Nettowinst Amazon verdrievoudigd tot 10 miljard in 2018

Amazon.com heeft de nettowinst in 2018 met zeven miljard dollar zien groeien tot tien miljard dollar. De omzet steeg met 31 procent tot 233 miljard.

Dat is iets meer dan beleggers van tevoren verwachtten. De koers nabeurs noteert drie procent hoger.

Zojuist publiceerde de handelssite de resultaten over het vierde kwartaal en daarmee heel 2018. Die laten op alle fronten dubbelcijferige groei zien. Opvallend is wel, dat omzetgroei in het vierde kwartaal met 21 procent lager ligt dan het jaargemiddelde terwijl in die periode juist de eindejaarsfeesten zijn.

Het wereldwijd bestverkopende product is een product dat Amazon zelf ontwikkelde: de Echo Dot. Gebruikscijfers rondom de bijbehorende voicedienst Alexa: het aantal Alexa skills (‘apps’) verdubbelde tot tachtigduizend. Eigenaren van Alexa-apparaten spraken “tientallen miljarden keren meer tegen Alexa dan in 2017”, aldus topman Jeff Bezos. Er zijn nu 28.000 apparaten van 4.500 merken in omloop die met Alexa overweg kunnen.

Tien handige tips voor elke beginnende datajournalist! (of cijfers nu wel of niet ‘zeg maar helemaal je ding’ zijn)

LocalFocus-numbercruncher Yordi Dam gaf maandag 29 januari een workshop datajournalistiek voor de ZZPeer Academy. Dit is een reeks journalistieke masterclasses speciaal voor ZZP’ers. Hij gaf tien handige tips voor elke (beginnende) datajournalist. Van de woordkeuze bij verzoekjes tot methodologische missers.

Tip 1: Vraag – als je een verzoek indient bij een woordvoerder – nooit om ‘(onderliggende) data’

Het woord ‘data’ klinkt eng, Cambridge-Analytica-esque en riekt naar privacyschending. Is natuurlijk helemaal niet zo, maar dat weten zij niet. Vraag om een tabel, spreadsheet, overzicht, lijst, of cijferreeks.

Tip 2: Bekijk altijd eerst de kolomtitels in je dataset: wat is wat?

Doe dit voordat je gaat numbers crunchen. Op basis van de kolomtitels kun je namelijk zien wat er in je dataset zit en ontdek je meteen welke vragen je ‘aan’ de dataset kunt stellen. Het maakt niet uit of je nou vijf of vijftigduizend rijen in je dataset hebt, de vragen blijven hetzelfde.

Tip 3: Probeer altijd drie ‘soorten cijfers’ te verzamelen/te berekenen

Komen ze:

  1. absolute aantallen
  2. relatieve cijfers, bijvoorbeeld het aantal per duizend inwoners
  3. de procentuele ontwikkeling (nieuw-oud/oud*100. Haal je havo 4-economieskills weer even naar boven)

Deze drie variabelen bieden je alle handvatten voor een compleet bericht.

Tip 4: Staat je tabel in een pdf-bestand? Huilon. But there’s an app for that!

Tik geen cijfers handmatig over, maar gebruik een tool als Tabula om supereenvoudig tabellen uit pdf’s te ‘scrapen’ en om te zetten in een csv-bestand (dat je vervolgens kunt openen in Excel)

Tip 5: Ben je op zoek naar data, maar is er geen tabel voorhanden? Check of er iets gemeld wordt

Als iets ergens wordt gemeld, wordt deze info mogelijk ook ergens opgeslagen. Denk aan verkeersinformatiemeldingen of inspectierapporten.

Tip 6: Wil de bronhouder geen cijfers leveren? Kijk dan of die organisatie moet rapporteren

Veel organisaties moeten rapporteren aan een hoger orgaan, bijvoorbeeld een ministerie. Daar kun je de cijfers opvragen: gewoon met een mailtje of belletje, of via de wob (wet openbaar bestuur).

Tip 7: Cijfers zijn relatief makkelijk te wobben. Probeer het eens!

Okay, het gaat lang niet altijd goed en sommige processen duren vreselijk lang. Maar de zwartste scenario’s – volledig zwartgelakte documenten – hebben we met LocalFocus nauwelijks meegemaakt. We gebruiken met LocalFocus tegenwoordig een ‘standaardwob’ die we qua opzet hergebruiken en qua inhoud aanpassen. Best wel effectief!

Tip 8: Dubbelcheck uitschieters

Is iets ‘too good to be true’? Die extreme stijging, of die heftige outlier, bijvoorbeeld? Check altijd eerst of er niet een suffe statistische oorzaak is zoals een methode- of definitiewijziging. Bel dit desnoods even na. Je wilt immers niet dat je knaller van een nieuwskop onderuit gehaald wordt door een methodologische misvatting.

Tip 9: Ga tussentijds visualiseren!

Zet je cijfers ook voordat je gaat publiceren om in staafjes, bollen, lijnen, kleuren en vlakken. Dit helpt je om snel antwoorden te vinden op de vragen die je ‘aan’ je dataset hebt gesteld. Gebruik visualisaties dus als analysetool.

Tip 10: sharing = caring

Je hoeft niet alle facetten van datajournalistiek even goed te beheersen (ik kan bijvoorbeeld voor geen meter programmeren). Als je maar wél weet wat de mogelijkheden zijn: there’s always a nerd nearby!

Heb jij zelf nog handige datadingentips? Stuur dan een mailtje naar yordi@localfocus.nl.

Yordi Dam

Het artikel Tien handige tips voor elke beginnende datajournalist! (of cijfers nu wel of niet ‘zeg maar helemaal je ding’ zijn) verscheen eerst op De Nieuwe Reporter.

KLM Take-Off Tips, praten met mensen over je reisbestemming

KLM heeft een leuke originele actie bedacht om haar reizigers te helpen meer te weten te komen over het land en de bestemming waar ze naar toe vliegen. Voor de campagne “Take-Off-Tips” zijn unieke hologram-stations gebouwd op de luchthavens van Amsterdam, Oslo en Rio de Janeiro.

Deze hologram-stations “Take-Off-Tips bar genoemd” werden gebruikt als een vergaderplatform. Hier konden mensen die geografisch gescheiden zijn van elkaar, met behulp van een driedimensionale projectietechnologie, elkaar “fysiek” ontmoeten.

De gehele ervaring was real time. De Take-Off-Tip campagne van KLM was bedoeld om op een speelse manier mensen, op weg naar welke plek in de wereld dan ook, met elkaar te verbinden. En wees eerlijk, is dit niet veel leuker als dat je al die wachttijd op de luchthaven gebruikt om naar je mobiele telefoon te zitten staren.

Acht lessen voor communiceren over duurzaamheid en MVO

Acht lessen voor communiceren over duurzaamheid en MVO

Uit dossier duurzaam 2018 blijkt dat de helft van de Nederlanders duurzame of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) belangrijk vindt bij de aanschaf van producten en diensten. Daarnaast is 36 procent bereid extra te betalen voor duurzaamheid. Maar ondanks die stijgende positiviteit komt uit onderzoek naar voren dat bedrijven vaak huiverig zijn om over MVO te communiceren. Waarom is dat? En als je communiceert over MVO, hoe doe je dat dan?


Lees meer over: Acht lessen voor communiceren over duurzaamheid en MVO.

Nieuwe CEO voor CECONOMY

De Duitser Jörn Werner wordt per 1 maart de nieuwe CEO van het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn, CECONOMY.

Werner volgt Pieter Haas op, de Nederlander die in oktober 2018 het concern na jaren verliet. Hij is afkomstig van een bedrijf dat handelt in auto-onderdelen. Dat houdt niet in dat de nieuwe topman in een nieuwe markt stapt. Hij was namelijk tot 2015 de CEO van elektronicaketen Conrad. Daar was hij verantwoordelijk voor de strategische herpositionering van Conrad Electronic.

“Met het oog op de veranderingen in retail om het bedrijfsmodel en de medewerkers consistent in lijn te brengen met de consument”, verwoordt Werner zijn opdracht.

De koepel CECONOMY heeft ook een nieuwe CFO gekregen in de persoon van Karin Sonnenmoser (PDF).

Voor MediaMarkt en Saturn verandert er in de directe leiding niets. Die blijft in handen van Ferran Reverter.

Page generated in 1.329 seconds. Stats plugin by www.blog.ca