Spotify nu officieel naar de beurs

Na Dropbox is Spotify het volgende techbedrijf dat de beursgang in gang heeft gezet. De papieren daarvoor zijn al in januari ingediend bij waakhond SEC.

Spotify gaat naar de beurs onder de naam SPOT en hoopt 1 miljard dollar op te halen.

Het bedrijf heeft 71 miljoen betaalde gebruikers op een totaal van 159 miljoen actieve maandelijkse gebruikers. De grootste concurrent Apple Music heeft er ‘slechts’ 36 miljoen (Apple Music kent geen gratis variant zoals Spotify).

Spotify genereerde vorig jaar iets meer dan 4 miljard euro omzet, tegen 2,95 miljard een jaar eerder. De verliezen zijn aardig opgelopen: van 539 miljoen naar 1,2 miljard euro.

Geruchten over een mogelijke beursgang doen al sinds 2014 de ronde. In maart 2016 sloot Spotify nog een lening af op voorwaarde dat het bedrijf binnen een jaar naar de beurs zou gaan. Dat kwam er niet van. Mogelijk speelden onderhandelingen met platenmaatschappijen Spotify toen parten. Een risico is dat het bedrijf voor 87 procent afhankelijk is van materiaal van de grote labels Warner Music, Sony Music, Universal en Merlin.

Mobile World Congress 2018 kun je samenvatten in 8 tekens 5G, AI, VR, AR

5G is de heilige graal

Het jaarlijkse Mobile World Congress 2018 zit er weer op. Zoals we inmiddels weten gaat het vierdaagse congres allang niet meer over alleen smartphones. Eigenlijk staan alle grote smartphone fabrikanten nu gezamelijk nog in één hal. De overige hallen gaan over innovatie die je kunt samenvatten in acht letters: 5G, AI, VR, AR en securtiy enkele andere mobiele technologieën.

Het Mobile World Congress is in mijn ogen hiermee dus ook gelijk een stuk interessanter geworden. Eerlijk is eerlijk wat maakt het de gemiddelde consument nu vandaag de dag nog uit wat voor processor er in de laatste smartphone van Alcatel, Samsung of Huawei zit. Bovendien is vrijwel 90 procent van het “nieuws” vooraf al bewust uitgelekt. Nee, het gaat op het Mobile World Congress in 2018 niet over smartphones maar over 5G, AI, VR en AR waarbij het lijkt dat de komst van 5G een soort van heilige graal is waar alles en iedereen in de wereld op zit te wachten. 5G zorgt voor de connectiviteit tussen smartphones, driverless cars, drones en wordt de verbindende factor als het gaat om Smart Cities, Smart Homes, IoT (Internet of Things) en alle nieuwe vormen van entertainment.

Mobile World Congress 5G
Mobile World Congress 5G

Tefal kiest voor Somention

Tefal (Groupe SEB) brengt haar social media activiteiten onder bij Somention. Het social media bureau is verantwoordelijk voor de content creatie, community management en campagnes voor de social media kanalen van Tefal

Huawei, The new Thing moet nog komen

De naamsbekendheid van Huawei is het afgelopen jaar in de ‘consumer industry’ met maar liefst 85% gestegen. Dit heeft mede geresulteerd in de verkoop van maar liefst 153 miljoen smartphones. Het mag duidelijk zijn, na Samsung en Apple is Huawei ‘the rising star’. Als telecomprovider voorzien ze al decennia een groot deel van de wereld van infrastructuur waaronder ook Nederland (KPN). Het is inmiddels wel duidelijk dat het Chinese bedrijf naast haar rol in de telecomindustrie ook de marktpositie op de consumentenmarkt wil versterken.

Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona lijken ze hun rol als een van de grootste innovators meer dan ooit te willen uitlichten. Met indrukwekkende video’s over The new Thing, AI, Smart city’s en de rol die 5G gaat spelen, allen getoond op een mega-video-wall van zo’n 40 meter breed lijken we aanwezig te zijn bij de presentatie van het jaar. Er moet vandaag haast wel geschiedenis worden geschreven. En waarom ook niet, Huawei is een van de belangrijkste technologie bedrijven ter wereld.

Huawei Matebook X

En dan valt de impact van het echte nieuws toch een beetje tegen al heeft dat veel te maken met het feit dat we uit Nederland komen. Het grootste nieuws vandaag is dat Huawei, ’s wereld eerste fullview touchscreen notebook (See it, Touch it) met de veelzeggende naam ‘the Matebook X Pro’, lanceert tijdens MWC 2018. Het is de notebook die Apple al lang geleden had moeten introduceren maar niets is minder waar. Geen wonder dat tijdens de presentatie door de uiterst aimabele CEO van Huawei, Richard Yu (trots als altijd en een altijd aanwezige glimlach) deze nieuwe notebook op ieder detail wordt vergeleken met een Macbook van dat andere bekende tech-bedrijf uit Cupertino.

Brutaal of gewoon duidelijk maken hoe het zit met de nieuwe high-end tech producten van Huawei. Deze Matebook X Pro is een werkelijk prachtige notebook, met touchscreen (FullView display met een 91% screen-to-body ratio) qua looks vrijwel 1:1 vergelijkbaar met een Macbook Air. The bad news is, en daar komt tie, dit juweeltje gaat in heel Europa verkocht worden behalve dan in Nederland en België. Ze willen eerst kijken hoe hij het doet in andere landen vertelt een woordvoerder van Huawei, alsof daar dan de introductie in Nederland van zal afhangen. Het is jammer maar wie hem ziet en aan een nieuwe notebook toe is kan het dus het beste maar even over de grens gaan, en dat ten gunste van de verkoopcijfers daar.

Matebook_X_Pro
Matebook X Pro

De Dutchcowboys Daily van 28 februari 2018

In de Dutchcowboys Daily vind je nieuwe, opvallende, leuke, interessante of niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, woensdag 28 februari 2018.

Koud vandaag!

Het is vandaag officieel de koudste 28 februari ooit gemeten. In De Bilt werd het maximaal -4,6 graden. Het record van -1,6 graden uit 1904 kan uit de boeken.

Lerende mens en machine: digital workplace in 2018

Lerende mens en machine: digital workplace in 2018

De wereld verandert en jouw organisatie moet mee. Een manier om organisaties wendbaarder en future-proof te maken, is het creëren van een digital workplace. Een plek waar medewerkers elkaar ontmoeten, van elkaar leren en tegelijkertijd hun werk doen. Wat valt er te leren over de digital workplace anno 2018?


Lees meer over: Lerende mens en machine: digital workplace in 2018.

‘ChopShop neemt je het snuffelwerk uit handen’

Bas Hagendijk-Heijns bedacht vanuit zijn onderneming ITeaal de brug tussen offline- en online- winkels: ChopShop. In drie maanden tijd ontwikkelde hij het prototype: een virtuele assistent die in een mum van tijd de juiste aankoop van A tot Z regelt. Zonder dat je eindeloos hoeft te browsen om vervolgens een langdradig bestelproces in te gaan. “Ik hoop vooral dat slimme speakers zoals de Google Assistant en Amazon Alexa binnen afzienbare tijd Nederlands gaan spreken.”

Hoe omschrijf je ChopShop in één tweet?
“Altijd de juiste aankoop voor de juiste prijs zonder eindeloze online zoektocht. ChopShop is jouw personal shopper die altijd tijd heeft.”

Welk probleem los je op met ChopShop?
“De manier waarop mensen aankopen doen is in de afgelopen jaren aanzienlijk verschoven van offline naar online. Het interessante is dat dat gemakkelijk en snel lijkt, maar dat is een illusie. Een gemiddeld webwinkelbezoek duurt gemiddeld vijf minuten, met een conversieratio van zo’n 3%. ChopShop neemt je het snuffelwerk uit handen. Zoek je bijvoorbeeld een broek, dan toont ChopShop drie exemplaren die helemaal bij jou en jouw budget passen.”

Wat zeg jij tegen mensen die zeggen: ‘waarom zou ik ChopShop gebruiken’?
“Vind je het ook zo vervelend om heel het internet af te struinen naar die ene leuke broek? Ik heb sinds kort iets nieuws: ChopShop. Als ik ChopShop om een casual broek vraag, krijg ik binnen no-time een aantal suggesties op mijn telefoon die ik vervolgens met één commando kan bestellen. En ik hoef niet meer voor elke webshop een account aan te maken. Echt superhandig.”

Wat is je achtergrond? Wat heb je hiervóór gedaan?
“Vanaf dat ik vijf jaar was, heb ik een grote interesse ontwikkeld in computers. Eerst ontdekte ik alle uithoeken van Windows 95 en later internet. Toen ik naar de middelbare school ging, was ik er stellig van overtuigd dat werkstukken veel leuker zouden zijn als ze als website werden opgebouwd. Ik besloot daar werk van te maken en leerde mijzelf om sites te bouwen.”

Hoe heeft dat uiteindelijk geleid tot de oprichting van ChopShop?
“Op de dag dat ik achttien werd, heb ik mij ingeschreven bij de KvK, als zzp’er met maar één doel: een onderneming opzetten voor alle ICT-vraagstukken. Na een aantal succesvolle jaren werd ik gevraagd voor een baan als technisch applicatiebeheerder in het UMC Utrecht. Later kwamen daar meer ICT-gerelateerde rollen bij, in uiteenlopende sectoren. Daarnaast leerde ik door en deed ik er altijd wel een of meer projecten bij. Kevin Bosman en ik richtten in 2016 ITeaal op. ITeaal staat voor innovatieve ICT-oplossingen, altijd op maat gemaakt maar voor een ‘normale’ prijs.”

Hoe ben je op het idee gekomen voor ChopShop?
“Ik raakte gefascineerd door de komst van slimme assistenten, zoals de Google Assistant. Dat die mij kon helpen bij mijn vragen. Datzelfde weekend sprak ik een ondernemer die aangaf veel tijd kwijt te zijn aan telefoontjes met eenvoudige vragen. Met de slimme assistent in mijn achterhoofd bedacht ik mij – tijdens een online-zoektocht naar een nieuwe broek – dat het veel vrije tijd kost, en dat ik daarin niet de enige ben. Daar moest een oplossing voor komen.”

Wanneer wist je dat je idee het levensvatbaar was?
“Nadat ik na een aantal nachtjes programmeerwerk de technische haalbaarheid had getoetst. Kan dat wel, een profiel optekenen van iemand en op basis daarvan via zowel innovatieve als traditionele communicatiekanalen een personal shopper-ervaring bieden? Nadat ik voor het eerst met de assistent had gepraat – via Telegram – wist ik het zeker: dit wordt de beste vriend van potentiële kopers.”

Wat kan ChopShop allemaal?
“ChopShop is nu nog een prototype, dat gericht is op de aankoop van kleding. Onder andere op basis van social media-uitingen en vragen over persoonlijke stijl wordt een profiel opgetekend. Via bijvoorbeeld de Google Home-speaker maar ook via WhatsApp of Facebook kun je vragen stellen zoals: ‘Hey ChopShop! Ik heb vrijdag een red carpet-borrel, kun je een mooie outfit voor mij zoeken?’. ChopShop schat in wat je budget ongeveer is en weet je maat.”

Hoe gaat bestellen en betalen in z’n werk?
“Bij bestellen hoef je geen formulieren te doorlopen, dat gaat via spraak of een knop. ChopShop weet namelijk wie je bent, waar je woont en bij welke bank je de laatste keer hebt betaald. Je ziet een directe iDEAL-betaalknop getoond naar jouw bankomgeving. Het bestelproces is veel compacter dan in reguliere webshop-omgevingen. Een dag later is je pakketje thuisbezorgd.”

Heb je concurrentie?
Ik heb wel gehoord en gelezen over vergelijkbare start-ups in de wereld. Ik zie hen echter niet als concurrenten; uiteindelijk hebben we allemaal een unieke functionaliteit en houden we elkaar scherp. Wie weet bundelen we later onze krachten en wie weet worden we juist ‘harde’ concurrenten van elkaar: de tijd zal het leren.”

Is er al interesse?
“Binnen ITeaal werken we aan diverse b2b-oplossingen met persoonlijke assistentie: van b2b-bestellingen tot een virtuele HR-assistent. Alle lessen die we hier leren, kan ik – kosteloos – toepassen binnen ChopShop. Inmiddels hebben enkele Nederlandse retailpartijen interesse getoond, zij denken mee met het concept van ChopShop, we zien uit naar het eerste betaalde partnerschap.”

Hoe werkt ChopShop technisch gezien?
“Openbare gegevens over een persoon – bijvoorbeeld Facebook en Instagram – en vergaarde antwoorden op vragen van ChopShop worden gecombineerd tot een persoonlijk profiel van de gebruiker. Doordat producten worden gelabeld met slimme ‘tags’ – casual, sportief, netjes, party – kan het algoritme de juiste producten vinden. We zijn een heel eind met dit slimme algoritme, het systeem leert elke dag weer nieuwe woorden en termen waardoor het steeds beter gaat werken. Tot nu toe heb ik ruim drie maanden ontwikkeltijd in ChopShop gestoken en hoop ik vooral dat Google Assistant en Amazon Alexa binnen afzienbare tijd Nederlands gaan spreken.”

Wat is de opvallendste gebruikerservaring die je tot nu toe hebt gehoord?
“Een vriend van mij heeft laatst een broek besteld via Telegram. Hij belde op, compleet verbaasd dat het systeem direct met zijn gewenste merk broek terugkwam en er geen enkel moment de vraag werd gesteld welke maat hij heeft.”

Hoe wil je de sector overhoop halen met ChopShop?
“Ik zie het zo: ChopShop neemt de functie van webshops deels weg en er ontstaat een nieuwe vorm van kopers aantrekken. Winkeliers vullen hun tags aan en spelen in op de ‘bekende’ cijfers van ChopShop. Ook de markt van reclamefolders wordt geraakt door een dienst als ChopShop: aanbiedingen worden proactief en persoonlijk. Voor marketeers bieden deze eventuele ontwikkelingen volop inzichten en kansen.”

Wat is je verdienmodel?
“Op dit moment werk ik met productfeeds en daaruit voortvloeiende referral-inkomsten. Uiteindelijk is het doel dat winkeliers zich kunnen aansluiten op ChopShop en er een commissie per verkoop via ChopShop wordt betaald.”

Wat staat er op de agenda in de nabije toekomst?
“Een aantal gesprekken met retailpartijen in Nederland, met als doel hen aan te sluiten op het ChopShop-platform en daarin te investeren. Hierdoor kan ik een groter team achter ChopShop zetten en kan het minimum viable product naar verwachting eind 2018 het levenslicht zien.”

Wanneer ben je tevreden?
“Ik ben tevreden wanneer ik bij een Nederlandssprekende slimme assistent in vijf gesproken zinnen een nieuw overhemd kan bestellen. En natuurlijk als ChopShop algemeen bekend is en veel winkeliers zich aansluiten bij het concept. Je kunt in feite elk product dat in een webwinkel staat aanschaffen inclusief het koopadvies van ChopShop.”

ChopShop heeft in 2017 deelgenomen aan de Accenture Innovation Awards (Delightful Consumer Experience). Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet.

Google: Booking.com heeft beste mobiele reissite, Kras het mooiste design

Booking.com heeft de gebruikersvriendelijkste mobiele reiswebsite van Nederland, blijkt uit onderzoek van Google. NS International staat op twee en HotelSpecials en KLM op een gedeelde derde plaats.

Het is bekend dat Google veel waarde hecht aan mobielvriendelijke websites. Responsive sites zijn eigenlijk niet goed genoeg, de zoekmachine wil dat iedereen mobile-first ontwikkelt. In de praktijk is dat nog niet vaak genoeg het geval, aldus Google. “Mobiele sites kunnen langzaam zijn, met verwarrende navigatie en onhandige checkoutprocessen waarbij je meerdere velden moet invullen en verschillende stappen doorlopen voordat je tot een aankoop over kunt gaan. Als sites dit soort tekortkomingen hebben, haken consumenten af. Als je geluk hebt, komen ze terug vanaf een desktop of laptop maar in het ergste geval vertrekken ze en komen nooit meer terug.”

De noodzaak van een goede mobiele ervaring is duidelijk. Uit de vergelijking die Google deed komt zowel voor Nederland als België Booking.com als winnaar naar voren. “Reisboekingen hebben over het algemeen een hoge waarde dus is belangrijk om heldere informatie te geven en gebruikers gerust te stellen tijdens de checkout. Booking.com excelleert hierin omdat de totaalprijs bij elke stap van het aankoopproces wordt getoond. Je kunt goed zien hoever je gevorderd bent met het checkoutproces en gebruikers kunnen terug- en vooruitbladeren zonder dat ze daarna opnieuw gegevens moeten invullen.”

Tuifly.be heeft goede zoekfunctie

Verder vindt Google dat de investeringen van Tuifly.be in de zoekfunctie hun vruchten afwerpen. Er worden handige suggesties gedaan voor het automatisch invullen van velden en de gebruikte filters resulteren in handige overzichten die goed te volgen zijn op een klein scherm. Ook Kras.nl krijg een pluim: het mobiele design met duidelijke koppen, overzichtelijk gepresenteerde content, een goed formaat van ‘touch targets’ en duidelijke gelabelde icoontjes is volgens Google zeer geslaagd.

De gebruikersvriendelijkheid wordt uitgedrukt in een percentage. De laadtijd telt voor 30 procent mee, de overige criteria (onder andere vindbaarheid, design en het gemak waarmee de klant kan converteren) voor 70 procent. Per categorie scoorde KLM het hoogst op vindbaarheid (94 procent), Booking.com op de productpagina’s (91 procent), Booking.com op registratie & conversie (95 procent) en Kras en Corendon op mobiel design (100 procent).

ICO bedrijven starten financieringsfonds innovaties

Diverse bedrijven die recentelijk met virtuele munten geld hebben opgehaald starten een fonds van 100 miljoen dollar waaruit nieuwe projecten rond het Ethereum platform kunnen worden gecreëerd.

Het Ethereum Community Fund wordt gesteund door Omise Go, Cosmos, Golem, Maker en Raiden, evenals de Japanese VC Global Brain. Het zijn niet de minste deelnemers. De marktwaarde van bijvoorbeeld Golem is al 360 miljoen dollar en die van Maker 680 miljoen.

Details over financieringen zijn nog niet bekend, maar vermoedelijk zal het gaan om bedragen tussen de 50.000 en 500.000 dollar.

De Ethereum Foundation heeft ook zelf een programma voor de financiering voor innovaties. Daarbij lopen de bedragen op tot wel 1 miljoen dollar.

ICTRecht en DDA komen met een handige GDPR factsheet

Met een digitale economie die steeds meer data gedreven wordt, staan privacy en databescherming wereldwijd hoog op de agenda. Vanaf 25 mei is de GDPR (of AVG) van kracht en dat betekent dat alle bedrijven de nodige maatregelen moeten treffen. Wat deze wet betekent voor de digitale sector, wordt duidelijk in de factsheet “GDPR in the Digital Industry”, die recent is gepubliceerd door de Dutch Data Center Association (DDA) en juridisch adviesbureau ICTRecht.

Waar Europese lidstaten nu nog hun eigen nationale wetten hebben, zal vanaf 25 mei 2018 dezelfde privacywetgeving gelden voor de hele EU.

Privacy en vertrouwen

Het doel van de GDPR om de gegevens van EU-burgers beter te beschermen, sluit volgens Stijn Grove, directeur van de DDA, naadloos aan op één van de kernkwaliteiten van de digitale sector: “Het succes van onze sector ligt grotendeels in het vertrouwen dat de klant in ons heeft. Vertrouwen om topkwaliteit te leveren en om een hoge mate van gegevensbescherming en beveiliging toe te passen. Door een overzichtelijke, Europese wetgeving te introduceren, wordt het alleen maar makkelijker voor onze industrie om deze beloftes te waarborgen.

Echter is het voor veel bedrijven van de digitale keten nog onduidelijk tot in welke mate zij te maken krijgen met de GDPR. Grove: “Elk bedrijf binnen de keten heeft specifieke situaties waarbij rekening gehouden moet worden met de wetgeving. Bij datacenters bijvoorbeeld, moeten bezoekers hun persoonlijke gegevens registreren bij de ingang en CCTV-opnamen maken tijdens het bezoek. Datacenters verwerken dus persoonlijke gegevens en daarom zullen ze zich moeten houden aan de GDPR.

GDPR checklist downloaden

Grove raadt elk bedrijf aan een inventarisatie maken van de scenario’s en processen waarbij de GDPR van toepassing zou kunnen zijn. Maar welke acties te ondernemen en waar te beginnen? Stijn Grove: “Het document dat we vandaag uitbrengen is bedoeld om bedrijven een stapje op weg te helpen, met de meest up-to-date informatie en met een concrete checklist.

Download hier de checklist.

Page generated in 1.346 seconds. Stats plugin by www.blog.ca