Mario Tennis Aces

Sportspellen met Nintendo-figuren is absoluut niets raars meer. Het zijn niet altijd de beste games van deze gameproducent, maar wel heerlijke, vooral gewoon goed spelende, games om tussendoor te spelen. Nu is er dan de nieuwste game in de Mario Tennis franchise, genaamd Mario Tennis Aces welke onlangs is uitgekomen voor de Nintendo Switch.

Luigi is de sjaak
Voor mij was het de eerste keer dat ik met een Mario Tennis game aan de slag ging dus ik ben gewoon met de campaign (adventure mode) begonnen. Tja, wat moet je in godsnaam voor verhaal in een tennisgame zetten? Zoals we ondertussen wel gewend zijn van veel Mario games wordt ook hier een karakter ontvoerd die gered moet worden. Ditmaal niet Princess Peach, maar is Luigi de ongelukkige die door de kwaadaardige Lucien bezeten wordt, samen met Wario en Waluigi. Dit bezeten trio gaat op zoek naar de 5 power stones en Mario moet dan uiteraard zorgen dat hij die eerder in handen krijgt om de vloek weer te breken. Niet heel spannend, maar zie de campaign dan ook maar gewoon als uitgebreide tutorial voor de versus matches die je daarna gaat spelen.

Team AkzoNobel kreeg inzicht in fysieke status bemanning

Afgelopen zondag werd de Volvo Ocean Race 2017-2018 in Den Haag afgesloten met een zinderende finale. Team AkzoNobel kwam in de thuishaven als tweede over de finish. Het was voor schipper Simeon Tienpont en zijn bemanning de zesde keer dat zij een podiumplaats behaalde. In het totaalklassement eindigde het Nederlandse team op plaats vier.

Het moge duidelijk zijn dat de Volvo Ocean Race de zwaarste zeilwedstrijd ter wereld is. Alle teams leggen in acht maanden tijd zo’n 83.000 kilometer af. Tijdens deze race stoppen ze in 12 steden verspreid over 6 werelddelen en steken maar liefst 4 van de 5 oceanen over. Dat wil zeggen 24 uur per dag en tot 3 weken aan een stuk, vaak onder ronduit barre weersomstandigheden op de ook nog ruwe zee.

De zeilers worden dus continu fysiek en mentaal uitgeput en moeten de ontberingen 8 maanden lang trotseren. Fysieke en mentale uitputting kunnen de zeilprestaties ook negatief beïnvloeden. Daarom heeft team AkzoNobel tijdens deze editie gebruik gemaakt van SAP-technologie. Met als doel om realtime inzicht in en analyse van biometrische gegevens te hebben en zo meer inzicht te krijgen in de fysieke gesteldheid van bemanningsleden en de raceprestaties te verbeteren.

Meten is weten

In het kader van een innovatieproject heeft SAP negen zeilers van team AkzoNobel uitgerust met speciale horloges. Deze wearables bevatten onder andere een optische hartslagmeter die de hartslag continu monitort, en daarmee ook de hoeveelheid slaap en het calorieverbruik registreert. Er is gekozen voor horloges zodat de bemanningsleden, die deze tot wel drie weken achter elkaar dragen, nauwelijks hinder ondervinden en zich maximaal kunnen richten op het zeilen.

De biometrische gegevens mogen alleen de boot niet verlaten tijdens de race. De data-analyse en interpretatie moeten daarom dus aan boord plaatsvinden. Hiervoor is SAP Leonardo IoT Edge gebruikt, welke draait op een Rasberry Pi. Met deze technologie kan de sensordata zonder internet- of dataverbinding alles verwerken en opslaan. De data worden automatisch gesynchroniseerd als een horloge binnen bereik is van de basis.

We hebben het over een extreem sportevenement dat de nodige gevaren kent,” zegt Patrick van Deven, Managing Director bij SAP Nederland. “Om een podiumplaats te bemachtigen, is meer nodig dan uithoudingsvermogen, perfect teamwork en veel training.

Dankzij real-time inzicht in en analyse van biometrische gegevens kregen de negen bemanningsleden inzicht in hun eigen fysieke gesteldheid en dat van hun team, waardoor zij hun raceprestaties konden verbeteren,” vervolgt Van Deven. “We zijn dan ook erg trots dat team AkzoNobel maar liefst zes keer een podiumplaats heeft weten te behalen, en daarbij ook het Volvo Ocean Race 24-uurs record heeft verbroken.

Faillissement voor Athleteshop van oud-schaatser Yuri Solinger

Webshop Athleteshop uit Groningen heeft zelf het faillissement aangevraagd. Bij het bedrijf van oud-schaatser Yuri Solinger werken tussen de 150 en 200 mensen.

De loodsen van Athleteshop aan de Atoomweg en de Rostockweg in de stad Groningen zijn volgens RTV Noord vrijwel volledig leeg, op wat rolcontainers een heftruck en manshoge foto’s van schaatsers na.

De webwinkel verkocht ooit 150.000 sportartikelen aan vijftien landen. Eind vorig jaar werd nog een groter pand betrokken.

Het bedrijf kreeg echter al geruime tijd geen artikelen meer aangeleverd en PostNL en DHL weigerden nog langer te rijden voor de Groninger webshop.

In februari beloofde Solinger nog beterschap na een regen van klachten (ook bij Emerce.nl). De winkel verschoof de leverdata tot soms wel zes keer of het bezorgde de verkeerde artikelen. Ook in het buitenland liepen klanten tegen problemen aan.

Solinger vertelde bij VARA Kassa dat de problemen zijn ontstaan omdat met partners wordt gewerkt en men niet in alle gevallen eigen voorraad aanhoudt. “Daardoor neemt de foutmarge toe.”

Nap pods: privécabines met WiFi en Netflix voor op vliegvelden

Binnenkort zou de wachttijd die je op vliegvelden moet doorbrengen zomaar eens comfortabeler kunnen worden. Slapen in een onhandige houding op bankjes in een openbare wachtruimte is voorbij. In deze futuristisch uitziende Airport Nap Pods lig je lekker comfortabel in je eigen privécabine, heb je geen last van andere mensen en kun je heerlijk even wegdromen. Er is WiFi, je kunt er al je apparaten opladen, op een groot scherm kun je Netflix kijken en via een ander schermpje kun je in de gaten houden wat de status van je vlucht is. Als ik dit zelf zo lees, dan lijkt het bijna te mooi om waar te zijn, want dit is precies de manier waarop ik zou willen wachten bij de gate. Wie niet eigenlijk?

Airport Nap Pods

Enige tijd geleden werd er door Skyscanner een onderzoek gedaan naar waar reizigers precies behoefte aan hebben op vliegvelden. Daaruit bleek dat bijvoorbeeld 49 procent van de ondervraagden wel zit te wachten op een bioscoop op de luchthaven – wat ik eerlijk gezegd ook een heel goed idee vind. Ook een bibliotheek is welkom (32 procent heeft daar interesse in), maar ook slaapcabines worden genoemd. En dus ging een slimme zakenman uit Slovenië aan de slag.

Deze Airport Nap Pods zijn een Sloveense uitvinding en daarom is de weg naar Europese vliegvelden dus niet meer zo lang. Het idee is dat je deze privécabines per uur kunt gaan huren. Ze hebben in ieder geval alles wat je nodig hebt om tijd op vliegvelden te doden en je kunt er ook nog eens comfortabel in slapen, voor als je je jetlag voor wilt zijn. Het enige nadeel vind ik dat het cabines voor één persoon zijn, want meestel reis je met iemand samen. In dit concept moet je dan je eigen cabine huren en dat is voor reisgenoten misschien wat ongezellig, maar verder is het een topidee.

Helemaal nieuw is het concept van de Airport Nap Pods niet, want er zijn al verschillende vliegvelden over de hele wereld waar je een privéruimte kunt boeken (onder andere in New York, Las Vegas en Helsinki). Wel nieuw is dit ontwerp met alle mogelijkheden, inclusief Netflix. Volgens deze Britse krant zouden ze al in het najaar op Europese luchthavens getest gaat worden, dus wie weet kom jij er in 2018 al wel eentje tegen. Ik zou ‘m dan zeker even uitproberen!

airpod
© Airpod

Jeroen Dekker (Active Ants): ‘De hele sector moet zwaar investeren’

De overname kwam zelfs voor insiders als een grote verrassing. E-fulfillmentbedrijf Active Ants is onlangs voor een onbekend bedrag in handen gekomen van de Belgische pakketvervoerder bpost. “Zonder vermogende partners kom je er niet”, zegt medeoprichter Jeroen Dekker.

De overname betekent niet dat Active Ants nu ook in België gaat beginnen. Integendeel: Dekker en zakenpartner Jean Lahaye hebben überhaupt geen concrete plannen voor buitenlandse vestigingen. “Wij zien nog altijd een enorme groei voor de Nederlandse markt”, zegt de directeur. “Vergeet niet dat we vooral het mkb bedienen. Grote e-commerceaanbieders als bol.com, Amazon of Coolblue hebben hun eigen e-fullfillmentcenters, mkb’ers zijn aangewezen op onafhankelijke partijen.”

Dekker constateert zelfs groeipijnen in de markt: bezorgers als PostNL en DHL zijn tijdens piekdagen (zoals Black Friday) vaak al niet meer in staat om op tijd pakjes af te leveren. “De hele sector zal de komende jaren zwaar moeten investeren.”

Winst maken
Dekker en Lahaye namen in 2012 Alpak BV over, een bedrijf dat jarenlang alles inpakte en verstuurde wat maar mogelijk was. Er waren een paar e-commerceklanten, maar e-fulfillment moest van de grond af opgebouwd worden. De oprichters zagen mogelijkheden voor robots. Daarmee zouden ze veel efficiënter kunnen werken. Active Ants heeft intussen de grootste AutoStore-operatie van de Benelux in gebruik met 64.000 bakken en 32 robots die artikelen razendsnel van de schappen kunnen halen. Straks moeten robots ook kunnen inpakken. Samen met Fizyr (voorheen Delft Robotics) heeft Active Ants een pilot afgerond met een robotarm die de orderpicking overneemt.

De twee ondernemers zijn vooral bekend geworden van de Rabobank-reclame op televisie (‘Een Fries en een Limburger die toch heel goed kunnen samenwerken’). Het spotje is in totaal zo’n zevenhonderd keer uitgezonden. Het bedrijf werd weliswaar niet genoemd, maar toch op de kaart gezet, verzekert Dekker. “Zeker bij onze bestaande klanten. Ik heb deze kans dan ook met beide handen aangegrepen.”

Het door Rabo verstrekte krediet heeft echter geen vervolg gekregen, omdat Rabo in principe niet aan risico-investeringen doet. “Hun verhaal was dat we eerst maar winst moesten maken. Ze begrepen natuurlijk ook wel dat dit niet de strategie kon zijn. Als je vooruitloopt met technologie, moet je in een hoger tempo verder. Die technologie is nog niet af en wordt nog dagelijks verbeterd. Grote automatiseerders komen bij ons kijken hoe we dat doen.”

Onafhankelijk
Voor verdere groei werd een crowdfundingactie opgezet, die 600.000 euro opbracht. Dekker: “Zeshonderd investeerders die je niet kent, blijken in je bedrijf te geloven.”

De investering van bpost moet het bedrijf naar een hoger plan tillen. Waarbij de onafhankelijkheid moest worden opgegeven, maar volgens Dekker is duidelijk afgesproken dat er op afstand bestuurd wordt. “Dat bpost wil investeren voor de lange termijn gaf de doorslag. Zolang we groeicijfers laten zien, zullen ze niet gauw ingrijpen.” Daar is hij blij mee: “Een financiering regelen is niet zo eenvoudig. Als je nu nog wilt beginnen met e-fulfillment moet je toch al gauw een miljoen euro op tafel leggen. Om over geld voor verdere groei nog maar te zwijgen. Zonder vermogende partners lukt dat niet.”

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#166).

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

Is de paniek over online technologie terecht?

Online technologie ligt onder vuur. Schandalen zoals met Cambridge Analytica zorgden er in de afgelopen maanden voor dat we ons online gemanipuleerd en voorgelogen voelen en we ons vertrouwen in online technologie langzaam aan volledig verliezen. Vanuit de Verenigde Staten komen bekentenissen van ex-werknemers van Facebook en Google over hoe social media er vanaf het […]

Record in de Groene Hel voor Porsche 919 Hybrid Evo

Met een tijd van 5 minuten en 19,55 seconden op de stopwatch ging Timo Bernhard (37, D) in de Porsche 919 Hybrid Evo eerder deze week over de finishlijn van de Nürburgring Nordschleife.

Daarmee brak de tweevoudig Le Mans-winnaar en regerend FIA-WEC kampioen het al 35 jaar staande ronderecord op het illustere, 20,8 km lange circuit. Het vorige record van 6:11,13 minuten werd op 28 mei 1983 neergezet door Stefan Bellof in een Porsche 956 C.

Porsche 919 Hybrid Evo

De Porsche 919 Hybrid Evo is een doorontwikkelde versie van het Le Mans prototype waarmee Porsche in 2015, 2016 en 2017 de legendarische 24-uursrace van Le Mans én het FIA WEC won. Porsche behaalde in die drie opeenvolgende jaren zowel de rijders- als de constructeurstitel.

m18-2696-fine

Page generated in 2.926 seconds. Stats plugin by www.blog.ca