​Welke impact hebben plastic tasjes op het milieu?

Een schoenendoos onder een arm meenemen of met een pak melk door de winkelstraat wandelen. Je ziet het steeds vaker gebeuren. Plastic tasjes verdwijnen langzaamaan of maken plaats voor herbruikbare, zoals bijvoorbeeld katoenen, tassen. Dit heeft te maken met een nieuwe regelgeving: sinds januari 2016 is het verboden om gratis plastic tasjes uit te delen in Nederland. Waarom? Vanwege de grote impact op het milieu die deze tasjes veroorzaken. Hieronder een aantal voorbeelden:

1. Uitputting van grondstoffen

Plastic tasjes worden gemaakt met fossiele energieën, zoals olie, en heel veel water. Hierdoor wordt gigantisch veel carbondioxide uitgestoten en afval geproduceerd. En dat is nog niet alles: er wordt niet gekeken naar de vervuiling die komt kijken bij transport en distributie. De productie van tasjes zorgt niet alleen voor uitputting van de grondstoffen van deze planeet, maar draagt ook bij aan de opwarming van de aarde. En dat alles voor een plastic tas? Is dat het werkelijk waard?

2. De vervuiling van de natuur

Er wordt geschat dat er per dag tussen één biljoen en vijfhonderd biljoen plastic tasjes ter wereld worden gebruikt. Met een gemiddelde gebruiksduur van 12(!) minuten. Maar wat gebeurt er als deze tasjes niet meer nodig zijn? Dan belanden ze regelrecht op een stortplaats. Dit komt doordat de tasjes te licht zijn om efficiënt gerecycled te worden, de recycling niet winstgevend is en het meer grondstoffen consumeert dan dat het daadwerkelijk kost om tasjes te produceren.

Is het echt zo erg als ze op een stortplaats belanden? Ja, en als ze in de natuur worden weggegooid, duurt het honderden jaren voordat ze worden afgebroken. Soms zelfs wel 400 jaar!

3. Gevaarlijk voor dieren

Niet alleen de flora lijdt dus onder deze vervuiling, maar ook de fauna. Jaarlijks komen honderdduizend dieren, zoals dolfijnen, walvissen, schildpadden, vissen of vogels vast te zitten in plastic tasjes die in de natuur zijn weggegooid. Dit resulteert in ernstige verwondingen. Of erger: de dieren gaan dood omdat ze de plastic resten verwarren met voedsel en plastic niet kunnen verteren. Dit heeft een aanzienlijke impact op de hele voedselketen en de biodiversiteit. Op dit moment ligt er zelfs meer plastic in de oceaan dan plankton. Blijkt uit de laatste schattingen.

4. Gevaarlijk voor mensen

Het heeft niet alleen gevolgen voor dieren, maar ook voor mensen. De chemische vervuiling die wordt veroorzaakt door plastic tasjes heeft uiteindelijk invloed op de kwaliteit van ons voedsel. En dat niet alleen. In veel overstromingsgevallen waren pijpleidingen en evacuatiepijpen verstopt met plastic tassen, waardoor het water sneller steeg.

plastic-afval

Dit is HEXA: een spin-robot die je zelf kunt programmeren

Robots duiken steeds vaker op. Zo wordt bijvoorbeeld verwacht dat zij in de toekomst een hoop banen gaan overnemen. In Dubai loopt zelfs al een politierobot rond die bepaalde taken van mensen overneemt en nog even en dan wordt het eten dat je via een app bestelt ook door een robot naar jouw huis gebracht. Er zitten aan robots op dit moment echter ook nog veel nadelen, want goedkoop zijn ze in ieder geval niet. Fun om te hebben en mee te spelen zijn ze sowieso wel, want je kunt er tegenwoordig ook hele leuke dingen mee doen. Meestal komen die fun-robots in de vorm van dieren, zodat de robot nog enigszins vriendelijk oogt. Maar nu is er HEXA, een programmeerbare robot die op alle mogelijke manieren kan manoeuvreren. Het enige nadeel aan deze robot is het uiterlijk, die me misschien voor een hoop mensen angstaanjagend is vanwege de gelijkenis met die vervelende insecten…

Anyway: HEXA. Het is een Kickstarter-project dan inmiddels al succesvol genoeg is gebleken om ook echt in productie te worden genomen. Deze robot moet een antwoord zijn op dure – en lieflijk ogende – robots. HEXA heeft zes poten waarmee deze super makkelijk kan manoeuvreren: het nemen van hindernissen vormt geen probleem en met de stabiliteit zit het ook wel goed.

HEXA heeft ook nog eens ogen: met deze sensoren kan hij de wereld om zich heen als het ware leren kennen. Je kunt deze spin-robot namelijk naar plekken laten gaan waar jij zelf niet kunt of mag komen, om zo via het scherm van je smartphone toch mee te kijken. De camera heeft een nachtmodus en infrarood.

Google Digital Academy: ‘Urgentie zorgt voor transformatie’

Digitale transformatie is een opgave voor elk bedrijf, vindt Joris Merks-Benjaminsen (40), European Head of Curriculum Design van Google Digital Academy. “Mijn werk is nutteloos als ik niet iemands beslissing beïnvloed.”

Het kan verkeren. Inmiddels een hoge functie bij Google, maar ooit begonnen als onderzoeker bij GfK en later MetrixLab. “Ik heb negen à tien jaar onderzoek gedaan, aanvankelijk naar brand- en advertisingtracking”, vertelt Merks. “Daarbij ontdekte ik dat creatie en media veel te vaak los van elkaar werden gepland. Terwijl ze heel veel invloed op elkaar hebben.” Vanwege de opkomst van online marketing ontwikkelde hij samen met Lucas Hulsebos bij MetrixLab een crossmedia-analyse. “Die werd zo vaak door Google gekocht dat ik een jaar lang bijna alleen maar studies voor hen deed.” Vervolgens gebeurde het onvermijdelijke: Merks werd Head of Research bij de internetreus.

“Onderzoek is voor mij nutteloos als je niet op een of andere manier iemands beslissing hebt beïnvloed”, stelt de transformatie-expert. “Data is leuk, maar niet het einddoel. Daarom ging ik meer tijd steken in mijn presentaties. Die werden steeds meer een eigen verhaal, een eigen framework. Dat ben ik gaan opschrijven in een aantal boeken.”

Nachtwerk
De schrijverij bleek een schot in de roos. Met de titels ‘Schizofrene Marketing’ en ‘Online Brand Identity’ won Merks tot twee keer toe de PIM Marketing Literatuur Prijs, in 2013 en 2015. “Ik merkte dat ik niet echt onderzoeker meer was, maar meer een consultant die bedrijven helpt met marketingtransformatie. Ik heb toen intern een nieuwe functie beschreven en die is uiteindelijk ook voor mij gecreëerd: Head of Digital Transformation.”

Uit die zelfgecreëerde positie binnen Google ontstond weer een andere rol: de door Merks ontwikkelde trainingen gingen reizen en vergden specifieke begeleiding. Zo werd de Nederlander medio vorig jaar European Head of Curriculum Design van Google Digital Academy in Londen. “Door de opkomst van een veelheid aan specialisten ontstaat er behoefte aan inzicht hoe je die afzonderlijke specialismen op een betekenisvolle manier bij elkaar kunt brengen. Zodat het samenspel een zinvolle strategie vormt. Dat is de rol die we met de Academy vervullen.”

De tweevoudige boekenprijswinnaar voldoet allerminst aan het stereotype beeld van een schrijver. Waarom dan toch zo dol op dit klassieke medium? “In mijn hoofd stond mijn laatste boek ‘Online Brand Identity’ al een tijdje van begin tot eind klaar. Ik raakte gefrustreerd dat ik in presentaties hooguit een klein deel ervan kon vertellen, dus kreeg ik de onbedwingbare drang om het in boekvorm te vatten. Ik nam vijftien dagen vakantie en heb de eerste versie van het verhaal toen in één keer geschreven. Het moest eruit!”

In vier jaar tijd schreef Merks opgeteld vier boeken. “Ik heb hiervoor een efficiënte manier van werken ontwikkeld, waarbij ik op het juiste moment mijn gedachten orden en dat vervolgens allemaal uitschrijf. Een van mijn boeken is zelfs hoofdzakelijk ’s nachts tot stand gekomen. Inmiddels heb ik mijn vrouw wel beloofd voorlopig even geen boek meer te schrijven.”

Reclamebudget
Merks is van mening dat er tegenwoordig twee mediamixen zijn: een traditionele en een digitale, waarbij de eerste steeds meer in de tweede schuift, omdat alles digitaliseert. “Traditionele media zullen voorlopig blijven bestaan, maar je ziet heel goed de dalende kijktijd. Een paar jaar geleden ging het vooral om bepaalde doelgroepen zoals jongeren, maar nu zie je in de rapportages echt een flinke daling in de brede doelgroep van 20-49 jaar. Dat wil niet zeggen dat het tv-scherm geen belang meer heeft. Het krijgt immers dezelfde digitale infrastructuur als de laptop, net zoals de smartphone. Dat werkt volgens andere regels: consumenten accepteren minder reclame en verwachten een relevanter aanbod. Adverteerders die daar niet in meegaan, verliezen het contact met de doelgroep.”

Wat hem dwarszit, is het schijnbaar onuitroeibare grp-denken bij mediabureaus en adverteerders. “Het wordt alleen maar erger. Bereik zegt helemaal niets over impact. Je hebt heel veel ad-formats die lijken op tv-commercials, maar net even anders zijn. Denk aan de prerolls op YouTube, video’s op Facebook of banners die een complete game zijn of die pas bij een doorklik een video tonen. Als je dat allemaal in bereik uitdrukt, kwantificeer je de verschillen tussen die soorten video’s helemaal niet. De impact van al die verschillende impressies kan gerust met een factor tien verschillen. Als je bereikcijfers corrigeert voor de mate van relevante aandacht en interactie per advertentieformaat, ga je veel betekenisvoller met je reclamebudget om.”

Urgentie
Er zijn drie soorten bedrijven waarbij digitale transformatie de belangrijkste uitdaging is, constateert Merks. “Ik werk veel met bedrijven die hardcore traditioneel zijn en pakweg tachtig procent van hun omzet uit offline retail halen. Aan de andere kant van het spectrum heb je ondernemingen die de online verkoop van hun belangrijkste product al snel op gang zagen komen, zoals de reisbranche. Zij scoren goed op het ‘last click’-denken vlak voor de aankoop, maar ze bouwen nog niet echt aan hun merk. Tot slot bestaat de derde groep uit partijen die wel weten hoe ze merken moeten bouwen, maar waarbij online meer oriëntatie plaatsvindt dan echte verkoop. Het probleem is hier dat traditionele en digitale marketing opereren als twee elkaar beconcurrerende afdelingen. Bij dit soort bedrijven is integratie en een betere interne samenwerking nodig.”

Er is bijna geen bedrijf dat niet worstelt met digitale transformatie. De vraag is natuurlijk waarom bedrijven niet sneller leren en zich aanpassen aan deze innovatieve tijden. “De praktijk is dat het moeilijk blijft”, stelt Merks. “Het zijn namelijk altijd organisatieveranderingen en die zijn doorgaans heel complex. Het enige wat verandert is het gevoel van urgentie. Naarmate die urgentie hoger wordt, ontstaat er steeds meer openheid binnen alle lagen van een bedrijf om van digitaal én elkaar te leren. Die samenwerking geeft de energie die je nodig hebt voor de volgende stappen in transformatie.”

Aikido
Hoe krijg je bedrijven dan zo ver dat ze echt gaan transformeren? “We richten ons sowieso alleen op organisaties die het zelf willen, anders heeft het geen zin. Daarna is het zaak om alle stakeholders uit het bedrijf, zowel horizontaal als verticaal, in één ruimte bijeen te krijgen. De afdelingen die langs elkaar heen werken, maar ook de directeur die gewoon eens met de programmeur in gesprek gaat en diens taal leert begrijpen.”

E-learning wordt daarbij steeds belangrijker. “Daar bouwen wij nu aan”, vertelt Merks. “Je kunt er snel een kritische massa mee bereiken in alle lagen van een bedrijf. En iedereen geven wat hij specifiek nodig heeft, variërend van productinfo tot strategische modellen. Ook creëer je zo op schaal een gemeenschappelijke taal tussen al die silo’s, een besef van waar je allemaal tegenaan kunt lopen. Vervolgens kun je in face-to-facesessies met de ‘kartrekkers’ de exacte richting bepalen.”

Merks’ eigen carrière is in feite het gevolg van digitale transformatie van het landschap. “Door de nieuwe ontwikkelingen, zoals programmatic en machine learning, krijg je elke twee jaar het gevoel dat je eigen rol niet meer klopt. Dat moet je op tijd aanvullen en erop anticiperen. Zo’n houding zou elke professional moeten hebben.”

Dat zoeken naar de eigen rol was voor de jonge Merks nog wel eens een worsteling. Na verloop van tijd voelde hij echter aan wanneer het moment daar was. Geholpen door de oosterse vechtsporten judo, aikido en jiujitsu, waarover hij in zijn eerste managementboek ‘Samurai Business’ schreef. “Die sporten maakten deel uit van mijn identiteit. Ik begon er op mijn zesde mee en moest als 21-jarige stoppen vanwege een blessure. Toch kan ik er nog steeds wat mee. De digitale ontwikkelingen gaan zo snel dat ze – net als een gevecht – kunnen aanvoelen als een wervelwind. Op zo’n moment mag je niet bevriezen, maar moet je rustig en gefocust blijven. Ook al weet je niet precies waar je naartoe wilt. Het is een kwestie van dingen durven proberen.”

* Dit artikel verscheen eerder in Emerce100 (editie 2017)

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

Gamification: 5 basisregels om het niet te laten mislukken

Er is een stijgende lijn in het gebruik van gamification bij organisaties, concludeert onderzoeksbureau Gartner. Het bureau waarschuwt ook: organisaties die willen meeliften op het succes, zetten gamification vaak te snel en ondoordacht in. Daardoor halen ze de bedrijfsdoelstellingen niet. Zorg ervoor dat jouw gamificationproject níét op zijn gat gaat, lees de vijf basisregels voor […]

De week op social: nieuw design Facebook & Instagram en Snapchats geheime wapen.

De week op social: nieuw design Facebook & Instagram en Snapchats geheime wapen.

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Facebook en Instagram krijgen nieuw design, Snapchat is met nieuwe functie Crowd Surf Instagram weer één stap voor, Facebook biedt marketeers meer controle over branded content, rolt hun markplaats uit naar 17 Europese landen, biedt adverteerders meer controle over plaatsing video-advertenties en maakt korte metten met video-clickbaiting en LinkedIn introduceert actieve status in Messenger.


Lees meer over: De week op social: nieuw design Facebook & Instagram en Snapchats geheime wapen..

Wat als bedrijven zich als consumenten gaan gedragen…

Een mock-facebook post van Burger King Nederland gaat viral. In de post trekt de fastfoodketen van leer tegen Bert Kooijman, “een volwassen man uit Doetinchem met een baan en een huis”, die eerst zegt dat hij geen mayo bij zijn patat wil, en vijf minuten later toch om mayo komt vragen. “Natuurlijk hebben we meteen een klacht ingediend bij Bert thuis,” aldus BKN. Grappig, die omgekeerde wereld. Natuurlijk gaat dat viral.

omgekeerde wereld

Omgekeerde wereld

Infographic: de ultieme gids voor Growth Hacking

Of de term het gaat overleven, is de vraag, al was het maar omdat velen nog altijd niet weten wat Growth Hacking inhoudt. Het concept in het kort: Een bedrijf (digitaal) laten groeien wordt steeds moeilijker. Grote marketingcampagnes hebben hun kracht verloren en maken plaats voor kleine experimenten, continu testen en bijsturen. Kun je leren, zo blijkt uit deze infographic.

 

Blogs WordPress krijgen betaalknop van PayPal

WordPress.com voegt PayPal-betalingen toe aan zijn blogplatform. Betalen via PayPal was al wel mogelijk, maar ook behoorlijk gecompliceerd.

Voortaan kunnen bloggers via Add Payment Button makkelijk een betaaloptie toevoegen, uiteraard nadat de noodzakelijke gegevens zijn ingevoerd.

De optie is nog niet breed beschikbaar, zeker niet voor gratis gebruikers. Alleen gebruikers met een Premium en Business-plan hebben de mogelijkheid om PayPal toe te voegen.

WordPress.com moet niet worden verward met het gelijknamige content management systeem (CMS) voor eigen gehoste websites. De dienst is bedoeld voor bloggers.

Page generated in 1,447 seconds. Stats plugin by www.blog.ca