Met de bonnetjesaffaire zat Nieuwsuur ècht met de vinger achter de macht

De journalistiek is de waakhond van de democratie en vormt de vierde macht in de democratisch rechtsstaat. Op De Nieuwe Reporter willen we laten zien hoe belangrijk Nederlandse nieuwsmedia in dit opzicht zijn geweest in 2017. Daarvoor hebben we nationale media gevraagd om hun belangrijkste onthulling of verhaal van het afgelopen jaar. Deze aflevering Nieuwsuur.

‘Waakhond van de democratische rechtsstaat’, het is nogal een criterium waar De Nieuwe Reporter om vraagt. Peinzend loop ik nog eens even door de lijst van honderden onderwerpen van Nieuwsuur uit 2017, lineair en online.

Een onvolledige greep:

We kozen in de verkiezingscampagne voor de inhoud en interviewden de lijsttrekkers een hele uitzending lang. We kozen ook voor de veelbesproken ‘gewone burger’(die overigens niet per definitie ‘boos’ bleek te zijn) in de serie ‘Buiten het Binnenhof’. We onthulden dat miljoenen van Jetta Klijnsma voor arme kinderen in een aantal gevallen in de algemene middelen terecht waren gekomen. We zochten in Rusland naar de mannen achter de MH17-BUK, schetsten binnen de EU een scheurend Oost Europa, trokken door Trumps Amerika, lieten middels kwieke negentigjarigen zien dat vergrijzing ook een andere kant heeft.

Sommige onderwerpen, zoals over die 90-jarige op de duikplank, maar ook over de uit Syrië verdreven en in Nederland herboren balletdanser Ahmad Joudeh waren online hits. En zo was er zo veel meer moois.

Maar wanneer mag je je nou echt ‘waakhond’ noemen?

De bescheidenheid maar even doorslikken dus en nog eens goed de lijst doornemen. Eind 2017: de WODC-affaire, over onafhankelijkheid van de wetenschap en integriteit op het ministerie van Justitie en Veiligheid. Treffend thema, ook aangekaart aan het begin van 2017, toen minister Van der Steur moest opstappen na wéér een follow up van de ‘bonnetjesaffaire’, minutieus en vasthoudend uitgeplozen door verslaggever Bas Haan.

Als je dan toch een keuze moet maken: daar zat Nieuwsuur, hoe pathetisch het ook klinkt, ècht met de vinger achter de macht. “Feiten en fictie liepen door elkaar”, jammerden VVD-kopstukken; ze zagen “een complot met duistere krachten” (Edith Schippers) of “een crimineel die in zijn vuistje lacht” (Jeanine Hennis).

De werkelijkheid was een ontluisterend beeld van het verdoezelen van de waarheid, zoals dat de facto ook in de WODC-affaire gebeurde.

Maar het ging om méér dan dat. Hier merkten we dat je als journalistiek morrelt aan een fundament. Hoe tegenkrachten werken als het ze daadwerkelijk te heet onder de voeten wordt. Hoe nieuwe bronnen je plotseling weten te vinden. Hoe dun het lijntje is als je research ook maar een millimeter niet deugt.

En, laten we de beladen term toch maar noemen: hoe weerbaar die democratische rechtsstaat is. Maar daar was de waakhond wel voor nodig. Dit keer Nieuwsuur, op allerlei momenten in 2017 vele andere collega’s.

Het is inderdaad nogal een criterium, dat ‘waakhond van de democratische rechtsstaat’. Maar voor minder moeten we het als journalistiek niet doen, óók in 2018.

Lees ook de andere aflevering in de serie De belangrijkste journalistiek van 2017.

The post Met de bonnetjesaffaire zat Nieuwsuur ècht met de vinger achter de macht appeared first on De Nieuwe Reporter.

Gamecowboys podcast: De beste games van 2017

Jawel, het is eindelijk zo ver. De beste games van 2017 worden nog een keer door ons besproken, om vervolgens ruzie te maken over een algemene top tien. Daarnaast ook nog wat andere categorieën, zowel positief als negatief, om terug te blikken op het bewogen jaar 2017.

Geen zin om hier te luisteren? Abonneer je dan op onze podcast feed of download de podcast en dan ben je elke week opnieuw als eerste aan de beurt op het apparaat van jouw keuze. Vraag? Opmerking? Mail ons dan, of laat hieronder een reactie achter. We doen er wat mee, beloofd.

De DC Yearly van 2017

2017 was weer een bewogen jaar, vol ups en downs. Ook bij Dutchcowboys en al onze zustersites. Zo hebben we afscheid genomen van Mobilecowboys. Is er een boek uitgeven door Marloes: 25 Bucketlist reizen. Zijn we gestart met ons foodblog Eatly. Gaat het erg goed met het vacatureplatform: DC Vacatures. Staat er inmiddels naast de autonome kanalen van Business en de coffee corner ook een lifestyle kanaal online. En uiteraard zijn we ook gewoon blijven bloggen om jullie van de verschillende ontwikkelingen op gebied van innovatie, marketing, technology, gadgets, automotive, e-mail, cybercrime, entertainment en nog veel meer op de hoogte te houden!

De afgelopen weken zijn er weer vele lijstjes gepubliceerd met de populairste zoekwoorden, trends, foto’s, en meer van het afgelopen jaar. Ons eigen jaarlijkse lijstje ontbreekt nog. Wat was het afgelopen jaar nou trending op Dutchcowboys. Hieronder onze eigen Yearly met daarin de top 10 populairste artikelen van 2017.

10. Trump-video van Zondag met Lubach gaat viraal

Op Facebook en YouTube is de video tientallen miljoenen keren bekeken. Arjen Lubach scoorde in januari een wereldwijde hit met zijn video waarin hij The Netherlands voorstelt aan president Trump.

trump-video-lubach

Het infarct van de menselijke aandacht ligt op de loer door Facebook & Google

Column – In het begin had ik er ook moeite mee. Met het woord fractionaliseren. Dan maar een verhaaltje erover. Onder fractionaliseren wordt verstaan het opdelen van iets of iemand in verschillende groepen of delen. Stel, één reep chocola is het geheel. Als de reep uit acht bij twee blokjes bestaat zijn kun je zestien […]

iPhone met afstand best verkochte tech product van 2017

De iPhone is wederom het meest verkochte technische product van 2017. Het verschil met de rest is redelijk bizar. Apple verkocht meer iPhone’s dan de nr. 2 tot en met nr. 5 samen. Het verkoopcijfer van Apple betreft alle modellen van de nieuwe telefoons bij elkaar opgeteld: de iPhone 8, 8 Plus en iPhone X. Hoeveel van ieder model er exact zijn verkocht is onbekend maar verwacht mag worden dat de duurdere iPhone X minder populair zal zijn.

Analisten verwachten dat Apple in 2017 rond de 223 miljoen iPhone’s gaat verkopen tegen 211 miljoen telefoons het jaar daarvoor. Het zijn er in totaal ook iets minder dan in het topjaar 2015 toen Apple met de grotere iPhone 6 op de markt verscheen. Dat jaar gingen er maar liefst 230 miljoen exemplaren over de toonbank

De top 5:

  • Apple iPhone’s : 233 miljoen
  • Samsung Galaxy S8 en Note 8 smartphones: 33 miljoen
  • Amazon Echo Dot connected speakers: 24 miljoen
  • Apple Watch: 20 miljoen
  • Nintendo Switch videogame console: 15 miljoen
samsung-galaxy-note-8
Ook het topmodel can Samsung, de Note 8 komt niet in de buurt van de iPhone

Nieuwe serie Netflix: La Mante, seriemoordenares zoekt copycat

La Mante is een nieuwe Franse 6-delige Netflix serie en gaat over Jeanne Deber, een seriemoordenares die al 25 jaar gevangen zit. Als er in Parijs een reeks van moorden worden gepleegd die lijken op de bidsprinkhaan moordpartijen van haar is er overduidelijk sprake van een copycat. Jeanne Deber die bekend staat in de media als ‘La Mante’ (de sprinkhaan) wordt door de politie gevraagd te helpen bij het oplossen van deze moorden. Ze wil dat alleen doen op de strikte voorwaarde dat haar zoon Damien Carrot, inspecteur bij de Parijse politie, haar bijstaat.

De serie scoorde redelijk goed in Frankrijk. Op Netflix is de score gemiddeld hoger omdat we nu eenmaal de afleveringen veel korter achter kunnen zien. Hierdoor blijft de spanningsboog die wordt opgebouwd in deze korte serie veel beter behouden. Hoewel de indruk kan bestaan dat er na deze serie nog een vervolg komt (de serie heeft overigens een gesloten einde) wordt dat nergens bevestigd. Wie wil bingewatchen moet rekenen op 6 uur kijkplezier voor La Mante. Bij IMDb kreeg de serie een waardering van 7.2.

CEO Rakuten Europe: ‘Ons ecosysteem is onze troefkaart’

Bij e-commercegrootmachten denk je al snel aan bekende namen als Amazon en Alibaba. Terwijl het Japanse Rakuten ook niet onverdienstelijk aan de weg timmert. En zich langzaamaan profileert als een geduchte concurrent. “We worden de Europese Tencent”, aldus Toshihiko Otsuka (52), CEO Europe.

Net als bij Amazon en Alibaba draait de core business om een b2b2c-platform waar merchants hun handelswaar verkopen. Rakuten Ichiba, zoals het oorspronkelijk heette, werd in 1997 opgericht door Hiroshi Mikitani, die zich na de aardbeving in het Japanse Kobe in 1995 realiseerde hoe belangrijk het is om alles uit het leven te halen. Hetgeen in zijn geval leidde tot de lancering van een marktplaats gericht op het empoweren van kleine en middelgrote verkopers. En waarbij laagdrempelige sociale interactie met de klant hoog in het vaandel staat. “Online shoppen gaat niet alleen over efficiëntie en gemak, maar vooral over goede communicatie tussen koper en verkoper. Waardoor we het dagelijks leven van mensen makkelijker en leuker kunnen maken”, aldus Mikitani.

Vele jaren later is Rakuten – wat ‘optimisme’ betekent – in meer dan honderdnegentig landen actief en biedt het tientallen diensten aan. Van e-commerce, fintech, adtech, digital content tot bezorgservices en zelfs een eigen virtueel mobiel telefoonnetwerk. De Europese markt wordt vanuit het hoofdkantoor in Tokyo en lokale kantoren in onder meer Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland – veelal verkregen dankzij overnames – aangestuurd.

Otsuka, die als CEO ook verantwoordelijk is voor de financiële tak van het bedrijf, zetelt in het Europese hoofdkwartier in Luxemburg. Opgeteld heeft het bedrijf momenteel zo’n vijftienduizend medewerkers (waarvan tweeduizend in Europa), 1,1 miljard gebruikers en werd vorig jaar 6,2 miljard dollar omgezet. Met een nettowinst van 325 miljoen. Als het aan de Japanners ligt, zal de omzet medio 2020 meer dan verdubbeld zijn en uitkomen rond de vijftien miljard dollar.

Jullie focus lag tot 2010 volledig op Japan. Waarom?
“Het is onze ambitie om altijd de nummer één te zijn. Pas toen we die positie in ons thuisland hadden bereikt, en we onze groeiambitie van zo’n twintig procent per jaar niet meer verder konden realiseren, werd het tijd om onze blik naar buiten te richten. Japan heeft een populatie van ongeveer honderddertig miljoen inwoners, en met zo’n kleine honderd miljoen van hen als klant, is de groei er dan wel uit. Door het uitbreiden van onze portfolio doen we in Japan wel meer omzet per klant dan voorheen.”

Die expansiedrift verloopt in vergelijking met Alibaba ook een stuk trager…
“Klopt, en dat is bewust. We willen betekenisvolle relaties met onze klanten – consumenten en verkopers – aangaan. En grijpen pas kansen zodra ze zich aandienen. Dat is een totaal andere aanpak dan die van Alibaba. En ook die van Amazon, waarmee we vaak in één adem worden genoemd. Traditioneel gezien is het voor een Japans bedrijf overigens al lastig genoeg om internationaal te gaan. Daarvoor zijn we toch erg local driven. Om dat te doorbreken, werd in 2010 – toen we besloten hadden vol in te zetten op globalisering – onder meer Engels als voertaal op de werkvloer ingesteld. Dat klinkt simpel, maar was voor ons een gigantische verandering. In beginsel liepen de zaken er zelfs slechter door, wat weer effect had op onze winstgevendheid. Met het oog op het aanboren van nieuwe markten, zoals die in Europa en de Verenigde Staten, moesten we echter wel.”

Vervolgens deden jullie tal van overnames, waaronder PriceMinister, Viber, Wuaki.tv, Kobo en Fits Me. Hoe integreer je die vervolgens in het ecosysteem van Rakuten?
“Alle aankopen die we doen, worden altijd aan het bestaande systeem gehangen en niet andersom. Dat is technisch gezien ook onmogelijk. En dus log je op elke site binnen ons netwerk in met je Rakuten ID, waar je ook bent. Daarnaast wordt er overal gewerkt met dezelfde loyaltypunten, Super Points geheten, wordt er altijd gebruikgemaakt van dezelfde check-out en ga zo maar door. Features die je makkelijk kan aanbrengen, ongeacht welke marktpartij we overnemen. Tot slot zijn we recentelijk afgestapt van de Japanse logo’s en hebben we onze eigen merknaam in de communicatie leidend gemaakt. Zo heet de in Spanje gevestigde on demand-videodienst Wuaki.tv tegenwoordig Rakuten TV. Iets waar niet alleen de Spanjaarden, maar alle Europeanen meteen een beeld bij hebben.”

In Japan bieden jullie inmiddels meer dan zeventig diensten aan. Komen die ook allemaal naar Europa?
“Nee, gezien onze beperkte resources moeten we daar keuzes in maken. En focussen we ons hier op e-commerce, financiële producten, digitale content en communicatie, waaronder VoiP en messaging. In Frankrijk en Duitsland ligt de focus vooral op online shopping, mede door overnames die we hebben gedaan. Terwijl we in de UK en Spanje meer gericht zijn op digitale content en communicatie. Andere landen, waaronder Nederland of Italië, voegen we stap voor stap aan de diensten toe, maar daarop ligt niet onze focus.”

Waarom hanteren jullie geen Europese uitrolstrategie?
“Dat doen we wel, alleen niet bij alle diensten. Neem Viber, onze social app, die is overal in Europa te gebruiken. Voor onze e-commerceactiviteiten doen we dat inderdaad niet, omdat er per land weer andere regels gelden, waardoor we liever focussen op die landen waar we bepaalde schaalgrootte weten te realiseren. De keuze voor een landen- of Europese strategie verschilt dus per dienst. Desondanks willen we uiteindelijk een pan-Europees platform creëren.”

In hoeverre is Amazon of Alibaba hierbij een inspiratiebron?
“Haha. We vergelijken ons niet met Amazon, onder meer omdat zij er een first party-aanpak op nahouden. En daardoor te weinig oog hebben voor de merchants. Bij ons kan je als verkoper juist makkelijk direct in contact treden met de kopende partij. Een natuurlijke manier van zakendoen als je het mij vraagt, maar dan online. In die zin lijken we meer op Alibaba. Zij het dat wij door onze historie organisch willen groeien door overnames. Ik zie onszelf overigens meer als een Europese variant van Tencent, met Viber in plaats van WeChat. Alibaba zien we daarbij niet als concurrent. Ze zijn vooral groot in China, een land waar we niet actief zijn of willen worden. Het is een lastige markt met veel beperkingen. Neemt niet weg dat we Amazon, eBay en Alibaba soms op onze weg tegenkomen. Het gerucht dat we in vijf jaar tijd in Duitsland groter willen zijn dan Amazon is overigens onjuist. Als alles meezit, zijn we er te zijner tijd groter dan eBay, maar meer niet.”

Wanneer verwacht je de Europese Tencent te kunnen zijn?
“Over een jaar of drie. Geen andere marktpartij die die positie kan of zal innemen. Zelfs Tencent niet, om dezelfde reden als dat wij hen in China niet aanvallen: we lijken businesswise te veel op elkaar. Momenteel komt overigens ongeveer zeventig procent van onze omzet uit Japan, waar we jaarlijks nog zeker tien procent kunnen groeien. In Europa zien we uiteraard ook ruimte voor groei, mede door de tienduizend merchants nog meer bij ons platform te betrekken. Door de inzet van account managers. Een methode die in Japan al enige tijd z’n vruchten afwerpt. Wat weer goed is voor de omzet, die in Europa nog summier is in vergelijking met die uit Japan. En tevens lager ligt dan die uit de VS.”

Wat zijn hier de grootste inkomstenbronnen?
“Je ziet dat alle diensten die we aanbieden ongeveer evenredig bijdragen. Dat is ook goed voor het creëren van een stabiel ecosysteem. Voor de komende jaren verwacht ik veel van financiële producten die we nog gaan introduceren. Waaronder Rakuten Card, een eigen creditcard voor onze klanten. (En naar verluidt Rakuten Pay, red.). Verder staan we omwille van organische groei altijd open voor overnames. Mits de tijd er rijp voor is.”

Hoe verwacht je straks te kunnen wedijveren met Apple Pay en Samsung Pay?
“Wat ik kan zeggen, is dat Viber daarbij ongelooflijk belangrijk is. De app is namelijk niet alleen een handige tool voor m-commerce en als communicatietool, maar vooral een manier om onze klanten dicht bij ons te houden. Zie het als een soort ledenkaart, waar je allerlei features aan hangt, waaronder payment. Viber groeit ook nog steeds, naar nu bijna een miljard gebruikers. Dat komt ook door de rol die het speelt bij allerlei samenwerkingen die we aangaan. Zoals bij de partnership die we hebben met FC Barcelona, waarbij onder meer alle social interactie via de app verloopt. En fans deze dus downloaden. Ons streven is om met Viber minimaal een topdriespeler te worden. In elk Europees land. In Oost-Europa lukt dat momenteel beter dan in het westelijke deel. Opgeteld hebben we vandaag de dag tientallen miljoenen gebruikers in Europa.”

Jullie zijn voor FC Barcelona niet alleen shirtsponsor, maar tevens wereldwijde innovatiepartner. Wat houdt dat in?
“Dan moet je denken aan het delen van technologische kennis en infrastructuur die wij wel hebben en zij niet. Anderzijds zijn zij op tal van momenten weer beter in staat om de harten van consumenten te veroveren. Sinds de bekendmaking van de deal, medio juli, zien we overigens al een enorme stijging van onze naamsbekendheid, dus dat stemt ons positief.”

Je rept een aantal keren over ‘leden’. Desondanks ontbreekt een eigen ledenservice, zoals Amazon Prime…
“Dat klopt. Die zal as we speak ook worden gelanceerd. Onder de naam Club Rakuten. Net als bij Amazon krijg je daar tegen een eenmalige betaling exclusieve toegang tot een reeks services en diensten. Van payment, content tot loyalty. Dat pakket zullen we steeds verder uitbreiden.”

Bitcoin is al enige tijd een betaalmiddel bij jullie. Verwacht je spoedig ook andere cryptomunten toe te voegen?
“We proberen altijd te innoveren, en dus is blockchain een van de dingen waarmee we experimenteren. Waarvan Bitcoin slechts een uitvloeisel is. Persoonlijk denk ik dat het fenomeen blockchain een gamechanger zal zijn. Niet alleen binnen e-commerce, maar ook andere facetten van online business. Het zal onze hele industrie op z’n kop zetten. Kijkend naar de cryptomunten verwacht ik niet snel nog andere munten toe te voegen. Daarvoor zijn ze veelal nog te klein.”

Jullie testen ook bezorging met drones. Hoe realistisch is dat?
“Bij de praktische implicaties ervan moet je niet denken aan Nederland of een Europese stad, maar aan landen als Indonesië, waar bezorging tot op heden vooral per fiets gebeurt en waar de regels minder streng zijn. Of andere plekken die je makkelijk kan aanvliegen, maar logistiek minder ontwikkeld zijn. Van verafgelegen dorpen tot een strandlocatie waar een warehouse staat.”

En dat we gaan shoppen in VR of AR?
“Wij bieden al virtual reality shopping aan, met name op het gebied van reizen. Maar ik denk ook dat andere segmenten spoedig overstag zullen gaan. Uiteindelijk zal augmented reality wel een snellere adoptiecurve en ontwikkeling laten zien. En daardoor meer tractie krijgen dan VR.”

Tot slot, als het gaat om on demand video kijken is Netflix wereldwijd de dominante speler. En roert Amazon zich ook steeds meer. Hoe impactvol wordt Rakuten TV?
“Het is niet gezegd dat Netflix zijn koppositie zal houden. Zeker niet nu Disney recentelijk heeft aangekondigd hun content er weg te halen. Als kleine speler zullen we dit gevecht niet met eigen content aangaan, zoals Amazon dat doet, maar eerder door aan te sturen op samenwerking. Met als belangrijkste troefkaart ons ecosysteem.”

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#163).

Foto: Alek (in opdracht van Emerce)

Het Frankwatching Jaaroverzicht 2017 & vooruitblik 2018

De tijd van lijstjes, trends en voorspellingen is weer aangebroken. Maar hopelijk ben je nog niet lijstjesmoe? 😉 Vandaag, op de op een na laatste dag van 2017, delen we onze lijst der lijsten met je. Welke auteurs en artikelen scoorden de meeste views dit jaar? Welke reageerders waren het meest actief? Welke vacatures vielen […]

Infographic: de geschiedenis van het computerspel

De geschiedenis van de computergame gaat helemaal terug naar de jaren zeventig. Pong dateert zelfs van 1972, maar om hem te spelen moest je nog naar speciale speelhallen. De eerste spelcomputers verschenen in 1977. In de jaren tachtig ging het snel, de zogenoemde arcade gaming industrie zat toen al op 12 miljard dollar omzet. Tegenwoordig is alleen al mobiele gaming (voor smartphones) goed voor 46 miljard dollar.

Steeds meer ouderen op sociale media

Ouderen maken steeds vaker gebruik van sociale media. Vooral onder 65- tot 75-jarigen heeft het socialemediagebruik de laatste jaren een vlucht genomen. Dat blijkt uit recente cijfers van het CBS over online activiteiten van Nederlanders.

In 2017 zei 64 procent van de ondervraagden in deze leeftijdscategorie actief te zijn geweest op sociale media in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek. Vijf jaar eerder was dat nog 24 procent.

Ook het socialemediagebruik van 75-plussers is gegroeid, vooral in 2017. Toen gaf 35 procent aan gebruik te hebben gemaakt van sociale media, in 2016 was dat nog 22 procent en in 2012 nog maar 5 procent.

In de jongste leeftijdsgroepen maakt vrijwel iedereen gebruik van sociale media. Van alle Nederlanders van 12 jaar of ouder samen is dat 85 procent.

Steeds meer oudere internetgebruikers gaan ook buitenshuis online: 61 procent van de 65- tot 75-jarige internetgebruikers en 33 procent van de 75-plussers deed dat in 2017. Vijf jaar eerder was dat nog achtereenvolgens 16 en 4 procent.

Iets meer dan de helft van 65- tot 75-jarigen gebruikte daarvoor de mobiele telefoon of smartphone. Onder ouderen van 75 jaar en ouder lag dat met iets meer dan 20 procent lager. Na de mobiele telefoon of smartphone is de tablet met 32 procent (65 tot 75 jaar) en 19 procent (75+) het populairst voor het internetgebruik.

 

Page generated in 1,731 seconds. Stats plugin by www.blog.ca