Uitgeverij Telegraaf verandert naam in Mediahuis

De bedrijfsnaam Telegraaf Media Groep (TMG) verdwijnt. Per maandag 4 november 2019 verandert die in Mediahuis Nederland.

De naamsverandering moet het einde markeren van een proces dat twee jaar duurde waarin de organisatie van TMG onderdeel is geworden van de Mediahuis-organisatie. De Belgen kocht De Telegraaf in 2017, waarmee John de Mol zijn ambitie voor een grote eigen nieuwsuitgever in rook zag opgaan.

Mediahuis Nederland moet volgens CEO Rien van Beemen gelijk staan aan ‘het gedeelde geloof in onafhankelijke journalistiek en de gezamenlijke groeiambities onderstreept’.

De website MediahuisNederland werkt niet en Mediahuis.nl routeert door naar Mediahuis.be.

Uitgeefgroep Mediahuis, oorspronkelijk uit België, is tevens eigenaar van NRC Media en het regionale Mediahuis Limburg. Beiden blijven onder hun huidige bedrijfsnaam opereren. De andere grote krantenuitgever in Nederland, DPG Media, heeft ook zijn wortels in België. Mediahuis en De Persgroep zijn in Nederland niet enkel concurrenten, want samen zijn ze eigenaar van de online platformen Gaspedaal.nl (TMG) en AutoTrack.nl (DPG) in een joint-venture.

Foto: DennisM2 (cc)

We gebruiken ​Tikkie steeds vaker voor vaste lasten

Nederlanders gebruiken Tikkie niet alleen meer om etentjes en cadeaus terug te betalen. De betaaldienst van ABN AMRO wordt ook steeds vaker ingezet om bijvoorbeeld vaste lasten aan elkaar terug te betalen. Dit varieert van verzekeringen tot abonnementen op diensten als Netflix en Spotify. Tikkies voor de boodschappen zijn wel echt de grote uitschieters. Er zijn tot en met september dit jaar al 30% meer Tikkies bestempeld voor de boodschappen dan in 2018 het geval was.

Meer dan 6 miljoen gebruikers

Met inmiddels meer dan 6 miljoen gebruikers groeit het gebruik flink door. Gemiddeld worden er per dag 204.000 Tikkies betaald. Zes op de tien Nederlanders betalen hun Tikkie zelfs binnen het uur terug, en 30 procent doet dat zelfs binnen 5 minuten. Het gemiddelde bedrag van een Tikkie is in vergelijking met begin dit jaar iets hoger en ligt nu op 32 euro. In totaal is er – sinds de start halverwege 2016 – al voor meer dan 3,4 miljard euro aan Tikkies betaald.

Tikkies voor vaste lasten

We proberen altijd zo relevant mogelijk te zijn voor onze gebruikers,” aldus Moreno Kensmil van Tikkie. “Al sinds de start weten we dat Tikkies vooral door vrienden voor of na gezamenlijke activiteiten worden verstuurd. De laatste tijd zien we in toenemende mate Tikkies voor vaste lasten voorbijkomen. Het betalen van een Tikkie is inmiddels zo ingeburgerd dat het steeds meer ook voor andere doeleinden gebruikt wordt. Consumenten hebben op meer plekken behoefte aan deze eenvoudige en leuke manier van betalen. Daarom zijn we ook continu bezig met nieuwe ontwikkelingen voor onze gebruikers.

Fulfillment ToysRUs.com verzorgd door Target

De Amerikaanse speelgoedretailer ToysRUs.com is sinds enkele dagen weer in de lucht. Dit keer kunnen klanten ook online bestellen, maar ze worden wel omgeleid naar Target.

Toys R Us ging in 2018 failliet en werd begin dit jaar nieuw leven ingeblazen als Tru Kids. Het bedrijf wil ook weer winkels openen, in Texas en New Jersey, nog voor het kerstseizoen.

Online laat het nieuwe bedrijf de fulfillment nu over aan de grote Amerikaanse keten Target. Volgens Target werkt het net als bij een affiliate die per aangebrachte klant betaald krijgt.

Het gebrek aan e-commerce was misschien wel de belangrijkste reden dat ToysRUs in de problemen kwam. Amerikanen kochten hun speelgoed bij Amazon en Walmart.

Europese Commissie start onderzoek naar Apple Pay

De Europese Commissie start mogelijk een mededingingsonderzoek naar Apple Pay naar aanleiding van klachten van andere bedrijven. Apple accepteert nog altijd geen andere betaalmethoden via de nfcchip en schuift Apple Pay nadrukkelijk naar voren bij de instellingen van de iPhone.

Lange tijd wilde Apple derden geen toegang verschaffen tot de nfcchip, waarmee contactloze betalingen kunnen worden verricht in winkels. Het bedrijf heeft de teugels weliswaar iets laten vieren, maar nog altijd zijn bepaalde eigenschappen alleen toegankelijk voor Apple zelf.

Er is vooral ergernis over het feit dat Apple Pay automatisch opkomt als gebruikers hun iPhone (mits geconfigureerd voor een bepaalde bank) bij een nfc kassa houden. Concurrerende wallets zijn niet toegestaan.

Nu Apple ook al een creditcard lanceert, Apple Card, zijn er zorgen over dominantie op de betaalmarkt.

In Zwitserland heeft Apple al moeten schikken met het bedrijf TWINT, dat wel toegang heeft kunnen krijgen. Apple heeft daarvoor de software voor Apple Pay moeten aanpassen.

Stranger Things 3 heeft alle Netflix-records gebroken

We weten inmiddels dat Netflix niet heel scheutig is met het publiceren van cijfers, maar ieder kwartaal leren we toch wat meer over de successen van de streamingdienst. Netflix publiceerde de laatste kwartaalcijfers en hieruit blijkt dat Stranger Things 3 het heel goed heeft gedaan. In de eerste maand na de release keken zelfs al 64 miljoen abonnees naar het nieuwste seizoen. Na 4 dagen meldde Netflix via het Twitter-account ook al een record. Stranger Things is daarmee de best bekeken Netflix Original ooit.

VanMoof op Emerce Performance

Fietsenmerk VanMoof heeft haar rol als internationaal innovatieleider te danken aan haar tegendraadse aanpak op alle fronten: van ontwerp, tot productie tot retail. Het Nederlandse merk doet alles anders dan ieder ander merk. Zo ook haar online advertising strategie. Growth marketing outside of the box. Onconventionele keuzes die bijdragen aan de snelle groei die VanMoof met haar marketingstrategie heeft bereikt. Je hoort er meer over van Simon Vreeman van VanMoof op Emerce Performance, op 7 november in Amsterdam.

Performance is jaarlijkse online advertising update over het succesvol inzetten van je marketing budget. Verschillende experts komen aan het woord over marketing automation, machine learning, personalisatie en voice.

Hoe bereiken topsporters topprestaties? Waarom verbrak Usain Bolt meerdere malen het wereldrecord op de 100 meter? Hoe won Michael Phelps in 2008 het record van 8 gouden medailles tijdens de Olympische Spelen van Peking? Jeroen de Koning van Fosby Digital Agency neemt je mee in deze verhalen en vertelt wat jij kunt leren van topsporters en hoe je deze kennis kunt toepassen om jouw eigen online performance te verbeteren.

Digitalisering gaat sneller dan ooit: IoT, automatisering, AI, VR/AR, digitale assistenten en ga zo maar door. Trendwatcher Monte Koning laat tijdens zijn keynote zien dat veel nieuwe innovaties opkomen voordat mensen er eigenlijk klaar voor zijn. Hoe kunnen we nieuwe technologie in online adverteren omarmen? Als mens en als marketeer? En hoe vinden we de balans tussen mens en machine?

Bereik en behoud je meest waardevolle klanten met adverteren op basis van data, dat is wat Arianne en Tije van Traffic Builders je gaan laten zien in hun sessie. Voorspellen welke klant het meeste waard is, welke klanten het meest waardevol zijn om te targeten.

Onderzoeksbureau Newzoo geeft een overzicht van de activiteiten op het gebied van gaming en esports en Helena Verhagen van Privacy Valley praat ons bij over de nieuwe privacywet. Zij vertelt hoe de concurrentie bepaalde problemen oplost en wat je vooral niet moet doen.

Blockchain: iedereen heeft er van gehoord, maar wat betekent dit concreet voor jouw performance strategie? In zijn presentatie geeft Blockchain-expert Jarno Stolk inzicht in wat blockchain nu precies is, wat het kan betekenen voor online marketing en welke invloed het heeft op media nu en vooral in de toekomst.

Design versus advertising: de grenzen vervagen

Design versus advertising: de grenzen vervagen

Creatieven van traditionele reclamebureaus stappen steeds vaker in de schoenen van designers en tegelijkertijd ontpoppen diezelfde designers zich tot volledige merkbouwers. Vervagen de grenzen? De meningen verzameld: Dawn, OD Designstudio, Gazelle, Arla Foods, SuperRebel, Vandejong, Fitzroy, The Stone Twins en VBAT. “Wie heeft de regie?”


Lees meer over: Design versus advertising: de grenzen vervagen.

Wat je doet is kopieerbaar, wie je bent niet

Veel van wat tegenwoordig doorgaat voor marketing en branding, is niet meer dan een verzameling tactiekjes. Uitsluitend bedoeld om de kwartaalcijferpresentaties van managers te turbochargen. ROI, ROAS, reach: ik wil ze niet dissen, maar het zijn metrics die marketing versmallen tot een paar kengetallen in een spreadsheet, of koehandel op online biedplatformen. En dat zonder […]

Verhuisoffertes vergelijken nu ook via de Consumentenbond

Om de zoektocht naar een verhuisbedrijf makkelijker te maken, kunnen consumenten voortaan via de Consumentenbond online offertes opvragen voor hun verhuizing.

De dienst Verhuisoffertes vergelijken inventariseert in een paar stappen hoe een verhuizing eruit gaat zien. Consumenten kunnen daarbij kiezen voor een volledige of gedeeltelijke verhuizing en aangeven welke extra services ze willen. Vervolgens ontvangen ze vrijblijvend maximaal zes offertes op maat.

Daarnaast wordt er een persoonlijk dashboard aangemaakt. Daarin staat informatie over de geselecteerde bedrijven met prijsopgaven, betaalmethodes, het verzekerde bedrag en het eventuele eigen risico.

De Consumentenbond werkt voor de verhuisoffertes samen met ScanMovers. Het ScanMoversplatform heeft een landelijke dekking, waarbij ruim 260 erkende en niet-erkende verhuisbedrijven zijn aangesloten. Alle verhuisbedrijven staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Weer snelle adoptie iOS 13

iOS 13 is nog maar net uit, maar staat nu al op 55 procent van alle iPhones en iPods touch. iPodOS staat op 38 procent van alle iPads, althans apparaten die de laatste vier jaar op de markt zijn gebracht.

7 procent van de apparaten heeft een oudere versie dan iOS 12.

De snelle adoptie is niet uitzonderlijk, hetzelfde gebeurde een jaar geleden met iOS 12.

Inmiddels heeft Apple alweer vier revisies uitgebracht van iOS 13 en is iOS 13.2 onderweg.

Nextview: op het kruispunt van purpose strategy en digitale transformatie

Gedreven door hun eigen behoefte om meer voor de maatschappij te betekenen, helpt platinum Salesforce-partner Nextview nu ook hun klanten aan een strategie met een missie om een positieve impact te maken. “Wij zitten op kruispunt van purpose strategie, de digital transformatie en de technologie daarachter. CEO en oprichter Huub Waterval vertelt.

Nextview helpt bedrijven met design thinking tot een digitale strategie te komen. “We helpen Salesforce te implementeren, maar vaak begint het traject al ver daarvoor. We merken dat veel klanten niet heel goed weten wat ze moeten met de digitale transformatie. Technologie is inmiddels onderdeel van elke verandering”, stelt Waterval. De vragen die bij Nextview binnenkomen, zijn veelal in drie categorieën onder te brengen: bedrijven willen een omslag maken van een product- naar klantgerichte organisatie en willen weten welke impact dat heeft op hun IT-landschap; ze zoeken naar de waarde van data of ze willen hun business digitaliseren.

Design Thinking

Deze vragen benadert Nextview vanuit Design Thinking. “In onze Design Thinking Centers in Amsterdam en Eindhoven helpen we onze klanten het probleem achter het probleem zichtbaar te maken. We rennen niet naar de eerste de beste oplossing. Daarnaast zoeken we met klanten naar verborgen touchpoints. We helpen hen kijken naar het grote plaatje.” Dat grote plaatje gaat verder dan alleen de digitale strategie. Na vijf jaar forse groei besloot Waterval dat het anders moest. De focus kwam meer te liggen op de purpose, wat het bedrijf motiveert. “Ons hogere doel is maatschappelijke impact maken. Veel bedrijven zijn nu ook bezig met de vraag hoe ze het ook maatschappelijk beter kunnen doen. In die transitie helpen we klanten ook, met hun purpose strategy en de realisatie daarvan.”

B Corp: bijdragen aan betere wereld

Nextview is inmiddels een gecertificeerde Benefit Corporation (B Corp). Dat keurmerk wordt gegeven aan bedrijven die vanuit hun kern bijdragen aan een betere wereld. “We maken graag het verschil en inspireren onze klanten om hetzelfde te doen.” Wie een sessie volgt in het Design Thinking Center in Amsterdam, gaat vooraf plastic vissen op de grachten in Amsterdam. “Dan hoef je mensen niet meer uit te leggen waarom sustainability en green entrepreneurship belangrijk zijn.” Ook zet Nextview zich in om basisschoolleerlingen kennis te laten maken met 21e-eeuwse vaardigheden. “En we ondersteunen bijvoorbeeld mensenrechtenactivisten met technologie.”

Design Thinking Centers

Vanuit haar purpose driven strategie besloot Nextview ook om alleen nog met Salesforce te werken. Voor haarzelf en voor haar klanten. Waterval: “Het eerste systeem dat ik ooit aanschafte, was van Salesforce. In 2010 werden we partner en in 2018 besloten we ons volledig op Salesforce te richten. We geloven heel erg in hun technologie. Ze zijn een pure cloud-speler en zetten sterk in op innovatie. Daarnaast heeft het bedrijf de corporate philantrophy zowat uitgevonden. Het is een uitstekend voorbeeld van een bedrijf dat met twee benen in de 21e eeuw staat.”

Nextviews projecten worden steeds groter: grote bedrijven kiezen er vaker voor om met één platform te werken voor al hun processen. “Wij merkten het zelf ook een paar jaar geleden. In het begin werkten we nog met allerlei systemen. Maar naarmate we groeiden en processen complexer werden, kregen we geen goed overzicht meer. We keken achteruit, maar konden niet vooruit krijgen. Wij gebruiken nu alleen Salesforce. Het is voor ons belangrijk dat we alles op één platform kunnen draaien. De transparantie over je hele keten en het inzicht dat je krijgt zijn reden genoeg om het allemaal bij elkaar te brengen.”

Voor de medewerkers van Nextview betekent dit dat ze kunnen lezen en schrijven met Salesforce. En dat komt weer ten goede van hun klanten. “Wij blijven investeren in onze eigen vaardigheden en consultancy skills. In deze branche is het moeilijk ver vooruit kijken. Het productportfolio vernieuwt zichzelf in 3 jaar. Als je dan niet investeert, ben je binnen 3 jaar alleen nog maar met commodities bezig. Wij volgen de strategische agenda van Salesforce en blijven zo onze klanten adviseren over alle nieuwe producten en diensten.”

Toekomstvisie

Nextview presenteerde onlangs haar Big Hairy Audacious Goal: om de komende 10 jaar 100 zogenaamde purpose-projecten te doen bij klanten. “Dat zijn grote, impactvolle projecten die de maatschappelijke purpose van klanten realiseren, en waar design en technologie samenkomen. Maar de technologie staat nog altijd in dienst van mensen, de maatschappij en het bedrijf.” 

Marketeers worstelen met balans online en offline media

Een groot deel van de marketeers wereldwijd geeft aan nog niet de juiste balans en synergie te hebben gevonden in de inzet van online en offline media. Zo worstelt driekwart nog steeds met het meten van cross-channel inspanningen. Dat blijkt uit het jaarlijkse Kantar-onderzoek Getting Media Right: Marketing in Motion onder senior adverteerders, mediaplanners en uitgevers.

Slechts 7 procent van de ondervraagden zegt over alle noodzakelijke data te beschikken. En volgens meer dan de helft van de marketeers is de data die wél beschikbaar is, moeilijk te integreren, wat wel nodig is om tot bruikbare inzichten te komen.

Het lijkt erop dat er in 2020 wereldwijd wederom aanzienlijk meer geld zal gaan naar digital advertising. Marketeers zoeken naar manieren om hun media-mix te optimaliseren. 84 procent van de marketeers is van plan komend jaar meer te investeren in online video advertising. 70 procent wil meer besteden aan social media en 63 procent zegt meer te gaan uitgeven aan podcasts.

Dit staat in scherp contrast met de geplande bestedingen voor printmedia. 70 procent zegt minder te gaan besteden aan advertenties in tijdschriften en 66 procent is van plan minder in de krant te gaan adverteren. In Nederland zie je dezelfde tendens, hoewel de schaarste aan online video hier mogelijk een remmende werking op zal hebben.

Ondanks de verwachtte groei in online adverteren, blijft het meten van het effect van digitale adverenties een uitdaging voor marketeers. ‘Walled gardens’ en andere blinde meetvlekken maken het moeilijk om de cross channel performance goed in kaart te krijgen. Adverteerders weten daardoor vaak niet hoe hun merkcampagnes het over de verschillende kanalen heen doen.

Vier op de vijf marketeers gebruiken momenteel programmatic targeting voor hun campagnes, en dat aantal zal in 2020 waarschijnlijk stijgen naar 90 procent. Toch is bijna een op de drie adverteerders er niet gerust op de juiste doelgroepen

Het grootste gedeelte van de branche – bijna de helft van de bureaus en bijna driekwart van de adverteerders – is nog niet voorbereid op een wereld zonder cookies. Veel marketeers zijn bezorgd over de gevolgen die deze verandering voor de branche kan hebben.

Foto Pixabay

Tikkie steeds vaker gebruikt voor vaste lasten

Gemiddeld worden er per dag 204.000 Tikkies betaald. Zes op de tien Nederlanders betalen hun Tikkie binnen één uur terug. En maar liefst 30 procent betaalt zelfs binnen vijf minuten. Dat heeft de ABN dochter vanochtend bekend gemaakt.

Aanvankelijk werd Tikkie vooral gebruikt om de kosten voor etentjes en cadeaus te delen of terug te betalen.

Nu wordt de app vaker ingezet om vaste lasten aan elkaar terug te betalen. Dit varieert van verzekeringen tot abonnementen zoals Netflix en Spotify.

Het gemiddelde bedrag van een Tikkie is in vergelijking met begin dit jaar ook iets hoger en ligt nu op 32 euro. In totaal is er – sinds de start halverwege 2016 – al voor meer dan 3,4 miljard euro aan Tikkies betaald.

Tikkie is in 2016 geïntroduceerd en telt inmiddels 6 miljoen gebruikers.

Netflix Q3

Netflix sluit een goed kwartaal af, waarin de omzet met 31 procent groeide naar 5,2 miljard dollar en de opbrengst per gebruiker met 9 procent toenam. Onder de streep bleef 665 miljoen dollar winst over. 

In de VS nam het aantal nieuwe betaalde gebruikers echter minder hard toe dan verwacht, iets meer dan een half miljoen. In de eerste negen maanden van 2018 groeide Netflix aanzienlijk harder. Netflix is ook eerlijk over de reden: een prijsverhoging eerder dit jaar.

Dat de schade beperkt bleef kwam deels door het succes van de retro sci-fi serie Stranger Things, die door 64 miljoen mensen werd bekeken. Dat de schade beperkt bleef kwam deels door het succes van de retro sci-fi serie Stranger Things, die door 64 miljoen mensen werd bekeken.

Internationaal kwamen er 6,3 miljoen nieuwe gebruikers bij, tegen 5,1 miljoen een jaar geleden. Het totaal aantal gebruikers bedraagt nu 158 miljoen.

CNBC noemt het het laatste kwartaal van kalmte voordat de ‘streaming wars’ beginnen. Immers, zowel Apple als Disney betreden deze maand de markt voor videodiensten. Netflix erkent in een toelichting dat die concurrentie er is, maar dat Netflix al tien jaar concurreert met ‘streamers’ als Amazon en Hulu. ‘We zijn relatief klein vergeleken met lineaire tv’.

Voor het vierde kwartaal rekent Netflix op 7,6 miljoen nieuwe gebruikers, waarvan 600.000 in de VS.

Netflix luidt als altijd het Amerikaanse cijferseizoen in. In de komende weken publiceren Alphabet, Apple, Facebook, Twitter, Snap en andere inernetbedrijven hun cijfers over het derde kwartaal.

Page generated in 1,809 seconds. Stats plugin by www.blog.ca