Into the Breach: schaken met mechs en insecten

Af en toe sta je versteld hoe een op het eerste oog doodeenvoudige game nog zo verrassend kan zijn. Zo ook Into the Breach. Deze turn-based strategie game met wat roguelike invloeden (en van de makers van FTL) weet elke beurt die je krijgt spannend te maken. Elke zet telt.

De opzet is simpel, het is zelfs goed te vergelijken met schaken. Een speelveld bestaat uit acht bij acht hokjes. Daarop staan enkele gebouwen die je moet beschermen, een aantal vijanden, en drie robots waarmee je de klus moet klaren. Klinkt simpel, en in de basis is het dat ook. Maar de truc zit hem in de spelregels daaromheen. Al die regels zorgen voor een zéér diepgaande game vol subtiliteit waarin elke zet telt.

Zo is er een tussen levels door gedeelde levensbalk, en voor elk gebouw dat in een level kapot wordt gemaakt gaan er levens af. Een speelsessie bestaat uit vier gewone eilanden, elk onder verdeeld in enkele levels, en een eindlevel. Elk level heeft dan weer doelstellingen die, als je ze haalt, upgradepunten opleveren of weer een leven toevoegen aan je levensbalk.

Vervolgens kun je als je genoeg punten hebt je mechs upgraden voor meer schade, meer levens, een extra hokje bewegingsvrijheid, of een speciale upgrade die afhankelijk is van welke piloot je in je mech hebt zitten.

Mocht een van je mechs tijdens een level doodgaan, dan is dat niet heel erg. Je mech blijft, alleen je piloot gaat dood. Je zult dus een nieuwe piloot moeten vinden en hem weer opnieuw moeten levelen. Je hebt pas een probleem als al je mechs in hetzelfde level dood zijn, of als je levensbalk op nul komt. Dan is het game over. Je kiest één piloot die je mee mag nemen naar de volgende ronde. Hij zal al zijn upgrades behouden. De rest verlies je, en dan mag je weer van vooraf aan beginnen.

Durven marketeers nog wel iets geks te doen op 1 april?

Durven marketeers nog wel iets geks te doen op 1 april?

Het is vaste prik voor bedrijven om komisch in te haken op 1 april. Lastig dit jaar is dat de fopdag in het weekend valt. Toch weerhoudt dat marketeers er niet van om zich aan humor te wagen. De vraag is dit jaar niet alleen welke cases opvallen, maar ook of adverteerders nog wel echt misleidend willen zijn in deze tijd waarin nepnieuws onder een vergrootglas ligt. Durven marketeers de publieke opinie nog uit te dagen?


Lees meer over: Durven marketeers nog wel iets geks te doen op 1 april?.

Nederlandse scale-up Instant Magazine groeit hard – we praten met de CEO

Instant Magazine, een interactive content marketing platform met Nederlandse roots, groeit hard en staat aan de vooravond van de lancering van een compleet nieuwe Drag & Drop editor. Met deze nieuwe editor wordt het voor gebruikers nóg eenvoudiger om digitale Sales- en Marketingmaterialen te produceren, zonder hulp van developers of designers. We praten met CEO Daan Reijnders om het verhaal, dat schuilgaat achter de spectaculaire groei van Instant Magazine, te horen.

Begonnen met twee man is Instant Magazine nu een bedrijf met 50 werknemers en kantoren in Amsterdam, New York en Londen. Meer dan 1200 organisaties maken inmiddels gebruik van Instant Magazine. Denk aan grote klanten als Disney, KPMG, Volvo, Nestle en gerenommeerde bureaus zoals Williams Lea Tag en DDB.

HTML5 als alternatief voor Flash

“Ik ben dit bedrijf eigenlijk begonnen omdat ik in 2012 met RAADHUIS, het reclamebureau waar ik toen partner was een belofte had gedaan aan de Rabobank. Ze wilden een digitaal relatiemagazine met een optimale gebruikservaring op alle apparaten, waaronder iPads. Het magazine was gebouwd in Flash en aangezien Flash niet werkte op iPads moesten we iets anders verzinnen. Het beste alternatief voor Flash was HTML5, alleen was daar nog geen software voor. Ik heb vervolgens, samen met onze huidige CTO Joost Galama, besloten om dit zelf te gaan ontwikkelen.”

Een gat in de markt

Het bleek een goede keuze. Reijnders was zo overtuigd van de mogelijkheden van het platform dat hij in 2013 de broncode ruilde tegen zijn aandelen in het reclamebureau.

Vanaf dat moment ging het hard: doordat Instant Magazine op dat moment de enige software was waarmee je sales- en marketingmaterialen zoals een relatiemagazine, brochure of rapportage kon opmaken met een perfecte lezerservaring op elk apparaat kwamen er al snel organisaties die de voordelen zagen van zo’n tool. “Natuurlijk hebben we op dit moment veel concurrentie en dat is ook goed. Dat houdt ons scherp.”

De early adopters van Instant Magazine beseften dat er veel mogelijk was en de variëteit in pagina-templates groeiden daardoor ook snel. “Elke keer als een klant iets nieuws wilde creëren keken we hoe dat mogelijk was en ontwikkelden we er een template voor. Vervolgens konden onze andere klanten dat ook gebruiken.”

Veel creatieve vrijheid

Een platform waarin je snel en eenvoudig relatiemagazines, brochures en rapportages kunt creëren op een manier die voor iedereen, onafhankelijk van het gebruikte apparaat, tot een mooi eindresultaat leidt lijkt een hele makkelijke pitch. Het blijkt toch iets ingewikkelder, juist vanwege de vele mogelijke toepassingen waar je Instant Magazine voor kunt gebruiken. “We hebben zelf 17 mogelijke toepassingen gedefinieerd: Instant Magazine kan ook worden ingezet voor e-books, whitepapers, jaarverslagen, personeelsbladen en meer.

Het risico van een universele oplossing is dat er op een gegeven moment een eenheidsworst ontstaat en dat mensen het wel gezien hebben, maar dat is eigenlijk helemaal geen issue, zo zegt Reijnders: “mede dankzij de nieuwe Drag & Drop-editor. Gebruikers van de nieuwe editor gebruiken krijgen nog grotere creatieve vrijheid en kunnen zodoende iedere denkbare toepassing creëren met Instant Magazine.

Optimale gebruikerservaring

Met de nieuwe Drag & Drop-editor kan een marketeer, zonder hulp van een designer of developer een publicatie in elkaar zetten, met veel mogelijkheden om huisstijl en content aan te passen. Je kunt previews bekijken voor desktop, tablet en smartphone, zowel in portrait als landscape.

Het helpt natuurlijk wel als je verstand hebt van design maar doordat je eerst een huisstijl opzet, voordat je aan de slag gaat, kun je het toch dichttimmeren.

Gepersonaliseerde content

De esthetische kant van het verhaal is slechts één van de voordelen van het gebruik van Instant Magazine. Data wordt in content marketing steeds belangrijker en daar speelt Instant Magazine goed op in. Zo geeft Reijnders het voorbeeld van een brochure waarin je inlogt met je LinkedIn-profiel, waarna de tekst in de brochure automatisch de juiste naam van de lezer en diens organisatie gebruikt. Op basis van data kun je er op lezersniveau ook voor kiezen om bepaalde delen van een brochure niet te laten zien, omdat die niet relevant zijn. “De content die je mensen voorschotelt moet relevant zijn. De mens heeft tegenwoordig de aandachtsspanne van een goudvis. We weten dat we met Instant Magazine al op het goede pad zitten omdat de impact van visuele content altijd groter is dan tekst, maar zelfs dan moet je gericht communiceren.”

SXSW 2018: Het probleemoplossend vermogen van blockchain

Blockchain was zonder meer het belangrijkste onderwerp tijdens SXSW, maar de technologie blijkt nog moeilijk te bevatten. Het toelichten van toepassingen helpt de mogelijkheden en toegevoegde waarde van blockchain beter te begrijpen. Aan de hand van twee blockchain-initiatieven voor digitale marktplaatsen voor werk en recruitment licht SXSW-bezoeker Niels van Hamersveld de technologie toe. 

Van 9 tot en met 18 maart trok de 2018 editie van South by Southwest 300.000 mensen naar Austin, Texas en ik was een van de gelukkige bezoekers. Tijdens mijn week op de conferentie onderzocht ik een breed scala aan actuele onderwerpen die momenteel de technologische en creatieve industrieën domineren. Het spreekt voor zich dat blockchain een enorm (misschien wel het nummer één) onderwerp was. 

Democratisering van werk, over de hele wereld

Terwijl fulltime bedrijfsgericht werken nog steeds de standaard is voor de meeste westerse landen, neemt het aantal freelance werknemers wereldwijd toe. Volgens Forbes zal de meerderheid van de Amerikaanse werknemers in 2027 freelancen. Een volledig nieuwe economie, de Gig Economy, heeft de afgelopen jaren vorm gekregen, waarin freelancers verschillende banen combineren door gebruik te maken van snel groeiende digitale banenmarkten zoals Uber, Deliveroo, Fiverr en Upwork.

Miljoenen werknemers in minder ontwikkelde economieën melden zich aan voor microtaken van marktplaatsen zoals Crowdflower en Amazon Mechanical Turk. In vergelijking met freelancers zijn deze werknemers waarschijnlijk op zoek naar een inkomen in plaats van vrijheid of flexibiliteit. Deze microtaken marktplaatsen staan vol met kleine taken om bijvoorbeeld te assisteren bij het verwerken van data voor machine learning en AI-systemen of andere taken waar computers nog niet toe in staat zijn. Bijvoorbeeld het ontdekken van adressen met een zwembad voor een zwembadfabrikant, door naar luchtfoto’s te kijken.

Over het algemeen zijn deze freelance en microtaken marktplaatsen behoorlijk dominant, terwijl er enkele grote nadelen zijn voor werknemers, zoals lage vergoedingen en minimale of niet-bestaande secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een ziektekostenverzekering. Misschien kan blockchain freelance werknemers over de hele wereld in hun kracht zetten? Er bestaan verschillende blockchain-initiatieven gericht op het creëren van een systeem dat werkt voor alle partijen. Ik zal twee van deze initiatieven uitlichten.

Ethearnal probeert de freelance job economie te ontwrichten

Ethearnal probeert de freelancebanen markt te ontwrichten met behulp van de blockchaintechnologie.  Je kunt discussiëren over het niveau van Ethearnals marketingmateriaal en het whitepaper, maar daar staan zeker vernieuwende ideeën in. Ethearnal is het eerste blockchainproject dat probeert de reputaties van freelancers en werkgevers te representeren in de vorm van tokens. Een logische aanpak aangezien reputatie het meest waardevolle bezit is in de freelance economie. Freelancers kunnen tokens (munten) kopen of verdienen om hiermee betere banen te krijgen, werkgevers moeten tokens inzetten bij het creëren van vacatures. Alle partijen worden continu gestimuleerd om eervol te handelen, aangezien het verliezen van een geschil resulteert in het verlies van tokens en dus geld.

Gems probeert de markt voor microtaken te ontwrichten

Hoe zit het met de marktplaatsen voor microtaken? Volgens Gems, een nieuw gedecentraliseerd blockchainplatform, worden de huidige toonaangevende platformen onmetelijk overbetaald, terwijl de werknemers veel te weinig worden betaald. Gems probeert een model te ontwikkelen waarin microtaken werknemers over de hele wereld eerlijk worden beloond. Het platform is momenteel in de alpha-fase.

Bij Crowdflower en Amazon Mechanical Turk vertrouwen werkgevers op redundantie om zekerheid te krijgen over de kwaliteit van het geleverde werk, vaak door 5 tot 15 werknemers dezelfde taak uit te laten voeren. Dit resulteert erin dat werkgevers te veel betalen en werknemers hierdoor een potentiële verhoging van betaling mislopen. Het gebruik van blockchain technologie moet zorgen voor een aanzienlijke efficiëntieverbetering door ervaren werknemers te betalen voor kwaliteitsborging. Een win-win-win-oplossing.

Cryptocurrency betalingen voor het creëren van een inclusief, wereldwijd betalingssysteem

Het grootste voordeel van de Ethearnal en Gems platforms zit hem in de manier waarop de werknemer wordt betaald. Na een goed uitgevoerde taak betalen beide platformen via cryptomunten betalingen. Directe betaling in plaats van te late of helemaal geen betaling, geen kosten van intermediaire betalingsproviders en geen gedoe met verschillende valuta’s. Werknemers zonder toegang tot een bankrekening (maar liefst 39% van de wereldbevolking) kunnen werk aannemen en betaald worden via cryptocurrency betalingen. Deze platformen kunnen dus een inclusief, wereldwijd platform voor groot en klein freelance werk creëren. Wat mij betreft een mooi toekomstbeeld.

Een positieve kijk

De tijd zal uitwijzen of de Ethearnal en Gems initiatieven succesvol zijn in hun missie. In de tussentijd ben ik enthousiast over de mogelijkheden die blockchain ons biedt. Laten we er het beste van maken!

Labfresh heeft nu ook anti-zweet en vlekken t-shirt op Kickstarter

Het Nederlandse Labfresh had vorig jaar al iets opmerkelijks: een overhemd dat niet vies te krijgen was. De Kickstarter-campagne was razend succesvol en haalde meer dan 150.000 euro op. Ze gaan er nu een schepje bovenop doen, want na het overhemd is het tijd voor een t-shirt dat geen vlekken kan krijgen en dat (nog veel belangrijker) niet vatbaar is voor zweet.

Dat zou fantastisch zijn als het werkt, want dan kun je in een shirt als dit ongestoord gaan sporten, zonder vieze vlekken en (met dank aan de zilverdeeltjes die in de shirts verwerkt zijn) ook zonder rare geurtjes. Ook voor dit shirt werd weer een crowdfunding-campagne opgezet en die heeft het startbedrag van 15.000 euro binnen een paar uur gehaald. Blijkbaar is het overhemd bevallen!

Het shirt is voornamelijk heel vloeistof-afstotend: niks hecht aan de buitenkant en daardoor kun je alles met water wegspoelen. De binnenkant ademt vooral heel goed en zorgt er voor dat vocht wordt verspreid en naar de buitenkant wordt geduwd, zodat het makkelijker kan vervliegen.

Nu blijkt uit testen wel dat het overhemd geen wondershirt is en dat er wel degelijk zweetplekken en geur vrijkomt als je er mee gaat hardlopen. Of het t-shirt een andere manier gebruikt om dat proces beter te laten verlopen is niet duidelijk als je naar de campagne kijkt.

Vandaag is het World Backup Day

Vandaag is het World Backup Day, de dag om je eraan te herinneren hoe belangrijk back-uppen is. We weten dat dit voor velen niet echt dagelijkse kost is maar je computer zal maar crashen of erger. Wat doe je dan als je geen goede back-up bezit. Om die ellende te voorkomen is het beter om altijd ervoor te zorgen dat je wel een back-up maakt van al je data die je liever niet kwijt wil raken.

Hieronder vindt je een aantal tips waarmee je op een eenvoudige en efficiënte manier je belangrijkste data kunt back-uppen.

1. Kies het juiste back-upsysteem

Als je een back-up wilt maken m.b.v. een externe harde schijf het hangt de opslagcapaciteit af van hoeveel je erop kwijt wil en op wat voor computer je werkt:

  • Capaciteit: externe harde schijven heb je van 1 TB tot 10 TB. Op een schijf van 1 TB kan je meer dan 30.000 foto’s van 3 MB opslaan.
  • Compatibiliteit: niet elke externe harde schijf past op elke computer. Werk je op Mac of op Windows, of heeft je computer bijv. een USB 3.0 of een USB-C poort? Check dit vooraf.
  • Snelheid: als je regelmatig een back-up wil maken van grote bestanden (zoals video’s) of werk je met een Mac, kies dan vooral voor een snellere schijf met Thunderbolt (snellere USB-C).
  • Hub-functionaliteit: heeft je laptop weinig poorten? Kies dan voor een schijf met geïntegreerde usb-hub en/of kaartlezer om meteen ook een backup te maken van je mobiele toestellen of geheugenkaartjes.
world_backup_day

Haal alles uit de statistieken van Facebook [infographic]

Als ondernemer of marketeer ben jij wellicht dagelijks actief op verschillende socialmediaplatformen. Je activiteiten zijn erop gericht om je doelstellingen te behalen. Om te weten of je op de goede weg bent, is het noodzakelijk inzicht te hebben in de statistieken. Gelukkig houden de platformen gegevens bij, de een summier en de ander uitgebreid (zoals […]

Chillen met Pasen doe je zo: 9 Netflix must sees

We kunnen het bijna niet bijhouden hoeveel nieuwe films en series er wekelijks op Netflix verschijnen. Daarom kunnen we weekenden zoals met Pasen extra waarderen omdat we dan wat extra tijd hebben om alles weer even in te halen. Door de hoeveelheid nieuwe films en series kan ik me ook voorstellen dat je het soms even niet meer weet, wat je nu weer moet gaan volgen. Speciaal voor het Paasweekend hebben we daarom een lijstje gemaakt met tips. Nieuwe series, voor het hele gezin en onze eigen favorieten. Fijne Pasen!

3 nieuwe Netflix-series

The Mechanism

De makers van de briljante serie Narcos komen met deze fictieve dramaserie The Mechanism. Van drugshandel in Colombia gaan we naar geld witwassen in Brazilië. De focus ligt op een onderzoek naar corruptie in particuliere, staatsolie- en bouwbedrijven in Brazilië.

Infographic: alles dat je ooit wilde weten over eBay

Nederlanders kennen eBay vooral als de moeder van Marktplaats, maar het Amerikaanse bedrijf is natuurlijk vooral groot geworden als online veiling met vorig jaar niet minder dan 6,7 miljoen verkopers in 190 landen. In het verleden werden vooral tweedehands spullen verhandeld, tegenwoordig is 81 procent van het aanbod nieuw. Meer wetenswaardigheden in deze infographic.

Amazon verdringt Toys R Us op online speelgoedmarkt

Lego, Mattel, Hasbro en Nintendo zijn voor de online verkoop van hun speelgoed sterk afhankelijk van Amazon. Dat blijkt uit cijfers van Jumpshot.

Rivaal Toys R Us raakt enorm achterop, volgens Jumpshot, die vooral naar de omzet in de VS keek. Amazon haalt bij alle merken een marktaandeel van minstens 83 procent, Toys R Us iets meer dan 17 procent, maar dan ook alleen nog in het geval van Hasbro.

In het verleden deed Toys R Us het online stukken beter. Het bedrijf verkeert dan ook in grote moeilijkheden. De speelgoedketen heeft afgelopen maand na jarenlange financiële problemen de deuren van haar Amerikaanse winkels gesloten. Circa 33.000 full- en parttimemedewerkers komen op straat te staan.

Sea of Thieves

Het leven van een piraat gaat niet over rozen. Overal schuilt gevaar en is het leven hard. Misschien dat daarom de releasedatum van Rares nieuwe game Sea of Thieves steeds werd uitgesteld. Desondanks hebben ze hun nieuwe vlaggenschip eindelijk te water gelaten. De GameCowboys hebben al eens meegespeeld in de beta, en toen werd de game best hard gekielhaald. Laten we zien of het eindproduct hier verandering in kan brengen of dat het toch een gevalletje schipbreuk gaat worden.

Voor gamers die onder een steen hebben geleefd zal ik nog even vlug benoemen dat Sea of Thieves een soort MMO met piraten is. Het is de bedoeling dat je door het vinden van schatten, plunderen van forten en overwinnen van je vijanden uitgroeit tot de grootste piraat (of piratencrew) die er bestaat. Als je eenmaal aan de game begint zul je dus eerst een personage moeten kiezen om mee te spelen. Een gemiste kans is dat er geen personagebouwer in de game zit, wat we bij games in dit genre toch wel gewend zijn geraakt. Je krijgt steeds acht keuzes en als je dit niks vindt genereert de game steeds acht nieuwe om uit te kiezen.

Uiteindelijk vond ik er wel een die er mee door kon, maar ik snap de keuze hiervoor niet helemaal. Je kunt je personage later enkel nog cosmetisch aanpassen met houten benen, ooglapjes, enzovoorts. Als laatste moet je dan nog kiezen of je met een groep van vier piraten (vrienden of randoms) wilt gaan spelen op een grote boot of dat je solo met een piratensloep het avontuur gaat opzoeken. Of je solo of in een groep gaat varen kun je overigens wel elke keer als je de game opstart kiezen dus je kunt afwisselen als je wilt.

Page generated in 1.140 seconds. Stats plugin by www.blog.ca