaten mee in heel Dordrecht

De proef waarbij inwoners uit Dordrecht oude elektrische apparaten kunnen meegeven aan de pakketbezorger van PostNL is uitgebreid.

Dordrecht is nu de eerste gemeente in Nederland waar ieder huishouden oude apparaten, zoals elektrische tandenborstels en koffiezetapparaten, aan de pakketbezorger kan meegeven.

Jaarlijks verdwijnen honderdduizenden elektrische apparaten bij het afval of belanden ze op zolder of in de kast. Vaak kunnen apparaten nog worden hergebruikt of kunnen de grondstoffen die erin zitten opnieuw worden verwerkt.

Het initiatief Weeelectric is gestart door producentenorganisatie Weee Nederland, in samenwerking met PostNL en Thuiswinkel.org. Eerder konden consumenten al in delen van Dordrecht, Amsterdam en Groningen kleine elektrische apparaten afgeven.

Tinder Gold: voor 16,50 per maand pre-swipe je matches zien

We wisten dat het er aan zat te komen, maar wat Tinder Gold, de extra service die je laat zien wie je leuk vindt voordat je links of rechts hebt geswipet, moest gaan kosten wisten we niet. Het hoge woord is er uit: in Nederland kost het 16,50 euro per maand, of drie euro extra als je al Tinder Plus hebt.

Dat kunnen zien wie je leuk vindt is natuurlijk niet het enige dat je voor dat geld krijgt: de betaalde dienst is zoals we al eerder meldden een verzameling van features zoals Passport, Rewind, Unlimited Likes, vijf Super Likes per dag, een Boost per maand en meer mogelijkheden om je profiel aan te passen.

tinder-gold-screens

Think with Google: drie tips voor holistisch meten van alle kanalen en media

Digitale kanalen zijn geen silo’s maar toch wordt er vaak niet naar de samenhang gekeken bij het analyseren van de prestaties. In een blog geeft Google drie tips voor travel marketeers die ‘holistisch’ willen meten.

Negenenzestig procent van de vakantiegangers is trouwer aan een reisbedrijf dat de online en offline belevingen personaliseert. Om een samenhangende ervaring te bieden op alle kanalen en media, moeten marketeers de impact hiervan met inachtneming van de context meten. Daarbij zijn drie zaken van belang, aldus Google:

 1. Ken de rol van mobiel in de customer journey

Toeristen die hun zoektocht beginnen op mobiel en op een pc boeken, zakenreizigers die mobiel onderzoek doen naar hotels en deze telefonisch boeken – de reisbranche kent heel veel variatie in de omni-channel customer journey. En volgens Google is de impact van mobiel op reisboekingen groter dan ooit. Negenenzeventig procent van de mensen die op hun smartphone onderzoek deden naar een reis, maakten uiteindelijk een boeking.

De laatste twee jaar zijn reisgerelateerde zoekopdrachten op mobiel met de trefwoorden ‘vanavond’ en ‘vandaag’ bijvoorbeeld met meer dan 150 procent gegroeid. Volgens Booking.com start een op de twee reizigers hun zoektocht op een mobiel apparaat. Daarom heeft de boekingssite een app gecreëerd die last-minute reisboekingen moet vangen.

Reisorganisaties die de impact van mobiel en cross-device activiteiten goed meten, behalen betere marketingresultaten en hebben loyalere klanten, aldus Google.

 2. Herdefinieer wat een mobiele actie of micro-conversie is voor je reismerk

De customer journey op mobiel is niet zo rechttoe, rechtaan als op laptop of pc. Het is dan ook een vergissing om conversie als belangrijkste meetcriterium te zien. Boekingen zijn natuurlijk belangrijk, maar andere acties of micro-conversie zoals telefoontjes, app downloads of nieuwsbriefinschrijvingen hebben ook een meetbare impact op je zakelijke prestaties.

Door data van het callcenter te verbinden aan mobiele interacties kunnen travel marketeers meer te weten komen over klanten. Zo is het aantal zakenreizigers dat zich oriënteert op hun smartphone en vervolgens telefonisch boekt of om meer informatie vraagt, gestegen van 45 procent vorig jaar naar 58 procent nu.

Google geeft als voorbeeld TUI Nederland, dat met behulp van Google Analytics verschillende mobiele acties evalueerde en deduceerde welke klanten zich verder in de salesfunnel bevinden. Daar werd een biedstrategie op zoekwoorden aan gekoppeld, zodat de touroperator de waardevolste klanten op het juiste moment bereikt. Het gevolg: 17 procent hogere conversie en 7 procent meer rendement op de uitgaven aan advertenties.

 3. Experimenteer met datagedreven beslissingen

Data zijn nooit perfect. Wees niet bang om schattingen en automated marketingoplossingen te gebruiken om die imperfectie te overbruggen. Zo gebruikt de Duitse touroperator Berge & Meer een data-attributiemodel om te bepalen hoe reizigers zoekwoorden gebruiken op verschillende devices in de verschillende fases van de customer journey. Zo kwam het bedrijf erachter dat het noemen van bepaalde categorieën op mobiel niet tot een boeking leidde. Door de trefwoorden aan te passen stegen de boekingen in de testperiode van twee maanden met gemiddeld 24 procent. Op mobiel was dat 26 procent.

Elf procent omzet Media Markt via webwinkel

De internationale webwinkels van Media Markt en Saturn leveren samen voor het eerst meer dan vijfhonderd miljoen euro omzet op in een kwartaal. Elf procent van het verkooptotaal komt nu binnen via de digitale kanalen.

Vanochtend presenteerde de Nederlandse topman van CECONOMY, Pieter Haas, voor het eerst de financiële cijfers van het bedrijf nu het geen onderdeel meer is van de METRO Group. Dat is overigens nog wel een grote aandeelhouder. De elektronicawinkels werden in juli afgesplitst en kregen een eigen notering aan de beurs.

Haas zag de online omzet met zestien procent toenemen tot 502 miljoen euro. De totale kwartaalomzet, inclusief de handel in de fysieke winkels, steeg met een procent. Overigens staan de online en fysieke kanalen niet zo los als op het eerste oog lijkt. Want 41 procent van alle online aankopen wordt in een Media Markt- of Saturn-winkel opgehaald.

Het online kanaal draagt bij aan de winst, maar met hoeveel vertelt CECONOMY niet (PDF).

Beleggers zijn positief over de cijfers en belonen het aandeel met een kleine stijging. De koers stond eind deze ochtend 0,75 procent hoger.

De Turtle Rover – niet voor Mars, maar voor je achtertuin

Allemaal die Rovers die over vreemde planeten en manen rijden en grondmonsters en foto’s nemen, ze zien er razend interessant uit. Zou je er zelf ook wel eentje willen hebben? Dan is er hoop: op Kickstarter loopt nu namelijk een project dat precies zo’n ding wil gaan maken.

Het heet de Turtle Rover en hoewel het ding niet goedkoop gaat zijn (een Rover die je niet zelf hoeft af te maken of te bouwen kost meer dan 1500 dollar!) is het wel een gaaf ding. Er is trouwens ook nog de optie voor een robotarm, maar dan ben je al 1650 dollar kwijt. Er van uitgaande dat de makers de Rovers ook kunnen leveren aan het einde van het proces, want het blijft Kickstarter.

Returnista introduceert on-demand retourservice samen met Sandd

De twintigers Olivier en Quinten Muller van Returnista starten in samenwerking met postbedrijf Sandd een on-demand retourservice. De retourservice, niet te verwarren met het bekende modebedrijf Fashiolista, heeft de ambitie om e-commercemanagers te helpen met het verhogen van hun Net Promoter Score middels het aanbieden van on-demand returns. Wat betekent dat? “Retourneren waar en wanneer uw klant dat wilt, thuis of op kantoor”, aldus Quinten Muller, de jongste van de twee broers.

Returnista is een mooi voorbeeld van hoe ondernemers slim gebruik maken van de mogelijkheden om een nieuw idee (Returnista) te combineren met de bestaande infrastructuur van een groot bedrijf (Sandd). Het bedrijf heeft grote ambities. Olivier Muller: “We willen met onze retourservice een keurmerk worden voor webshops. Als de consument weet dat retouren goed geregeld zijn door ons, doen ze sneller een aankoop bij die winkel.”

Waarom zijn jullie Returnista gestart?

“Vanuit eigen frustratie. We deden altijd veel online aankopen net als onze vrienden en familie. We zagen dat in 40 procent van de gevallen dat je in een pakketpunt staat omdat je schoenen weer eens niet passen. Wij vonden dat dat anno 2017 een stuk beter kan. Dus wilden we een service introduceren waarbij een klant waar en wanneer hij dat wilt een product kan retourneren.”

Hoe zouden jullie Returnista omschrijven in een tweet?

“De manier om je klanten aan je te binden met een steengoed retourproces (die de customer journey compleet maakt) #returnista #nps-omhoog”

Welk probleem lossen jullie op?

“Onze propositie is grotendeels uit consumentenperspectief geredeneerd. Als consument wil je het gevoel hebben dat als je een aankoop doet, dat je indien het product niet bevalt met een overzichtelijk proces kan retourneren. De e-commercepartij die dat het best faciliteert wint.”

Wat is jullie propositie voor E-commerce managers?

“Het is inmiddels bij de meeste e-commercemanagers bekend dat een beter retourproces leidt tot meer verkopen. Wij faciliteren een beter retourproces door, waar en wanneer de klant van onze klant dat wil, het retourpakket weer op te halen. Een gevolg van het inzetten van onze service is een verhoogde NPS-score voor onze klanten, de webshop. We merken in de praktijk dat gebruikers van de service erg blij zijn en dit vaak delen met vrienden en familie. Dat is voor een e-commercemanager een groot goed. De eindgebruiker associeert de ophaalservice ook met het merk, bijvoorbeeld OMODA, want wij zitten er als logistieke partij niet tussen met onze eigen branding. Wij faciliteren, that’s all.”

Hoe komen jullie aan de investering?

“Sandd stelt middelen en infrastructuur ter beschikking. We wilden graag gebruik maken van hun bestaande netwerk van bezorgers. Wij denken dat het belangrijk is om goed te weten welk stukje van de waardeketen je wilt verbeteren en dat je niet het hele wiel opnieuw probeert uit te vinden. Verder sluit de filosofie van flexibiliteit en duurzaamheid van Sandd goed aan op wat wij met Returnista willen uitstralen.”

Waarom hebben jullie gekozen voor Sandd?

“Sandd heeft een groot en professioneel netwerk. Dat zelf opzetten zou gekkenwerk zijn, het netwerk ligt er immers al. Daarbij sluit de filosofie van Sandd met haar focus op flexibiliteit en duurzaamheid heel goed aan bij wat wij met Returnista willen bereiken.”

Hebben jullie al klanten?

“Momenteel draaien we een pilot in Rotterdam en Amsterdam met onder anderen Omoda, Ace & Tate en Oger en nog een tiental klanten. Onze klanten zagen dat als je een beter retourproces aanbiedt,  de NPS en de conversie omhoog gaan.”

Hoe ziet het verdienmodel er uit?

“We rekenen een fee per geretourneerd pakket. De fee hangt af van het volume van de klant.”

Wat is jullie groeistrategie?

“Onze groeistrategie bestaat uit drie stappen. Ten eerste zijn we nu bezig met een pilot in Rotterdam en Amsterdam met middelgrote bedrijven. Ten tweede willen we gaan samenwerken met grote klanten waar we landelijke dekking voor nodig hebben. Ten derde willen we uitbreiden naar de rest van Europa.”

Wie zijn jullie potentiële concurrenten?

“Eventueel partijen zoals Uber en Picnic.”

Hoe groot is de markt eigenlijk?

“In Nederland zijn er zo’n 200 miljoen pakketbewegingen per jaar, waarvan er zo’n vijftien procent (30 miljoen) retour worden gezonden. De markt groeit met zo’n tien tot twintig procent per jaar.”

Welk knelpunt kom je tegen als nieuwe speler?

“Er zijn twee uitdagingen. Ten eerste, we voeren nu gesprekken met de grootste e- commercepartijen van Nederland. Wat we merken is dat de ‘lead time’ bij B2B-sales lang is. Het is dus belangrijk voor ons om geduld te hebben tijdens de verkooptrajecten. Ten tweede, het vinden van goede mensen om ons team mee uit te breiden! We zijn nu met een team van vijf en verwachten voor het einde van het jaar met meer dan vijftien te zijn. Je moet dan vooral denken aan ontwikkelaars en natuurlijk een geweldige klantenservice.”

Waar staat Returnista in 2025?

“Over acht jaar moet Returnista de nummer 1 zijn op het gebied van inbound logistics in Europa. We zitten sterk op de customer experience en willen daar ook nog fors in groeien. Voorbeelden? Bijvoorbeeld dat je op het moment van retourneren het geld al weer terug op je rekening hebt. Dat duurt nu vaak te lang, dat is echt een frustratie bij mensen die we graag wegnemen.”

Page generated in 2.650 seconds. Stats plugin by www.blog.ca