De overheid moet in actie komen voor onze digitale connectiviteit​

Nederland dreigt weg te zakken op het gebied van (internet)connectiviteit in vergelijking met andere landen. Iets dat opvallend te noemen is omdat we toch echt de reputatie hebben één van de best geconnecteerde landen ter wereld te zijn. Maar te weinig huishoudens en bedrijven beschikken over toekomstbestendige verbindingen. En dat kan binnen enkele jaren de regionale economische groei gaan remmen en een negatieve invloed hebben op het verdienvermogen van Nederland. Dat natuurlijk omdat de economie steeds afhankelijker is van digitale diensten.

De IT-brancheverenigingen DHPA, Dutch Data Center Association, ISPConnect, Fiber Carrier Association zijn samen met Eurofiber en Juniper Networks tot deze conclusie gekomen. Deze hebben ze samengevoegd in het vandaag gepubliceerde rapport ‘Belang van connectiviteit voor digitale transformatie’.

Glasvezelnetwerken

Een belangrijke reden dat de brancheverenigingen en hun partners aan de bel trekken, is de constatering dat er nauwelijks nog nieuwe glasvezelnetwerken worden aangelegd. Dat is in zowel verstedelijkte als minder dicht bevolkte gebieden een probleem.

Met de komst van nieuwe digitale toepassingen en in de nabije toekomst vijfde generatie mobiele telefonie (5G), neemt de vraag naar hoogwaardige connectiviteit explosief toe.

2 miljoen aansluitingen

Toch zijn er al ruim 2 miljoen huishoudens die gebruik maken van een glasvezelnetwerk. Provider KPN is een van de voorvechters van glasvezel en biedt het ook aan als onderdeel van het Internet en TV pakket. Glasvezel biedt ook meer dan genoeg voordelen. Alleen voor de aanleg ervan is een flinke investering benodigd en op het moment moet iedere gemeente apart beslissen over de aanleg ervan.

De eerder genoemde IT-brancheverenigingen willen daarom nu in gesprek gaan met de overheid om te komen tot een plan van aanpak. De overheid moet een faciliterende rol op zich gaan nemen en barrières wegnemen die de uitrol van toekomstbestendige netwerken in de weg staan. Iedereen moet over een glasvezelverbinding beschikken. En dan liever nog vandaag dan morgen!

Over de stand van zaken in Nederland

Ruud Alaerds, directeur van DHPA, schetst de stand van zaken in Nederland. “Nederland staat bovenaan in allerlei internationale ranglijsten, van ‘digital readiness’ tot de kwaliteit van de digitale infrastructuur of gebruik van cloud diensten. Maar er is één vlak waar we steeds slechter op presteren, en dat is de beschikbaarheid van goede connectiviteit voor huishoudens en met name het MKB. Gezien het toenemende belang van digitalisering en digitale transformatie voor de economie is dat een zorgelijke ontwikkeling.

Het hele rapport is te downloaden via de websites van DHPA, DDA, ISPConnect, FCA en Eurofiber.

[Afbeelding © ra2 studio – Adobe Stock]

De DC Daily van 30 november 2017

In de DC Daily vind je nieuwe, opvallende, interessante en niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, donderdag 30 november 2017.

Utopia stopt

Als je bij jezelf net dacht “oh bestond dat nog?” ben je duidelijk niet de doelgroep van Utopia, maar hij was er zeker wel. Nog steeds keken meer dan een half miljoen mensen elke dag op SBS 6 naar de mensen die in het programma “een nieuwe maatschappij” gingen opzetten en tegenwoordig gewoon de kost proberen te verdienen. Denken we. Wij zijn ook de doelgroep niet.

Gek genoeg is de reden om te stoppen niet meteen dat mensen niet meer kijken. De issue: het huurcontract voor de lokatie in Laren kon niet verlengd worden. Daarom stopt het programma op 1 juni volgend jaar. De dieren die op het terrein zitten krijgen een ander onderkomen, zo meldde het persbericht nog speciaal. Hoeven we ons daar in elk geval geen zorgen over te maken.

Smart contracts: al lang geen toekomstmuziek meer

De term smart contracts hoor je tegenwoordig te pas en te onpas. Niet alleen in de financiële en juridische wereld, ook in bijvoorbeeld de vastgoed- en energiesector zijn smart contracts ontdekt. Contracten worden vaak afgedaan als vervelend en ingewikkeld, maar zodra het woord ‘smart’ voorbij komt, wordt iedereen nieuwsgierig.

Smart phones, smart ijskasten, smart buildings, smart cities, en nu ook smart contracts. Een interessant fenomeen, want er vindt een kruisbestuiving plaats tussen twee totaal verschillende werelden: de traditionele juridische wereld en de vooruitstrevende techwereld. Kunnen juristen en programmeurs überhaupt met elkaar praten? Dat kunnen ze; smart contracts zijn daar het levende bewijs van.

Van vergeeld papier naar contracten met bewustzijn

Het idee van een smart contract gaat al even mee: ze stammen uit de jaren 90. Nick Szabo – computer scientist, programmeur én rechtenstudent – schreef rond 1996 al verschillende papers waarin hij programmeerbare contracten als volgt uitlegde: ‘Digital, computable contracts where the performance and enforcement of contractual conditions occur automatically, without the need for human intervention.’

Ik leg het uit als een levend contract met een geprogrammeerd bewustzijn. Dit is ook het verschil met een papieren of digitaal contract. Een smart contract interacteert zelfstandig met de buitenwereld: met systemen, modellen en analyse tools bijvoorbeeld. Ben je huiseigenaar? Je huidige papieren contract ligt waarschijnlijk in een la te vergelen. Stel je voor dat jouw ‘levende’ contract kan reageren op bijvoorbeeld een stijging van de waarde van je huis.

Digitale bouwstenen

Er is maar één manier om te ontdekken wat de mogelijkheden en uitdagingen van deze slimme reactieve contracten zijn en hoe ze echt werken: door een contract te programmeren. Dat doen we bij ABN AMRO in een aantal experimenten. Waaronder legal-codeer workshops: juristen, programmeurs en innovatiespecialisten zitten in een ruimte met één gezamenlijk doel: een smart contract programmeren. De uitkomsten zijn verrassend.

Het begint met het ontleden van een contract door de bouwstenen (of clausules) eruit te filteren. Hierdoor wordt de opbouw van een contract meteen duidelijker. De blokken tekst worden vervolgens vertaald naar code waardoor je digitale juridische bouwstenen creëert. Daarmee wordt het inprogrammeren van afspraken zoals bijvoorbeeld de looptijd van een lening zeer eenvoudig.

Maar niet iedere clausule is eenvoudig en binair te programmeren. Het recht is immers niet altijd zwart-wit. De uitdaging ligt in dit grijze gebied. Hoe gaan we daarmee om? Is dit het moment om het recht concreter en meer binair op te schrijven? Interessante vraagstukken waar in veel gevallen geen pasklaar antwoord voor is.

Next level: autonome contracten

Clausules omzetten in code maakt nog geen smart contract. Het contract is digitaal maar bevat nog geen slimmigheid. Het is puur statisch en nog niet in staat te reageren. De volgende stap is het contract bewustzijn geven via de mogelijkheden van programmeertaal. Door verschillende betrouwbare bronnen (oracles) aan te sluiten waarop het contract reageert, kan het nieuwe voorstellen doen en uiteindelijk ook autonome keuzes maken. Een blockchain kan vervolgens zorgen voor een gedistribueerd en gesynchroniseerd grootboek dat deelnemers aan een contract met elkaar verbindt.

Neem bijvoorbeeld je contract met een energieleverancier. Eenmaal afgesloten kijk je hier vaak niet meer naar om. Een ‘levend’ contract met duurzaam bewustzijn kan met behulp van zelflerende systemen jouw energieverbruik voorspellen. Vervolgens koopt het contract zelfstandig de benodigde energie van je buurman die zijn eigen energie opwekt en overheeft, of verkoopt het contract de door jouw opgewekte energie die je niet zelf verbruikt. De verre toekomst? Niet echt, een Amerikaanse startup is hier al mee bezig.

Ook in de financiële wereld is de impact groot. Échte smart contracts kunnen de ontwikkeling naar autonomous finance versnellen. Een financiële wereld, geregeld door volledig zelfstandig functionerende contracten. Zelfrijdende auto’s zijn immers geen vreemd verschijnsel meer, dus waarom geen autonome financiële dienst?

Vertrouwen

Vertrouwen is het sleutelwoord. Allereerst moeten de oracles betrouwbaar zijn. Het smart contract doet het zo goed als de informatie die het krijgt. Het is dus van belang dat de bron van de informatie correct is en betrouwbaar handelt. Denk bijvoorbeeld aan het Kadaster als een goedgekeurde autoriteit voor vastgoedregistratie.

Een volgende uitdaging ligt bij de ondertekening. Waar teken je precies voor bij een autonoom contract? Allereerst is het van belang dat de code correspondeert met de tekst die de consument leest. Daarnaast is het belangrijk dat de consument precies begrijpt waar hij voor tekent. Dit wordt duidelijk in het voorbeeld van het autonome energiecontract: hier teken je namelijk niet voor het leveren van energie, maar voor een optimalisatie van je energiehuishouding (bijvoorbeeld door het verkopen van je overschot aan energie).

Durf jij het stuur los te laten?

Ondanks dat er nog veel te ontdekken valt over dit onderwerp, schat ik in dat er veel nieuwe banen komen in de legal-tech wereld. Smart Contract Auditor wordt een gewilde baan in de toekomst! En eigenlijk is hij er nu al: er zijn genoeg interessante vraagstukken en legio mogelijkheden om te onderzoeken in onze experimenten.

Een ding is zeker: autonome contracten zijn geen toekomstmuziek meer. De eerste zelfrijdende auto’s rijden al rond. De vraag is eerder aan ons: durven we het stuur los te laten? Durven we te tekenen voor een ‘levend’ energiecontract of een slimme dienst met geprogrammeerd bewustzijn op zoek naar jouw optimale financiële situatie?

iMMovator en Hilversum Media Campus gaan samen

iMMovator en Hilversum Media Campus gaan vanaf 2018 fuseren tot een nieuwe organisatie. Beide organisaties werken al langere tijd samen. Onder één vlag bieden ze een nog krachtigere propositie om de media-industrie te ondersteunen in de digitale transformatie, zeggen beide bedrijven in een gezamenlijke verklaring.

In de nieuwe organisatie worden de krachten van iMMovator (het aanjagen innovatie in de mediasector) en Hilversum Media Campus (opleidingen) gecombineerd. De nieuwe organisatie richt zich op drie gebieden: businessontwikkeling, kennisontwikkeling en talentontwikkeling.

Het verbinden van mediabedrijven aan relevante startups en scale-ups – zoals gebeurt in de dienst MediaMatters – krijgt een belangrijke rol bij businessontwikkeling. Kennisontwikkeling focust op drie trends: data, immersive media en de verrijking van sport en live events. Rondom deze thema’s worden zogenoemde fieldlabs georganiseerd om kennis te ontwikkelen en testen in proof of concepts.

Een van de andere diensten is het Talent Development Program (TDP), een programma dat zich richt op jonge high potentials in de media-industrie.

iMMovator is nu vooral bekend van de Cross Media Cafés die bij Beeld & Geluid worden gehouden.

Intel is nu al bezig met systeem voor reclame in autonome auto’s

Automobilisten, zeker diegenen die in hun eentje van en naar hun werk gaan in de auto, weten wel waarom ze niet met het openbaar vervoer gaan. De tijd in de auto is 100 procent eigen tijd, waarin je kunt doen wat je wilt. Althans, zolang ‘wat je wilt’ bestaat uit boos zijn op andere weggebruikers, opletten wat er op de weg gebeurt en eventueel de radio (hard) aan hebben.

Hoe veel beter gaat dat worden als we straks autonome zelfrijdende auto‘s hebben? Dan hoef je niet meer op te letten en kun je entertainmentluisteren én kijken, boos zijn op andere internetgebruikers of zelfs een tukje doen. Als Intel en Warner Bros. hun zin krijgen wordt de auto zelf het scherm waar je entertainment vandaan gaat komen.

Nog meer reclame

Je mag er wel van uit gaan dat de voorruit van een auto over vijftien, twintig jaar prima in staat is om zichzelf om te toveren tot volledig scherm, maar zelfs op de korte termijn hebben alle zelfrijdende auto’s een scherm er in zitten. Dat een techbedrijf en een entertainmentbedrijf nu al bezig zijn met kijken hoe dat scherm commercieel ingezet kan worden is een waarschuwing: de autonome auto-toekomst wordt niet van ons, de passagiers, maar van de adverteerders. Net zoals al onze elektronische apparaten.

Intel-2017-Automoibility-4
De presentatie van de samenwerking.

Slimme zelflerende software verovert onze huiskamer en daarna de wereld

Slimme zelflerende software verovert onze huiskamer en daarna de wereld

In januari 2016 voorspelde trendwatcher Sander Duivestein dat in de toekomst iedereen een digitale butler heeft. Facebook-oprichter Mark Zuckerberg had namelijk zichzelf voor 2016 een goed voornemen opgelegd: het besturen van alles in huis met zijn stem én met technologie die al voorhanden was. Kunstmatige intelligentie, ook wel artificiële intelligentie (AI) genoemd, bestond inderdaad al ruim 50 jaar.

Nu aan het einde van 2017 worden chatbots gebruikt in Facebook Messenger, doet de digitale butler zijn intrede in onze huiskamer via Alexa en is het boek De Digitale Butler van Jarno Duursma over dit onderwerp verschenen.


Lees meer over: Slimme zelflerende software verovert onze huiskamer en daarna de wereld.

PostNL koopt CheapCargo

PostNL heeft in korte tijd zijn tweede zogeheten pakketstapelaar overgenomen, dit keer in de vorm van CheapCargo uit Nijmegen.

Het postbedrijf bevestigt de overname aan E-commercenews.nl, die laat zien dat de KvK-registratie per 28-11 is aangepast.

De medewerkers van PostNL zijn zojuist geïnformeerd over de overname. CheapCargo blijft vooralsnog actief onder eigen naam en ook het management blijft ongewijzigd.

Klanten, doorgaans zijn dat bedrijven, van CheapCargo zetten de dienst in om een passende vervoerder te vinden bij het object dat ze willen verzenden. Dat kan een pakketje zijn, een pallet of een kist. Dat maakt niet uit. Het systeem zoekt vervoerders bij elkaar dit de opdracht in binnen- of buitenland kunnen afhandelen. Hiervoor werkt het samen met twintig vervoerders. De minderheid van de orders gaat via het netwerk van PostNL.

Mede dankzij koppelingen met WooCommerce, Magento, SEOshop en Exact Online is het bedrijf een concurrent van Sendcloud.

Met deze overname, en ook die van Shops United heel recent, voert PostNL een buy & build strategie uit, aangesluitend op een behoefte uit de markt. Er is een klantengroep die niet overweg kan, of wil, met de standaard oplossingen van één of enkele dienstverleners maar steeds wisselende partners nodig heeft voor maatwerk. Volgens CheapCargo zelf zijn dat zo’n twaalfduizend klanten.

Een van de verkopende investeerders is Peak Capital. Dat nam zeven jaar geleden een minderheidsbelang.

Directeur Lucas Brans, daartoe aangesteld, laveerde CheapCargo zo’n vier jaar geleden door een erg roerige periode en kreeg het bedrijf goed op de rit.

Waarom moet je tv-zenders eigenlijk in een pakket nemen?

Voor steeds meer mensen lijkt het ouderwets om een tv-abonnement te moeten nemen waarin ze niet kunnen kiezen welke zenders ze willen hebben. “Ik moet al kijken als het jullie uitkomt, mag ik nou niet eens de zenders waar ik voor betaal zelf bepalen?”

Het lijkt een gegronde klacht, en eentje waar veel techbedrijven als Amazon al een tijdje verandering in proberen te krijgen. Maar zelfs Amazon kreeg het niet geregeld bij de tv-netwerken. Die netwerken zijn vaak degenen die zenders bij elkaar willen blijven zetten, maar het blijkt dat er best goede redenen zijn, ook voor ons, om kanalen te bundelen.

Verplichte kost

Nou is dat een Amerikaans voorbeeld, en er zijn in de States natuurlijk veel meer zenders dan in Nederland, maar het principe blijft hetzelfde. Als je bijvoorbeeld digitale televisie van KPN afneemt, dan is het niet alleen KPN die bepaalt wat er in de bundel zit. De reden dat je bij alle tv-providers een standaardpakket aan zenders krijgt is onder andere dat het vanaf 2014 verplicht is om minstens 30 zenders in het standaardpakket te hebben zitten. Daarnaast zijn de Nederlandse publieke zenders verplicht bij elk pakket.

Veel omroepen werken samen, ook internationaal, en willen heel graag in pakketvorm aangeboden worden. Een pakket zorgt er namelijk voor dat ook de iets minder populaire zenders toch bekeken worden en advertentie-inkomsten, die afhankelijk zijn van het bereik van een zender, worden hoger naarmate je als netwerk meer zenders bij mensen thuis krijgt.

Niet alles is voor jou

Het betekent uiteindelijk wel dat veel zenders die het niet zo goed doen straks ook helemaal van de televisie gaan verdwijnen of eventueel online in één of andere vorm gaan terugkomen. Je kunt dat zien als een goede ontwikkeling, maar als de techsector ons iets zou moeten leren dan is het dat alleen maar kijken naar wat het meest populair is er voor zorgt dat veel interessante dingen onterecht kapot worden gemaakt. Het is allemaal geen probleem, tot jouw favoriete programma of zender op zwart wordt gezet.

In die zin is het misschien maar goed dat je niet alle keuze hebt in je pakket. Het zou betekenen dat bepaalde zenders zouden verdwijnen, dat populaire programma’s ineens naar een zender worden verplaatst die een boost nodig heeft, en meer van dat soort fratsen. Er wordt al genoeg bezuinigd op televisie: misschien moeten wij als kijkers het niet nog erger maken.

[Afbeeldingen © Kadmy – Adobe Stock]

TNO breidt verder uit op High Tech Campus

Half december wordt de High Tech Campus Eindhoven versterkt met twee extra afdelingen van onderzoeksinstituut TNO. De afdelingen MaS (Material Solutions) en ESI (Embedded Systems Innovation) verhuizen van de Campus van de TU/e naar de Smart Industry Hub.

De circa honderd TNO-medewerkers zullen gaan werken in een kantoorruimte van ruim duizend vierkante meter, en in laboratoria van ongeveer dezelfde grootte.

De Smart Industry Hub is een gebouw van twaalfduizend vierkante meter met kantoren, onderzoeksruimten en bedrijfshallen onder één dak. De Hub is dit jaar speciaal gebouwd voor innovatieve bedrijven, met vraag naar een multifunctionele huisvesting, een schakel die nog ontbrak in Eindhoven.

Op dit moment is TNO al werkzaam op de High Tech Campus in de gebouwen van Holst Centre en Solliance. Holst Centre is een onafhankelijk open-innovatie R&D centrum dat is opgericht door IMEC en TNO.

Op de Campus werken nu 11.000 mensen in ruim 160 bedrijven.

Automatiseer je online strategie in 4 stappen

Een succesvolle online strategie zorgt voor een grote toename in vragen, bestellingen, offertes en andere waardevolle contactmomenten met bestaande en potentiële klanten. Al deze contactmomenten vergen een bepaalde reactie vanuit je bedrijf. Hoe zorg je ervoor dat je niet aan dit succes ten onder gaat? In dit artikel leg ik uit hoe dat kan met […]

Online supermarkt Shobr gooit handdoek al

Nog voordat Shobr lang en breed zijn winkeldeuren open heeft en een promotiecampagne kon beginnen, gooit de Deense eigenaar de handdoek al in de ring.

De stekker gaat eruit bij Shobr.nl, meldt Distrifood. Het had een platform moeten worden waar A-merken hun producten in de schappen leggen en zo samen, zonder retailer er tussen, de markt te bewerken.

Maar de timing is niet goed, zegt lokaal initiatiefnemer Frank van der Tol. Financieel en operationeel blijkt het niet haalbaar, licht hij toe.

Dat het concept niet werkt, ligt niet aan de Nederlandse consument. Die bestelt dit jaar voor in totaal een miljard euro online bij supermarkten, voornamelijk bij AH, Jumbo en uitdager Picnic.

Foto: nic justice (cc)

‘Maak haast met aanleg glasvezel’

Nederland dreigt weg te zakken op het gebied van (internet)connectiviteit in vergelijking met andere landen. Tot die conclusie komen de IT-brancheverenigingen DHPA, Dutch Data Center Association, ISPConnect, Fiber Carrier Association en connectiviteitspecialisten Eurofiber en Juniper Networks in het rapport ‘Belang van connectiviteit voor digitale transformatie’ dat vandaag is gepubliceerd.

Volgens de brancheverenigingen en hun partners worden nog nauwelijks nieuwe glasvezelnetwerken aangelegd. Dat is in zowel verstedelijkte als minder dicht bevolkte gebieden een probleem. Met de komst van nieuwe digitale toepassingen en in de nabije toekomst vijfde generatie mobiele telefonie (5G), neemt de vraag naar hoogwaardige connectiviteit explosief toe.

De brancheverenigingen en de sector willen daarom in gesprek met de overheid om te komen tot een plan van aanpak. De overheid moet een faciliterende rol op zich nemen en barrières wegnemen die de uitrol van toekomstbestendige netwerken in de weg staan, vinden de auteurs van het rapport.

Page generated in 1.718 seconds. Stats plugin by www.blog.ca