Gezocht: Journalisten als proefpersonen voor een wetenschappelijk event

mouse-3194768_640

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen zoeken journalisten om als proefpersoon mee te doen aan een ‘wetenschappelijk event’ op 25 mei 2018 in A Lab in Amsterdam. Waarom? Waarvoor? Een van de onderzoekers, Frank Harbers, legt uit.

Journalisten als proefpersonen? Zijn de muizen op?

“Nee hoor, er staan geen enge medische proeven op het programma. We willen journalisten eens op creatieve wijze uitdagen om flink te reflecteren op hun belangrijke vak: de journalistiek.”

Waar is dat goed voor?

“Deelnemende journalisten worden helemaal doorgelicht en we nodigen ze uit om te reflecteren op wie ze zijn en wie ze willen zijn als journalist.”

Dat klinkt wat zweverig. Stel, je doet mee als journalist, wat levert dat je op?

“Na dit event weet je wat jou aantrekt in je baan, wat je nog mist, welke doelgroep jij het best dient. Samen reflecteren we op de toekomst van de journalistiek en wat jij nodig hebt om je maatschappelijke rol optimaal te vervullen.”

Dat klinkt nog steeds wat zweverig. Wordt het een grote filosofeersessie?

“Nee hoor, we hebben een vol programma met interessante workshops. Zo kun je met loopbaancoaches spreken of met ervaren journalistieke ondernemers hun tien grootste misstappen doornemen, zodat jij die zelf niet begaat.”

Dat klinkt al een stuk concreter. Nog meer?

“Zeker. Je kan een snelcursus volgen over hoe je een podcast maakt. Je kan leren hoe je subsidies kan vinden en aanvragen voor het maken van journalistieke producties. En we hebben workshops over creativiteit, waar je creatieve denktechnieken leert waardoor je beter wordt in het bedenken van originele invalshoeken.”

En wat kost dat?

“Slechts 7,50  euro. Daar zit dan ook alles bij: de koffie, thee, muziek en lunch. Zelfs de borrel, waar we de dag afsluiten.”

Klinkt steeds beter. Maar wat hebben jullie hier aan als onderzoekers?

“We denken dat we op deze manier een veel beter idee krijgen van wat er speelt in de journalistiek. In plaats van standaardmethoden te gebruiken die ons standaardinformatie geven, willen we vernieuwing in de journalistiek op innovatieve wijze onderzoeken. We hopen op deze manier de deelnemers uit te nodigen om hun ideeën te delen over hoe het anders en beter kan in hun vak. Zo kunnen we samen met journalisten nadenken over hoe de journalistiek van de toekomst er uit kan zien.”

Kan elke journalist meedoen? Of zijn jullie op zoek naar een bepaald soort?

“Als je hebt gewerkt in de journalistiek en geïnteresseerd bent om je ideeën daarover te delen, dan ben je welkom. Het maakt niet uit of je al heel lang werkzaam bent in dit vakgebied, net begonnen bent, of je als zelfstandige werkt of op de redactie: als je wilt reflecteren op het vak kom dan naar A Lab op 25 mei.”


Het onderzoeksevent vindt plaats op 25 mei 2018 in A Lab in Amsterdam. Het is een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen en VersPers, en maakt deel uit van het grootschalige NWO-project ‘journalistiek ondernemerschap in actie’. Wil je meedoen? Aanmelden kan hier.

 

The post Gezocht: Journalisten als proefpersonen voor een wetenschappelijk event appeared first on De Nieuwe Reporter.

Microsoft blaakt van gezondheid

De cloud bepaalde wederom de kwartaalresultaten van Microsoft. Het softwarebedrijf zag zijn omzet over het derde kwartaal van het gebroken boekjaar met 16 procent groeien naar 26,8 miljard dollar. Onder de streep bleef 7,4 miljard over, 35 procent meer dan een jaar geleden.

Groei was er voor Office en gerelateerde clouddiensten (14 procent), Office 365 (42 procent), LinkedIn (37 procent) en Dynamics (17 procent), samen goed voor 9 miljard dollar (pdf).

Intelligent Cloud (server en enterprise producten) bracht 7,9 miljard op (17 procent groei).

Zoals in voorgaande kwartalen groeide Personal Computing minder sterk, zij het altijd nog met 13 procent naar 9,9 miljard. Gaming (onder meer XBox) was goed voor 18 procent groei en zelfs de Surface producten (tablets en laptops) deden het goed met 32 procent groei. Microsoft verdiende 16 procent meer met zoekadvertenties.

Amazon: kwartaalomzet stijgt 43 procent tot 51 miljard

Amazon.com boekt over het eerste kwartaal een enorme omzetsprong: een toename van 43 procent tot 51 miljard dollar. Het verwacht dat de verkopen in het tweede kwartaal ook kunnen groeien met een percentage tot 42 procent. Beleggers reageren positief op de cijfers.

De koers van het aandeel Amazon steeg nabeurs met vier procent op de zojuist gepubliceerde resultaten. Beleggers zijn positief maar niet erg verrast over de grote groeicijfers die het e-commerceplatform rapporteert. Ook de nettowinst kreeg een forse impuls en verdubbelde tot 1,6 miljard dollar.

Hoe de omzet verdeeld is over de consumentenhandel, de productgroepen daarin, de geografische gebieden en de marktleidende clouddiensten houdt topman Jeff Bezos voor zich. Wel neemt hij de gelegenheid om zijn AWS-cloudteam een nadrukkelijke pluim te geven: “AWS heeft het ongebruikelijke voordeel genoten om een voorsprong van zeven jaar te krijgen voordat enige gelijkgestemde concurrentie zich aandiende. En het team heeft het nooit rustiger aan gedaan.”

Als gevolg van de aanhoudende druk op het R&D-team heeft AWS nu tienduizenden klanten die zijn machinelearningdiensten gebruiken. “Het aantal actieve gebruikers is afgelopen jaar met 250 procent toegenomen. Onder meer door de brede acceptatie van Amazon SageMaker. Nieuwe klanten voor machinelearning zijn onder meer Cathay Pacific, Dow Jones, Expedia.com, GE Healthcare, Politico.eu, Tinder en VMware. AWS is volgens Amazon GDPR-compliant.

Voorkom nattigheid met deze waterproof cases voor de iPhone

Ben je regelmatig in de buurt van water en wil je het zekere voor het onzekere nemen? Overweeg dan deze waterproof cases voor je iPhone. Handig in bad, tijdens watersport of in de sneeuw. Kies uit waterproof cases van bekende fabrikanten of ontdek hoe je voor nog geen euro je iPhone beter kunt beschermen met een goedkoop zakje.

Het artikel Voorkom nattigheid met deze waterproof cases voor de iPhone verscheen voor het eerst op iCulture

Mobile First: in 2018 moet je voorop lopen

Marketeers kunnen het beamen: het grootste aandeel aan internetverkeer is vandaag de dag afkomstig van een mobiel apparaat. Hier heb je vast al op ingespeeld met een responsive webdesign, maar wist je dat je nog een stap verder kunt gaan? Met mobile first. Consumentencollectief UnitedConsumers ging je al voor.

Mobile first is een strategie die helemaal inspeelt op de mobiele gebruiker”, aldus Paul van Selms van UnitedConsumers.com. Tablets en laptops worden minder gebruikt, terwijl de schermen van mobiele telefoons steeds meer ruimte innemen. Werd er eerst bij het ontwerpen van een website nog vooral naar de desktopversie gekeken met een aangepast responsive design, is nu het mobiele apparaat het uitgangspunt voor het design van de website. “Enkel een responsive design is niet meer voldoende. De afbeeldingen op onze nieuwe website zijn helemaal afgestemd op mobiele apparaten, waardoor de website nóg sneller laadt. En dat beloont Google met een hogere ranking.”

Het aandeel aan websiteverkeer dat van een mobiel apparaat komt neemt steeds meer toe. Een jaar geleden kwam 31,48 procent in Nederland al vanaf een mobiel apparaat, vandaag de dag is het 33,2 procent. Wereldwijd is dat percentage nog hoger: in maart 2018 kwam maar liefst 51,56 procent van het internetverkeer vanaf een mobiele telefoon (bron: Statcounter). Wereldwijd ligt het verkeer vanaf een iPad weer wat lager dan in Nederland: 4,18 procent.

Google weet dat dondersgoed en komt binnenkort dan ook met een mobile first index: webpagina’s die helemaal geoptimaliseerd zijn op een mobiel device zullen hoger in de resultaten komen. Consumentencollectief UnitedConsumers koos er onlangs dan ook voor de website om te bouwen naar een mobile first webdesign.

Progressive Web App

UnitedConsumers wil haar klanten het idee geven dat hun vaste lasten gewoon in hun broekzak zitten. “Tijdens het ontwerpen van de website is eerst het mobiele ontwerp gemaakt”, aldus Van Selms. Hierbij is gekozen voor een website die oogt en voelt als een app, maar dat in wezen toch niet is: een Progressive Web App. “Zo hoeven gebruikers geen app te downloaden, maar kunnen ze de website gewoon als app gebruiken. Het enige wat ze hiervoor hoeven te doen is de website opslaan op hun homescreen. “Wanneer de website twee keer wordt bezocht vraagt het toestel zelf of er een snelkoppeling gemaakt moet worden.” De Progressive Web App kan voor Google Chrome gebruikers sinds versie 57 worden gebruikt. Met de iOS 11.3-update van begin maart krijgen ook Safarigebruikers toegang tot de Progressive Web App. Windowsgebruikers krijgen naar verwachting in het begin van de lente van 2018 een update naar Windows 10 met ondersteuning voor Progressive Web Apps. Ook Firefox 58 voor Android biedt ondersteuning.

De voordelen van een Progressive Web App

De PWA heeft veel voordelen. “In de toekomst kunnen we voor ieder product een pushmeldingen sturen en ons aanbod aanpassen op de locatie van de gebruiker. Bijvoorbeeld door een melding te geven wanneer ze in de buurt zijn van een tankstation waar met korting kan worden getankt. Hiermee wordt het gebruik van de tankkaart gestimuleerd en het is net een extra beetje service.” De app maakt gebruik van cookies, waardoor hij na een tijdje gebruiken ook offline werkt. “En dankzij het https-protocol is hij heel erg veilig, wat de drempel wegneemt om er een te gebruiken.” De PWA heeft veel gebruiksgemak. Consumenten hoeven geen updates te doen, wat bij een app wel het geval is. Ook neemt de PWA geen opslagruimte in en juist die ruimte is vaak een drempel voor consumenten om een app niet te downloaden.

Gebruiksgemak op één

De bezoeker zit na het inloggen op de website in één oogopslag welke producten al worden afgenomen en welke nog niet. Een rekenmodule laat zien hoeveel je jaarlijks extra kunt besparen door één van onze andere producten af te sluiten.“De producten met een vinkje zijn actief, die met een slotje zijn inactief. Daarnaast kun je snel zien wat je al gespaard hebt of welke producten nog in behandeling zijn.”

UnitedConsumers heeft vijf producten: energie, zorgverzekering, autoverzekering, mobiel, tanken en gsm. Deze producten staan op de homepage meteen bovenaan, zodat er niet onnodig gezocht hoeft te worden. “Dit is gedaan met de gedachte in het achterhoofd dat de mobiele gebruiker een korte aandachtspanne heeft. Hij wil snel antwoord op zijn vraag en snel vinden wat hij zoekt. Geen onnodige poespas meer en eenvoudig zien wat je nodig hebt.”

Een desktopgebruiker zal meer op zoek zijn naar wat meer achtergrondinformatie en heeft de tijd om alles rustig in zich op te nemen. Deze zal sneller op zoek zijn naar een video of artikel, vandaar dat op de desktopversie ook een bedrijfsanimatie te zien is en meer content bevat dan de mobiele versie (voorbeeld). De mobiele versie geeft – in het geval van een nieuwe gebruiker – de vijf producten en het bespaar tegoed weer en de contactgegevens van het bedrijf.

Na inloggen niet meer op commerciële pagina

Een andere innovatieve verandering is het feit dat er na het inloggen is gekozen voor een niet-commerciële omgeving. “De terugkerende bezoeker die al is ingelogd ziet een andere startpagina dan een bezoeker die niet ingelogd is. De ingelogde bezoeker start namelijk niet in de commerciële omgeving, maar meteen in de ‘mijn omgeving’.” Dit is een verandering die nog niet veel websites hebben toegepast. Deelnemers kunnen zo op een speelse manier kennis maken met de kortingsdiensten, wat de customer experience bevordert.

De komende tijd zal de website getest worden en zullen er eventuele verbeteringen worden doorgevoerd. Verschillende gebruikers zijn gevraagd de website te testen en feedback in te sturen.

[Afbeelding © weedezign – Adobe Stock]

Ook raambekleding kan onderdeel zijn van je Smart Home

Steeds meer Nederlanders hebben een of meerdere slimme apparaten in huis. En dat is natuurlijk altijd met dezelfde reden, het maakt je leven een stukje aangenamer. Maar wat veel mensen nog niet weten is dat je ook je raambekleding thuis toe kan voegen aan jouw Smart Home. Iets dat mogelijk wordt met het slimme elektrische bedieningssysteem PowerView Motorisation van Luxaflex. Hiermee kun je vanaf je smartphone of tablet jouw raambekleding thuis automatisch bedienen. En dat kan je vanuit huis doen, maar ook als je onderweg of op vakantie bent. Hieronder vier redenen waarom ook jij PowerView Motorisation van Luxaflex aan wilt gaan schaffen.

1. Comfort

Het is altijd mogelijk de perfecte sfeer te creëren. In de avond en nacht wil je waarschijnlijk de raambekleding volledig gesloten hebben, terwijl je ‘s ochtends rustig je ogen wilt laten wennen aan het daglicht met de raambekleding halfopen. Je kunt het allemaal tot op de centimeter nauwkeurig bepalen, en daarna heb jij er geen omkijken meer naar.

Naast dat het een erg gebruiksvriendelijke besturingsmethode is, is het ook nog eens erg energiezuinig. De raambekleding berekent automatisch wanneer de zon opkomt en ondergaat en stelt hierop de positie af. Op deze manier bespaar je op de energiekosten.

luxaflex
Duette Shades van Luxaflex

T-Mobile Thuis vanaf deze zomer beschikbaar op de Apple TV

Kijk je televisie via KNIPPR, dan krijg je een speciaal aanbod om over te stappen naar T-Mobile Thuis. Dit kan dan ook op de Apple TV, want de TV Anywhere-app is vanaf deze zomer ook voor dit Apple-toestel beschikbaar, zo maakte de provider bekend.

Het artikel T-Mobile Thuis vanaf deze zomer beschikbaar op de Apple TV verscheen voor het eerst op iCulture

Vijftien procent meer conversie met gamified check-out

Als je bezoekers niet meer enthousiast worden van kortingsacties in ruil voor hun e-mailadres, dan kan het interessant zijn om eens naar gamification te kijken. Door op de check-out pagina een spelelement toe te voegen verhoog je de conversie en de gemiddelde orderwaarde, stelt het Belgische bedrijf Luckycycle.

Luckycycle is sinds vorig jaar een partner van Ingenico. Het bedrijf werd in 2013 opgericht met als doel retailers en merken te helpen de betrokkenheid van hun bezoekers te vergroten en de conversie een boost te geven, vertelt Sales Director Nicolas Coppée. Dat doen zij door de check-out ‘fun’ te maken doordat de klant een leuke beloning kan winnen. “In plaats van de gebruikelijke 10 procent korting voor iedereen, kun je ook van een op de tien winkelmandjes het aankoopbedrag teruggeven. Wie wint, wordt bepaald door een kans-, kennis- of vaardigheidsspelletje. Dat wordt gespeeld nadat de klant zijn producten heeft besteld en betaald.”

Criteria bepalen waaraan potentiële winnaars moeten voldoen

Hoe gaat dit precies in zijn werk? Op de website kondigt de merchant aan dat er een winactie is en welke voorwaarden daaraan zijn verbonden. Er zijn namelijk veel criteria die je kunt gebruiken om te sturen wie er in aanmerking komen om te winnen, legt Nicolas uit. “Misschien moet de klant een specifiek product kopen, een bepaald bedrag besteden of geldt de actie alleen vandaag. De klant vult zijn winkelmandje, rekent af en komt op de landingspagina van het spel waar hij bijvoorbeeld het aankoopbedrag terug kan winnen. Hij ziet meteen of en wat hij heeft gewonnen. Doordat de tool is geïntegreerd met het betaalplatform van Ingenico worden geldprijzen meteen afgehandeld. Die samenwerking betekent dat gamification op een logische manier kan worden ingebed in de check-out, wat het gebruikersgemak natuurlijk vergroot.”

Orderwaarde stijgt met 25 procent

De resultaten zijn aansprekend. Bijna zeven op de tien winkelwagentjes worden wel gevuld maar niet afgerekend. Met behulp van AB-testen heeft Luckycycle vastgesteld dat een gamified check-out tot 15 procent hogere conversie en 25 procent hogere orderwaarde leidt. Die cijfers zijn gebaseerd op campagnes die Luckycycle onder andere voor Media Markt, Holland & Barrett, TUIfly en Decathlon heeft gedaan. “Waar we ook goede resultaten zien, is bij de conversie op mobiel,” zegt Nicolas. “Zoals bekend vindt de helft van de traffic naar e-commerce websites op mobiele apparaten plaats, wat leidt tot een kwart van de sales. Gamification creëert een gevoel van tijdsdruk – het gaat immers om promoties die maar een paar dagen geldig zijn. Daardoor zijn mensen sneller geneigd de transactie direct af te ronden op hun mobiel én te delen op social media. De ervaring leert dat 30 procent van de prijswinnaars dit meldt op hun social account, wat natuurlijk mooie publiciteit is.”

De verklaring? Iets winnen voelt persoonlijker dan bijvoorbeeld de traditionele twee-voor-de-prijs-van-één aanbieding. De klant stelt een winkelmandje samen met producten die hij echt nodig heeft of wil hebben. Als hij die kan winnen of er korting op krijgt, dan is dat een persoonlijke beloning. “We bieden een spanningsmomentje in de check-out flow en dat spreekt het irrationele gedeelte van het brein aan. De klassieke korting van 10 procent als je je registreert voor de nieuwsbrief wordt rationeel bekeken – is dit nuttig voor mij of niet? Als je een winelement toevoegt dan appeleer je aan de behoefte aan spanning en plezier van de consument. Dat is net dat zetje dat mensen nodig hebben om hun winkelwagentje af te rekenen. Het is geen gokspel – je hoeft geen inleg te betalen of zoiets. Het voegt gewoon iets extra’s toe aan de purchase funnel.”

Aanvulling op de marketingmix

Nicolas benadrukt dat Luckcycle geen revolutie in het promotielandschap voorstaat. Het is complementair in de marketingmix maar wel een optie die maatwerk mogelijk maakt. “Gamification is gewoon een extra mogelijkheid. Elke merchant heeft een promotiestrategie. Het is niet zo ingrijpend om een bepaalde soort aanbieding voor een vaste periode, zoals rond Valentijnsdag, te vervangen door een spelletje. En het is ook een interessante optie voor merken die geen korting willen geven op hun producten. Zij belonen de winnaar van het spel niet met een financiële incentive maar bijvoorbeeld kaartje voor een VIP-event. Het hangt af van je marketingstrategie wat bij je past.”

Het concept is volgens Nicolas interessant voor alle producten onder de 250 euro die impulsaankopen kunnen zijn. Maar ook voor luxegoederen en reizen zijn er toepassingen te bedenken. “Dat is het mooie – dezelfde tool kan dusdanig worden ingezet dat het bij heel veel verschillende verticals en productcategorieën werkt.”

Bang dat de consument al die online spelletjes beu wordt, is Nicolas niet. “Zo’n campagne wordt gedurende een korte periode gedaan om de sales een impuls te geven. Het is een innovatieve manier om de interactie met klanten aan te gaan en heeft meer impact dan de traditionele aanbiedingen. Het kan best zo zijn dat er mettertijd gewenning ontstaat bij de consument. Dan bedenken we gewoon iets nieuws.”

Page generated in 1.637 seconds. Stats plugin by www.blog.ca