​Ikea investeert $1.4 miljard in Chinese expansie

Ikea investeert het komende jaar $ 1,4 miljard in China nu de omzetgroei in het land begint te haperen.

Het geld wordt besteed aan het opzetten van nieuwe filialen en het renoveren van bestaande winkels. Ikea heeft er vertrouwen in dat het Chinese consumentenvertrouwen op peil blijft.

Anna Pawlak-Kuliga, de topmanager van Ikea China, meldde de Financial Times dat het geld zal worden aangewend om “de expansie te acceleren, zowel offline als online”.

27 winkels in China

Ikea kwam twee decennia geleden naar China en heeft sindsdien 27 winkels geopend, maar de omzetgroei in het land is de afgelopen jaren sterk vertraagd onder invloed van moordende concurrentie, ook online.

Het Zweedse bedrijf probeert nu de kleinere Chinese steden te penetreren in de hoop de nieuwe middenklasse te bereiken die daar aan het ontstaan is. Er wordt ook gewerkt aan een kleiner formaat Ikea winkel.

Duizenden mensen stonden in de rij voor de opening van de het laatste Ikea filiaal in Zhengzhou, hoofdstad van de provincie Henan in centraal China. De retailer is van plan om op korte termijn winkels te openen in twee andere provinciale hoofdsteden, Changsha in Hunan en Guiyang in Guizhou.

De Chinese meubelmarkt groeit als kool en vormt om die reden een strategisch speerpunt van de Zweden.

Ikea realiseerde vorig jaar een omzet van Rmb 15.5 miljard in China, een stijging van 6 procent ten opzichte van 2017. Maar dat was aanzienlijk minder dan de groei van 19 procent in 2016.

E-commerce

De grotere winkels zijn minder aantrekkelijk geworden voor veel Chinese consumenten, die gewend zijn geraakt aan het gemak van e-commerce, terwijl concurrenten zoals het Japanse Muji populair zijn geworden bij de meer kapitaalkrachtige Chinezen.

In een reactie hierop heeft Ikea een deel van de productontwikkeling verschoven naar Shanghai, om zodoende producten te ontwerpen die zijn afgestemd op de Chinese consument.

Volgend jaar werd de eerste kleine winkel geopend in Shanghai, gericht op klanten die te weinig tijd hebben om een enorme winkel te doorkruisen. Het personeelsbestand in China zal het komende jaar met 3.000 personen stijgen tot 17.000 werknemers.

Gojek gaat Netflix beconcurreren in Indonesië

Netflix heeft z’n zinnen gezet op het veroveren van groeimarkten zoals Indonesië, maar stuit nu op weerstand van nieuwe toetreders, in dit geval Gojek.

GoPlay

De Indonesische ride-hailer lanceerde op donderdag een videostreamingservice genaamd GoPlay. De service belooft exclusieve toegang tot honderden films en tv-shows, evenals korte clips. De streamingdienst is momenteel alleen beschikbaar in Indonesië.

Volgens Edy Sulistyo, CEO van GoPlay, is zijn service sterk gericht op lokale content. Gojek, dat tijdens de laatste financieringsronde werd gewaardeerd op $ 9,5 miljard, meldt dat het samenwerkt met bekende Indonesische productiehuizen zoals Base Entertainment, Kalyana Shira Films en Wahana Kreator voor de productie van exclusieve content. GoPlay heeft zich ook verbonden met internationale studio’s om buitenlandse content te kunnen aanbieden.

Toenemende vraag naar video

Ondanks de toenemende vraag naar video en een groeiende doelgroep, is toegang tot video on-demand in Indonesië nog steeds beperkt, vooral buiten de verstedelijkte gebieden.

Gojek biedt de videostreamingservice aan middels twee agressief geprijsde abonnementen: IDR 89.000 ($ 6,27) per maand geeft de consument toegang tot de volledige catalogus in HD en voor IDR 99.000 ($ 7) per maand krijgen gebruikers bovendien kortingsbonnen voor GoFood voedselbezorging.

GoPlay zal de concurrentie moeten aangaan met de streamingdiensten Netflix, iFlix en Hooq. Netflix startte vorig jaar een experiment met het verstrekken van een goedkopere “mobile-only” abonnement in een aantal opkomende markten, waaronder Indonesië. Deze low-cost oplossing is inmiddels uitgerold in India.

Net als veel andere grote bedrijven in Zuidoost-Azië, breidt Gojek de functionaliteit uit om zodoende een super-app te realiseren. Naast een online betalingsservice biedt het nu ook een gamingplatform aan.

Grab en Ola

Grab, de aartsrivaal van Gojek in Zuidoost-Azie en Ola in India, hebben hun aanbod de afgelopen jaren ook flink uitgebreid. Grab biedt ook een videostreamingservice aan en Ola lanceerde in mei een creditcard.

Ongeveer 125 miljoen mensen in Indonesië, ongeveer de helft van de totale bevolking van het land, zijn momenteel online. Dat biedt Gojek naar eigen zeggen een perfecte voedingsbodem voor flinke groei van GoPlay.

Indonesië is de laatste jaren uitgegroeid tot één van de snelst groeiende economieën in Azië. Volgens een studie van Google en Temasek uit Singapore zal de de interneteconomie van Indonesië rond 2025 naar zo’n $ 100 miljard groeien.

Lek bij VPN-netwerk maakt Nederlandse bedrijven kwetsbaar

Dit weekend werd bekend dat er een beveiligingslek zat in de VPN-verbinding van Pulse Secure. Het blijkt nu niet de enige aanbieder te zijn die problemen heeft. Ook Fortigate VPN is kwetsbaar en dat vormt een bedreiging voor Nederlandse bedrijven. Een VPN-netwerk is bedoeld om medewerkers van afstand te laten inloggen op een bedrijfsnetwerk. Reporter Radio (van Radio 1) meldt dat de problemen nog niet zijn opgelost en bijna 900 Nederlandse bedrijven en instellingen kwetsbaar zijn.

Misbruik maken van gegevens

Door het beveiligingslek lopen de getroffen bedrijven het risico dat er misbruik wordt gemaakt van gegevens, volgens het Nationaal Cyber Security Center (NCSC). Na de melding zal het NCSC organisaties waarschuwen zodat er ingegrepen kan worden. Onder andere de Rijksoverheid ontvang hier een melding van, aangezien er diverse bedrijven zijn getroffen die ook zaken doen met de overheid. Om veiligheidsredenen wordt niet bekendgemaakt om welke bedrijven het precies gaat. Wel stelt het NCSC vast dat er opvallend veel ICT-bedrijven, zorginstellingen waaronder een groot ziekenhuis, onderwijsinstellingen en een beursgenoteerde onderneming zijn getroffen.

Meteen al interesse voor failliet Thomas Cook Nederland

Reisorganisatie Thomas Cook Nederland is failliet. Hanneke De Coninck-Smolders is benoemd tot curator.

In de afgelopen week hebben het management en de bewindvoerder naar eigen zeggen naarstig gezocht naar mogelijkheden voor Thomas Cook Nederland om zelfstandig of in samenwerking met Thomas Cook- in andere Europese landen verder te gaan. Helaas bleken die mogelijkheden er op korte termijn niet te zijn, waardoor geen andere keus restte dan faillissement aan te vragen voor de Nederlandse organisatie.

Voor de circa tweehonderd medewerkers van Thomas Cook Nederland is collectief ontslag aangevraagd.

In de komende weken zal de curator in gesprek gaan met potentiele kopers voor Thomas Cook Nederland of onderdelen daarvan. Er hebben zich al enkele geïnteresseerden gemeld.

Foto Thomas Cook

Mobiele app steeds belangrijker voor NIKE

De mobiele app van NIKE wordt een steeds belangrijker verkoop- en servicekanaal. Het aantal actieve gebruikers verdubbelde afgelopen drie jaar. ‘Meer gebruikers is meer waarde’, aldus de leiding tegen investeerders.

Vorige week presenteerde de fabrikant van sportkleding de financiële cijfers waaruit blijkt dat digitale kanalen steeds belangrijker worden als retailstrategie, maar ook in de bedrijfsprocessen.

Om een idee te geven: tijdens de telefonische toelichting op de cijfers viel het woord ‘digital’ 44 keer en ‘app’ 53 keer. In een uur tijd werd meer dan honderd keer verwezen naar de digitale fundamenten.

In de drie maanden tot 1 september steeg de omzet met tien procent tot 10,7 miljard dollar. Hoe groot de omzetbijdrage van de digitale kanalen is, meldt NIKE niet. In algemene zin wordt gemeld dat NIKE digitaal groeide met 42 procent. De omzetbijdrage kan niet anders dan significant en wellicht substantieel zijn.

De Amerikanen investeren op meerdere fronten in digitalisering. Allereerst zijn de apps een verkoopkanaal, maar vanwege ingebouwde diensten tegelijkertijd ook een loyalty bevorderend systeem. Bijvoorbeeld: gebruikers van de sneaker-app kunnen bepaalde schoenen eerder kopen dan andere sneakerheads.

Daarnaast investeert NIKE, ten tweede, ook in backendtechnologie. Vanwege de overname van Celect kan het beter verkoop- en dus inkoopvoorspellingen doen (‘we lopen drie jaar voor’). Als laatste geeft de leiding aan dat het digitale bereik effectief groter wordt vanwege samenwerkingen met Amazon, JD en Zalando. De fabrikant trekt op meerdere fronten de controle naar zich toe en wordt minder afhankelijk van derde partijen in het detailkanaal.

De NIKE-app is nu beschikbaar in 21 landen, waaronder dertien Europese.

Foto: Charles Thompson (cc)

Cookies plaatsen, toestemming vragen? 

Cookies houden de gemoederen flink bezig. Een tijd geleden verbood de Autoriteit Persoonsgegevens de cookiewall. En recentelijk heeft het Europees Hof van Justitie bepaald dat websites met een Facebook vind-ik-leuk knop medeverantwoordelijk zijn voor de gegevensverwerking. Hoe zit het nou, mogen er zomaar cookies worden geplaatst op een website? Moet er toestemming worden gevraagd, en zo ja, hoe doe je dat dan?

Nog even: Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op de harde schijf van je computer, telefoon of tablet wordt gezet op het moment dat je de site bezoekt. Dit klinkt simpel, maar dat is het niet. Er bestaat een veelheid aan technieken en het toepassingsbereik van de cookiewetgeving gaat dan ook verder dan enkel het plaatsen van cookies. Niet alleen cookies vallen onder deze beschrijving, maar ook pixels, Javascripts, Flash cookies, HTML5-local storage, web beacons, device fingerprinting en alle andere technieken waarbij gegevens worden geplaatst en/of uitgelezen. Slechts indien er in het geheel geen sprake is van het opslaan van gegevens dan wel het uitlezen van gegevens op de randapparatuur van de gebruiker is de Cookiewet niet van toepassing. 

Toestemming vragen

Voor de meeste organisaties is het inmiddels duidelijk dat ze toestemming moeten vragen voor het plaatsen van bepaalde (lees: de meeste) soorten cookies. Over hoe je die toestemmingsvraag nu moet inrichten bestaat nog veel onduidelijkheid. Toestemming is volgens de AVG pas rechtsgeldig wanneer deze aan de volgende voorwaarden voldoet: 

  • de toestemming moet specifiek zijn;
  • de toestemming moet op informatie berusten;
  • de toestemming moet in vrijheid gegeven zijn;
  • de toestemming moet een actieve handeling zijn.

Pas op het moment dat de toestemming is gegeven (lees: er op een ‘akkoord’-button is geklikt) mogen er cookies worden geplaatst. Deze strenge voorwaarden worden in de praktijk meestal met een korreltje zout genomen. Op website worden verschillende inventieve constructies gebruikt, zoals: “indien u verder klikt op onze website, gaat u akkoord met het gebruik van cookies die wij of derden plaatsen, waarmee wij of derden bepaalde persoonsgegevens verwerken voor doel A, B en C”. 

Dit wordt ook wel impliciete toestemming genoemd en is niet (meer) toegestaan. Het toevoegen van in ieder geval een ‘akkoord’- en een ‘niet akkoord’ (of: ‘meer informatie’) -button die de mogelijkheid biedt om te weigeren is vereist omdat het verder klikken op de website, hoewel ook dat een actieve handeling is, slechts impliciete toestemming inhoudt. Dat is dan ook niet voldoende. 

Cookiewall 

Naast de impliciete toestemmingsvraag, wordt op websites ook met enige regelmaat toestemming afgedwongen via de zogeheten ‘cookiewall’. Ondanks het verbod op de cookiewall dat de Autoriteit Persoonsgegevens op die beruchte donderdagmiddag in mei ’19 uitsprak, wordt deze beeldvullende pop-up nog steeds door een aantal grote partijen gebruikt. Een cookiewall maakt toegang tot websites onmogelijk totdat de websitebezoeker de beeldvullende ‘wall’ weg klikt door toestemming te geven voor trackingcookies. Maar op deze manier wordt toestemming niet in vrijheid gegeven. 

Informeer je websitebezoekers 

Waar de focus tegenwoordig vooral ligt op het vragen van toestemming via de cookiebanner, is het informeren via de (privacy- en) cookieverklaring minstens zo belangrijk. De AVG geeft een aantal minimale vereisten voor de cookieverklaring. In een cookieverklaring moeten in ieder geval de volgende punten terugkomen: 

  • de doeleinden voor het gebruik van de cookies;
  • de grondslag voor het plaatsen van de cookies (toestemming);
  • de soorten persoonsgegevens die via de cookies worden verzameld en verwerkt;
  • de ontvangers van de gegevens (juridische entiteiten);
  • de passende waarborgen voor verwerkingen buiten de EER, en hoe deze kunnen worden geraadpleegd;
  • de bewaartermijnen;
  • de rechten van betrokkenen (en de wijze waarop betrokkenen deze kunnen uitoefenen);
  • zo veel nadere informatie als nodig is om websitebezoekers een eerlijk beeld te geven van de gegevensverwerking.
Goed begin is het halve werk

Moraal van het verhaal is dat niet alleen voor de meeste cookies toestemming gevraagd moet worden, maar dat je dat ook op de juiste manier doet en websitebezoekers informeert in de (privacy- en) cookieverklaring. Niets is zo vervelend als wanneer automatisch advertentie- of social media cookies worden geplaatst.

Logitech in markt voor gamestreaming

Hardwarefabrikant Logitech betreedt de markt voor gamestreamingdiensten. Het Zwitserse bedrijf heeft Streamlabs overgenomen voor 89 miljoen dollar plus 29 miljoen dollar aan bonussen.

YouTube en Twitch en nog eens 1,6 miljoen ‘streamers’ gebruiken Streamslabs of concurrent StreamElements onder meer voor verwerking van betalingen. Het bedrijf heeft ook een streamingapp met ongeveer een half miljoen gebruikers.

De keuze ligt echter niet voor de hand. Logitech maakt muizen, toetsenborden en headsets, maar ook microfoons en camera’s voor streamers.

Vorig jaar nam Logitech Blue Microphones over, bekend van USB microfoons.

Foto Logitech

Adverteren in België? 3 tips voor Nederlandse bedrijven

Adverteren in België, dat moet eenvoudig zijn toch? Die leuke Vlamingen verstaan ons wel, dus dan kunnen we 1-op-1 onze reclamespots, advertenties en banners doorzetten naar België. Maar elkaar verstaan doen we wel, elkaar begrijpen is iets anders! In mijn vorige artikel beschreef ik de meest voorkomende fouten die Nederlandse bedrijven maken als ze adverteren […]

Page generated in 2.501 seconds. Stats plugin by www.blog.ca