De nieuwe AliExpress winkel in Madrid laat zien wat Alibaba van plan is in Europa

Op woensdag 21 augustus opende Alibaba in Madrid de eerste Europese winkel, onder de vlag van AliExpress. De winkel is gevestigd in Xanadu, één van de grootste winkelcentra van Europa.

Volgens lokale Spaanse media beslaat de winkel 740 vierkante meter, onderverdeeld in vijf verschillende winkelzones. Er worden in het pand zo’n 1.000 producten van meer dan 60 merken verkocht. Net als andere Alibaba-concepten is de winkel nauw verbonden met het online platform. De winkel fungeert als showroom en shoppers kunnen in de winkel producten bekijken en uitproberen, maar de uiteindelijke aankoop vindt plaats via de AliExpress website.

De Europese expansie van Alibaba startte begin 2018 met de lancering van een affiliate programma voor Europese verkopers. Dit partnerprogramma lijkt op die van Amazon. Verkopers en fabrikanten gebruiken de logistieke van AliExpress in ruil voor de afdracht van commissie en informatie aan het moederbedrijf Alibaba.

Eerder sloot Alibaba een overeenkomst met de Belgische overheid om een magazijn in Luik te openen. Dit centrum vormt het speerpunt van hun Europese netwerk, genaamd Cainiao. In Azië vormde het creëren van logistieke capaciteit dé sleutel tot succes. De winkel in Madrid is de eerste fysieke locatie in Europe.

Het retailconcept lijkt bedoeld om naamsbekendheid te creëren bij de Spaanse consument en om data omtrent koopgedrag te vergaren. Volgens de Spaanse publicatie El Periódico is het geen toeval dat AliExpress Spanje verkiest. Spanje is Alibaba’s vierde markt qua omzet, na China, de Verenigde Staten en Rusland.

Deliveroo Nederland draait tariefsverlaging terug na protesten

Deliveroo Nederland heeft de tariefverlaging die eerder deze week werd ingevoerd, zaterdag per direct teruggedraaid. Vrijdagavond brak een wilde staking uit onder bezorgers in Eindhoven en Den Bosch. Met een gemeend ‘Wij staken voor knaken’ gingen diverse bezorgers de straat op.

In plaats van vijf euro per rit kregen bezorgers nog maar 3,50 euro. Wel konden bezorgers een bonus van twee euro verdienen als ze drie ritten achter elkaar deden.

Bezorgers vonden dit onacceptabel. Het was niet meer rendabel om te werken, vonden de bezorgers. Niemand wil straks in het donker voor drie euro per rit door de sneeuw of regen rijden.

‘Aangezien de nieuwe fee structuur niet werkt voor veel riders, brengen we de die terug naar hoe deze was voor de wijziging. Zoals je weet blijven wij streven naar verdiensten tussen de 11 en 13 euro (excl. fooien) per uur’, schrijft Deliveroo aan haar bezorgers.

Of er een verband is met de 640.000 euro aan achterstallige pensioenpremies die Deliveroo van de rechter aan werknemers moet betalen, een forse aanslag op de winstgevendheid van het bezorgbedrijf, is niet duidelijk.

NS verwacht recorddrukte aan passagiers in septembermaand

Vanaf aanstaande maandag beginnen overal de scholen weer en september is voor de NS dan ook de drukste maand van het jaar. De komende septembermaand verwacht de NS 36,7 miljoen reizigers en dat is 1,7 miljoen meer dan een jaar geleden. Om hinder voor reizigers te beperken kun je gebruikmaken van de ‘zitplaatszoeker‘ en worden er langere treinen ingezet. De NS hoopt op sommige stations de perrons te kunnen verlengen om ook op die plekken langere treinen in te kunnen zetten.

H&M Group brengt bij COS beschadigde kleding weer terug in de winkel

De H&M Group komt met een ‘Restore Collection’: een unieke collectie met voorheen onverkoopbare kleding, die is hersteld en weer in de winkel ligt. Deze bijzondere collectie wordt verkocht bij COS, onderdeel van H&M Group en bestaat uit gerestaureerde items. Dat kan kleding zijn die de winkel vanwege beschadigingen nooit heeft gehaald, of artikelen die door klanten zijn geretourneerd. Uiteraard zijn de items hersteld en gereinigd voordat ze weer in de winkel belanden. Dat doet de H&M Group in samenwerking met partner The Renewal Workshop.

De 'Restore'-collectie is een belangrijke test om ons denken rond nieuwe bedrijfsmodellen voor een circulaire economie uit te breiden. We hebben een grote verantwoordelijkheid met de schaal en impact die we momenteel hebben op het milieu en deze test is een voorbeeld van waar we mee bezig zijn in het verkennen van nieuwe oplossingen. Het is van essentieel belang dat we nieuwe mogelijkheden bedenken die minder impact hebben op ons milieu terwijl we klanten kwalitatieve, mooie producten bieden die lang meegaan.

– Laura Coppen, Circular/Sustainable Business Development The Laboratory, H&M Group

Roy van Keulen (Jumbo): ‘Het gaat niet om marketinggimmicks’

Stiekem dacht Roy van Keulen ook weleens aan de disruptie van het supermarktlandschap. Dat was voor hij als Executive Director Marketing & Online aan de slag ging bij Jumbo. Nu gelooft hij in een meer gestage opkomst van online food. Gepaard met een geleidelijke, maar flinke verandering van de Jumbo-formule.

Van Keulen, achter zijn werktafel uitkijkend over het Veghelse distributiecentrum, weet zijn verhaal te vertellen. Met bestuurlijke ervaring bij onder meer TomTom en klusgroep Maxeda is hij gewend in klinkende taal te spreken. Het mantra ‘Daar zijn waar de klant is, altijd en overal Jumbo’ komt geregeld voorbij. Later vertelt hij persoonlijker. Over zijn zwak voor familiebedrijven bijvoorbeeld. Net als bij TomTom ervaart hij hier opnieuw waarden en normen. “Er is per definitie meer oog voor de klant en gebruiker. Dat werkt gewoon prettig.”

Kijkt hij ver vooruit, dan ziet Van Keulen een ander soort klant en daarmee een ander soort Jumbo voor zich. Wijzend op de wearable om zijn pols: “Ik kijk er niet van op als deze apparaten ons voedingsadviezen gaan geven op basis van gedrag, gemeten waardes of zelfs DNA.” Daarnaast verwacht hij dat huizen steeds minder vaak een keuken bevatten. Net als in New York eten we vaker buiten de deur of laten we voeding kant-en-klaar thuisbezorgen. Die ontwikkeling vraagt zeker om tientallen jaren tijd, maar verandert wel de rol van de supermarkt. “Mensen hebben simpelweg behoefte aan gemak én gevarieerd eten. Dat kunnen we niet allemaal zelf.”

Daarom werkt hij aan een behapbare vertaling van dit vergezicht. Binnen de omnichannel formule zal het steeds minder draaien om de losse artikelen alleen. De overname van La Place en de gestage uitbreiding van het aantal foodmarkten en horecakeukens zijn een voorbode van hoe men in Veghel de Jumbo-formule oprekt. Zowel de winkels als het online platform bewegen richting ‘ready to eat’, blikt van Keulen vooruit.

Diëtisten
Ondersteund door technologie wil hij een antwoord hebben op een van de meest gestelde vragen: ‘Wat eten we vandaag?’. Om die reden is afgelopen augustus ook receptensite Smulweb aangekocht. Een andere toevoeging in die lijn: de pre-filled baskets. Een algoritme zet op dit moment met een accuraatheid van 72 procent wasmiddel, deodorant en andere vaak terugkerende producten klaar. Het is goed voorstelbaar dat Jumbo die functionaliteit op termijn ook inzet voor de in een gezin terugkerende maaltijden.

Van Keulen kijkt graag met een schuin oog mee op Jumbo’s Tech Campus, een afdeling die komende jaren groeit naar tweehonderd man. Daar is bijvoorbeeld een voicefunctionaliteit ontwikkeld om spraakgestuurd boodschappenlijstjes te maken. Van alle online klanten gebruikt tien procent die structureel.

Persoonlijk heeft hij hoge verwachtingen van Foodcoach. Deze zelfontwikkelde app geeft voedingsadviezen op basis van ingestelde doelen. Een marathon op de planning of juist minderen met suiker? Diëtisten stippelen digitaal een geschikt pad uit. De app verkeert nog in de experimentele fase, maar is – zo benadrukt Van Keulen direct – niet bedoeld als marketinggimmick. Bij enkele door Jumbo gesponsorde sportploegen is de app al in gebruik. Nu adviseert het bijvoorbeeld de moeder van een jonge PSV-voetballer of de wielerploeg, later moet de technologie beschikbaar zijn voor elke consument.

Dergelijke toepassingen zullen voor een toename in eet- en klantcontactmomenten zorgen. Dat Jumbo sinds dit jaar een snelle bezorgservice test, is dan ook niet voor niets. Het bedrijf wil net zoals andere thuisbezorgers vlotter aan de deur kunnen staan. In Groningen is een beperkt assortiment van boodschappen en maaltijden al binnen drie kwartier in huis. Of de bezorgservice schaalbaar is en wanneer, moet binnen enkele maanden blijken. Voor Van Keulen is het goed voorstelbaar dat er daarna een eigen vloot aan fietsers gaat rijden.

Zooitje
Zijn vertrouwen hierin is groot. “Dít is in mijn ogen een voorbeeld van hoe je omnichannel retail met schaalgrootte kunt inrichten: de digitale propositie en het product waarmee we werken gaan samen op. Wat ’s ochtends van het land komt, ligt dan twaalf uur later op iemands bord.” De online en winkelverkoop gaan hierdoor nog naadlozer op elkaar aansluiten, voorspelt Van Keulen. Wie langskomt om te eten kan direct zijn vooraf bestelde weekboodschappen meenemen. Andersom moet het mogelijk zijn om per dag aan te geven hoeveel mensen er thuis zijn, wat iedereen wil eten en of Jumbo een tas boodschappen brengt of kant-en-klaar bezorgt. “Dit is functioneel en een ervaring tegelijkertijd.”

Met het oog op de ambitie om leidend omnichannel speler te zijn, is er intern een en ander geschoven. Na zijn aantreden in 2017 zijn delen van de waardeketen ondergebracht bij de betreffende directeuren, zodat er altijd buy-in is voor de online propositie. De winst en het verlies ervan zijn nu verantwoordelijkheid van de gehele directie.

Met een stip aan de horizon tientallen jaren vooruit, is het ook zonder meer belangrijk de weg ernaartoe op te delen. Een van Van Keulens belangrijkste mechanismen is om elke vergadering te beginnen met de Net Promotor Score. Door iedereen vervolgens veertig procent van zijn tijd te laten besteden aan oplossingen die de zogeheten detractors tevreden stellen, is er altijd een helder werkkader. “De grote brokken om per jaar te groeien zijn duidelijk, daarbinnen is er de vrijheid naar eigen inzicht te excelleren.” Zoiets is alleen mogelijk als collega’s het gevoel hebben fouten te mogen maken. Dat hij daardoor soms te laat iets onder ogen krijgt om er nog wat van te vinden, is dan maar zo. “Ik moet ook niet overal iets van vinden, denk ik. Als ik hier morgen stop, moet het ook doordraaien.”

Op de vraag of zijn aanpak daarin is veranderd, schiet Van Keulen in de lach. “Op mijn 27e zat ik in de board van TomTom en was ervan overtuigd dat ik het strategisch snapte. Er is echter een verschil tussen gelijk hebben en krijgen.” Mensen meenemen in de visie, daar gaat het in zijn ogen om. “Ik besef nu beter dat niemand op kantoor komt om er een zooitje van te maken. Onverwachtse dingen gebeuren, omdat iemand gelooft dat het goed is voor het bedrijf. Bij TomTom heb ik ongetwijfeld weleens gedacht dat iemand een eikel was. Maar zo steekt de werkelijkheid niet in elkaar. Je hebt allebei alleen een eigen vertrekpunt. Misschien dat er een andere interpretatie is van de visie.”

En-en-en-formule
De aanpak lijkt zijn vruchten af te werpen. Cijfers van begin vorig jaar laten zien dat het online marktaandeel in drie jaar tijd groeide van 14 tot 26 procent. En met een online aandeel in de omzet van vier procent, presteert Jumbo net iets boven het marktgemiddelde. Of de door sommige kenners verwachte sprint richting de 15 of 20 procent al aanstaande is, betwijfelt Van Keulen. Tot het delen van concrete doelstellingen laat hij zich niet verleiden. Wel zegt hij de omliggende landen als referentiekader te zien. In Engeland is bijvoorbeeld een aandeel van 7,5 procent gemeten. “Ik reken op een geleidelijke blend van de kanalen.”

Ondanks het succes laat de rendabiliteit van de online activiteiten nog altijd te wensen over. Hij gaat niet zover het een hoofdpijndossier te noemen, maar het online verdienmodel is inderdaad niet op orde. Door distributiehubs in Den Bosch en Amsterdam te openen hoopt Jumbo te profiteren van logistieke centra aan de stadsrand en niet alleen vanuit de winkels te hoeven thuisleveren. De hubs maken het mogelijk met kortere bezorgmomenten te werken en zorgen voor extra kostenefficiëntie.

Of dat voldoende is? “Natuurlijk onderzoeken we ook andere manieren om geld te verdienen.” De veelgehoorde kritiek dat retailers te veel vanuit losse artikelen redeneren, begrijpt hij wel. “Ik kijk daarom graag naar services. Kunnen we onze expreslevering eenmaal op grotere schaal aanbieden, dan snapt de klant dat je daarvoor betaalt.”

De flinterdunne marges en relatief kostbare last mile maken het lastig de formule in één klap te veranderen of zelfs te ontwrichten. “Als retailers, zoals het Britse Ocado en Picnic erin slagen voldoende klanten te bereiken en zich met hoog gemechaniseerde centra dichtbij steden te vestigen, dan kunnen ze op den duur rendabel opereren.” Maar naast of in samenwerking met de omnichannel ketens welteverstaan. “Mijn geloof in de en-en-en-formule is groot: goedkoop, een steeds breder assortiment op één plek en natuurlijk service. Die bouwblokken maken je toekomstbestendig.”

* Dit artikel verscheen eerder in Emerce 100 2019.

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

Podcast met Pieter Zwart (Voetbal International): “Je wil geen associatie tussen A-merk en B-merk”

Podcast met Pieter Zwart (Voetbal International): “Je wil geen associatie tussen A-merk en B-merk”

Dat Voetbal International en Voetbalprimeur.nl sinds kort dezelfde eigenaar hebben, ga je als lezer niet terugzien. “We hebben niets met elkaar te maken”, zo stelt hoofdredacteur Pieter Zwart (26) in een nieuwe aflevering van De Social Podcast. “Je wilt niet dat er een associatie ontstaat tussen een A-merk en een B-merk, zoals bij VI en Voetbalprimeur.”


Lees meer over: Podcast met Pieter Zwart (Voetbal International): “Je wil geen associatie tussen A-merk en B-merk”.

Als het platform de baas is: de voor- en nadelen van walled gardens

Een gegeven paard niet in de bek kijken. De uitdrukking kennen we allemaal:  als je iets gratis krijgt, moet je niet klagen over de kwaliteit. Sociale platformen werken precies volgens dit principe: een gratis service aanbieden om vervolgens op een andere manier aan omzet te komen. Hetzij via advertenties, hetzij dat je afhankelijk wordt van […]

‘Doneersite Dream or Donate heeft 5,6 miljoen euro opgehaald’

Doneersite Dream or Donate, die deze week plotseling offline ging, zou tot juli 5,6 miljoen euro hebben opgehaald. Dat vertelde crowdfundingadviseur en onderzoeker Gijsbert Koren aan het Hart van Nederland.

Hoeveel daarvan daadwerkelijk is uitgekeerd blijft vooralsnog onduidelijk. Advocaat Royce de Vries, die gedupeerden bijstaat, schat dat 50.000 euro in rook is opgegaan. Dat is ook het bedrag dat Dream or Donate-eigenaar Robert-Jan Mastenbroek zelf steeds noemt.

Mastenbroek zette zijn site, een van de grootste doneerplatforms van Nederland, op zwart nadat deze zogenaamd gehackt was. Aan die verklaring wordt echter getwijfeld nu blijkt dat de ondernemer ook zijn bedrijf uit de Kamer van Koophandel heeft uitgeschreven.

Masterbroek heeft al zijn bezittingen te koop aangeboden, waaronder het landgoed Oergoed in Witharen. De villa heeft een waarde van zo’n 950.000 euro. Ook een Fisker Karma, een hybride sportwagen met een nieuwprijs van een 114.000 euro, wordt voor 30.000 euro aangeboden bij Marktplaats.

De politie heeft vrijdag beslag gelegd op de computer en telefoons van Mastenbroek, die officieel nog niet onder verdenking staat.

Duidelijk is dat Mastenbroek in het verleden niet vies was van snel geld verdienen, zo richtte hij een reeks schimmige internetbedrijfjes op die een inkomen van vele duizenden euro’s per maand in het vooruitzicht stelden. Rond 2016 leek Masterbroek even geïnteresseerd in online investeringen met bitcoins.

Ook Dream or Donatebleek een geoliede geldmachine: Masterbroek pakte een commissie van zo’n 5 procent per actie, bovenop de transactiekosten. In 2017 kon de in Vledder geboren ondernemer zich een een rietgedekte villa veroorloven van 15.000 vierkante meter, een woning met 13 kamers (acht slaapkamers), een buiten zwembad en paardenstal.

De opheffing van de site valt toevallig samen met een transitie van Masterbroek naar dreadlocks en hippie-kleding en de productie van biologisch-dynamisch voedsel.

In crowdfundingkringen is de verbijstering groot. De vrees is dat mensen online doneersite niet meer vertrouwen. In Europees verband wordt gewerkt aan wetgeving om toezicht op doneersites mogelijk te maken. Daar is nu geen sprake van.

Nieuwe trailer: Joker met Joaquin Phoenix

Er is een nieuwe trailer van Joker verschenen en bij sommige momenten lopen de rillingen over je rug. The Joker is natuurlijk het meest bekend als superschurk van Batman en DC Comics, maar deze nieuwe film moet een kijkje in het hoofd van de doorgedraaide maniak. De Joker is al door veel legendarische acteurs gespeeld en daar komt nu Joaquin Phoenix bij, want als deze trailer een goed beeld geeft, speelt Phoenix het karakter van Arthur Fleck fantastisch. De eerste teaser gaf al een goed beeld en de nieuwe trailer gaat daar verder op in.

Trailer: Joker

Infographic: Wie is de online kampioen van de Eredivisie?

De bal rolt weer in de Eredivisie. Behalve op het veld proberen voetbalclubs online steeds beter te scoren. Tussenstanden, transfers en de meest recente uitslagen worden veelvuldig gedeeld en besproken op het internet. Online marketingbureau Team Nijhuis onderzocht in 2012 alle eens de score van de Eredivisie clubs online.

Qua sociale media statistieken staat Ajax eenzaam aan de top. De kampioen van vorig seizoen heeft in de zomer de magische barrière van 3 miljoen Facebook-volgers doorbroken. De traditionele topclubs PSV (857.000) en Feyenoord (626.000) volgen op gepaste afstand. Op andere social media kanalen zijn de scores van Ajax ook niet bij te houden door de concurrentie. Vooral opvallend is het aantal volgers van Ajax op Instagram (3,2 miljoen). PSV en Feyenoord moeten een flinke inhaalslag maken met respectievelijk 368.000 en 336.000 volgers.

Spelers zijn op Instagram in sommige gevallen populairder dan de voetbalclub waar zij spelen. Een voorbeeld hiervan is FC Utrecht speler Urby Emanuelson, die 40.000 meer Instagram-volgers heeft dan de club waar hij voor speelt. De oud-international is echter lang niet de meest populaire voetballer van de Eredivisie. Het Ajax-trio Daley Blind (2.4 miljoen), Hakim Ziyech (2.1 miljoen) en David Neres (1.9 miljoen) hebben de meeste Instagram-volgers.

 

VS dreigt ‘mazelen-vrij’-status te verliezen

Hoewel mazelen klinkt als een ziekte die we al in de Middeleeuwen hebben uitgeroeid, is mazelen pas sinds 2000 officieel als ‘geëlimineerd’ aangemerkt in de Verenigde Staten. Echter zorgt het aantal anti-vaccers (mensen die tegen vaccinaties zijn) ervoor dat de ziekte hoogtij viert. Én dat Amerika grote kans loopt dat het haar status verliest van land waar mazelen geëlimineerd is. Engeland is het trouwens vorige maand al verloren.

Status in gevaar

Directeur van het National Center for Immunization and Respiratory Diseases, Dr. Nancy Messonnier, meent dat die status van de Verenigde Staten in gevaar is. Nu zijn de regels om aan de status te voldoen vrij streng. De World Health Organization meent pas dat een ziekte echt is geëlimineerd in een land als er tenminste twaalf aaneengesloten maanden geen doorlopende verspreiding van de ziekte was.

Interessant feitje is dat we bewust ‘geëlimineerd’ schrijven, want uitgegroeid mag je in het geval van mazelen niet zeggen. Sterker nog, we kunnen pas van uitgeroeid spreken als een ziekte compleet uit de wereld is gebannen. Dat is de mensheid maar twee keer gelukt, namelijk met de pokken en de runderpest. Met de mazelen zal dat niet snel gebeuren. Zeker niet nu de ziekte juist een comeback maakt.

Vaccinatie-informatie

De reden dat de zeer besmettelijke ziekte vaker voorkomt, is ironisch genoeg ook door mensen. Er is veel misinformatie rondom vaccinaties en er zijn diverse mensen opgestaan die adviseren tegen vaccinaties. Hierdoor krijgen de mazelen weer een kans. En als er eenmaal iemand mazelen heeft, dan kan het hard gaan. In New York brak een jaar geleden Mazelen uit: in totaal zijn er al 1.215 mensen ziek geworden. Wekelijks komen daar een stuk of tien zieken bij.

Een enorm punt van frustratie voor mensen binnen de medische wereld, die jarenlang hebben gewerkt aan een bewezen goedwerkend vaccin. Niet alleen omdat mensen nu toch weer ziek worden, maar ook omdat ze denken dat als ze eerder hadden moeten ingrijpen toen de misinformatie over vaccinaties de wereld inkwam.

Volgens de World Health Organization was het aantal wereldwijde gevallen van mazelen drie keer zo groot in het eerste kwartaal van 2019 als in 2018. In 2017 zijn er 110.000 mensen gestorven aan de Mazelen. In Nederland is het nog rustig wat dat betreft. In ons land is de ‘mazelen-vrij’-status nog steeds van kracht.

Android 10 dinsdag beschikbaar voor Google Pixel smartphones

Android 10, de nieuwste versie van Android, wordt komende dinsdag al beschikbaar gesteld voor Googles eigen Pixel smartphones. De Canadese telecomaanbieder Rogers lijkt de datum gelekt te hebben.

De update geldt voor de Google Pixel, Pixel XL, Pixel 2, Pixel 2 XL, Pixel 3, Pixel 3, Pixel 3a en Pixel 3a XL. Google wacht dus niet op de nieuwe Pixel 4 smartphone die in oktober wordt verwacht.

Het Chinese OnePlus zou ook van plan zijn om de update tegelijkertijd voor zijn toestellen beschikbaar te maken.

De laatste previewversie is begin deze maand verschenen. Vorig jaar lanceerde Google Android Pie ook zo rond eind augustus.

Het verschil met vorige versies is dat Google niet langer namen verzint voor zijn systeemsoftware. Voortaan worden slechts nummers vermeld.

 

Page generated in 1,812 seconds. Stats plugin by www.blog.ca