Tomb Raider Lara Croft is terug en wij vinden haar geweldig

Tomb Raider Lara Croft is terug. Geen Angelina Jolie maar de sportieve Alicia Vikander moet de rol van Lara Croft een nieuw gezicht geven. Nu is het bij remakes altijd afwachten of de nieuwe film de oude doet vergeten. Er zijn maar genoeg voorbeelden (o.a. Planet of the Apes en Psycho) waar dat niet echt een verbetering was. Als we echter naar de trailers kijken van de remake van Tomb Raider (deze week werd de tweede trailer gepubliceerd) dan zien we een atletische en afgetrainde Alicia Vikander en beloven de beelden ons veel fraaie beelden en vooral veel spanning.

In de nieuwe versie van Tomb Raider verdwijnt de vader van Lara, Lord Richard Croft op mysterieuze wijze. Iedereen verwacht dat Lara Croft haar vaders bedrijf overneemt maar ze besluit toch om voor haar studie in Londen te blijven. De verdwijning van haar vader blijft haar echter achtervolgen waardoor ze uiteindelijk toch besluit om naar haar vader op zoek te gaan. En verder moet je eigenlijk niets meer weten. We zijn benieuwd of de film met in de hoofdrol Alicia Vikander het succes van het origineel gaat overtreffen.

De knappe Zweedse actrice dankt een deel van haar bekendheid aan haar rollen in een aantal Engelstalige films waaronder Seventh Son, Ex Machina en The Danish Girl (2015). Voor haar rol in deze laatste film won ze in 2016 een Oscar voor beste vrouwelijke bijrol.

Socialmedia-beleid politie op de korrel door open source onderzoek

Screenshot uit video van politievlogger Jan-Willem

De dataredactie van de KRO-NCRV struinde afgelopen half jaar social media af op zoek naar open source data van de Nederlandse politie. Na analyse van die data uit Youtube-video’s, tweets, Facebookposts en Instagramposts kwam de volgende conclusie: de politie gaat lang niet altijd goed om met privacygegevens van slachtoffers/daders. De dataredactie wist met het gebruik van geolocaten, ookwel bekend als de Bellingcat-methode, de herleidbaarheid van personen te achterhalen.

Het is 12 april wanneer we bij de Starbucks op Amsterdam Centraal hebben afgesproken met privacy-expert Rejo Zenger. We zijn hier om meer te weten te komen over cameratoezicht in Nederland. Al snel gaat het gesprek over bodycams en videomateriaal van de politie. Hoe gaat de politie om met videobeelden? Moeten zij toestemming vragen wanneer ze willen filmen? En hoelang worden de beelden opgeslagen? De Nederlandse politie is hiermee volop aan het experimenteren, weet Zenger ons te vertellen. En of dat altijd goed gaat, is maar de vraag.

Een Youtube-video van de politie van Florida laat zien dat de waarheid ook niet altijd wordt weergegeven door een autoriteit als de politie. Amerikaanse agenten houden een verdachte aan. Als we de beelden van de bodycam zien, lijkt het erop dat de verdachte tegenstribbelt en met moeite in bedwang gehouden kan worden. Na enige worsteling is de verdachte ingerekend en gaat de bodycam op zwart.

Wat we op die beelden niet zien, is dat de verdachte voortijdig op de grond gaat liggen en zich overgeeft en dus helemaal niet tegenstribbelt. De vijf politieagenten beuken vervolgens wel hard in op de man en ze gebruiken onnodig geweld. We weten dit omdat er op een later tijdstip beelden van een beveiligingscamera werden vrijgegeven, waarin te zien is dat er is gemanipuleerd met de bodycam. In de video hieronder is er een nieuwsitem gewijd aan dit voorval. Zo blijkt dat de politie ook niet altijd vrijuit gaat in dit soort gevallen.

Populaire politievloggers

Wij besluiten ook op zoek te gaan naar video’s op Youtube en dan met name video’s die de politie online heeft gezet. Al snel maken we kennis met politievlogger Jan-Willem Schut. De politieagent uit Almere heeft een eigen Youtube-kanaal waarin hij sinds 30 mei 2016 video’s uploadt. In de video’s neemt Jan-Willem je mee op een werkdag. De beelden variëren van suf administratief werk tot spannende achtervolgingen. Op het moment van schrijven heeft Jan-Willem 131.240 abonnees en 14.313.580 views achter zijn naam staan.

Jan-Willem is niet de enige politievlogger in Nederland. In Amsterdam is agente Tess ook actief op Youtube. Zij neemt je, net als Jan-Willem, mee op een doorsnee werkdag. De Amsterdamse agente heeft met 12.080 minder abonnees dan haar collega vlogger Jan-Willem, maar is daarmee nog steeds erg populair onder de doelgroep. Haar video’s zijn op het moment van schrijven 561.286 keer bekeken.

Het aantal views en abonnees zegt iets over de populariteit van deze vloggers. Ook het aantal reacties onder elke geposte video is aanzienlijk. We bekijken willekeurig een aantal video’s en komen tot de conclusie dat deze video’s ook tot grote problemen kunnen leiden.

De aanleiding

Het begint al bij de eerste video van Jan-Willem die we – nadat we de zoektermen ‘politie’ en ’Nederland’ in Youtube hebben gegooid – gelijk tegenkomen. Jan-Willem vertelt in een voice-over dat hij aan het begin van zijn dienst eerst wat gerechtelijke stukken moet bezorgen. Ondertussen zien we hem op een politiemotor door de straten van Utrecht rijden. De agent stapt van zijn motor en loopt de trap op naar een woning in een rijtjeshuis.

Op het eerste gezicht een onschuldig fragment. De persoon aan wie de gerechtelijke stukken moeten worden afgegeven is niet thuis. Het huisnummer is ook geblurd. Maar toch verbazen we ons over dit stukje video. Ondanks de zorgvuldigheid van het blurren van het huisnummer, denken we namelijk alsnog dat we het adres kunnen achterhalen. Voordat Jan-Willem van de motor afstapt hebben we immers een deel van de route richting het huis kunnen zien. Oftewel, door middel van observaties van de omgeving, zouden we adressen mogelijk kunnen achterhalen.

En dat hebben we, na het bekijken van ruim 46 uur aan video’s, dan ook gedaan.

Een nieuwe methode: Geolocaten

De methode geolocaten is ons bijgebracht door Elliot Higgins, oprichter van Bellingcat. In juni 2017 kwam Elliot Higgins bij ons langs om een driedaagse cursus over te geven over tools en methoden die zij gebruiken bij hun onderzoeken. Bellingcat werd bekend door de publicaties die zij deden na het neerstorten van MH17.
De naam geolocaten zegt het eigenlijk al: op zoek gaan naar de geografische ligging van open data zoals foto’s of video’s afkomstig van social media. Met geolocaten probeer je de exacte locatie te achterhalen, door goed te kijken naar kenmerken in een foto.

Om op basis van open source data op social media, locaties te kunnen achterhalen gebruiken we geen bijzondere software. De beschikbare data op social media en Google Maps zijn daarbij al een goed begin. Met die kennis uit de cursus en de tools binnen ons handbereik beginnen we de video’s van politievloggers Jan-Willem en Tess te analyseren.

Om uit te leggen hoe we die analyses hebben gedaan, gebruiken we een voorbeeld uit een video van politievlogger Jan-Willem. We weten dat de agent Almere-Buiten als zijn standplaats heeft en dat zijn werkgebied dus ook in die omgeving ligt. Om locaties te achterhalen is Almere-Buiten dan ook vaak het startpunt van ons onderzoek. Met dat gegeven, zoomen we steeds iets verder in totdat we op basis van observaties uit de video een woning en dus adres kunnen achterhalen.

In het voorbeeld zien we beelden vanuit een politiewagen. De auto neemt een afslag naar rechts op de rotonde. Als we het beeld stilzetten, dan zien we aan de linker- en rechterkant wegbewijzering. Op het rechter, blauwe bord staat de tekst: Sumatraweg, Indischebuurt. We weten dus dat het hier in de buurt moet zijn.

We tikken deze termen in op Google Maps en we navigeren naar de straat. Iets verderop in de video zien we de tekst De Wegwijzer op een gebouw staan, met een religieus teken. Google Maps leert ons dat deze twee tips leiden tot de volgende uitkomst: De Evenaar. Dat is de weg waarop de politieauto, van waaruit we de beelden zien, rijdt.

thomas1

Later in de video zien we Jan-Willem over een hekje van een tuin stappen. Op de achtergrond zien we vrijstaande huizen, veel groen van bomen, zonnepanelen en een dakkapel. Dit zijn elementen die je vanuit satellietbeelden op Google Maps zou moeten kunnen herkennen.

Daarnaast zien we, wanneer we de video een paar seconden vooruit spoelen, twee herkenbare objecten: aan de linkerkant een vlakke, betonnen muur en aan de andere kant een raar, laaghangend dak. We gaan op zoek in de buurt van De Evenaar (de weg die we al eerder wisten te achterhalen) naar deze kenmerken.

thomas2

We komen uit bij de Stripheldenbuurt in Almere-Buiten. Daar zien we vooral de kenmerken van de betonnen muur, het laaghangende dak en de dakkapel terugkomen in de satteliet view. Wanneer we in streetview alle kernmerken controleren met de video, hebben we het juiste adres weten te achterhalen.

thomas3

Toegegeven, dit is geen spannend voorbeeld. Het gaat hier om een situatie waarin de politie op bezoek gaat bij een woning waarvan de tuin niet goed is onderhouden. Maar stel je voor dat het hier gaat om huiselijk geweld? Of doodsbedreigingen? En als wij dit naar enig speurwerk hebben kunnen achterhalen, wat betekent dat dan voor mensen die in die buurt wonen? En de verdachten? Los van de situatie is het ook schrijnend dat privacygevoelige informatie op zo’n manier naar buiten komt.

Resultaat van onderzoek

En dus bekijken we bijna 46 uur video’s. Dat zijn 178 verschillende video’s verdeeld over het kanaal van politievlogger Jan-Willem en Tess. In 23 gevallen daarvan weten we de exacte locaties te achterhalen. Ook ontdekken we dat in veertien gevallen nummerborden van voertuigen niet zijn geblurd. En dit betreft dan alleen nog maar video’s afkomstig van twee verschillende Youtube-kanalen.

Deze resultaten van ons onderzoek waren voor onze collega’s van onderzoeksprogramma De Monitor aanleiding om hierover een televisie-uitzending te maken. Maar het bereik van de online politieberichten gaat verder dan alleen deze twee Youtube-kanelen, dus betrekken we ook andere socialmedia-platformen van de politie, zoals Twitter, Facebook en Instagram erbij. Volgens Programmadirecteur Nieuwe Media van de politie, Ron de Milde, zijn er 2.300 wijkagenten alleen al actief op Twitter. Daarnaast zijn er ook 300 Facebook-accounts.

Social media politie onoverzichtelijk

Om die cijfers te checken, maken we een scraper die per wijkagent de gekoppelde social media-accounts voor ons binnenhaalt. Als we die data van politie.nl analyseren komen we op hele andere cijfers, namelijk 900 van wijkagenten op Twitter, 175 wijkagenten maken beroepsmatig gebruik van Facebook en 132 wijkagenten begeven zich op Instagram.

Of de informatie van Ron de Milde onjuist is, óf dat de gegevens op de site van de politie onvolledig is. We gaan uit van het laatste, omdat we na zoekopdrachten op Twitter ook accounts vinden die weer niet op de site van de politie staan. Kortom: het lijkt onmogelijk om een totaaloverzicht te krijgen van het aantal social media-accounts die in gebruik zijn door de politie.

We analyseren alleen de social media-accounts die wel bekend zijn. Dit doen we onder andere met de School voor Journalistiek uit Utrecht. Zij helpen ons mee met het achterhalen van adressen in foto’s, uitingen of video’s op social media door politie. Het resultaat is dat daar ook veel zaken aan het licht komen, waarbij de privacy van slachtoffers of verdachten wordt geschaad.

In de uitzending van De Monitor over dit onderzoek reageert de politie, in de persoon van Ron de Milde, op onze resultaten. Zijn conclusie: richtlijnen voor social media zijn niet nodig. De agenten worden professioneel genoeg geacht om hier goed mee om te gaan en goede afwegingen te maken tot het plaatsen van tweets en andere online uitingen.

Toch heeft de uitzending wel enige verandering voortgebracht. Daags na de uitzending opent de politie op haar eigen website een soort klachtenloket. Hier kun je klachten indienen, wanneer jij door agenten ongewenst in beeld bent gebracht op social media. En enkele filmpjes van politievlogger Jan Willem worden aangepast of zelfs offline gehaald.

Op 30 januari heeft De Monitor hierover een vervolguitzending en zal dan met name het juridische aspect van het onderwerp behandelen.

The post Socialmedia-beleid politie op de korrel door open source onderzoek appeared first on De Nieuwe Reporter.

Toyota Yaris GRMN; voor het eerst is deze special edition beschikbaar in Europa

Dit is de nieuwste editie van de Toyota Yaris: de GRMN (dat staat voor GAZOO Racing Meisters of Nürburgring). Het bedrijf uit Japan is in het thuisland al langer bezig met de GRMN lineup. Daar is de toevoeging dan ook synoniem aan Toyota modellen met de hoogste performance levels en een gelimiteerde oplage.

De Toyota Yaris GRMN is dus de pure high-performance-versie van de pas geïntroduceerde, nieuwste generatie Yaris. En voor het eerst komt er nu ook een GRMN editie naar Europa, uiteraard in een limited edition versie. 400 exemplaren voor Europa (200 voor Japan) kwamen er beschikbaar, en die waren binnen 72 uur allemaal uitverkocht.

Het is niet alleen het eerste GRMN model dat gelanceerd zal worden in Europa, ook de bouw zal plaatsvinden in Europa. Namelijk in het Franse Valenciennes waar een Toyota Motor Manufacturing Factory (TMMF) staat.

Maar het is opstap naar meer! Meer Toyota GRMN in Europa en de Benelux. Over andere toekomstige modellen die verrijkt gaan worden met het GRMN smaakje is nog niets bekend, maar bevestigd is al wel dat er zeker meer gaan komen.

Vic Herman, verantwoordelijk voor alle dynamics van de Yaris GRMN. “Wat we hebben geleerd van het werken met de Yaris GRMN, kunnen we in de toekomst meenemen bij het ontwikkelen van eventuele andere GRMN-modellen.

Barcelona

De afgelopen 2 weken heeft Toyota in Barcelona op en rondom het Parcmotor Castellolí circuit de Toyota Yaris GRMN officieel geïntroduceerd. Een model dus gewoon voor op de openbare weg. Maar met een setje slicks eronder kan je er ook prima mee het circuit op.

Deze hothatch is dan ook zo’n beetje de krachtigste uit zijn klasse en is geïnspireerd op de race- en rally-geschiedenis van Toyota, dat dit jaar succesvol terugkeerde in de WRC (World Rally Championschip) met de Yaris.

En hoe test je dit beter dan met een zonnetje op het Parcmotor Castelloli circuit bij Barcelona. Juist.

Stapt Kodak met blockchain eindelijk de toekomst in?

Column – Je gaat verhuizen, je ruimt op, en dan vind je herinneringen. Een visitekaartje met een foto. En opeens kwam ook die naam weer terug. In je hoofd gaat er een schakelaar om waardoor een reeks herinneringen weer binnenwandelt. John R. McDermott, zo heette hij. Managing Director van Kodak Egypte. Met telex-nummer. En natuurlijk […]

Hands-On: Google Home Mini

De slimme luidsprekers zijn tegenwoordig niet aan te slepen, als we de vakpers mogen geloven, maar heb je er in Nederland ook echt wat aan? Vooralsnog verstaat de Google Home Mini alleen Engels.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de Google Home Mini is officieel niet te koop in de Benelux, voornamelijk omdat de Nederlandse taal niet wordt ondersteund. Wat niet wegneemt dat je hem elders, bijvoorbeeld in Duitsland of Frankrijk, makkelijk kunt bestellen voor minder dan 35 euro. Voor wie kennis wil maken met het fenomeen slimme luidspreker is dat natuurlijk een ideale prijs. Voor duurdere luidsprekers, zeker die van Amazon en Apple, betaal je heel wat meer.

Een slimme luidspreker is in feite niks anders dan een luidspreker met stembediening. Hij kan muziek afspelen, maar ook allerlei vragen beantwoorden. Dat doet hij alleen nadat je Hey Google of OK Google hebt gezegd, omdat de microfoon anders op alles zou reageren.

De Home Mini is te koop in wit, donkergrijs en koraalrood en ziet er uit als een donut. Er zit maar een knop op, en dat is om de microfoon aan- of uit te zetten. Nadeel van de Mini is dat er geen batterij in zit en de luidspreker dus continu aan het stopcontact moet hangen. Dat is in zoverre lastig dat hij ook nog eens op gehoorafstand moet staan.

Om hem te installeren heb je een Google Home app nodig, waarmee je de wifi kunt instellen, maar ook muziekdiensten kunt koppelen, want uit zichzelf zal de Mini geen muziek kunnen afspelen.

Daar begonnen voor ons al de problemen, want hoewel we Spotify als standaarddienst instelden, meldde Home dat dit nog niet gelukt was. Wel konden we vanuit de Spotify app muziek afspelen via de Home Mini. De luidspreker fungeert namelijk als een normale Bluetooth luidspreker.

Er komt trouwens behoorlijk wat volume uit deze kleine luidspreker, die je kunt afstellen door met je vingers tegen de luidspreker te kloppen. Dan gaan er vier lampjes oplichten. Ook kun je zo muziek pauzeren en weer afspelen, want dat is met stembediening toch wat lastig. Qua functies verschilt de Mini niet van de duurdere Home en Home Max, maar verwacht van zo’n klein oppervlak geen supergeluid.

Op zich biedt de Home Mini nog enkele andere mogelijkheden, zoals het aansturen van Philips Hue lampen, maar die moet je dan toevallig wel hebben. In de VS kun je ook nog gratis bellen.

Maar de hamvraag is natuurlijk: wat heb je nou echt aan zo’n slimme luidspreker? Het is eigenlijk helemaal niet handig om muziek met stembediening af te spelen. Dan moet je toevallig de namen van alle nummers uit het hoofd kennen en vaak kom je daar niet op. Voor Engelssprekende gebruikers is het verder best grappig om met de Google Assistant te converseren. Ze heeft humor en kan zelfs een liedje zingen. Maar voor Nederlanders is de conversatie toch wat lastig: Nederlandse plaatsnamen worden niet (meteen) herkend en op de vraag of Google iets kon vertellen over Emerce moest de Mini het antwoord in eerste instantie schuldig blijven. Als je informeert naar het weer in Den Haag, is er ook nog grote kans dat je de temperatuur in Fahrenheit krijgt, ook al is Celsius ingesteld.

Kortom, het is heel goed te begrijpen dat Google dit product nog niet in deze contreien aanbiedt. Zodra Nederlands wordt ondersteund, en dat hoeft misschien niet heel lang te duren, wordt de Home Mini een stuk aantrekkelijker om te gebruiken.

De week op social: Facebook lanceert Watch Parties, minder YouTube-inkomsten en zakelijke Whatsapp

De week op social: Facebook lanceert Watch Parties, minder YouTube-inkomsten en zakelijke Whatsapp

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: YouTube verscherpt regels voor advertentie-inkomsten, Whatsapp lanceert bedrijvenapp in vijf landen en Instagram test speciale tekstfeature voor Stories, terwijl Facebook komt met Stories voor Desktop én met Watch Parties.


Lees meer over: De week op social: Facebook lanceert Watch Parties, minder YouTube-inkomsten en zakelijke Whatsapp.

Content-moe? We verlangen naar meer lineaire content!

“Heb jij het nieuwe seizoen van Black Mirror al gezien?”, wordt gevraagd bij de koffieautomaat. “Natuurlijk”, zeg ik. Ik zeg er niet bij dat ik alle afleveringen de dag na kerst achtereenvolgens heb gekeken. Terwijl ik terug naar mijn bureau loop, bedenk ik hoe fijn het is dat je niet meer hoeft te wachten tot […]

Dusk: deze gave klok verandert van tint naarmate de dag vordert

Dusk is een lamp met een leuk idee: de wijzerplaat wordt steeds donkerder naarmate de tijd vordert. Hij begint dus ’s morgens wit maar is tegen de tijd dat het avond is helemaal zwart. Zo kun je zelfs met een halve blik al een idee krijgen van de tijd. Simpel idee, maar wel leuk bedacht.

De Nederlanders achter de klok zijn druk bezig met hun crowdfunding-campagne op Kickstarter, maar veel hulp lijken ze niet nodig te hebben: de campagne is al ruimschoots over het (heel voorzichtige) doel van 5000 euro heen en dan zijn er nog een paar weken te gaan.

Infographic: de komeet Ripple

Het was een rollercoasterweek voor virtuele munten, die allemaal flink moesten inleveren. Ook de Ripple. De digitale munt is eigenlijk bedoeld voor banken, die de Ripple (XRP) kunnen gebruiken om razendsnel internationale transacties uit te voeren. De laatste maanden trok de Ripple opvallend veel beleggers aan. Als platform dateert de Ripple echter al van 2004, toen Ryan Fugger in Vancouver werkte aan een virtuele marktplaats.

Franse autoverhuurdienst Virtuo opent eerste vestiging in Brussel

De Franse autoverhuurdienst Virtuo opent twee vestigingen in Brussel. Opvallend aan dit bedrijf is dat de verhuur volledig via de smartphone wordt afgehandeld.

De locaties nabij het station van Brussel-Centraal en de luchthaven van Zaventem zijn de eerste buiten Frankrijk. In de loop van dit jaar komt er ook een vestiging in Londen.

Nadat een account is aangemaakt, leidt de app de gebruiker naar de parkeerplaats. Met een digitale cijfercode worden de deuren ontgrendeld.

Virtuo rekent tussen de 49 en 89 euro per dag. Daarvoor mag maximaal 150 kilometer worden gereden. Voor extra kilometers moet worden betaald.

Page generated in 1,600 seconds. Stats plugin by www.blog.ca