Waarom competitive intelligence een must is voor je onlinemarketingstrategie

Veel online marketeers zouden tekenen voor 25% online groei binnen een half jaar. Als je hieraan toevoegt dat de concurrentie ondertussen groeit met 75%, dan denken ze wel twee keer na. Het vergroten van beschikbare informatie leidt bij online marketeers tot een ander perspectief, en dus andere beslissingen. Strategische beslissingen kunnen cruciaal zijn voor het […]

Waarom spraakgestuurde apparaten je customer journey transformeren

De opkomst van 5G, AI en machine learning, de Internet of Things en VR/AR/MR stellen merken in staat hun doelgroep op nieuwe manieren te bereiken, maar elke innovatie brengt ook zijn eigen uitdagingen mee. Technologie beïnvloedt organisaties disruptief, en dit heeft invloed op alle aspecten van een merk. Wat is een kans, en wat is een bedreiging?

Computers kunnen inmiddels beter liplezen dan mensen. Denk eens na over de consequenties hiervan. Apparaten met digitale assistenten zoals Alexa, Cortana en Siri hebben nu de potentie om naast 24/7 te luisteren ook tegelijkertijd te lezen wat we zeggen. Sinds we begonnen met het schrijven van ons boek, zijn er verschillende succesvolle apparaten op de markt gekomen, zoals Apple Home, Alexa en Google Assistant. Toen Siri in 2014 voor het eerst werd gelanceerd, was de technologie nog niet optimaal en op veel momenten zelfs onhandig, vooral wanneer Siri uit het niets tegen je begon te praten. Maar net als elke technologie, werden Siri en andere digitale assistenten verbeterd en nu wordt spraakbesturing van apparaten steeds belangrijker in ons leven.

“De consument maakt niet langer bewust de keuze om jouw merk te kopen. De apparaten kiezen voor hem of haar.”

Voor een merkeigenaar heeft de toename van spraakgestuurde apparaten grote gevolgen. De customer journey van elk product of elke dienst die gekocht kan worden door middel van deze technologie zal radicaal veranderen. Stel, je batterijen of boodschappen zijn op, kunnen je klanten dan simpel hun apparaat vragen om ze te bestellen voor je? Wat voor gevolgen heeft dat voor jou als merkeigenaar? De consument maakt niet langer bewust de keuze om jouw merk te kopen. Zijn apparaten kiezen voor hem of haar, waarschijnlijk gebaseerd op eerdere aankopen of vooraf ingestelde preferenties. Dit leidt tot minder mogelijkheden als het gaat om competitie tussen merken. Als merkeigenaar is het belangrijk om nieuwe manieren te vinden om je merk in die customer journey tot uiting te brengen.

Vier aanbevelingen voor merkeigenaren

Maar wat is de impact van spraakgestuurde technologie nu precies op het merk? En wat moet een merkeigenaar doen om klaar te zijn voor deze ontwikkelingen in de nabije toekomst? 

  1. Beoordeel hoe groot de kans is dat spraak-besturing een impact zal hebben op jouw producten of services en hun customer journey. Is het een gevaar of een kans?

Als de kans aannemelijk is dat spraak-besturing een impact heeft, is het tijd om je customer journey onder de loep te nemen en te accepteren dat je dingen moet veranderen. Een aantal van je belangrijkste conversie- en verkooppunten zullen waarschijnlijk verdwijnen. Mijn verwachting is dat alleen merken met een hoge (positieve) merkbekendheid en -voorkeur zullen overleven, alle andere zullen verdwijnen. Uiteindelijk zal branding nóg belangrijker worden en de rol van point-of-sale conversie een stuk minder. Een interessante ontwikkeling is dat Amazon al meer dan 40 privé label merken heeft gelanceerd, dit laat zien dat het spel al begonnen is.

“Alleen merken met een hoge (positieve) merkbekendheid en -voorkeur zullen overleven, alle andere zullen verdwijnen.”

  1. Identificeer of het nuttig kan zijn om je eigen merkstem te ontwikkelen

Als het hebben van een eigen ‘merkstem’ een meerwaarde kan zijn voor je producten of services, is het belangrijke de juiste stem te definiëren voor jouw merk. Gebruik de waarden, kenmerken en doelen van je merk om de juiste stem te ontwikkelen voor je product of service. Houd daarbij rekening met de stijl, toon en in welke talen de stem ontwikkeld moet worden waarbij je ook rekening moet houden met culturele verschillen.

Het creëren van een merkstem (voice-branding) is een compleet nieuwe design uitdaging en de juiste partij vinden om je merkstem te ontwikkelen is noodzakelijk. Een traditioneel design of branding bureau zou een voor de hand liggende keuze zijn, maar je zou ook kunnen kiezen voor een digitaal of geluidsproductie bureau. Met de opkomst van spraak-sturings technologie verwacht ik dat design bureaus hard zullen werken om de trend voor te blijven, maar ik vraag me of ze dit zal lukken op internationaal niveau. De meeste bureaus lijken nog steeds druk te zijn met de migratie van print naar scherm, terwijl de volgende grote ontwikkeling – de merkstem – er al is.

  1. Start met het beoordelen en aanpassen van je SEO strategie

Dit is waarschijnlijk één van de grootste uitdagingen. Alleen diegene die in staat zijn om bovenaan de lijsten te verschijnen zullen overleven. Het lijkt een ‘the winner takes all’ spel. Voice search is hard op weg om een significant deel van het totale zoekvolume online over te nemen (het groeide van 0 naar 10% in 2016). Bedrijven zullen hun strategie op organisch en betaald zoeken moeten aanpassen op basis van hoe de consumenten online zoeken naar informatie, producten en services.

Voice search is hard op weg om een significant deel van het totale zoekvolume online over te nemen.”

  1. Focus op de juiste zoekwoorden en zinnen en denk na over hoe consumenten praten tegen apparaten

In theorie werkt voice search hetzelfde als typed search, maar in de realiteit is het veel complexer. Het gaat een stuk verder dan alleen zoekwoorden, omdat je ook moet begrijpen wat de context en de betekenis is en de manier waarop mensen tegen hun apparaten praten. Ook wordt er gekeken naar de locatie van de gebruiker, eerdere zoekopdrachten en voorkeuren. Op basis daarvan wordt de zoekopdracht beantwoord met een maatwerk, natuurlijk klinkend antwoord. Dit betekent dat alle content belangrijke ‘natuurlijke’ zinnen moet bevatten om naar boven te komen in voice search machines.

Veranderen de grote techbedrijven de regels van het spel?

De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan het begrijpen van designs voor websites en apps. Dit heeft geleid tot meer kennis op het gebied van UX en UI, maar al deze kennis is gebaseerd op het gebruik van een scherm om interactie te hebben met je doelgroep. Het is nu belangrijk dat we ontdekken hoe spraakgestuurde technologie werkt – en de race is begonnen. De grote tech bedrijven zijn al aanwezig in onze huizen en hun apparaten worden een steeds groter deel van ons leven. Hoe kunnen merken daar gebruik van maken en tegelijkertijd meespelen volgens de ‘regels’ van de grote tech bedrijven om hun beoogde consumenten te bereiken?

Er is geen twijfel dat spraakgestuurde apparaten customer journeys drastisch zullen veranderen. Als merkeigenaar zou mijn advies zijn om zo snel mogelijk te beginnen met het in kaart brengen van de mogelijke impact van stem-bestuurde apparaten. Voor sommige merkeigenaren zou het zelfs al te laat kunnen zijn. Mijn verwachting is dat de volgende ontwikkelingen plaats zullen vinden:

  • Branding wordt nóg belangrijker bij het creëren van awareness het beïnvloeden van voorkeuren van consumenten
  • Minder groot belang van point-of-sale conversie dan voorheen
  • Meer focus op het leveringsproces, verpakking en klantervaring om memorabele ervaring te creëren

Ten slotte is er een veelbelovende toekomst voor zowel de goed gebrande producten en services als de best geprijsde producten en services. Elk merk dat daarbuiten valt zal moeite hebben om te overleven.

Data en kunstmatige intelligentie op Emerce B2B Digital

Siemens, Wavin Group, Innogy, KPN Wholesale en Intershop Communications zijn enkele van de bedrijven die zijn vertegenwoordigd op Emerce B2B Digital, het congres dat zoals gebruikelijk weer in Maarssen wordt gehouden.

Data als bron van nieuwe diensten maakt informatie bijzonder waardevol. Wie klantdata goed weet te verzamelen en analyseren, kan daarmee bestaande diensten aanscherpen. Plus dat het kan bijdragen aan nieuwe proposities. Zo ontstaat niet alleen een nieuw portfolio dat is gebaseerd op de behoeften van de klant, er ontstaat een nieuwe duurzame samenwerking met cross- en upsellmogelijkheden en nieuwe bronnen van inkomsten.

Kuldip Singh is bij innogy aangetrokken om ‘toekomstbestendige onderdelen’ op digitaal vlak te ontdekken. Tijdens B2B Digital laat hij zien hoe hij experimenteert met krachtige data.

Service is key. Zeker als het gaat om langlopende klantrelaties mag een goede service niet ontbreken. Maar service kost ook tijd en de tools zijn vaak verouderd. Wat nou als je kunstmatige intelligentie combineert met klantenservice? Alexander Wijninga van Watermelon neemt je mee langs een aantal innovaties die voor orde en vooruitgang zorgen.

Een groep van 25 experts op het gebied van digital commerce in B2B komt sinds twee jaar regelmatig bijeen om ervaringen, ideeën en kennis te delen. Allemaal hebben ze te maken met de enorme impact en specifieke uitdagingen van digitaal in de bijzondere wereld van de business to business.

Tijdens de afsluitende panelsessie delen Eric Croon (Zamro), Dennis van den Hoek (Akzo Nobel), en Winfried Blum (Wurth) onder leiding van Herbert Pesch (Evident) en Roelof Swiers (Intershop) hun best practices met de zaal. Vragen mag!

B2B Digital wordt 14 juni gehouden in Maarssen. Emerce-leden krijgen €100,- korting op het reguliere tarief. Tickets hier.

Apple partnert met Volkswagen voor zelfrijdende busjes op campus

Het is nog niet zo lang geleden dat we ons nog afvroegen wat Apple’s plannen waren in de zelfrijdende autobranche en of het project nog wel echt een toekomst heeft. Nu blijkt dat Apple in elk geval op de eigen campus aan het testen is met Volkswagenbusjes om die te gebruiken als autonome shuttles. Apple kreeg eerder geen overeenkomst geregeld met BMW en Mercedes-Benz, blijkbaar omdat Apple de data en het ontwerp wilde controleren.

Volgens de NYT (alternatieve link) is het hele auto-team bij Apple druk bezig om de zelfrijdende shuttles aan de praat te krijgen en ligt het al flink achter op het interne schema. Het gaat sowieso niet lekker bij het auto-team van Apple, want honderden werknemers zouden inmiddels al weggegaan zijn nadat het project twee jaar geleden nog 1000 personen had om mee te werken. De motivatie is flink gezakt, zo zeggen de bronnen. Dat komt wellicht ook doordat Apple geen commerciële plannen voor de zelfrijdende auto’s heeft op de korte termijn en iedereen dus maar dit project aan het doen is zonder zicht op een groter plan.

Partnerproblemen

Het partnerschap met Volkswagen laat wel zien dat er zeker partijen geïnteresseerd zijn om met Apple samen te werken, maar of dat ook concreet iets gaat opleveren op de openbare weg in de toekomst valt nog te bezien. Zoals we al zeiden, er zijn te veel partijen bezig met zelfrijdende auto’s voor een derde partij die ook mee wil doen. Als Apple op een (veel) later tijdstip de markt betreedt met het vers opnieuw uitgevonden wiel is het nog maar de vraag wie daar op zit te wachten.

Het is in elk geval niet BMW, Mercedes-Benz, McLaren, Lexus, Nissan en BYD, want die zijn allemaal al afgevallen als potentiële partner. Wellicht dat Volkswagen op de kans gesprongen is om zich te distantiëren van het ‘sjoemel’-label en te partneren met een van de meest gerespecteerde merken ter wereld. Of dat ook echt gaat resulteren in een iVolkswagen, dat weten we over een paar jaar pas.

[Afbeeldingen © Diego Cervo – Adobe Stock]

Leer van marketingcampagnes van IKEA, McDonalds en Dove #adv

Leer van marketingcampagnes van IKEA, McDonalds en Dove #adv

Laat je tijdens het CustomerTalk-event The Best of Global Digital Marketing op 14 juni inspireren door meer dan twintig succesvolle internationale marketingcampagnes, van onder andere IKEA, McDonalds en Xbox. Wat maakt die campagnes succesvol en wat kun jij daarvan leren? Kom ook en ontvang 50 euro korting met code MFACTSBOD50.

Bekijk het programma!


Lees meer over: Leer van marketingcampagnes van IKEA, McDonalds en Dove #adv.

Adyen komende weken naar de beurs

Betaalbedrijf Adyen, leverancier van veel grote techbedrijven, kondigt vandaag plannen voor een beursgang aan. Binnen nu en een paar weken wordt vijftien procent van de aandelen naar de beurs gebracht.

Met de beursgang geeft Adyen zijn investeerders de gelegenheid hun participatie te verkopen. Het geld is niet direct nodig om de operaties of groeiplannen te financieren.

Adyen is een winstgevend bedrijf met een omzet van 218 miljoen euro (+38%) en een transactievolume van 108 miljard in 2017.

CEO en oprichter Pieter van der Does vertelt tegen het FD dat zijn bedrijf makkelijk nog een aantal factoren kan groeien.

Tot de klanten van Adyen behoren grote bedrijven als Microsoft, Netflix, Dropbox, Spotify en en in Nederland Coolblue en de Bijenkorf.

Informatie over de beursgang verschijnt vermoedelijk in de loop van de dag op de site van Adyen. Het bedrijf wordt gewaardeerd op vijf à tien miljard euro. Tot de grootste aandeelhouders behoren Iconiq Capital, Index Ventures, Temasek en General Atlantic.

Van der Does en zijn compagnons bouwden al eerder een online betaalbedrijf: Bibit. Dat verkochten ze in 2004 aan Royal Bank of Schotland (RBS).

Foto: Techcrunch (cc)

The Lockdown is ’s werelds eerste mobiele AR escape room

ABN Amro realiseert zich als geen ander dat het werven van talent vraagt om een meer onderscheidende aanpak. Daarom lanceert de bank vandaag The Lockdown: ’s werelds eerste mobile Augmented Reality (AR) escape room. Door de Augmented Reality technologie maak je van iedere kamer nu een escape room. In de game krijg je als speler de uitdaging om te helpen bij het voorkomen van een wereldwijde financiële catastrofe.

Cryptocurrency de enige geldige valuta

In deze mobiele escape room, die je gewoon lekker thuis in de bank kan spelen, bevinden we ons in het jaar 2028. Cryptocurrency is de enige nog geldige valuta. Maar plotseling kunnen miljoenen mensen vanwege een ‘hack’ niet meer bij hun geld. Dit blijkt het werk van een cybercrimineel. De speler wordt uitgedaagd challenges op te lossen met thema’s als information security en blockchain om zo de wereld voor een financiële catastrofe te behoeden. Verschillende paden leiden je naar de finish van het spel. De moeilijkheidsgraad van de opdracht wordt bepaald door het pad dat je kiest.

Nieuwe techniek maakt digitaal outdoor schaalbaar

Een nieuwe techniek zorgt ervoor dat adverteerders vanuit één format behalve op smartphones en computers nu ook op digitale abri’s kunnen adverteren. Greenhouse Group rolt dat volgende maand uit.

Nu is het nog zo, dat reclamebureaus voor ieder medium apart formats moeten maken. Banners voor online, commercials voor televisie en ook voor brievenbuspost en abri’s gelden aparte eisen. Hoewel laatstgenoemde kanaal steeds meer digitaliseert, bestaan daar nog geen IAB-standaarden voor.

“We doen veel met display, social en online video en proberen de kosten daarvan omlaag te brengen. Om de mediamix uit te breiden, willen we ook digitaal outdoor aanbieden. En doen dat ook, maar je moet iedere campagne opnieuw snijden. Dat is handwerk en kost dus meer tijd en geld”, vertelt creative director Martijn van Meel.

Van Meel liet naar een techniek zoeken die al het aangeleverd materiaal zodanig responsive herformateert dat het in abri’s past. “Het moet ook dynamisch zijn qua invulling. Als blijkt dat niet de rode auto maar de paarse beter presteert, dan kan dat direct aangepast kunnen worden. Bij banners kan dat al, dus dat willen we ook bij digitaal outdoor.”

Gisterenmiddag vond in Amstelveen een technische proef plaats met een techniek die vrijwel al het handwerk weghaalt uit digitale reclame op abri’s. Dat gebeurde in samenwerking met Exterion Media en Kinetic.

“Het is schaalbaar. Met één en maximaal drie verhoudingen – liggend, staand, vierkant – kun je in een keer landelijk aan de slag. We hebben het hier dus over duizenden formaten die passen.” Buitenreclame kan zo standaard onderdeel worden van de digitale mediamix. Onderzoeken laten zien dat dat iets significant extra’s toevoegt.”

Buitencampagnes kunnen inhoudelijk worden ingericht op basis van kennis van de passanten, wat per dagdeel en per dag kan wisselen. Daarnaast kunnen mediaplanners ook gebruik maken van bijvoorbeeld profielinformatie uit Facebook Audience Insights. Zo’n databron zegt live iets over de samenstelling van een publieksgroep in een straal van een paar kilometer rondom een bepaald punt.

Greenhouse Group wil de nieuwe techniek over twee weken aanbieden aan zijn klanten. Naar verwachting zullen andere adtechpartijen op korte termijn volgen met vergelijkbare technieken.

Het netwerk van Exterion is sinds vorige week ook programmatic aanspreekbaar.

Digital Out of Home-advertising liet qua mediabestedingen in 2017 een verdubbeling zien, resulterend in een digitaal aandeel van 11 procent in de Out of Home-markt. In 2016 was dit marktaandeel nog 5 procent. De verwachting is dat deze groei in 2018 zal doorzetten.

Page generated in 2.081 seconds. Stats plugin by www.blog.ca