Marvel kondigt 6 films en 4 series aan op Comic-Con

In San Diego vindt op dit moment de Comic-Con plaats en Marvel-baas Kevin Feige maakte daar bekend dat er de komende 2 jaar maar liefst 10 nieuwe projecten op stapel staan. We kunnen 6 films en 4 series verwachten in 2020 en 2021. Hoofdrollen zijn weggelegd voor verschillende bekende Hollywood sterren zoals Natalie Portman en Scarlett Johansson. Mahershala Ali, bekend van The Green Book, gaat een grote rol spelen in de serie Blade.

Alle producties van Marvel worden binnen 2 jaar uitgebracht. Marvel Studios komt ook met een animatieserie en 3 televisieseries. Deze kijk je op Disney+.

Zo zit het met Pokémon Sword and Shield

Het motto van Pokémon is ‘Gotta catch ‘em all’. Het is voor sommige gamers bijna een levensstijl. Niet voor niets komt het Pokémonlied voor in de jaarlijkse Top 2000. Maar, dat is ook het probleem: in de nieuwe Pokémon Sword and Shield zijn niet alle Pokémon te vangen. Ontwikkelaar Game Freak vond het nodig om te snijden in het aantal wezens om mooiere animaties per wezen te kunnen maken.

Niet alle Pokémon present

En dat heeft ironisch genoeg een monster gecreëerd, zoals ze dat in het Engels zeggen: elke keer als er nieuwe beelden van Pokémon verschijnen, dan bekritiseert een bepaalde groep spelers de beelden enorm. Dan beweren ze dat het gerecyclede beelden zijn, bijvoorbeeld. Die mensen zijn niet alleen boos omdat ze dus niet alle Pokémon kunnen gaan vangen en winnen: ze kunnen ook niet alle Pokémon uit eerdere games importeren of uit deze game alle Pokémon exporteren.

Verder wordt er verwacht dat de roleplaying game erg gelijk is aan de eerdere games uit de Pokémonfranchise, maar juist niet van Pokémon Go. Echter klopt dat ook weer niet helemaal, want er schijnen wel co-opraids te zijn zoals in Pokémon Go. Een vernieuwing zijn de speciale Pokémon die tijdelijk extra groot kunnen groeien. De start-Pokémon zijn ook al bekend: Grookey (gras), Scorbunny (vuur) en Sobble (water). Op de boxart van de games zie je de twee Legendary-Pokémon: Zacian en Zamazenta.

Dexit

De game belooft bovendien Engelse invloeden te hebben. Dat in combinatie met het uitsluiten van sommige Pokémon, heeft het spel alvast de geuzennaam Dexit opgeleverd. De mensen die fanatiek de hashtag #BringBackNationalDex gebruiken en dus alle Pokémon in het spel willen, hebben gevraagd of de ontwikkeling niet langer kan duren, zodat toch alle diertjes kunnen worden toegevoegd. De kans dat dat ook gaat gebeuren is echter klein: het spel wordt natuurlijk niet voor niets vlak voor de feestdagen uitgebracht.

Pokémon Sword and Shield moet 15 november verschijnen op Nintendo Switch.

Google Maps laat je nu ook zien waar deelfietsen staan

Deelfietsen zijn al een tijd populair en aanbieders schoten de laatste jaren als paddestoelen uit de grond. Wij zijn natuurlijk een echt fietsland, maar ook in veel andere steden wordt steeds meer gefietst. De deelfietsen zijn ideaal om te gebruiken als je zelf geen (ruimte voor een) fiets hebt of wanneer je een stad bezoekt. Het is voor veel steden dubbel: aan de ene kant levert het inkomsten op en is het een populair vervoermiddel, aan de andere kant veroorzaakt de wildgroei aan fietsen ook veel overlast. In Singapore bijvoorbeeld werd de overheid gek van alle slordig geparkeerde tweewielers.

Toch weten aanbieders in veel steden voet aan de grond te krijgen en zien ze fietsen in het buitenland steeds vaker als een milieuvriendelijk middel om van A naar B te komen. Iets wat wij in Nederland natuurlijk allang weten. Reden voor Google Maps om aanbieders van deelfietsen op te nemen in hun actuele kaarten en daarbij de beschikbaarheid te tonen.

Creativiteit: negatieve emoties hebben enorm positief effect

Emoties zijn de drijvende kracht achter creativiteit. Veel mensen beschouwen het creatieve proces als een feestje vol vrolijkheid, maar ik breek graag een lans voor ‘de donkere kant’. Immers: ‘negatieve’ emoties hebben een enorm positief effect op jouw creativiteit. Bij creativiteit draait het allemaal om combinaties maken. Bij voorkeur tussen extremen: zwart-wit en kleur, groot […]

Qihoo 360 wil China’s beschermengel tegen cyberaanvallen worden

Als het aan China’s grootste security specialist Qihoo 360 ligt, gaan zij de Chinese cyberdefensie organiseren.

Op 19 juni 2019, terwijl China en de VS elkaar in de haren vlogen, kondigde CEO Zhou Hongyi aan dat het bedrijf een detectiesysteem had ontwikkeld waarmee geavanceerde cyberaanvallen kunnen worden onderschept. Tijdens een lezing op de China Internet Security Conference (ISC) zei Zhou dat zij reeds 40 hackpogingen in andere landen had gedetecteerd.

Nationale cyberdefensie

Het bedrijf ontplooit zich inmiddels als een onmisbaar schakel in China’s nationale cyberdefensie. Eerder verliet het bedrijf de Amerikaanse aandelenmarkt om in Shanghai verhandeld te kunnen worden.

Het begin van Qihoo 360 was minder verheffend dan de huidige ambities doen vermoeden. Na een carriere by Yahoo China, richtte Zhou Hongyi het bedrijf op met Yahoo-collega Qi Xiangdong. Het uiteindelijke doel was een zoekmachine.

Ze ontdekten al snel dat Chinezen meer behoefte hadden aan antivirus- en antimalware software, maar het bedrijf irriteerde gebruikers door de software te bundelen met allerlei bloatware. Qihoo 360 gebruikers kregen ook spam en pop-ups voor de kiezen en concurrerende antivirussoftware werd geblokkeerd.

Naast rechtszaken met Baidu en Tencent, in China vrij standaard, heeft het bedrijf ook last van een controverse stammende uit 2012. Een programmeur beschuldigde Qihoo 360 van het gebruik van een backdoor waarmee gebruikersinformatie gestolen werd. Software van concurrenten kon worden verwijderd. Het bedrijf verwierp de aanklacht.

Sindsdien lijkt het tij gekeerd en krijgt het bedrijf ook goede publiciteit. In 2017 bedankte de FBI in Alaska het bedrijf voor het opsporen van de schuldigen van drie DDos-aanvallen. Elon Musk sprak ook zijn dankbaarheid uit toen Qihoo 360 de Model S hackte en een fout ontdekte in het belangrijkste beveiligingssysteem van de auto.

Cyber safety

In 2017 opende Qihoo een centrum voor “cyber safety” dat de digitale defensie van China wil versterken door middel van militaire en particuliere samenwerkingen. Qihoo 360 nam inmiddels tientallen beveiligingsbedrijven over middels strategische fusies en overnames.

Chinese staatsradio beschuldigt Apple van “download scams”

Als je naar de reviews voor apps in de Chinese iOS App Store kijkt, zie je al snel recensies die eigenlijk niets met de app in kwestie te maken hebben. Dit gegeven heeft nu de aandacht getrokken van de Chinese staatsmedia.

iOS App Store

De China National Radio claimt dat de iOS App Store zich schuldig maakt aan “download scams”. Daarnaast wordt er melding gemaakt van “ernstige problemen” met neprecensies en apps die zijn ontworpen om mensen om de tuin te leiden. Volgens de Chinese radio heeft Apple geen flauw benul hoe dit te fixen.

In het rapport worden twee voorbeelden genoemd van apps die bovenaan de zoekresultaten verschijnen, daarnaast uitstekende recensies hebben, maar toch praktisch onbruikbaar zijn. Het rapport stelt dat het hoogste tijd is dat toezichthouders ingrijpen.

Het stimuleren van beoordelingen middels neporders en fake reviews is gemeengoed in China, er is zelfs een woord voor: vrij vertaald “poetsen”. Poetsen is overigens in strijd met Chinese wetgeving omtrent e-commerce.

App Store Optimization

Er is een markt ontstaan voor “App Store Optimization”. Taobao staat vol met bedrijven die 1 yuan rekenen ($0.15) voor een nepreview komende van een uniek Apple ID en ip-adres.

Toch lijkt deze grootschalige manipulatie aan een einde te komen. Het wordt al moeilijker om neprecensies te plaatsen voor iOS apps, zegt Wang Jialun, CEO van de Chinese gaming portal Youxi Chaguan. Apple heeft het toezicht verscherpt en verwijdert nu accounts die voor neprecensies betalen om zo de rankings te manipuleren.

Als onze veelgebruikte apps de retrobehandeling krijgen

Je kent ze vast wel, die ouderwetse advertenties die creatievelingen hebben gemaakt van technologische innovaties die we nu gebruiken. Het is erg grappig om apps die we dagelijks openen terug te zien in iets dat zo op een emaille bord gedrukt zou kunnen worden. De artiest Sheng Lam heeft nu iets soortgelijks gedaan, maar dan iets moderner.

YooTube

Wat als het internet niet bestond? Zouden we dan iets hebben dat YooTube heet, waarbij je een soort draagbare beamer hebt waarin je videobanden kunt stoppen met kattenfilmpjes? Of zou Instagram een soort Polaroid-camera zijn waarbij je de foto’s niet print maar alleen van binnen kunt bekijken?

Als je de animefilm Akira hebt gezien, dan zal je de kunst van Sheng Lam waarschijnlijk kunnen waarderen. Sheng heeft namelijk een soort Akira-achtige fysieke gadgets gemaakt van de social media en platforms die we nu veelvuldig gebruiken. Ze worden allemaal net niet helemaal genoemd naar waarop ze gebaseerd zijn, maar het moge duidelijk zijn dat we te maken hebben met Twitter, Spotify en Netflix. Het is zelfs voor te stellen hoe zoiets zou werken in de fysieke wereld. Die van Twitter is misschien wat moeilijker: dat is een soort manier om tekst te sturen in morsecode.

Sheng Lam

Er is overduidelijk enorm goed over elk idee nagedacht. Laat dat maar aan de hypercreatieve Sheng Lam over. Hij is een concept artiest die gespecialiseerd is in het maken van anime-achtige mech. Zo maakte hij ook een robothaai en diverse voertuigen. Het is de moeite hem (8bitwizard) op Instagram te volgen, want hoewel elk concept duidelijk zeer goed overdacht is, deelt hij zeer regelmatig nieuwe illustraties.

Volgen dus, dit creatieve brein. Er zijn meer foto’s te vinden op de ArtStation-website van Sheng Lam. Wil je prints kopen, dan kan dat via Inprnt.

Bookaroo groot succes: binnen 2 weken zijn 10.000 boeken verkocht

De website Bookaroo, een nieuwe site van lokale boekhandels, is sinds een paar weken in de lucht en blijkt een enorm succes. Binnen 2 weken na de lancering zijn er meer dan 10.000 boeken verkocht. De initiatiefnemers van Bookaroo willen met de nieuwe site de strijd aangaan met ‘reuzen’ zoals Bol.com. Je kunt het zien als een soort Deliveroo voor boeken. Via de site bestel je een boek, die daarna door de dichtstbijzijnde lokale boekhandel thuis wordt bezorgd. Mocht de boekhandel jouw boek niet in het assortiment hebben, dan worden andere winkels in de buurt benaderd.

50 jaar na de eerste maanlanding door Apollo 11, wist je dit al?

Morgen, op 21 juli 2019, is het exact 50 jaar geleden dat Neil Armstrong als eerste mens ooit voet op de maan zette. De Apollo 11 landde op 20 juli 1969 op de maan, enkele uren later stapte astronaut Armstrong na een reis van 6 dagen uit het ruimtevoertuig. Terwijl de wereld toekeek, ongeveer 1 op de 8 mensen ter wereld zagen de Apollo 11 op de maan landen, zette Armstrong zijn eerste stapjes op de maan. Een uitzonderlijke gebeurtenis en mijlpaal. Het is een van de meest bijzondere prestaties die de mens ooit voor elkaar heeft gekregen. Wij kijken terug op de maanlanding en verzamelden een aantal interessante feiten.

Dag Cortana. Alexa wordt geïntegreerd in Windows 10

Ooit zou Cortana je trouwe Windows-metgezel moeten worden. Je kon altijd tegen haar praten en ze zou voor je klaarstaan, net zoals de Google Assistant en Alexa. Vergeet het maar. Microsoft is Cortana steeds verder aan het uitfaseren uit Windows. En nu komt er zelfs het nieuws bij dat Alexa juist nog verder wordt geïntegreerd met het besturingssysteem.

Joehoe, Alexa!

In september wordt de volgende update van Windows 10 verwacht, waarin stemassistenten van derden nog meer macht krijgen binnen het besturingssysteem van Microsoft. Zo mag Amazon’s Alexa het vergrendelscherm activeren. Dus stel je PC is gelockt en je roept Alexa, dan zal de assistent toch op je reageren.

In de Amazon-app voor WIndows 10 kon je Alexa al oproepen, maar nu begint Alexa steeds meer te lijken op een soort ingebouwd iets. Ze lijkt daarmee de positie in te nemen van Cortana, dat nu alleen nog een separate app zal zijn in de Microsoft Store, versus een ingebouwde zoekervaring binnen het besturingssysteem.

Cortana uit, Alexa in

Alexa blijft een app van een derde partij, dat verandert niet, maar Microsoft staat er duidelijk enorm voor open, sinds het min of meer heeft toegegeven dat Cortana het aflegt tegen Google Assistant en andere stemassistenten. Het zal dan ook niet alleen Alexa zijn die meer toegang krijgt binnen Windows 10, ook andere stemassistenten krijgen die kans in de aankomende update.

Het is ergens spijtig om te zien dat Cortana steeds kleiner wordt gemaakt door Microsoft. Niet alleen om dat we bij DutchCowboys van games houden en Cortana uit shooterfranchise Halo komt, maar ook omdat er echt mooie dingen met Cortana zijn gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de slimme thermostaat GLAS. Dat is niet per se allemaal voorbij, want Cortana blijft bestaan als aparte app. Echter, dat we in januari 2017 schreven dat we nog niet wisten wie de spraakherkenningsstrijd zou winnen, dat is inmiddels wel anders. Cortana is het in ieder geval niet.

​Jeep Gladiator op off-road festival Camp Jeep 2019

Jaarlijks komen meer dan 800 Jeep enthousiastelingen bijeen om hun passie voor 4×4 auto’s van het Amerikaans/Italiaans merk te delen. Camp Jeep 2019 vond plaats in San Martino di Castrozza, in de adembenemende Italiaanse Dolomieten. Naast het evenement voor Jeep fans was het dit jaar ook het moment voor Jeep om de Europese versie van de Gladiator te tonen samen met de Wrangler Rubicon 1941. En ik was er bij.

Voor het eerst heb ik mogen ervaren hoe het voelt om in een Jeep te rijden. Krachtige motoren die je de vrijheid geven om voor hetzelfde gemak even een ander weg kan kiezen dan asfalt. Luxe als je van alle gemakken voorzien wil worden en veiligheid met behulp van de elektronische hulpmiddelen die bij Jeep horen, maar ook omdat een Jeep echt wel wat kan verdragen.

Grand Cherokee Trackhawk

Onze rit begon met de Grand Cherokee Trackhawk, een waar racemonster in de vorm van een SUV. Met 717Pk onder de motorkap gingen we van 0 naar 100 in 3.7 seconden.

Als bestuurder heb je uiteraard alle controle over de auto en het is zeer indrukwekkend om het gaspedaal in te trappen en de kracht van de auto te ervaren. Als passagier kan je hoofd het nauwelijks bevatten, zoveel power als deze auto heeft. De Jeep Renegade, waar we het tweede deel van de etappe in reden, was logischerwijs wat minder krachtig dan de Grand Cherokee Trackhawk maar nog steeds een prima auto om de Dolomieten mee te berijden.

Jeep had aan de voet van de Colverde-Rosetta piste een tijdelijk dorp gebouwd waar met flair een aantal historische Jeeps, waaronder de Jeep Renegade 1, tentoongesteld werden tezamen met de al eerder aangekondigde Wrangler Rubicon 1941 en twee Europese modellen van de Gladiator.

Grand Cherokee Trackhawk
De Grand Cherokee Trackhawk

De groeiende business van privacy

Online zoeken zonder dat er geprofileerd wordt, digitaal winkelen met zo min mogelijk klantgegevens en de touwtjes omtrent je data in handen houden op social media. Na plug-ins en blockers krijgen ook andere producten en diensten die gebouwd zijn rond privacy meer tractie.

Privacy mag geen luxegoed zijn, stelde Google-CEO Sundar Pichai onlangs, waarmee hij een verlate reactie geeft op een statement van Eric Schmidt, voormalig bestuurder van de zoekgigant, enkele jaren geleden. Het opiniestuk in de New York Times dat Pichai hiervoor aangreep, zette nog eens op een rijtje waar de nadruk op lag tijdens Googles meest recente developerdag: ‘Ja, we verzamelen enorm veel data, maar dat is een goede zaak, want daarmee kunnen we je leven aangenamer maken. En dus spannen we ons hard in om je gegevens goed te bewaken.’ Hiermee erkent de techgigant publiekelijk het taboeonderwerp dat het een dataslurper is. Overigens wel rond de tijd van de introductie van een feature om automatisch je data te verwijderen na drie of achttien maanden. Wat weer een verlate reactie is op onduidelijkheid en discussie omtrent het volgen van gebruikers buiten de eigen toepassingen.

Hoewel dat vanuit gebruikersperspectief een stap in de goede richting is, is er op andere plekken in de techsector een trend van ‘simpelweg’ minder verzamelen van data te signaleren. “Het is een mythe dat je persoonlijke data nodig hebt om goede zoekresultaten te bieden of een succesvol bedrijf te bouwen”, stelt bijvoorbeeld Robert Beens, CEO en oprichter van Startpage.com. “Je groeit alleen minder hard.” Zijn bedrijf biedt sinds 2005 een privacyvriendelijke zoekmachine, later aangevuld met een e-maildienst en extra services zoals maps, en is een van het groeiende aantal partijen dat van privacy zijn corebusiness maakt. Wat in eerste instantie nog niet zoveel opleverde, door gebrek aan bewustzijn bij consumenten. De laatste jaren is het echter in een stroomversnelling gekomen. Niet vreemd, stelt Boot. In het verleden was het een technisch verhaal dat zich onder de oppervlakte afspeelde, nu is het mede door retargeting ads op andere plekken dan waar de data is ingewonnen zichtbaarder. “Dat wekt argwaan.”

Startpage.com haalt zijn inkomsten bij search ook uit advertenties, maar dat zijn ads uitsluitend gekoppeld aan de zoekwoorden, niet aan de zoekhistorie van de zoeker. “We kunnen dus niet kijken hoe lang iemand bij ons blijft of terugkomt, want iedereen is anoniem.” Toch levert dat voldoende op voor winstgevendheid. “We verdienen minder aan advertenties. Maar genoeg om de kosten te dragen en te investeren in ontwikkeling.”

GDPR-lite
Dat er momentum is, ziet ook Fatemeh Khatibloo, VP, Principal Analyst bij Forrester. Zij stelt dat 2018 een tumultueus jaar was, waarin niet alleen de AVG/GDPR van kracht werd, maar ook de staat Californië de Consumer Privacy Act aannam, terwijl de schandalen rondom privacyschendingen zich opstapelden. Met Facebook en zijn aaneenschakeling van incidenten als grootste windvanger. Reden voor consumenten om niet langer af te wachten, meent Khatibloo. Forrester-gegevens tonen aan dat 79 procent van de online volwassenen in de Verenigde Staten ten minste één tool gebruikt om zijn digitale privacy en beveiliging te beschermen. Het bedrijf verwacht dan ook dat gedurende dit jaar de druk vanuit enerzijds consumenten en anderzijds overheden verder zal toenemen. Waarbij individuen hun privacy actief beschermen en zich zullen laten horen over slechte actoren. “We voorspellen een piek in de acceptatie van privacytools en het gebruik van opt-outinstellingen en rechten van betrokkenen waardoor ‘hyperpersonalisatie’ een praktische en ethische uitdaging wordt.” Consumenten zullen daarmee privacyhandhavers worden, die toezichthouders waarschuwen over misdrijven, class-action rechtszaken indienen en bedrijven boycotten die hun privacy niet beschermen.

Tegelijkertijd proberen overheden ook grip op de zaak te krijgen. Zo namen politici in Vermont een wet aan die ‘data brokers’ ertoe verplicht zich te registreren en hun datapraktijken inzichtelijk te maken, inclusief datalekken. Iets wat met veel steun van het publiek gebeurde. Daarbij verwacht Khatibloo dat, mede door het gesoebat op nationaal niveau, meer staten federale wetten zullen formuleren en aannemen, gelijk aan een GDPR-lite.

Kluif
En ook vanuit het bedrijfsleven neemt de druk toe. Zoekbedrijf DuckDuckGo – dat zich net als Startpage.com richt op privacy – wil de Do Not Track-optie in browsers wettelijk verplicht stellen in de VS. Het stelt dat derde partijen internetgebruikers niet langer zouden mogen volgen als zij de Do Not Track-functie hebben ingeschakeld. Ook data die op plek A verzameld is, inzetten op plek B – denk aan een één-tweetje tussen WhatsApp en Instagram – moet hiermee voorkomen worden. Het wetsvoorstel dat het bedrijf hiervoor heeft geschreven, kan echter nog niet op veel steun rekenen onder politici. Neemt niet weg dat DuckDuckGo onder internetters een steeds groter bereik heeft, en het zoekbedrijf hoopt via de publieke opinie druk te zetten. Vorig jaar werd de grens van één miljard zoekopdrachten per maand overschreden.

Naast search zijn er ook op socialmediavlak verschillende privacygerichte initiatieven. Veelal met een decentrale opbouw. Zoals het langst lopende Diaspora* Project, dat gestart is in 2010. In plaats van alle persoonlijke gegevens in de centrale servers op te slaan, wordt gebruikgemaakt van lokale servers (pods) die overal in de wereld kunnen staan. Waarbij alle informatie eigendom blijft van de gebruikers en dus niet wordt overgedragen aan het medium. En gebruikers ook hun identiteit niet prijs hoeven te geven. Wat volgens de makers vrijheid moet geven, maar waar in het verleden ook al misbruik van werd gemaakt door IS-sympathisanten, toen zij geweerd werden van de mainstream social media. Het gebruikersaantal is door de genoemde opzet lastig vast te stellen, menen de makers. Naar schatting zijn dat er meer dan zeshonderdduizend.

Mastodon, dat in 2015 startte na onvrede over Twitter en zich aardig in de kijker speelde, zit met ruim achthonderdduizend gebruikers wat hoger, maar laat eveneens zien dat het lastig is om het grote publiek aan nieuwe initiatieven te binden. Het platform kenmerkt zich naast de decentrale opzet door een set antimisbruiktools en heeft moderators die vrij vlot kunnen ingrijpen.

Recenter nog, en dichter bij huis, is er Openbook dat al enkele jaren bezig is. Het verzamelt naar eigen zeggen geen persoonsgegevens, er zijn geen advertenties en de populariteit van bijvoorbeeld bedrijfspagina’s wordt niet bepaald door het aantal volgers. Plus: de berichten worden op de tijdlijn zelf versleuteld. Geld zal er verdiend worden met premiumfuncties, vertelde oprichter Joel Hernández Fernández eerder aan Emerce. Zoals een limiet op het aantal reacties en likes. Eveneens een initiatief dat op interesse kan rekenen, en zich naast het rumoer omtrent Facebook ook gesteund ziet door recente incidenten als het lekken van contactinformatie van miljoenen Instagram-influencers, bekendheden en merkaccounts. Maar desondanks een kluif zal hebben aan de groei in gebruikers.

Instemming
Een andere factor is de afhankelijkheid van big tech. Ook een partij als Startpage.com heeft ze nodig voor zijn diensten. Want het maakt gebruik van de zoekindex van Google. Beens: “Daar betalen we netjes voor. Het bijhouden van zo’n enorme index is alleen voorbehouden aan enkele grote spelers, zoals Google, Yahoo, Bing, Yandex en Baidu.” Maar, benadrukt hij, Google krijgt alleen te zien in welke taal gezocht wordt en in welk land. “Dat is de minimale informatie die nodig is om resultaten te bieden, want woorden kunnen meerdere betekenissen hebben.” Ondanks de behoefte aan privacy is er voor sommige zoekopdrachten aanleiding voor lokalisatie. “Als je in Amsterdam zit en een timmerman zoekt, wil je dat wel lokaal kunnen doen, niet in heel Nederland. Dat kan door specifiek voor zo’n opdracht met een random IP-adres uit die regio te kunnen zoeken. De gebruiker krijgt dan én privacy én lokale relevantie.”

Wat minder data verzamelen met zich meebrengt voor marketeers, wordt onder andere duidelijk bij Lush, dat zichzelf heeft opgelegd om het werk te doen met zo min mogelijk data over klanten. Het verwerkt online bestellingen bijvoorbeeld op basis van gegevens die daadwerkelijk nodig zijn voor levering, zoals naam en adres. Inzage in betaalgegevens heeft het bedrijf niet. Ook is de traffic geanonimiseerd en kan het klanten niet op de persoon nauwkeurig volgen, waardoor personalisatie niet mogelijk is. Hiervoor kiest de cosmeticaretailer een andere weg, blijkt onder andere uit customer-experienceonderzoek door KPMG: het (winkel)personeel gaat het gesprek aan.

Fatemeh Khatibloo (Forrester) ziet op haar beurt verrassend genoeg ook marketingkansen in de fel bekritiseerde opzet van social credit scoring, zoals we dat kennen van China. Dat kan ondanks het nachtmerriescenario dat het oproept volgens haar zorgen voor transparantie. Met potentie voor onder andere high profile lifestylemerken. Khatibloo voorziet dat een merk als Everlane of goop een dergelijke methode zal testen als uitbreiding van zijn influence-marketingprogramma. Waaraan klanten zullen willen deelnemen als het is gebaseerd op transparantie en instemming. En het daadwerkelijk waarde toevoegt.

Gemak
Het zal echter een flinke inspanning en missiewerk vergen om de status quo te veranderen. Beens: “Wij zijn te klein om awareness bij grote groepen te realiseren. Dat zal vooral door nieuws over datalekken, machtsmisbruik en dergelijke moeten komen.” Wat helpt is de AVG, zoals ook Forrester al aanhaalt. Bedrijven overwegen daardoor welke data ze willen delen met de wereld, merkt Beens, die het zakelijk verkeer naar zijn zoekmachine ziet groeien. Ook organisaties zijn zich bewuster van de risico’s. “Denk aan de researchafdeling van Philips die voortdurend zoekt naar patenten. Daar zijn patronen uit te halen.” Want die patronen tekenen zich sneller af dan mensen zich doorgaans realiseren, vervolgt hij. Zoals bleek uit een database met zoekgegevens van 650.000 mensen over drie maanden, die de Amerikaanse internetaanbieder AOL in 2006 online zette. Zonder IP-adres, maar wel met een uniek nummer. “Mensen waren door het samenstellen van hun zoekopdrachten vlot te identificeren.”

En dan is er naast bewustzijn en bekendheid nog een belangrijke uitdaging: gemak. De producten die in ruil voor persoonlijke data zijn te gebruiken, zijn uiterst verfijnd, erg gemakkelijk in gebruik en mede daardoor vervlochten in het dagelijks leven. Wat een drempel opwerpt. Want op het moment dat Facebook WhatsApp overneemt, wordt al gauw geroepen dat we beter met de chatapp kunnen stoppen. Door de netwerkfunctie – ‘iedereen zit er al’ – blijven mensen er echter toch. En dus zullen alternatieven nog overtuigender moeten zijn.

Solid
Op één centrale plek nagenoeg alle digitale persoonlijke gegevens bewaren, van foto’s tot adresboeken. Waarbij gebruikers het eigendom behouden en de gegevens kunnen delen met anderen. Dat is de gedachte achter Solid, een initiatief van Tim Berners-Lee, uitvinder van het World Wide Web. Gebruikers kunnen zo bedrijven als Facebook toestemming geven een deel van de gegevens te gebruiken, maar kunnen die toestemming ook op elk moment intrekken. Als een private website met je eigen API, aldus de bedenker.

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#172).

 

Page generated in 1,184 seconds. Stats plugin by www.blog.ca