Londen hernieuwt licentie Uber niet

De vervoersautoriteit van de stad Londen vernieuwt de ‘private hire operator licence’ van Uber niet. Een zware klap voor de Amerikaanse taxidienst.

Transport for London (TfL) maakte vandaag het besluit bekend dat Ubers taxilicentie ná volgende week 30 september niet meer geldt.

TfL heeft het bedrijf getoetst aan zijn eigen maatstaven en https://tfl.gov.uk/info-for/media/press-releases/2017/september/licensing-decision-on-uber-london-limited?intcmp=50167vindt dat het onvoldoende corporate aansprakelijkheid laat zien inzake publieke veiligheid en beveiliging. Het gaat bijvoorbeeld om hoe Uber omgaat met meldingen van crimineel gedrag, maar ook om hoe Uber zich niet weert tegen de software Greyball waarmee chauffeurs de toezichthouder kunnen ontwijken.

Werking Greyball:

Uber heeft beroep aangetekend tegen de beslissing.

Wanneer komt de Samsung S9 uit en wat gaat ‘ie doen?

Samsung zit op dit moment nog vol in de verkoop van de Galaxy S8 en de Note 8, maar dat wil niet zeggen dat er stil wordt gezeten. Sterker nog: de geruchtenmachine is al langzaamaan op gang aan het komen en er wordt ook alweer gespeculeerd over wanneer de Galaxy S9 uit zal komen én wat die voor spectaculaire nieuwe functionaliteiten zal gaan hebben natuurlijk.

Eerst de releasedatum: die zal vermoedelijk ook weer rond februari of maart liggen. Dit jaar werd de S8 niet voor het eerst getoond op het Mobile World Congress, maar dat had te maken met de iets te late Quallcomm Snapdragon 835-chip die er in zit. De opvolger daarvan, de Snapdragon 845, lijkt wel op schema te liggen dus de kans dat we het toestel volgend jaar voor het eerst in Barcelona gaan zien is groot.

Viral Friday week 38/2017: Compton Boys, de onzichtbare man van Audi en Netflix is een grap.

Viral Friday week 38/2017: Compton Boys, de onzichtbare man van Audi en Netflix is een grap.

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week: Compton Boys, de onzichtbare man van Audi en Netflix is een grap.


Lees meer over: Viral Friday week 38/2017: Compton Boys, de onzichtbare man van Audi en Netflix is een grap..

Vergelijkers in Google Shopping: wat zijn de gevolgen?

Het hoge woord is eruit: Google is van plan andere vergelijkers een plekje te geven op het Google Shopping platform. Voor veel adverteerders is het de grote vraag wat de gevolgen zijn voor hun campagnes. Tot nu toe roept dit vooral negatieve reacties op. Hoewel er nog veel onduidelijk is over de exacte invulling, zijn er wel al een aantal voorspellingen te doen.

Persbureau Reuters geeft aan dat Google andere vergelijkers de mogelijkheid geeft om te bieden op posities in de Product Listing Ads (PLA’s) via een veilingsmodel. Tot nu toe roept dat vooral negatieve reacties op. Hoewel er nog veel onduidelijk is over de exacte invulling, zijn er wel al een aantal voorspellingen te doen.

Gevolgen voor Google Shopping

Volgens de huidige berichten zal Google andere vergelijkers de mogelijkheid geven om te bieden op posities in de Product Listing Ads (PLA’s). Dat gebeurt dan via een veilingsmodel. Zeker omdat veel vergelijkers actief zijn in bijna alle (bekende) retailcategorieën zullen de prijzen én posities binnen Google Shopping onder druk komen te staan.

Daarnaast heeft het ook een sterk effect op de zichtbaarheid wanneer er een grote vergelijker aan de ‘concurrentie’ wordt toegevoegd. Met de budgetten – op basis van meerdere kleinere webshops – kunnen ze stevig concurreren.

Naar verwachting blijft de positie van Google Shopping sterk. In de meeste voorspellingen wordt ervan uitgegaan dat vergelijkers moeten bieden op een positie. Vaak zal er dan voor Google Shopping worden gekozen. Voor veel adverteerders is het niet aantrekkelijk om zowel via Google Shopping als via een vergelijker te adverteren. Dit omdat hier meer controle is over de advertentie en kosten, maar ook omdat een vergelijker het product van een (directe) concurrent kan laten zien.

Gevolgen voor adverteerder en vergelijker

Kleine tot middelgrote adverteerders zullen naar alle waarschijnlijkheid het meeste gebaat zijn bij de introductie van vergelijkers op Google Shopping. De Cost Per Sale-afrekening (CPS) die sommige vergelijkers tegenwoordig bieden, stelt adverteerders in staat om de concurrentie met grotere adverteerders (en hun grote budgetten) aan te gaan. Zeker wanneer een reguliere Google Shopping campagne niet rendabel is voor deze adverteerder. Een CPS-oplossing is voor de kleinere adverteerder de ideale mogelijkheid om met een zekerheid van efficiëntie het bereik én de zichtbaarheid te vergroten.

Voor grotere adverteerders roept dit nieuwsbericht alleen maar meer vragen op. Zij zijn namelijk nu al vaak op beide kanalen te vinden. Gaan zij nu met zichzelf concurreren via Google Shopping? Komt er een mogelijkheid om adverteren via Beslist.nl op Google Shopping te (contractueel) te weigeren?

Voor affiliates is het al mogelijk om via Google Shopping te adverteren, wat tot nu toe laat zien dat het voornamelijk interessant is om op non-branded en/of generieke termen af te rekenen op CPS-basis. Wanneer het gaat om specifieke producten is het in veel gevallen interessanter om een bod op basis van CPC te doen. Zo kan de CPC op marge of relevantie worden gestuurd.

Wanneer vergelijkers mee kunnen draaien in de veiling heeft dit een groot effect op de kosten, maar ook op de zichtbaarheid en sales. Sommige vergelijkers verwachten een verdubbeling van het aantal clicks en sales – al is dit lastig te voorspellen. Wat wel vaststaat is dat het in alle CPC-oplossingen minder aantrekkelijk zal zijn om via een vergelijker te adverteren. Zowel Google als de vergelijker zullen namelijk altijd kosten rekenen voor de advertentie.

Resultaat: meer valkuilen dan voordelen?

Hoewel het begrijpelijk is dat vergelijkers de mogelijkheid willen om te concurreren met Google Shopping betekent een eventuele wijziging in de samenstelling van dit kanaal niet veel goeds voor de gemiddelde adverteerder. De concurrentie wordt verstevigd, CPC’s worden verhoogd en er is een grote kans dat een adverteerder met zichzelf concurreert. Daarnaast is het de vraag hoeveel inzicht vergelijkers kunnen geven: in de prestaties van een product in Google Shopping en hoe vaak er producten van concurrenten zijn vertoond.

Enkel de kleine- tot middelgrote adverteerder, die weinig tot geen budget heeft voor Google Shopping-campagnes, kan gebaat zijn bij deze oplossing van Google. Door op basis van CPS te adverteren is het financiële risico van deze vorm van adverteren klein. Maar ook in dat geval blijft het de vraag hoe een vergelijker kiest voor een product en of dit extra druk op verkoopprijzen binnen het platform legt. Het lijkt er momenteel op dat er meer valkuilen zijn dan voordelen.

Deliveroo groeide 600+ procent in 2016

Maaltijdbezorger Deliveroo zag zijn omzet internationale omzet in 2016 met 611 procent toenemen tot 148 miljoen, zo laten cijfers van het Engelse bedrijvenregister Companies House zien.

Deze groei vloeit met name voort uit het opschalen van de internationale activiteiten. Het bedrijf is nu actief in 140 steden in twaalf landen.

De kosten van deze investeringen komen ook terug in het resultaat. Het operationeel verlies nam in 2016 enorm toe, van 34 miljoen euro naar 146 miljoen.

Deliveroo heeft de financiële ruimte om deze grote stappen te zetten. Het is een van Europa’s best gefinancierde start-ups. Internationale venturecapitalbedrijven staken een kleine vierhonderd miljoen euro in de maaltijdbezorger.

Vervoersorganisatie Connexxion zoekt innovatieve serviceconcepten

Vervoersorganisatie Connexxion heeft een challenge uitgeschreven om innovatieve serviceconcepten te ontwikkelen. Daarbij staat het gebruik van slimme bakens centraal.

Connexxion is naar eigen zeggen enthousiast over de mogelijkheden van beacons, die inmiddels in alle Connexxion bussen hangen. Om te kijken hoe de nieuwe technologie gebruikt kan worden om de reiservaring te optimaliseren, wordt een challenge uitgeschreven. Via Battle of Concepts kon iedereen met een idee (vaak studenten, start-ups en young-professionals) een concept inleveren en kans maken op een geldprijs.

Het bedrijf heeft 65 creatieve concepten ontvangen. Van een sociaal busnetwerk tot het creëren van een rustpunt tijdens de busreis.

De top 5 is inmiddels uitgenodigd voor een pitch bij ons op kantoor op 28 september. Daarna wordt de winnaar van de Challenge gekozen.

Streaming video copyright verdeelt weborgaan 3WC: big business wint

Het internet heeft geen baas, maar wel een soort overkoepelende organisatie. Het World Wide Web Consortium, afgekort W3C, is een non-profit bestaande uit verschillende belanghebbenden van het internet dat debat voert en zich bezig houdt met de standaarden die er voor zorgen dat alle websites en browsers compatible met elkaar zijn.

Daar is net gestemd over de meest omstreden issue die ooit is langsgekomen, namelijk die over Encrypted Media Extensions. Dat standaardiseert hoe auteursrechtelijk beschermde video aan een browser wordt aangeleverd zodat wij het als consumenten kunnen kijken.

Het wordt ingewikkeld

Dat betekent effectief dat we geen plugins zoals Silverlight of Flash meer hoeven te downloaden om bijvoorbeeld Netflix te kunnen kijken. Dat was al zo, inderdaad, want die transitie is al sinds 2012 aan de gang, maar nu is de manier waarop dat wordt gedaan een wetmatigheid.

Het gaat in dezen alleen maar over een zogenaamde API: de manier waaróp het Digital Rights Management (DRM, zoals het meestal afgekort genoemd wordt) op videostreams wordt toegepast vanuit browsers.

EME zal potentieel nieuwe ontwikkelingen voor een gedecentraliseerd web en de nieuwe businessmodellen die dat kan opleveren tegenhouden, alleen om het huidige model in stand te kunnen houden.

– Ethereum Foundation

Zo werkt de ‘niet storen in de auto-functie’ in iOS 11

Over alle innovaties en aankondigingen op gebied van verkeersveiligheid en smartphone-gebruik heb je hier al uitgebreid kunnen lezen. Sinds de lancering van iOS 11 heeft Apple ook een functie toegevoegd die voor meer veiligheid in het verkeer moet gaan zorgen: de do not disturb while driving – functie.

Inschakelen doe je zo

Heb je iOS 11 geïnstalleerd dan heb je deze functie standaard op je telefoon, alleen moet je nog wel even iets doen om dit in te schakelen. Ga naar Instellingen > Niet storen > Niet storen tijdens het autorijden.

Hier kun je aangeven of je dit automatisch wilt laten inschakelen, of je dat handmatig wil doen, of dat deze functie automatisch inschakelt zodra je via Bluetooth met je auto verbonden bent. Kies je voor automatisch, dan wordt de functie geactiveerd zodra er beweging wordt gedetecteerd.

ios-11-niet-storen-auto
“Ik ben niet aan het rijden”

In behapbare stappen naar een digital workspace

De digital workspace (DW) is het geheel aan digitale tools binnen een organisatie. Iedereen heeft dus een DW. Vertel dat maar vast aan je baas! Maar wat is een goede DW? In dit artikel bekijk ik daarvoor eerst kort het Digital Workplace Manifesto. Maar interessanter vind ik: hoe kom je er? Veel organisaties proberen dat […]

Salesforce begint fonds voor kunstmatige intelligentie

Salesforce Ventures heeft, ter gelegenheid van het 1-jarig bestaan van Salesforce Einstein, een fonds van 50 miljoen dollar aangekondigd. Met dat geld kunnen toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie voor Salesforce worden ontwikkeld.

Een jaar geleden breidde Salesforce zijn diensten voor relatiebeheer uit met kunstmatige intelligentie en voorspellende analyses.

Voor veel bedrijven zijn dergelijke technieken onbereikbaar omdat grote datasets moeten worden ingezet. Ook de benodigde infrastructuur kan aardig in de kosten lopen. Salesforce Einstein analyseert in de cloud automatisch alle beschikbare data binnen het eigen platform, zoals van e-mail, kalender en e-commerce.

Predictive Lead Scoring kijkt naar data van potentiële klanten. Opportunity Insights combineert CRM data met bijvoorbeeld die van binnenkomende mail. Automated Activity Capture doorzoekt mail- en kalenderafspraken.

Diverse bedrijven hebben al dergelijke toepassingen op basis van Einstein gelanceerd, zoals FinancialForce.com, Apttus en Veeva. Daarnaast zijn er zeker 7000 ontwikkelaars verbonden aan Salesforce Einstein.

Highspot, Squirro, TalkIQ en All Turtles zijn de eerste bedrijven die uit het fonds worden gefinancierd.

HubSpot koopt botontwikkelplatform Motion.ai

Marketingbedrijf HubSpot heeft botontwikkelplatform Motion.ai uit Chicago overgenomen voor een onbekend bedrag.

De startup ontwikkelt hoofdzakelijk bots voor Slack en Facebook Messenger. Klanten zijn onder meer T-Mobile, Kia, Sony en Wix.

De bots van Motion.ai worden geïntegreerd in HubSpot. Het bedrijf had al een eigen GrowthBot.

Hubspot is veruit het populairste programma op het gebied van marketing automation met ruim 40.000 gebruikers.

Page generated in 1,890 seconds. Stats plugin by www.blog.ca