Zo maak je van je medewerkers de beste ambassadeurs [case]

Steeds meer bedrijven volgen een contentstrategie om hun merk of vacatures onder de aandacht te brengen. Deze content wordt verspreid via artikelen op de eigen site, externe media en via de socialmedia-kanalen. Het inzetten van ‘employee advocacy’, ofwel het betrekken van je medewerkers bij het maken of verspreiden van content, is inmiddels een beproefde manier […]

Helft Nederlanders wil digitale folder

De helft van de Nederlanders ziet meer in digitale communicatie bij de verspreiding van reclamefolders. Een meerderheid vindt de introductie van de ja/ja-sticker als in Amsterdam of binnenkort ook Rotterdam een goede ontwikkeling. Daarmee wordt voorkomen dat onnodig folders aan de deur worden bezorgd.

De belangrijkste reden voor de positieve ontvangst van de ja/ja-sticker is dat het beter is voor het milieu. 26 procent denkt dat deze ontwikkeling resulteert in minder oud papier en 16 procent ziet met de sticker kans geen onpersoonlijke reclame meer te ontvangen, zo blijkt uit onderzoek van Stocard, een app waarin consumenten hun klantenkaarten kunnen bewaren. Aan het onderzoek deden 420 consumenten mee.

De helft van de ondervraagden geeft aan aanbiedingen het liefst digitaal te ontvangen via e-mail, een app of door aanbiedingen zelf online op te zoeken bij de desbetreffende winkel.

Documentairetip: Klem Aan De Kade (vanavond, om 21:00, op NPO2)

De woonboot van Jan Griffejoen

Op televisie en internet zijn legio documentaires te vinden. De DocUpdate geeft wekelijks tips. Deze week onder meer een docu over het onzekere lot van woonbooteigenaren, die hun krachten bundelen om door de bureaucratische muur van de gemeente Ouder-Amstel te breken.

‘Ik wil vechten’, zegt André Bochem, een oudere, licht ontvlambare woonbootbewoner, vertwijfeld. ‘Ik wil het gevoel hebben dat ik er iets aan heb gedaan. Maar tegen wie moet je vechten?’ Bochem en zijn buren dreigen van hun plek aan de kade te worden verdreven. Eerst werden ze gedoogd, toen zouden ze worden gelegaliseerd en nu moeten ze ineens weg. Want in Ouder-Amstel zal ‘het nieuwe Manhattan van Amsterdam’ verschijnen. De gemeente en projectontwikkelaar zijn het roerend eens: die boten dienen daarvoor te wijken.

BMW-garage

Kapster Diana Giannattasio begrijpt er niets van: het huis dat ze al jaren bewoont met haar dochter is nu ineens illegaal? Al die tijd werden ze gedoogd. Ze waren gewoon aangesloten op water en gas, betaalden netjes gemeentelijke belastingen en hadden een eigen huisnummer. Vertrekken betekent volgens haar niets minder dan een persoonlijk faillissement. Intussen is er achter, boven en om de ooit idyllisch gelegen woonark van buurman Jan Griffejoen al een BMW-garage verschenen. Na bijna een halve eeuw dreigt ook hij te moeten verkassen.

De persoonlijke tragiek ligt er soms duimendik bovenop in Klem Aan De Kade (53 min.). Gedurende drie jaar volgen Esther Janmaat en Olaf Schuur de pogingen van de woonbootbewoners om hun plek te zekeren – of op zijn minst duidelijkheid te krijgen over hun toekomst. Van de politiek, een enkel gemeenteraadslid van een oppositiepartij natuurlijk uitgezonderd, hoeven ze niets te verwachten. ‘Die raadsleden zullen best het idee hebben dat ze het goed doen’, aldus de voormalige ambulancemedewerker Bochem. ‘Maar in mijn ogen zijn het allemaal gevulde koeken.’

Gemeenschappelijke vijand

De filmmakers bestendigen die indruk. Ze gaan bijvoorbeeld geen verhaal halen bij de verantwoordelijke wethouder Rineke Korrel, die het steeds emotioneler wordende bewonersverzet uiterlijk onbewogen aanhoort. Zo ontstaat een typisch David en Goliath-verhaal, waarbij de verenigde woonarkers zich steeds weer stuklopen op de bureaucratische muur die rondom hen is opgetrokken. ‘Nou lees ik het weer en snap ik er nog geen kloten van’, verzucht André Bochem na alweer een onbegrijpelijke brief. En dat allemaal omdat de gemeentekassa zo nodig moet rinkelen.

Het is een gevecht dat overal ter wereld wordt uitgevochten: de particuliere behoeften van mondige burgers tegenover Het Grotere Belang – of wat daarvoor moet doorgaan. De één wordt emotioneel van de strijd, een ander juist woedend. Het gezamenlijk optrekken tegen een gemeenschappelijke vijand zorgt in elk geval voor solidariteit. Dat is de hoopvolle conclusie die uit deze strijdbare televisiedocumentaire valt te destilleren. In tijden van tegenslag worden de mouwen opgestroopt, gaan de neuzen dezelfde kant op en wordt er ook nog goed voor mekaar gezorgd

Voor meer informatie over de documenataire, klik hier

Voor meer informatie over de documentaire, klik hier.

Alle documentairetips van deze week kan je hier bekijken. Wil je wekelijks de nieuwsbrief van DocUpdate met documentairetips in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.

Sarah Sramota

Het artikel Documentairetip: Klem Aan De Kade (vanavond, om 21:00, op NPO2) verscheen eerst op De Nieuwe Reporter.

Danny Frietman adviseur HAL24K

Danny Frietman wordt adviseur van HAL24K, een data intelligence scale-up met vestigingen in San Francisco, Amsterdam en Londen.

Frietman was tijdens SXSW verantwoordelijk voor New Dutch Wave en tijdens het Mobile World Congress en de Smart City Expo voor Holland Pavilion. Daarnaast is hij medeoprichter van MobileMindz en de Enterprise App Store, en investeert hij in diverse ondernemingen, met de Indiase blockchain-scale-up KrypC als meest recente.

Frietman won recentelijk, als geboren en getogen Hagenaar, een The Hague Award voor Personality of the Year 2018.

De technische SEO-trend van 2019: Wat is Edge SEO? 

Edge SEO is een nieuwe trend binnen technische SEO, wat gebruik maakt van edge computing-technologieën om totale HTTP(s)-verzoeken (incl. URLs, status, headers en body content) aan te passen, zonder toegang tot de broncode of server van de website. Denk aan Google Tag Manager, maar dan voor SEO.

Deze oplossing biedt website-eigenaren, digital marketing-teams en SEO-specialisten de mogelijkheid om relatief snel en eenvoudig: URL’s door te verwijzen (301-redirects), alle inhoud van een pagina aan te passen en technische SEO-features te testen, zonder enige tussenkomst van DevOps. De mogelijkheden zijn eindeloos. Om te begrijpen wat dit mogelijk maakt, moeten we eerst de onderliggende technologieën bekijken; edge computing en service workers.

Wat is edge computing?

Edge computing is een methode voor het optimaliseren van cloud computing-systemen door het verwerken van gegevens uit te voeren aan de rand (“edge”) van het netwerk, dicht bij de bron van de gegevens, los van de (gecentraliseerde) webserver. Er cirkelen meerdere definities rond omdat edge computing, net als edge SEO, nog een relatief nieuw begrip is. De bovenstaande is geschreven voor website-eigenaren, maar edge computing is nu voornamelijk trending in de IoT-wereld.

Service workers en Cloudflare

Voor wie zich bezig houdt met de laadsnelheid van websites moet Cloudflare een oude bekende zijn. Deze partij staat vooral bekend om zijn (gratis) CDN en DDoS-bescherming. Met uitrol van van Cloudflare Workers begin 2018, biedt Cloudflare alle gebruikers de mogelijkheid code uit te voeren in het CDN netwerk van meer dan 165 edge-locaties over de hele wereld. Cloudflare Workers zijn als service workers (bekend van PWA’s), maar draaien volledig op het netwerk van Cloudflare, niet in de browser. Service workers maken gebruik van serverloze technologieën om JavaScript uit te voeren en HTTP(s)-verzoeken te onderscheppen en te bewerken.

Met de workers van Cloudflare heb je volledig toegang tot de Cloudflare Cache en bepaal jij wat eindgebruikers (en (Google)bots) uiteindelijk krijgen voorgeschoteld. Iets aanpassen gaat snel (via de V8 JavaScript engine in minder dan dertig seconden vanaf het moment dat je het script opslaat) en is relatief eenvoudig, probeer het zelf maar eens in de Cloudflare Workers Playground.


bron https://docs.sloth.cloud

Edge SEO had waarschijnlijk nooit zo’n vlucht genomen zonder de lancering van Cloudflare Workers. Wil je aan de gang met edge SEO, dan betekent dit dat Cloudflare, of een andere CDN met soortgelijke functionaliteit, geïmplementeerd moet zijn. Hier zijn extra kosten aan verbonden. In het geval van van Cloudflare Workers: 5 dollar per maan voor de eerste tien miljoen requests, 0,50 dollar per miljoen daarna.

Edge SEO: WIIFM?

Het Britse StrategiQ introduceerde vorige maand al een tool genaamd Spark, een meta-CMS voor SEO teams, op basis van Cloudflare Workers.

Ze zijn druk bezig met de ontwikkeling van een eenvoudige web-omgeving, te vergelijken met Google Tag Manager, om SEO’s te helpen bij het testen en implementeren van SEO-gerelateerde wijzigingen, zonder gedoe met ontwikkelaars. Dit is een van de grootste obstakels waarmee SEO’s te maken hebben en de reden voor het bestaan van edge SEO (net als GTM trouwens): Volledige controle over webpagina’s (in het geval van GTM: trackingcodes) zonder tussenkomst van webbouwers.

Mogelijkheden (en risico’s) van edge SEO zijn eindeloos

Het eerste wat in mij opkwam qua mogelijkheden van edge SEO:

  1. Direct controle over de robots.txt.
  2. Eigendomsverificatie van Search Console via de HTML-file.
  3. Goede en snelle redirect manager “on the edge”.
  4. De ultieme (SEO) A/B test omgeving, die ook werkt zonder JavaScript.

Allemaal no-brainers, de mogelijkheden (voor SEO, CXO en WA) zijn echt eindeloos. De risico’s daarentegen ook:

  • Nog een schakel in het systeem waartoe de toegang moet worden gecontroleerd en bewaakt.
  • Wie controleert en test de code op deze omgeving?
  • Hoe en wie maakt dit onderdeel van je DevOps?
  • Wie heeft uiteindelijk volledig inzicht in wat de eindgebruiker te zien krijgt en is eindverantwoordelijk?

Het gebruik van GTM is ondertussen ook volledig ingeburgerd, dus ik ben positief. Zo maar enkele mogelijkheden van edge SEO:

  • Wijzig HTTP(s)-requests, URL’s, -status, -headers en de volledige HTML-content.
  • Binnen enkele seconden simpele (SEO) bug-fixes doorvoeren.
  • Parallelle requests naar verschillende diensten en het combineren van deze data.
  • Prerender dynamische content (Dynamic Rendering?).
  • Log files genereren (ook voor SaaS systemen zoals Lightspeed en Shopify?).
  • Beveiligingsregels en filters om ongewenste bezoekers en bots te blokkeren.
  • Controle over het caching-gedrag van Cloudflare.
  • Voer A/B-tests uit tussen verschillende back-ends.
  • Analytics zonder zonder code in de browser van de gebruiker uit te voeren.
  • Unieke application security.

​De eerste Pre-suasion Master van Nederland worden?

Heb jij de 6 overtuigingsprincipes van Cialdini onder de knie? En doe jij er alles aan om jouw klant te overtuigen met de juiste boodschap? Neem dan nu de volgende stap: breng jouw klant in de juiste mindset. Want de effectiefste overtuiger treft eerst de juiste voorbereidingen, zodat de ontvanger ook openstaat voor zijn boodschap.

In de Momentmakers Masterclass leer je precies hoe je dit aanpakt. Bas Wouters is een van de vijf gecertificeerde Pre-suasion Trainers ter wereld, en persoonlijk door Cialdini opgeleid om deze training te geven.

Cialdini’s tweede werk

Het is alweer 34 jaar geleden dat de bekende gedragspsycholoog dr. Robert Cialdini zijn bekende werk Influence [LINK] schreef. Daarna had hij lange tijd geen materie dat hij interessant genoeg vond om over te schrijven. Hij wilde nog een werk schrijven dat echt impact zou maken. Daarom kwam pas in 2016 zijn volgende werk uit: De kracht van timing. Daarin beschrijft hij het concept pre-suasion. En dat is behoorlijk powerful stuff. Zelfs ervaren overtuigers kunnen hun vaardigheden verbeteren met deze materie. Wat houdt het in en hoe pas je het toe?

Wat zijn stablecoins & waarom zijn ze belangrijk?

In het begin van dit jaar kwam Bloomberg met twee belangrijke onthullingen voor de cryptomarkt. Allereerst zou Facebook aan een eigen cryptomunt werken voor WhatsApp. Deze stablecoin zou je kunnen gebruiken voor betalingen via de chatapp. Het zou als eerste getest worden in India. Daarnaast zou de stablecoin Tether genoeg fiat-reserves (dollars) op de bankrekening […]

Zo voorkom je onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens

Zo voorkom je onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens

Zit je goed met GDPR? De kans bestaat dat je, ook als je het allemaal goed op orde hebt, onbewust en onrechtmatig persoonsgegevens verwerkt. Er zijn maatregelen die je kunt nemen om dit te voorkomen. Daarbij worden persoonsgegevens overschreven, niet verwijderd – mochten er dus onbedoeld bepaalde gegevens verzameld worden, dan kun je deze goed herkennen en de bron ervan opsporen. We introduceren de ‘PII-preventiematrix’ en laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager persoonsgegevens kunt blacklisten en whitelisten. 


Lees meer over: Zo voorkom je onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens.

Jumbo start bezorgdienst in centrum Amsterdam

Jumbo is vandaag gestart met het thuisbezorgen van boodschappen in het centrum van Amsterdam. De nieuwe dienst was al aangekondigd.

Om inwoners van het centrum van Amsterdam extra te attenderen op de komst van de Jumbo Bezorgservice, zijn de elektrische bezorgwagens van Jumbo tijdelijk omgebouwd tot rijdende supermarkten. Door middel van QR-codes op de verpakkingen, kunnen klanten hun boodschappen op de stilstaande bezorgwagens direct scannen en toevoegen aan hun online bestelmandje.

Met de bezorgwagens in het centrum van Amsterdam en de rechtstreekse thuisbezorging vanuit een zogeheten hub, maakt Jumbo naar eigen zeggen een duurzaamheidsslag. De elektrische Street Scooters van Jumbo zijn speciaal ontwikkeld voor huis-aan-huis belevering.

Klanten krijgen voortaan de keuze uit bezorgslots van 2 uur en 1 uur. Zo kunnen zij straks in Amsterdam ook ’s ochtends tussen 7 en 8 uur hun boodschappen bezorgd krijgen.

Nederlanders willen zelf klimaatmaatregelen nemen

Nederlanders voelen de urgentie om zelf maatregelen te gaan nemen tegen klimaatverandering en extreme weersomstandigheden. Hierdoor zien ze goed in dat waterbeheer erg belangrijk is.

Ruim 65% procent van de Nederlanders heeft zelf al eens te maken gehad met wateroverlast. Van ondergelopen tuinen (26%), kruipruimtes (11%), kelder (10%) tot ook de begane grond van de woning (4%). Veilige dijken, het beter afvoeren van water bij slecht weer door bijv, goede riolering, zijn dan ook belangrijke thema’s. Daarnaast wil 64% van de Nederlanders best ingrijpen in de natuur, om daarmee overstromingen te voorkomen.

Door de droge zomer en het extremere weer beseffen mensen ook dat er meer maatregelen nodig zijn om ons land te beschermen tegen klimaatverandering. In aanloop naar de Waterschapsverkiezingen, die gehouden worden op 20 maart, onderzocht Ruigrok NetPanel voor de Unie van Waterschappen hoe de Nederlander omgaat met water.

Eigen verantwoordelijkheid

Veel Nederlanders staan ervoor open zelf iets te doen tegen de gevolgen van klimaatverandering of doen dit al. Tijdens de droogte afgelopen zomer waren er toch veel mensen die het eigen gebruik van water aanpassen: ze douchen korter (67%), sproeien minder vaak de tuin (50%), wassen minder vaak zelf de auto (59%) en zijn bereid aanpassingen te doen om regenwater beter af te voeren, door tegels in de tuin te vervangen door groen (28%) of een regenton te plaatsen (23%).

Jongeren lijken hun gedrag wat minder aan te passen: minder dan de helft van de jongeren tussen 18 en 25 jaar doucht bijvoorbeeld korter. 65+ers doen dit juist massaal wel (81%). Ook wil 58% van de Nederlanders graag (meer) tips en informatie over wat ze zelf kunnen doen, en geven zij aan het een goed idee te vinden dat het waterschap onderwijs aanbiedt op scholen over het beheer en de bescherming van water (42%).

Invloed op goed waterbeheer

We zijn blij dat mensen de noodzaak van goed waterbeheer zien en aangeven zelf ook iets te willen doen. Nergens ter wereld hebben mensen zo’n speciale band met water als in Nederland. We wonen, werken en recreëren er mee. In Nederland beheren de waterschappen de dijken, sloten en plassen. We zorgen voor waterveiligheid, voor schoon en voldoende water. Nederland heeft te maken met grote uitdagingen. Waterschappen merken dagelijks de gevolgen van klimaatverandering met extremer weer en een steeds sneller stijgende zeespiegel. Zonder bestrijding van de oorzaak is het dweilen met de kraan open. Daarom investeren we als waterschappen om samen met overheden, bedrijven en burgers de gevolgen van klimaatverandering op te vangen. De manier waarop we dat doen, daar hebben mensen invloed op.” Zo geeft Rogier van der Sande, voorzitter Unie van Waterschappen, aan.

Verkiezingen

Op woensdag 20 maart zijn de waterschapsverkiezingen. Neem een kijkje op MijnStem.nl om te zien wat er te kiezen valt.

[Fotocredits © Ruud Morijn – Adobe Stock]

De vier succesingrediënten van B2B-e-commerce

Succesvolle B2B-e-commerce bestaat uit vier pijlers: effectieve klantsegmentatie, differentiatie, heldere doelstellingen en de juiste mensen, processen & technologie. Wie dit op orde heeft, behoort tot de top van de online verkopers, aldus Forrester. Veel van mijn B2B-relaties zien dit als het fundament van hun online groei.

Negenentachtig procent van de B2B-inkopers doet online onderzoek alvorens tot een aanschaf over te gaan. En 57 procent van de koopbeslissingen is al genomen voordat er contact is met sales. De B2B-bedrijven signaleren zelf ook dat ontwikkelingen in het koopgedrag op de consumentenmarkt hun weerslag hebben op hoe inkopers en geautoriseerde bestellers in de B2B-markt zaken willen doen.

Voor herhaalaankopen hoeft er natuurlijk geen vertegenwoordiger langs te komen, die zou je online moeten kunnen afhandelen. Maar de B2B-prijsstructuur en het assortiment maken de herhaalaankoop wel aanzienlijk ingewikkelder en uitgebreider dan bij consumentenproducten het geval is. Ook het risico dat verbonden is met de aankoop is totaal anders. Een verkeerde bestelling kan misschien wel tot stilstand van het productieproces en dus tot hoge kosten en ontevreden klanten leiden. Een een-op-een kopie van een B2C-e-commercemodel implementeren is dus zinloos. Hoe ziet een goede blauwdruk er dan wel uit? Volgens Forrester zijn er vier kwesties waar je goed over na moet denken wil je als B2B-partij succesvol zijn in e-commerce:

 1. Effectieve klantsegmentatie

Veel B2B-bedrijven gaan ervanuit dat het profiel van hun online klanten hetzelfde is als dat van offline klanten. Maar het koopgedrag en de kenmerken van die twee groepen verschillen sterk. Het is dus zaak om erachter te komen wie je beste online klanten zijn en welke offline klanten online worden beïnvloed in hun inkoopproces. Dat doe je door allereerst de interactie tussen de B2B-koper en je bedrijf nauwkeurig in kaart te brengen. Als je de customer journey over alle contactmomenten heen goed in beeld hebt, ontdekt je of er frictie in het proces zit die conversie in de weg staat. Die drempels wil je natuurlijk wegnemen.

De tweede stap is om vast te stellen welke klantsegmenten het belangrijkst (lees: winstgevendst) voor je zijn. Het RFM-model, een model voor de analyse van de customer value, is hiervoor een goed beginpunt. Focus je op de top 25 procent van je klanten en ga daarna kijken hoe je vraag kunt omzetten in conversie vanuit andere belangrijke segmenten. Hierbij is het belangrijk dat van alle klanten en leads de customer lifetime value wordt bepaald. Dit is al heel gebruikelijk in B2C maar in B2B gebeurt het nog niet zo vaak, terwijl het informatie is die je helpt om je marketingbudget en salestijd effectief in te zetten.

 2. Differentiatie is van levensbelang

Online is het vechten om aandacht, dus het is van levensbelang hoe je je merk positioneert. Een objectieve SWOT-analyse die je regelmatig opnieuw uitvoert, geeft je inzicht in waar je staat op de markt, ook ten opzichte van je concurrenten. Doe de analyse vanuit het perspectief van de klant, dan zie je echt waar je kansen liggen.

Als je uitblinkt op een bepaald gebied, houd daar dan aan vast. ERIKS, de webshop voor technische producten, is bijvoorbeeld groot geworden met een hoog serviceniveau. Toen besloten werd om ook de low-touch segmenten te gaan bedienen, werd ervoor gekozen om daar een apart bedrijf voor op te richten, met een passend businessmodel: ZAMRO. Zo ontstond er geen frictie bij de bestaande klantengroep van ERIKS en konden er toch nieuwe markten worden aangeboord.

 3. Heldere doelstellingen (en meten of je die bereikt)

Wat je wilt bereiken met je e-commercestrategie geef je weer in doelstellingen die medewerkers motiveren en de voortgang en waarde aantonen. Wees reëel maar durf ook ambitieus te zijn. Tijdens de roundtable die we samen met Evident hielden op B2B Digital liet een van de deelnemers, een leverancier van agrarische producten, weten dat het gros van de bestellingen nog via sales binnenkomt. Online is goed voor 20 procent en 10 procent van de orders wordt zelfs via de fax geplaatst. “De webshop is nu vooral ondersteunend aan sales. Wij willen echter naar 75 procent online verkoop groeien door onze digital capabilities te ontwikkelen, zowel op het gebied van data als van e-commerce.”

De KPI’s die je kiest om te meten of je op weg bent om je doelstellingen te behalen, moeten de verschillende kanten van je business belichten. Dit is ook een van de populairste onderwerpen geweest van de B2B Digital Commerce Group. De klanttevredenheid meet je bijvoorbeeld met de NPS-score of door het social sentiment in relatie tot je merk te laten meten. De verkoopkant wordt belicht met behulp van de gemiddelde orderwaarde, totale jaarlijkse uitgaven en het aandeel herhaalaankopen. Aan de kostenkant zijn de KPI’s gericht op bijvoorbeeld de kosten per order en de kosten van klantenservice.

 4. De juiste mensen, processen & technologie

Een plan is zo goed als de medewerkers die het uitvoeren en de processen en technologie die ervoor zijn ingericht. Op het B2B Digital-event van 2018 kwam dit uitgebreid aan de orde. Neem mensen aan met een digitaal DNA die tegelijkertijd geobsedeerd zijn door de klant, is het advies van Forrester. Natuurlijk moeten de bestaande medewerkers ook mee worden genomen in de digitalisering. “Het feit dat we nu een webshop hebben betekent dat onze medewerkers zich moeten transformeren van dozenschuiver naar sales consultant. Dat doen we met een top-bottom aanpak. De beste medewerkers zijn lighthouses die een voorbeeld zijn voor de rest. Als je een top-3 hebt, dan wil nummer vier daarbij horen. Door binnen alle divisies en afdelingen die uitblinkers te identificeren, trek je de rest mee.”

Je hoeft niet alle expertise in dienst te nemen – andere samenwerkingsvormen zijn ook prima, zolang de medewerkers maar de vrijheid hebben om best practices in e-commerce toe te passen. Waar het om gaat, is dat iedereen dezelfde mindset heeft en erop is gericht om te excelleren.

Snelheid is ook heel belangrijk en dat betekent dat je je budget voor twee jaar plant met de flexibiliteit om op veranderingen in te spelen. Als er ineens expertise nodig is voor iemand die alles weet van mobile e-commerce, dan moet het budget mee kunnen bewegen.

Verder moet je natuurlijk de juiste IT-infrastructuur hebben om e-commerce te doen en eenvoudig kunnen integreren met alle relevante systemen, zoals met een ERP-, CRM-, Order Management en Product Informatie Management-systemen. Welke oplossing geschikt is, wordt niet alleen door de gewenste mate van integratie gestuurd, maar wordt vooral bepaald door de rol die je wilt spelen op de markt.

Heb je de ambitie om een leidende positie te pakken dan zijn bijvoorbeeld ook uitgebreide standaard B2B-commercefunctionaliteiten, een hoge mate van schaalbaarheid en mobile-ready onmisbaar. Je wilt immers niet telkens van platform wisselen omdat je snel groeit, een touchpoint toevoegt of internationaal uitbreidt. Is je organisatie minder ambitieus en/of vind je het niet zo’n probleem om al na een paar jaar van platform te wisselen, dan kan je mogelijk volstaan met een eenvoudigere e-commerceoplossing.

En een vijfde bonus-succesingrediënt: flexibiliteit

Tot zover de vier succesingrediënten van B2B-e-commerce. Wat je verder nodig hebt, is een lange adem, aldus Forrester. Verandering kost tijd – houd rekening met een periode van drie tot vijf jaar voordat de volle potentie is bereikt. Dat betekent dus ook dat je commerceplatform de flexibiliteit moet hebben om snel on-par te geraken en eenvoudig met je mee te groeien, in te spelen op veranderingen in koopgedrag en nieuwe technologieën te adopteren. Die wendbaarheid heb je eveneens nodig als er dingen verkeerd gaan. Digitale transformatie vergt de lef om te experimenteren en daar hoort falen bij. Zolang je dat met een ervaren partner doet en een back-up plan hebt voor als het misgaat, is dat geen enkel probleem en word je er alleen maar sterker van.

Ter inspiratie deel ik tot slot het verhaal van Würth met je, een technische groothandel die een indrukwekkende digitale transformatie heeft ondergaan, waarbij de kern van het businessmodel is behouden maar aangepast aan de eisen van nu.

Trendrapport: De liefde tussen sales en operations #adv

Trendrapport: De liefde tussen sales en operations #adv

Het trendrapport ‘De liefde tussen sales en operations’ biedt inzicht in de complexe relatie tussen verkoop, productie en logistiek. Afgelopen zomer hebben managers van zestig organisaties in de wholesale, retail en maakindustrie deelgenomen aan een onderzoek waarbij Ctac wilde achterhalen welke factoren invloed hebben op deze complexe relatie.

Leer van collega-managers en download het trendrapport!


Lees meer over: Trendrapport: De liefde tussen sales en operations #adv.

​Facebook/Tommy Hilfiger: Facebook slachtoffer van eigen advertentiebeleid

Dit stuk is interessant voor iedere site-eigenaar die advertenties van derden op zijn site heeft staan, maar ook voor merkhouders die zich geconfronteerd zien met advertenties van namaak. Als u online marketeer bent en u heeft zo’n merkhouder als klant, dan kunt u hem mooi naar dit artikel verwijzen.

Tommy Hilfiger namaakkleding

Tureluurs werden ze er van, bij Tommy Hilfiger. Steeds maar dezelfde advertenties op Facebook voor webshops met namaak van Tommykleding. Die advertenties – honderden stuks – stonden soms direct boven of onder die van de echte Tommy. Facebook verwijderde weliswaar op verzoek de advertenties maar liet het daar ook bij. Facebook wilde niet eens de NAW-gegevens van de adverteerders verstrekken.

Facebook bemoeit zich actief met advertenties – en is dus de klos

In plaats van de hosts van die webshops aan te schrijven, besloot Tommy om Facebook aan te pakken. Nou staat er in de wet een aansprakelijkheidsbeperking voor hosters. Een hoster die van niets weet, kan daardoor gewoonlijk volstaan met notice & takedown. Facebook bemoeit zich echter actief met de advertenties. In de eigen advertentierichtlijnen van Facebook staat immers dat advertenties van te voren worden gescreend en dat advertenties die inbreuk maken op merkrechten verboden zijn. Bij actieve bemoeienis met advertenties vervalt die wettelijke aansprakelijkheidsbeperking. Haar eigen regels deden Facebook dus de das om.

Facebook krijgt verbod op ‘advertentiesoort’

Tommy wilde dat Facebook “doeltreffende maatregelen” zou nemen om die adverteerders te blokkeren. Dat was een beetje vaag, want hoe moet je dan bepalen of Facebook zich aan het vonnis houdt? Tommy slaagde er wel in om een rechterlijk bevel te krijgen aan Facebook om voortaan geen advertenties meer toe te laten met de volgende kenmerken:

  • de woorden ‘Tommy Hilfiger’;
  • lage prijs of grote kortingen;
  • combinatie van drie of vier afbeeldingen;
  • de website waarnaar de advertentie doorklikt, is anders dan de website die in de advertentie wordt genoemd;
  • de omschrijving is in gebrekkig Engels of irrelevant voor de aangeboden artikelen;
  • vermelding van gratis bezorging;
  • adverteerders zijn Facebook ‘community’-pagina’s die kort voor het plaatsen van de advertentie zijn aangemaakt;

Door die specificatie was aardig zeker dat Facebook niet de plicht kreeg om adverteerders aan te pakken die gewoon legitiem bezig waren.

Tommy Hilfiger neemt vier hindernissen NAW-gegevens

Maar dan: de NAW-gegevens. Die krijg je niet zomaar, maar in dit soort gevallen wel, zoals hierna blijkt. De eerste hindernis: er moet sprake zijn van onrechtmatig handelen (juridisch voor ‘hoort niet’) door de adverteerders. De tweede hindernis: Tommy moet een ‘gerechtvaardigd belang’ hebben bij die gegevens. De eerste twee hindernissen waren duidelijk genomen. De derde hindernis: er mogen geen minder ingrijpende mogelijkheden zijn om te weten te komen wie er achter de advertenties zit. Natuurlijk kan Tommy wel de hosts van de webshops aanschrijven maar die zijn vaak snel uit de lucht of lastig traceerbaar, terwijl Facebook “als aanspreekpunt continuïteit biedt”. De vierde hindernis: de rechter gaat kijken wiens belang ‘het zwaarst weegt’. Die vierde hindernis werd echter ook genomen: de AVG (privacy) speelt niet bij commerciële inbreuk, en op grond van de wet moet een adverteerder toch al zijn gegevens in de advertentie vermelden. Bovendien strookte het verstrekken van NAW-gegevens met het eigen advertentiebeleid van Facebook.

Bij toekomstige inbreuk: briefje van Tommy is genoeg

Facebook moet nu alle accounts die gebruik maken van dezelfde NAW, e-mailadressen, telefoonnummers of IP-adressen als die van de ‘foute advertenties’ blokkeren, en alle gegevens van de inbreukmakers verstrekken. Voor een blokkade of afgifte van NAW-gegevens bij toekomstige inbreuk is geen vonnis meer nodig: een simpel briefje van Tommy is dan genoeg.

Moraal van dit verhaal

Kortom: als er iemand commerciële inbreuk maakt en jij bent/jouw klant is het slachtoffer, dan is het al snel zo dat de host de NAW-gegevens moet verstrekken. Ben jij/is jouw klant degene die inbreukmakende advertenties host, weet dan dat actieve bemoeienis met die advertenties (screening/monitoring) er toe kan leiden dat er bij jou/jouw klant sneller aansprakelijkheid ontstaat. NB: dit artikel is geen pasklaar antwoord op de vraag “wanneer moet een internetdienst NAW-gegevens van inbreukmakers verstrekken”; die vraag is immers te algemeen en dus niet te beantwoorden. Bij het vraagstuk ‘wanneer kan moet een advertentiehoster de NAW van commerciële inbreukmakers verstrekken?’ spelen bij de vierde hindernis – de belangenafweging – namelijk andere belangen dan bij het vraagstuk ‘wanneer moet een access provider de NAW achter een IP-adres verschaffen bij illegale downloads door een consument?’. Over die laatste vraag verschijnt op korte termijn een column van ons kantoor. Dus houd onze site in de gaten!

Page generated in 1.701 seconds. Stats plugin by www.blog.ca