Bang voor de tandarts? Artificial Intelligence in de tandheelkunde kan ons van die angst af gaan helpen

In steeds meer sectoren wordt Artificial Intelligence (AI) toegepast en ook de tandheelkunde blijft niet achter. Dankzij allerlei technologische ontwikkelingen en AI kan het zomaar zijn dat je straks zonder angst naar de tandarts gaat. Hoe aardig je tandarts ook is, het halfjaarlijkse bezoek leg je niet voor de lol af. Maar gelukkig zitten ontwikkelaars niet stil en kan het gebeuren dat je ervaring in de tandartsstoel straks helemaal verandert. Poetsen en flossen moet je voorlopig nog wel zelf blijven doen. Of in ieder geval op het knopje van je elektrische tandenborstel drukken.

AI verandert de tandheelkunde

Het Canadese bedrijf Dentem heeft een platform opgezet waarmee machine learning ervoor zorgt dat in de tandheelkunde steeds slimmer geautomatiseerd wordt. Zij leveren software aan tandartspraktijken en waar het eerst alleen ging om het elektronisch bijhouden van patiëntendossiers en afspraakbeheer, gaat dit systeem nu zelf foto’s beoordelen. Het wordt een soort virtuele assistent, die in staat moet zijn om röntgenfoto’s te analyseren en de juiste behandeling te bepalen. Via een spraakopdracht van de tandarts weet de assistent dan wat er moet gebeuren. AI kan er op deze manier voor gaan zorgen dat er al meteen een second opinion plaatsvindt, al is het het dan door een virtuele assistent.

Bril die dwars door je heen kijkt

In de toekomst kan dit natuurlijk nog veel verder gaan. Er wordt al gesproken over tandheelkundige behandelingen op basis van je DNA of speciale brillen waarmee de tandarts je botstructuur en tandwortels kan zien. Een soort bril die dwars door je heen kan kijken? Het klinkt als de verre toekomst, maar ontwikkelingen gaan heel snel. Ook voor de patiënt kan dit prettig zijn: je hoeft minder vaak naar de tandarts en kan zelf meekijken. Daaardoor kun je het bezoek misschien nét iets beter verdragen.

Goed poetsen? Lagere kosten voor de tandartsverzekering

In Canada en de Verenigde Staten werkt het zorgsysteem anders dan bij ons. Er is een verzekeraar die slimmere tandheelkundige zorg als abonnement aanbiedt. Leden van het platform Beam krijgen ieder half jaar automatisch alles wat ze nodig hebben voor een goede verzorging van hun gebit. Dus een tandenborstel (van het eigen merk uiteraard), tandpasta, borstels en flosdraad. En vergeet je te poetsen? Dan kan je verzekeraar of tandarts daar melding van krijgen. Dat klinkt dan wel weer een beetje eng. Maar de bedoeling is dat op die manier de premies voor de verzekering bepaald worden. Hoe beter mensen hun gebit verzorgen, hoe lager de premie voor de tandartsverzekering is.

Spansive brengt speciale draadloze oplader uit

Het techbedrijf Spansive (voorheen bekend als Pi Charging) lanceerde afgelopen week een nieuwe draadloze oplader genaamd Spansive Source. De marketing voor de oplader is vooral gericht op families, aangezien het apparaat meerdere smartphones tegelijk van stroom kan voorzien. Daarnaast zorgt de speciale oplaadtechnologie ervoor dat het smartphones moeiteloos worden opgeladen, ongeacht verschillende telefoonhoesjes of accessoires die op of om het toestel bevestigd zijn. Volgens Spansive zou de Source moeten werken met vrijwel alle iPhone uitvoeringen.

Speciale magneet technologie

Waar Spansive’s eerdere kegelvormige oplader erg gevoelig was (en de telefoon precies op de juiste plek moest worden gezet) en ook concurrerende draadloze toestellen de perfecte opstelling vereisen, maakt het bij deze nieuwe uitvinding weinig uit. De Source heeft het vermogen om exact te bepalen waar je telefoon is geplaatst op het platform, en kan zo de magnetische oplaadspoelen op precies de juiste wijze instellen. Volgens Spansive heeft de hoeveelheid smartphones op de lader geen invloed op de oplaadsnelheid: de eerste smartphone zal niet langzamer opladen wanneer er andere telefoons worden toegevoegd.

Helaas is de oplaadsnelheid bij iPhones beperkt tot een maximum van 5W, wat betekent dat het snellere 7.5W opladen (nog) niet wordt ondersteund. Wel komt de Source met een setup voor WiFi, waardoor het gemakkelijk wordt om nieuwe software updates te ontvangen.

Nog niet voor alle apparaten

Het bedrijf legt de nadruk op het feit dat de Source gebouwd is om smartphones op te laden; zo is het schuine design bijvoorbeeld niet de ideale vorm om een Apple Watch op te leggen. Een handige bijkomstigheid is daarom dat de oplader met twee USB poorten komt, waardoor je ook met je andere apparaten uit de voeten kunt. Ook vermeldt Spansive daarbij dat het nog niet de perfecte oplossing is voor alle telefoons. Bij het ontwikkelen lag de focus vooral op Samsung Galaxy telefoons (vanaf S7) en iPhones (vanaf de iPhone 8). Software updates in de (nabije) toekomst moeten zorgen voor een betere werking bij overige telefoons.

Hoeveel de oplader gaat kosten? Momenteel hangt er een prijskaartje van $189 dollar aan, waarbij je de keuze hebt uit twee uitvoeringen: wit en zwart.

IBM en Maersk breiden TradeLens platform uit

IBM en het Deense transportbedrijf Maersk breiden het TradeLens platform, waarmee alle handelingen rond het containervervoer en overslag kunnen worden versneld, uit.

Nieuwe partners zijn CMA CGM en MSC Mediterranean Shipping Company.

Het blockchainplatform verzamelt kritische data over elk transport in real time. Het is daardoor makkelijker geworden om een locatie van een container te bepalen. Nu verloopt het contact daarover nog over meerdere schijven.

Het programma ClearWay, dat onderdeel is van het project, vervangt bestaande oplossingen, zoals digitale bedrijfsdocumenten (EDI).

​Techgiganten maken een vuist tegen Didi, China’s Uber-kloon

Als het aan een conglomeraat van techgiganten Alibaba, Tencent en Suning ligt komt er een eind aan de hegemonie van Didi. Didi beheerst de Chinese “ride-hailing” markt met een marktaandeel van 90% in een totale markt die ongeveer $30 miljard waard is.

Dat het menens is blijkt uit de totale investering: er wordt maar liefst 9.76 miljard yuan ($1.5 miljard) gereserveerd om Didi van de kroon te stoten. Autofabrikanten FAW, Dongfeng Motors en Chongqing Changan Automobile doen ook mee.

Didi Chxuing

Die grote investering lijkt nodig, want Didi Chxuing heeft slagkracht. Het bedrijf wordt op $50 miljard gewaardeerd en rekent onder andere de Softbank Group, Uber en Booking.com tot haar aandeelhouders.

Het is niet de eerste keer dat Didi van zich af moet bijten. De markt is erg dynamisch. Eerder probeerde rivaal Meituan Dianping het met een pilot in Shanghai en Nanjing, maar ondanks expansie naar drie andere steden gaf het bedrijf aan niet verder uit te breiden.

Ook Daimler AG waagde een poging door in het Zuid-Chinese Chengdu met een premium service te komen. Niet lang daarna kwam de Chinese autofabrikant SAIC Motor met een identiek plan.

Bij het vormen van de joint venture werd goed gekeken naar de competenties van alle leden. Alibaba en Suning weten hoe ze klant moeten bedienen, Tencent levert de technologie en de know-how over de autobranche komt van FAW, Dongfeng en Changan.

Mobiliteit

“Ride-hailing” wordt in China gezien als de toekomst van mobiliteit. Autoverkopen daalde in 2017 voor het eerst sinds 1990 en “ride-hailing” werd gezien als de oorzaak. Het is nu dringen geblazen voor de concurrentie om zo snel mogelijk marktaandeel te vergaren, al dan niet ten koste van Didi.

9 online consumententrends voor 2019, het jaar van de normering

Technologische ontwikkelingen vormen onze maatschappij. Kijk je naar een willekeurige bushalte, woonkamer of wachtkamer, dan zie je dat de smartphone het weerpraatje heeft vervangen. Maar omgekeerd gebeurt hetzelfde: onze cultuur en geschiedenis beïnvloeden technologie. Zo kiest een vergrijzende bevolking eerder voor automatisering en heeft een begrip zoals privacy een hele andere betekenis in een volksrepubliek met een éénpartijstelsel. De online consumententrends gaan in 2019 over hoe we een nieuwe norm vinden in onze relatie met technologie.

Mensen zijn uitvinders en ontdekkers van nature. Wat we ontdekken en creëren, heeft zijn weerslag op ons en beïnvloedt wat we vervolgens daarna doen. Deze cadans gaat steeds sneller, waardoor generaties qua belevingswereld uit elkaar drijven. Terwijl jongeren bijvoorbeeld meer op hun smartphone zitten, kijken ouderen meer traditioneel lineaire tv. Het bijbenen met technologie wordt ook lastiger. We zijn eternal newbies aan het worden die continu achterlopen. Maar ook instant experts want alle mogelijke kennis is consumeerbaar voor handen.

Die empowerment heeft zijn nadelen – de antivaccinatiebeweging bijvoorbeeld heeft een opleving van voorkombare ziektes tot gevolg – maar natuurlijk ook voordelen. Sneller dan ooit kunnen we nieuwe vaardigheden aanleren, zo vindt 46 procent van de respondenten van onderzoek van Ericsson. Ook het Sociaal Cultureel Planbureau onderschrijft het belang van digitale vaardigheden in de maatschappij, in De sociale staat van Nederland 2017: digitale vaardigheden nemen de plaats in van het hebben van een goed inkomen of een goede opleiding. Het gaat er steeds meer om wat je ermee kunt, en daarmee worden digitale vaardigheden een belangrijke determinant voor de leefsituatie en het levensgeluk. Want: de ervaren regie over het leven is verreweg de belangrijkste hulpbron voor geluk, aldus het SCP.

Dankzij onze digitale vaardigheden leren we steeds beter omgaan met verandering, die steeds sneller komt. Zodat we uiteindelijk een nieuwe normering kunnen vinden als de super connected, digitale mens.

In deze online consumententrends haal ik zoveel mogelijk actuele, betrouwbare en Nederlandse bronnen aan om een helder beeld te schetsen van relevante trends die nu komen. Voordat je verder leest: ja, er is zeker enige sprake van cherry picking, lees daarvoor mijn disclaimer.

1. E-commerce met China

Nederlanders shoppen meer in het buitenland, en vooral in China. In 2018 kochten vijf miljoen Nederlanders voor 880 miljoen euro aan producten en diensten online in het buitenland. Vergeleken met 2017 is dit een groei in cross-border shoppende Nederlanders van 32 procent en qua omzet van 15 procent. China pakt met 31 procent het leeuwendeel van de omzet, en als je kijkt naar uitsluitend producten, dan is dit zelfs 47 procent. Nu gaat het vooral nog om goedkope elektronicaproducten die via platforms als Wish en AliExpress worden verkocht. Maar er gebeurt veel meer.

42 procent van de e-commerce verkopen wereldwijd vinden plaats in China, een flink stuk meer dan Amerika’s marktaandeel van 24 procent. Sinds 2015 streeft Alibaba.com alle Amerikaanse retailers tezamen (inclusief Amazon, Walmart en eBay) voorbij in verkoopcijfers. Nederlandse merken maakten op Alibaba’s warenhuizen Tmall en Tmall Global van Alibaba in het boekjaar maart 2017 – maart 2018 zo’n 1,25 miljard euro handelsomzet. Het betreft nu meer dan honderd Nederlandse retailers en merken.

De focus van Alibaba ligt overigens niet op Europa, zegt managing director Roland Palmer van Alibaba Benelux tegenover Retailtrends. “We zijn in Nederland al vrij groot zonder er iets voor te doen”, zegt Palmer nog in 2018. Maar recent werd bekend dat AliExpress, onderdeel van Alibaba, klanten in Nederland gaat aanbieden om achteraf te betalen. Doordat klanten eerst thuis kunnen proberen voordat ze betalen, zullen klanten meer per order bestellen en minder snel producten uit de winkelmand halen.

2. Klimaat

Ken je die Monty Python sketch waarin elk gerecht op het menu spam bevat? Eggs and spam, eggs, bacons and spam, spam, spam, spam, baked beans and spam. Daarom heet ongevraagde e-mail vandaag de dag spam. De spam van 2019 is echter minder smakelijk: plastic. We vinden het namelijk overal in terug:

Dus ja. Ook onze ontlasting bevat ondertussen microplastic, en we weten gewoon niet wat voor effect op onze gezondheid zal hebben. Onder meer omdat we al enige tijd microplastic binnenkrijgen via onze kleding, tapijt en verf bijvoorbeeld. Toch zou dit een gemiddelde ouder, dokter, journalist of politicus moeten storen. En er is gelukkig ook enige tegenbeweging:

Deze twee korte lijstjes schetsen natuurlijk maar een mager beeld. Gezien de invulling van het klimaatakkoord in Nederland en de kritiek dat de rekening niet bij de vervuilende bedrijven wordt neergelegd, zal ons dit nog zeker enige tijd bezig houden. Belangrijke cijfers zijn vooral: veel Nederlanders willen best wel iets doen voor het klimaat maar het mag niet teveel kosten volgens DVJ Insights, 39 procent van de consumenten wilt een eco-watch om hun CO2 impact te meten volgens Ericsson.

 

3. Virtual assistent

De adoptie van smartspeakers gaat hard in Nederland. Sinds de Amazon Echo in 2017 en Google Home eind 2018 beschikbaar kwamen, heeft vijf procent van de Nederlandse huishoudens een smartspeaker in huis en verwacht vier procent het binnenkort te gaan gebruiken. De acceptatie van voice als kanaal groeit harder: in juni 2018 meldde SIDN nog dat slechts drie procent van de internetgebruikers in Nederland (vijf procent van de jongeren) voice search als voorkeur heeft. Nu meldt Kantar dat de helft van de Nederlandse huishoudens bekend is met spraakgestuurde diensten via de smartphone en in 29 procent van de huishoudens hier ook gebruik van wordt gemaakt.

Volgens Ericsson ziet vijftig procent van de consumenten graag dat de saaie aspecten van consumeren – het aanvullen van voorraden, utiliteitsrekeningen bijhouden en betalen, reparaties en garanties regelen – automatisch door een virtuele assistent wordt geregeld. Zeventig procent van de ondervraagden verwacht dit binnen drie jaar de nieuwe standaard zal worden. Daarnaast verwacht 66 procent dat smartspeakers dan ook deel zullen nemen in familiediscussies en onze gemoedstoestanden zullen begrijpen. Qua omzet genereert voice search nu twee miljard euro aan Amerikaanse retailomzet en zes miljoen Amerikanen stellen maandelijks een aankoop via de slimme speaker te plaatsen.

4. Weg met fysiek

De opkomst van virtuele assistenten is een gevolg van de grote digitaliseringstrend. Alles wat digitaal kan, zal ook digitaal gaan. Precies volgens het stappenplan van de beleveniseconomie hechten vooral millennials meer waarde aan belevingen dan aan spullen. Volgens een peiling van het AD bijvoorbeeld gaan we liever op vakantie gaan dan dat we het huis verbouwen. In 2019 neemt dat, met name wereldwijd, interessante vormen aan:

  • Cannabis. In 2018 had de Amerikaanse markt voor legale cannabis al een grootte van 10,4 miljard dollar, en Canada doet ook mee. Partijen zoals de fabrikant van Marlboro en Lucky Strike en Coca Cola (maar ziet er toch vanaf) overwegen een investering in cannabis. De vraag is: waarom doet Nederland niet mee? De expertise en het talent is er en wordt nu geëxporteerd, enerzijds door een redelijk gelijk gebleven vraag en anderzijds door de huidige wetgeving.
  • Esports. Als term is het bij bijna zeventig procent van de internetgebruikers in de V.S. en het V.K. bekend. In Nederland groeit Esports twee keer sneller dan in de EU, volgens onderzoek van PayPal en Superdata. En terwijl de markt voor Esports in 2017 goed was voor slechts 9,4 miljoen dollar, voor 2018 werd geschat op bijna 11,5 miljoen dollar en voor 2019 op 14,5 miljoen, keken in 2018 ruim 1,3 miljoen Nederlanders regelmatig livestreams van games. Van de 18- tot 35-jarigen, de millennials, kijkt 23 procent minstens één keer per maand, zo meldt Multiscope begin 2018. Eind oktober van 2018 werd zelfs de eerste Nederlandse hub voor Esports gelanceerd.
  • Ontkeukening. De Zwitserse investeringsbank UBS verwacht dat het online-bezorgen van voedsel een enorme groei zal maken van mondiaal 35 miljard dollar nu naar 365 miljard dollar in 2030. De groei komt van millennials die hun keuken niet meer gebruiken, verlaging van de prijzen en een opkomst van dark kitchens: goedkope keukens die produceren voor platforms. Daardoor zullen restaurants en fastfoodketens zoals Macdonalds ook minder keukens nodig hebben.
5. Privacy naar waarde

De AVG zette privacy op de agenda bij heel veel bedrijven en daardoor werd het ook een “ding” voor het publiek. De e-privacyverordening (ePV) – al eerder uitgesteld en nu ter bespreking op 7 juni 2019 – gaat straks nog een paar stappen verder. Al is het maar omdat de AVG een algemene wet betreft en de ePV een bijzondere wet is die altijd voorrang krijgt. Maar los van de cookiewall en het commercieel gebruik van gegevens, is de vraag wat de consumenten nou van al deze heisa vinden. De privacy monitor 2018 deel I door de DDMA bericht: Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar.

Naast gebruikers en adverteerders, zijn er ook nog providers: de bedrijven die zorgen voor internettoegang. Dat zijn de makers van je telefoon of besturingssysteem, je browser of je internetprovider. Zo introduceerde Apple dit jaar ITP 2.1: Intelligent Tracking Prevention 2.1. Gebruik je Apples browser Safari, dan worden first-party cookies automatische geblokkeerd na zeven dagen. Het volgen van gebruikers wordt daarmee wereldwijd enorm beperkt, gezien dertig procent Safari gebruikt en tien procent Firefox, dat een soortgelijke maatregel aankondigde.

Gartner benoemde digitale ethiek en privacy dan ook uit tot een van de top tien strategisch technologische trends van 2019. De marktonderzoeker schrijft: “Mensen maken zich in toenemende mate zorgen over de manier waarop hun persoonlijke informatie wordt gebruikt door organisaties in de publieke en private sector, en de weerstand zal alleen maar toenemen voor organisaties die deze problemen niet proactief aanpakken.” Ericsson meldt hetzelfde in het rapport 10 hot consumer trends: meer dan 45 procent van de Europese consumenten denkt dat apps gegevens over hen verzamelen, zelfs als ze de app niet gebruiken. 59 procent zegt dat we wereldwijde principes voor de bescherming van persoonsgegevens nodig hebben.

6. Social media shopping

Fysiek winkelen is een beleving, maar online is dat bij veel webshops meer de beleving alsof je het magazijn inloopt. Roosters met dezelfde soort producten, filters voor saaie producteigenschappen. De trend social media shopping combineert social media met e-commerce op een laagdrempelige manier die vooral jongeren aanspreekt. Zo klik je van een Instagram post zo door naar de webshop met Instagram shoppable posts, in plaats van moeilijk lopen doen met die ene bio-link. Dit zit ook in TikTok, een populaire Chinese app eerder bekend Musical.ly, een media app voor het maken en delen van korte video’s met karaoke, uitdagingen, dansen en comedy. Chinese internet celebrities, zogeheten wanghong, gebruiken TikTok om producten van Alibaba (specifiek: dochteronderneming TaoBao) te verkopen.

7. Gadgets

bron: Impossible Foods

Een consumententrends-artikel is pas echt compleet met een gadgetlijstje, zeker als de CES (Consumer Electronics Show) weer is geweest. Nu zijn er natuurlijk legio smarthome-oplossingen, smart tv’s, smartwatches en smartphones, zelfrijdende auto’s en apparaten voor automatisch koken, bier brouwen en kleren vouwen. Van de volgende drie innovaties beschikbaar dit jaar verwacht ik dat ze een grote impact zullen maken:

  • Google Stadia. Een streaming gaming platform waarmee spelers razendsnel kunnen spelen vanaf desktop, mobile, de Chrome browser, je tv en zelfs een Chromecast. Met deze streamingdienst speel je de nieuwste games zonder een dure PlayStation, Xbox of gaming pc. De officiële Stadia-website is al in het Nederlands, dus bij lancering zal Nederland waarschijnlijk direct worden meegenomen.

  • Impossible Burger V.2.0. De meeste consumenten eten gewoon graag vlees, ondanks het dierenleed of de impact op het milieu. Het bedrijf Impossible Foods ontwikkelde daarom een hamburger op plantaardige basis die echt smaakt naar vlees. (aanvulling: nepvleesmaker Beyond Meat verwacht zo’n 1,2 miljard dollar op te kunnen halen op de beurs)

  • DS3. Procter & Gamble heeft als een werelds grootste CPG-bedrijven een grote invloed op het milieu. DS3 is een nieuwe productlijn van zeep en schoonmaakproducten die geen water bevatten of plastic verpakking nodig hebben. Voeg water toe om te activeren. De vraag is wel: hoe interessant is voor de gemiddelde burger die vooral vanuit zijn portemonnee moet kiezen?

8. Controle op bedrijven

Nederlands grootste bedrijf Shell maakt dertien miljard euro winst maar betaalt al jaren geen belasting. Nu praat de politiek over beperkingen van de belastingvoordelen voor multinationals. De door Rutte zo vurig bepleitte afschaffing van de dividendbelasting haalde het uiteindelijk niet. Ryanair moet vliegers die vlogen vanaf Eindhoven werkzaam in Eindhoven houden. De EU legde Google in maart een boete op van 1,49 miljard euro vanwege machtsmisbruik en Apple betaalde zijn boete van 14,3 miljard voorlopig alvast in afwachting van een verdere Europese rechtszaak. Zomaar een aantal voorbeelden van hoe grote bedrijven terug op hun plaats worden gezet. Ook dit is een belangrijke trend, gezien hoe bedrijven steeds groter worden qua omvang, omzet en impact op ons dagelijks leven. Voorbeeld? Regisseur Omar Najam voegde een andere soundtrack toe aan deze Amazon-advertentie waardoor de feestelijke stemming omslaat in een technologische dystopia:

9. New retail

bron: www.alibabagroup.com

Als laatste trend wederom een blik op China, waar Alibaba offline en online retail combineert tot één naadloze ervaring gestuurd vanuit je smartphone. Hiermee bestel je online, check je in wanneer je de winkel binnenloopt, scan je labels voor productinformatie in de winkel en kun je betalen. Of met gezichtsherkenning. De Chinese supermarkt China, onderdeel van Alibaba, is tegelijkertijd ook een fulfilment center. Voor jouw online orders verzamelt een medewerkers in de winkel de producten op jouw lijstje. De verse vis die je daar koopt kun je ook ter plekke laten bereiden door een kok, voor consumptie ter plaatse of bezorging thuis binnen 30 minuten. Het doel? De allerbeste shopervaring bieden aan consumenten. De nieuwe norm.

Winkelstraat.nl voegt Italiaanse modewinkels toe

Winkelstraat.nl heeft het aanbod uitgebreid met luxe fashion van ‘de mooiste boutiques’ uit steden als Milaan, Rome en Florence.

Winkelstraat.nl inmiddels aanbod uit vijf landen uit Europa, waaronder Frankrijk, Spanje, Duitsland en België. In totaal gaat het om 40.000 artikelen.

De webshop verwacht het komende halfjaar nog meer partners uit het buitenland toe te kunnen voegen.

Italie wordt vertegenwoordig door onder meer Via Montenapoleone in Milaan en de Romeinse Via Condotti.

Foto Pixabay

Conversieacties in Google Ads: afzonderlijke conversiedoelen per campagne

Binnen Google Ads stel je conversiedoelen in op accountniveau. Dat wil ook zeggen dat elk doel wat behaald wordt door één van je campagnes, altijd geteld zal worden als conversie. Het is niet mogelijk om bepaalde campagnes op andere doelen af te rekenen. Dit is anders bij bijvoorbeeld Facebook Ads, waarbij je per advertentieset kunt optimaliseren op conversiegebeurtenis. Een functionaliteit die al langere tijd gemist wordt in Google Ads, en waar nu eindelijk een oplossing voor is gekomen.


Lees meer over: Conversieacties in Google Ads: afzonderlijke conversiedoelen per campagne.

Page generated in 1,770 seconds. Stats plugin by www.blog.ca