Apple maakt Magic Keyboard zonder nummerpad, maar met zwarte toetsen

Het lijkt erop dat Apple bezig is met een Magic Keyboard in zwart met zilver, zonder nummerpad. Eerder was al bekend dat er een zwarte Magic Trackpad en een zilver/zwart Magic Keyboard mét nummerpad op de markt komt, speciaal voor de Mac Pro.

Het artikel Apple maakt Magic Keyboard zonder nummerpad, maar met zwarte toetsen verscheen voor het eerst op iCulture

Verlies Pinterest neemt sterk toe

Pinterest realiseerde in het derde kwartaal 47 procent meer omzet, maar de verliezen zijn aanzienlijk. Het prikbord verloor 125 miljoen dollar op een omzet van 280 miljoen. Vorig jaar ging het nog om 18 miljoen. Het gecorrigeerde bedrijfsresultaat bedroeg een magere 4 miljoen.

Pinterest haalt nog altijd zijn grootste omzet uit Noord Amerika: 251 miljoen dollar. Internationaal gaat het om 28 miljoen.

Positief nieuws is dat het aantal maandelijkse actieve gebruikers met 28 procent groeide naar 322 miljoen.

Pinterest is inmiddels actief in 28 markten tegen zeven aan het eind van 2018.

De koers van het aandeel maakte zojuist een enorme buiteling van 18 procent. Sinds augustus is het aandeel al eenderde van zijn waarde kwijtgeraakt. Vooral de tegenvallende vooruitzichten zijn hier debet aan: niet de 1,21 miljard waarop analisten hadden gehoopt, maar 1,11 miljard.

De beste horrorfilms van de afgelopen tien jaar

Het is Halloween. De lucht kleurt oranje, de bladeren bedekken de grond en er heerst een onheilspellende sfeer. Daarom gaat er niets boven een horrorfilm op een koude avond. Het horrorgenre is al bijna zo oud als film zelf maar weet nog altijd te verrassen, dus we kijken nog even terug naar de afgelopen tien jaar voordat we de ‘20s in gaan. Al deze films zijn uitermate geschikt om je vanavond te entertainen en een slapeloze nacht te bezorgen. Was dat geluid wat je hoorde echt de wind?

Halloween (2018)

Eén van de klassiekers uit de jaren 70 kwam in 2018 terug met een ijzingwekkend vervolg op het origineel, terwijl alle andere delen werden genegeerd. Dit was een goede zet want veel van de Halloween films zijn niet al te goed. De nieuwste Halloween gaat terug naar de roots en pakt het verhaal 40 jaar later op. De film was zo succesvol dat er op dit moment twee vervolgen tegelijkertijd worden gemaakt. Halloween Kills (2020) en Halloween Ends (2021) zullen de komende jaren tijdens Halloween te zien zijn, dus bereid je vast voor door deze te bekijken.

​Motorola werkt aan een… walkie talkie

Het klinkt een beetje ouderwets, maar het zou best eens levens kunnen redden. De walkie talkie van Motorola. Het telefoonbedrijf is dit jaar goed bezig met zijn Moto One, maar de ‘Solutions’-tak van het bedrijf is naar iets heel anders op zoek. Dat is op zoek naar communicatie die wat steviger in zijn schoenen staat: walkie talkies, waarmee hulpverleners contact kunnen houden als bijvoorbeeld geen telefoonverkeer mogelijk is.

Walkie talkie

Het zijn bepaald geen walkie talkies zoals de My First Sony die je vroeger had, dit zijn high tech apparaten die levens kunnen redden. In Amerika is het in het orkaanseizoen vaak het geval dat er één of meerdere staten worden getroffen door een flinke orkaan, waardoor telefoonpalen worden geraakt en er geen mobiel netwerk is. Op het moment dat dat wegvalt, kunnen dan de walkie talkies worden ingezet. Deze werken via een andere infrastructuur, waardoor hulpverleners op kilometers afstand toch nog contact kunnen houden. Denk bijvoorbeeld ook aan toepassingen bij bosbranden of aardbevingen.

Deze landmobiele radio’s, zoals walkie talkies ook wel worden genoemd, worden ook vaak gebruikt door politieagenten en de brandweer. Motorole Solutions (die van de smartphones heet Motorola Mobility) is al groot in landmobiele radio’s, maar heeft er nu één ontwikkeld die wel heel geavanceerd is. De APX Next heeft een dikke antenne en flinke knoppen, zodat je die makkelijk kunt hanteren. Het heeft ook een touchscreen en een stemherkenningssysteem dat zelfs als je op een kermis loopt nog werkt.

Kentekens opvragen

Er is meer, want het apparaat kan dankzij kunstmatige intelligentie 95 standaard zoekopdrachten van hulpverleners aan, zoals het opvragen van een rijbewijs of een kenteken. Dit doet hij zonder hiervoor een mens nodig het hebben. Zeker als je een stressvolle baan hebt waarbij je in levensbedreigende of andere enorm stressvolle situaties terechtkomt, dan kan dat enorm veel tijd schelen.

De walkie talkie werkt met een radiochip voor op land en een 4G/LTE-chip voor als de mobiele netwerktoren er nog wel in goede orde staat. Ze kunnen samenwerken, maar het is ook mogelijk om ze los van elkaar te gebruiken. Hoewel er een voice-assistant in de walkie talkie is ingebouwd, is het niet per se nodig om hardop in het apparaat te schreeuwen om die te activeren. Daarvoor zijn knoppen aan het systeem toegevoegd, zodat je het apparaat op een veilige manier kunt gebruiken.

Zo is het ook niet zo dat de assistant hardop gaat vertellen dat kenteken 44-AAA-44 toebehoort aan Piet Jansen die woont op de Dorpsstraat 29 in Leeuwarden. Het apparaat geeft een bliepje als hij gevonden heeft wat je zoekt en daarna kun je zelf kiezen wanneer je op de knop drukt om de resultaten te horen. Wil je ze liever lezen, dan kan dat ook: de walkie talkie heeft een scherm. Goed om te zien dat het apparaat dus op meerdere manieren bijdraagt aan de veiligheid: niet alleen die van de mensen die worden geholpen, maar ook de hulpverleners zelf. Wat de APX Next kost, is nog onbekend.

Telefoon en walkie talkie komen wel vaker dicht bij elkaar in de buurt. Zo waas Apple met een walkie talkie-functie bezig op iPhone, maar die is recentelijk uitgesteld.

Kabelaar Delta verhoogt uploadsnelheid

De Zeeuwse kabelaar DELTA verhoogt de maximale uploadsnelheid van internet via de kabel naar 100 Mbps. Tot nu toe was dat 40 Mbps.

De nieuwe uploadsnelheden komen in het eerste kwartaal van 2020 beschikbaar.

Om dat mogelijk te maken wordt een technische laag in het netwerk eerst nog vernieuwd.

Next Generation Netwerk is een groot vernieuwingsproject waarmee DELTA in 2017 startte om de capaciteit en internetsnelheden in het netwerk flink te verhogen. Daarvoor vernieuwt het bedrijf op 15.000 plaatsen door heel Zeeland netwerkapparatuur. Ook stapte DELTA over op volledig digitale televisie en radio.

Realistisch eng? De opkomst van de AI-generated influencer

Realistisch eng? De opkomst van de AI-generated influencer

Influencers zijn inmiddels geen hype meer, maar een bewezen onderdeel van de (content)strategie. Inmiddels zien we een nieuw type influencer: de AI-generated influencer, gebaseerd op data en alleen bestaand in de virtuele wereld. Deze influencers zijn dankzij Artificial Intelligence altijd op de hoogte van wat leeft onder volgers, zijn nooit te moe om nieuwe content te plaatsen, en zullen niet verwikkeld raken in een schandaal, tenzij merken hier bewust opdracht toe geven. AI-generated influencers bieden dus veel kansen voor merken.


Lees meer over: Realistisch eng? De opkomst van de AI-generated influencer.

Call of Duty: Modern Warfare is de best verkopende nieuwe release van 2019

Activision’s nieuwe Call of Duty: Modern Warfare heeft in de eerste drie dagen van release meer dan 600 miljoen dollar opgeleverd. Daarmee is het ook meteen de bestverkochte nieuwe release van 2019.

Mijlpalen

En dat is niet het enige; de game heeft de afgelopen dagen nog enkele andere mijlpalen weten te bereiken. Modern Warfare zet ook records op platforms zoals Playstation Network voor het hoogste aantal digitale pre-orders en hoogste digitale verkoopaantallen. Bovendien is het de best verkopende lancering van Call of Duty op PC ooit. Hiermee bewijst Call of Duty opnieuw dat het een blijvende gamefranchise is en dat het niveau van enthousiasme nog altijd net zo hoog ligt. Een belangrijke nieuwe feature van de franchise is het introduceren van cross-play. Zo kunnen spelers van alle platformen tegen en met elkaar spelen. Spelers kunnen ook uitkijken naar nieuwe post-release content die gratis beschikbaar zal zijn op alle platformen.

Enige controverse

De lancering van Modern Warfare gaat niet zonder slag of stoot. De game krijgt op dit moment een hoop negativiteit over zich heen van een bepaalde groep mensen, waaronder Russische consumenten. De meesten reageerden op het simpele feit dat ze weer als vijanden worden neergezet voor de zoveelste keer. Het protest op sociale media en Metacritic zijn in dit geval geen ‘bots’ die maar wat cijfers in de rondte gooien. Het is bewijs dat consumenten buiten het Westen zich het doelwit voelen van een ‘dapper en spectaculair’ pro-westers stuk fictie, en dat bepaalde consumenten in het Westen zich misleid voelen door Modern Warfare en het labelen als propaganda. Zonder in te gaan op spoilers: er zijn enkele plekken in de game waar historisch gezien veel nare dingen zijn gebeurd.

Call of Duty: Modern Warfare is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De pc-versie is ontwikkeld samen met Beenox, volledig verbeterd voor pc, en komt exclusief beschikbaar op Battle.net, het online gaming platform van Blizzard Entertainment.

Investeerder koopt contentmarketingbureau MPG

Bedrijvenbouwer Globitas neemt samen met het management contentmarketingbureau MPG. over. Het bureau was onderdeel van het inmiddels failliete Roto Smeets Groep.

Met de overname biedt Globitas MPG. de kans door te groeien door verdere digitalisering en innovatie van haar dienstverlening.

Het bureau produceert en onderhoudt tientallen magazines, websites, apps, events en video’s. In de eigen foto- en filmstudio ontwikkelt het jaarlijks meer dan 1.000 foto- en videoproducties. Tot de klanten behoren onder meer Ahold (met AH’s Allerhande), Anwb, Nederlandse Spoorwegen, UWV, Espria, Rituals en Rabobank. Het hoofdkantoor staat in Amstelveen.

Investeerder Arthur Clement: “MPG. is financieel heel solide. Het is een zeer winstgevend onderdeel van de groep. Het waren de andere onderdelen die niet goed waren.”

Foto: Ted Eytan (cc)

Nathalie Harari krijgt leiding over nieuw label Fremantle Nederland

Nathalie Harari gaat per 1 januari aan de slag voor Fremantle Nederland. Zij zal leiding gaan geven aan een nieuw op te richten label dat zich voornamelijk zal gaan focussen op het ontwikkelen en produceren van Factual Entertainment, Reality en VOD content.

Daarnaast neemt Harari het stokje over van Ewout Genemans, de huidige managing director van het label No Pictures Please.

Circa vijf jaar geleden is Fremantle mede-eigenaar geworden van het bedrijf No Pictures Please van Ewout Genemans. Per 1 januari 2020 zal het eigendom van No Pictures Please volledig overgaan op Fremantle en neemt Harari de taken als managing director over van Genemans.

Genemans krijgt een nieuwe, bredere rol binnen Fremantle Nederland. Hij wordt Creative Lead, hetgeen inhoudt dat hij content creatie en sales gaat doen voor zowel Blue Circle, No Pictures Please als het nieuw te lanceren label.

Nathalie Harari begon haar carrière in 1996 bij de Amsterdamse Televisiezender AT5, en produceerde daarna als Uitvoerend Producent programma’s bij Eyeworks. In 2009 startte zij, samen met Peter van der Vorst, het productiehuis Vorst Media dat zowel voor RTL, NPO als SBS programma’s maakte.

Nieuwe ISP Xs4all-fans komt met investeringsaanbod

Aanstaande dinsdag 5 november start de crowdfundingsactie waarmee sympathisanten van Xs4all een nieuwe internetprovider helpen financieren. Op die dag zal ook de naam van de ISP bekend worden gemaakt en kunnen belangstellenden al lid worden.

Vanmiddag maakten de mensen achter het vooralsnog naamloze initiatief het investeringsaanbod bekend. Voor een rente van 3 procent per jaar kunnen belangstellenden een bedrag investeren vanaf 250 euro. “De eerste 500 mensen die minimaal 1.000 euro investeren krijgen twee kaarten voor de launch party in Paradiso, die begin 2020 zal plaatsvinden.” Het maximum bedrag is tachtigduizend euro.

Wie dat geld niet heeft of wil inleggen kan ook voor 50 euro abonnee worden van de nieuwe provider.

Abonnees van de nieuwsbrief van initiatiefnemer ‘Stichting Xs4all moet blijven’ krijgen volgende week maandag een persoonlijk bericht met investeerinformatie. Op maandag 11 november wordt de crowdfundactie opengesteld voor de rest van Nederland.

“We hebben al ontzettend veel geregeld en dat is tot nu 100% vrijwilligerswerk geweest, maar we hebben vanaf nu natuurlijk geld nodig voor personeel, kantoorruimte, af te sluiten contracten en techniek. Voor de logistiek van het aanbieden van internetverbindingen ís de financiering al geregeld.”

De activiteiten die het team tot nu toe ontplooide werden uit eigen middelen betaald en vanuit dertigduizend euro aan donaties van sympathisanten.

Over strategische gesprekken met KPN zeggen de initiatiefnemers: “Wij vertrouwen er dus simpelweg niet meer in, we zijn al te vaak aan het lijntje gehouden door KPN, met name met de mogelijke verkoop.”

Tot de mensen achter het intiatief behoren onder meer: Kirsten Verdel, Sjoera Nas, Anco Scholte ter Horst, Doke Pelleboer, Gerdien Dalmulder en Marleen Stikker.

KPN besloot begin 2019 zijn merkenportfolio uit te dunnen en laat de merken Xs4all, Telfort en Yes Telecom sneuvelen. Ondanks vocaal verzet van Xs4all-abonnees en -sympathisanten en juridisch tegengas van de OR van Xs4all lijkt ook de nieuwe KPN-CEO Joost Farwerck niet van plan hiervan af te zien.

Foto: nogran (cc)

Waarom stenen winkels winnen (en webwinkels verliezen)

Een paar maanden geleden verscheen ‘Waarom Stenen Winkels Winnen (en webwinkels verliezen)’ dat auteur Hans van Tellingen schreef met achttien mede-auteurs. Allen retailspecialist. Er is een brede coalitie ontstaan van mensen met écht verstand van zaken. Die allemaal geloven – én kunnen onderbouwen – waarom stenen winkels winnen. En die inzien dat een verdienmodel met een webwinkel en thuisbezorging altijd een verliesgevende activiteit zal blijven. In dit artikel leidt Van Tellingen ons langs de belangrijkste conclusies. De stenen winkel heeft nog steeds toekomst. Sterker nog: de stenen winkel heeft dé toekomst. 

Webwinkels zijn ten dode opgeschreven

Een belangrijk gedeelte van het boek is gewijd aan webwinkels. Kleine Spelers. Maar ook grote spelers. Zoals Amazon. Zalando. En dichter bij huis: Bol.com. En CoolBlue. Maar ook het online supermarktbedrijf Picnic kwam aan de orde. Het bedrijf met een van de gammelste verdienmodellen van Nederland.

9%

Wist u dat 9% van alle aankopen in de retail omzet van webwinkels is? En dat 91% van alle aankopen dus in de stenen winkel plaatsvindt? En dat voor de sector ‘dagelijks’ – onder andere supermarkten – het onlinepercentage zelfs nog geen 3% is? En voor de sector ‘niet-dagelijks’ 15%?

Geen winst

Wist u verder dat er eigenlijk geen enkele grotere webwinkel is die winst weet te maken? Dat er zwaar gemarchandeerd wordt met soms gepubliceerde (bruto) winstcijfers die in werkelijkheid grote nettoverliezen blijken te zijn? Hoe dat zo kan? U hebt natuurlijk allemaal gehoord over verzendkosten die niet rekening gebracht worden. En hoge percentages retourzendingen (bij Zalando meer dan 50%). Helder dat daardoor winst maken bemoeilijkt wordt. Maar er is meer aan de hand. Want een Bol.com is uiteindelijk een online warenhuis. Met niet-unieke producten die je overal kunt kopen. Bol wordt daarmee gedwongen om tegen uiterst scherpe prijzen te verkopen. Prijzen die op of onder de inkoopprijs liggen. En tja, dan ben je niet winstgevend. Maar zwaar verlieslatend juist. En daarbij: op het internet hebben klanten vaak een korte kassabon. Ze kopen alleen het hoognodige, vaak maar één product. Terwijl de stenen winkel vaak een langere kassabon te zien geeft. Consumenten kopen ‘in het echt’ vaak meer producten dan ze oorspronkelijk van plan waren te kopen. En zeg nou zelf: het is een stuk goedkoper om 1.000 klanten naar je winkel te krijgen. Waar ze dan 5.000 producten kopen vanwege die lange kassabon. Want 1.000 producten – niet veel meer dan dat vanwege de korte kassabon – naar 1.000 mensen bezorgen valt een stuk duurder uit. Het is geen hogere wiskunde. 

Webshops schadelijk voor de maatschappij?

En zeg nou zelf. Zo’n webshop brengt vaak een hoop ellende met zich mee. Die bestelbusjes verstoppen de stad. En vervuilen deze. En leuk hoor, dat gratis retourneren van – vaak al gedragen – kleding. Maar het wordt minder leuk als je weet dat 90% hiervan vernietigd wordt. Webwinkels zijn daarmee grote vervuilers. Verder betalen webwinkels geen winstbelasting. Logisch. Want ze maken geen winst. En ze leveren dus geen bijdrage aan de belastingdienst. En dus aan de overheid. En aan de maatschappij. Verder hebben banken webwinkels vaak stevig gefinancierd. Je houdt je hart vast. Want banken lopen terugbetaling mis. En we weten allemaal dat in 2008 banken gered moesten worden door de staat. Dus in feite door de belastingbetaler. Door u dus. Laten we hopen dat dit zich niet herhaalt.  

Het einde van de online supermarkt en het gammele verdienmodel van Picnic

En dan Picnic. De online supermarkt. Heeft naar eigen zeggen lagere kosten omdat ze geen vastgoed bezitten of huren. Dat is natuurlijk maar ten dele waar. Er zijn geen stenen supermarkten. Klopt. Maar Picnic beschikt wel over een fors aantal distributiecentra en -hubs. Met jeuktaal ook wel fullfillment centres genoemd. Picnic bespaart eigenlijk maar hooguit 4% op het niet huren van een supermarkt. Want dat zijn de werkelijke maximale kosten van de huur daarvan. Omdat Picnic veel meer personeelskosten heeft dan een gewone supermarkt – en bezorgen lang niet zo efficiënt is als mensen naar je winkel toe laten komen – is Picnic verliesgevend. En zal altijd verliesgevend blijven. Een voorbeeld? Volgens eigen zeggen bedraagt in 2017 het verlies van Picnic ruim 45 miljoen. Op een jaaromzet van € 100 miljoen. Dat is best knap. 

The Greater Fool Theory 

Elke webverkoop – en dat geldt al helemaal voor supermarktproducten – is onderdeel van ‘The Greater Fool Theory’. Als Albert Heijn bijvoorbeeld streeft naar een groot onlineaandeel, dan schiet Albert Heijn zichzelf financieel in de voet. Dit gaat namelijk direct ten koste van de winst. Maar toch gaat Albert Heijn – vooralsnog – door. Als Jumbo met meer verlies dan Albert Heijn een kleiner online marktaandeel realiseert (dan Albert Heijn), dan heeft Albert Heijn volgens The Greater Fool Theory toch gewonnen. Het is maar wat je een verdienmodel noemt. 

Maar dat groeit toch heel hard? Dat onlineaandeel voor supermarkten?

Relatief gezien zeker. Dat klopt. Maar de absolute jaarlijkse groei van fysieke supermarkten -4% – is nog steeds groter dan het totale onlineaandeel – minder dan 3% -. En daarbij, zo blijkt uit het Verenigd Koninkrijk, het onlineaandeel van supermarkten zal sneller stokken dan u denkt. Bij onze Westerburen is dat zo’n 6 à 7%. En dat lijkt het absolute plafond.

Vrouwen willen winkelen

U leest het goed. De retail is geen genderneutrale sector. Vrijwel alles draait om de vrouw. En haar bestedingsgedrag. Nu zijn er zeker vrouwen die niet van winkelen houden. Al zijn dat er niet zo heel veel. En er zijn ook zeker mannen te vinden die wél van winkelen houden. Al zijn dat er ook niet zo veel. Maar bottom line is: er zijn gemiddeld gezien grote verschillen tussen vrouwelijk en mannelijk winkelgedrag. 

Wat zijn de belangrijkste conclusies?
  • Tweederde van de bezoekers in Nederlandse winkelgebieden is vrouw;
  • Vrouwen blijven langer;
  • Vrouwen bezoeken meer winkels;
  • Vrouwen besteden meer;
  • Vrouwen kopen veel in modewinkels en warenhuizen;
  • Vrouwen kopen ook in de favoriete winkels van mannen;
  • Vrouwen bepalen boodschappenlijstjes;
  • Mannen bemoeien zich niet met vrouwenaankopen. Vrouwen bemoeien zich wel met mannenaankopen;
  • De vrouw wikt, weegt en besluit, de man vraagt toestemming.

De belangrijkste conclusie? Laat mannen thuis. Deze willen vaak meteen weer weg. Hoe langer echter een consument verblijft, hoe meer deze besteedt. Vrouwen zijn – meestal – dol op winkelen. En moeten met andere vrouwen op pad gaan. Dan verblijven deze langer. En gaat de winkelomzet omhoog.

Zolang er vrouwen zijn wordt er dus gewinkeld. In stenen winkels welteverstaan. En mannen blijven thuis. Of kachelen maar wat achter de vrouwen aan. Winkelen is onderdeel van ons wezen. Ons zijn. 

Parkeren

Sommigen willen ons doen laten geloven dat autobereikbaarheid en parkeergelegenheid er niet toe doen. Soms zelf onderbouwd met zogenaamd wetenschappelijk onderzoek. Bijvoorbeeld dat bezoekers die met de fiets of lopend komen meer bijdragen aan de winkelomzet dan mensen die met de auto komen. Niets is minder waar. Deze mensen bedienen zich van ‘Diederik Stapelonderzoek’. Onderzoek met verzonnen data. Of gemanipuleerde data. 

Hoe zit het dan wel? Strabo heeft in meer dan 500 winkelcentra en -gebieden onderzoek verricht. En wij kennen de aantallen bezoekers. De omzet. En de ‘modal split’. Dus met welk vervoermiddel de bezoekers zijn gekomen. Hieruit kunnen wij de echte feiten destilleren. En deze zijn helder. Eenduidig. En duidelijk:

  • Gemiddeld wordt een winkelgebied bezocht door 45% klanten die met de auto komen. De autobezoekers zijn goed voor 61% van de omzet. Autobezoekers besteden namelijk twee tot drie keer zoveel als mensen die met OV, fiets op lopend zijn gekomen;
  • Als in een winkelgebied betaald parkeren wordt ingevoerd, dan kost dat tegen de 20% aan klandizie. En is er een negatief omzeteffect van bijna 30%; 
  • Als in een gebied – deels, bijvoorbeeld met blauwe zones – gratis parkeren wordt ingevoerd – daar waar het eerst niet gratis was – leidt dat tot tegen de 15% extra bezoekers. En 20 tot 25% extra omzet.

En de belangrijkste conclusie? Deze is als volgt. In winkelgebieden met gratis parkeren zijn er 14% extra bezoekers. En is er sprake van 20% meer winkelomzet. No parking no business? Het geldt nog steeds. En dat blijft gelden. Het autobezit en -gebruik nemen nog steeds toe. En dat zal zo blijven.

Blurring en beleving met betekenis

We gaan steeds beter eten en drinken in Nederland. Gelukkig. Er komen steeds meer horeca-units bij. En daarbij neemt het aandeel horeca in de retailomzet toe. Maar het allerleukste? Er wordt steeds vaker ‘gemengd’. Of ‘geblurd’. Op zijn Engels gezegd. Winkels verkopen steeds vaker maaltijden. En verstrekken steeds vaker drankjes. Terwijl sommige restaurants ook producten verkopen. Er komen steeds meer succesvolle initiatieven die als een mix van horeca, winkel en marktkraam gezien kunnen worden. Zoals de Markthal. En Fenix Food Factory in Rotterdam. Blurring moet dan ook vanzelfsprekend zijn. En alle ruimte krijgen die nodig is. Functiemenging speelt namelijk een belangrijke rol bij de voortdurende nood van de retailer om zich te blijven profileren en positioneren. Het is de kunst je gasten te verleiden om zo lang mogelijk bij jou in de winkel te verblijven. Een hogere verblijfstijd leidt namelijk tot hogere bestedingen. Dat is een feit. 

Als blurring al een ‘jeukwoord’ is, dan is ‘beleving’ dat helemaal. Maar consumenten willen er steeds meer voor betalen. Voor ‘beleving met betekenis’, welteverstaan. Een belevenis is een belangrijk economisch goed geworden. Dat je kunt produceren en verkopen. Bijvoorbeeld in de vorm van voedsel en drank. Maar ook in de vorm van vermaak. Denk aan winkels met het karakter van een tentoonstellingsruimte. En de vele evenementen in de Rotterdamse Koopgoot. De attractie helpt de transactie te realiseren en levert meerwaarde op. Hoe zorg je voor betekenis? Door ervoor te zorgen dat de gecreëerde belevenis bij de winkel, plek en klanten past. Het moet ‘authentiek’ zijn. Op een uitgekiende en goed geregisseerde belevenis in een belevingsvolle omgeving volgen ook commerciële successen. Al wordt échte beleving met betekenis nog steeds gevormd door ‘service en ondernemerschap’. Verwen je klant. Hou van je klant. Dat is de essentie van retail. Nog steeds. Nog meer dan voorheen. 

#WatNouLeegstand

Velen hebben het over de scherp oplopende winkelleegstand. Toegegeven. Van 2007 tot en met 2015 nam de gemiddelde landelijke leegstand toe. Van 4,6% (een ‘gezonde frictieleegstand’) naar 7,5%. Initiatieven als de ‘Retailagenda’ roepen op om 20% uit de markt te halen. Dat is vreemd. Want die leegstand is – op het maximum in 2015, dus 7,5% – een stuk lager dan die 20%. Maar het wordt nog gekker. Of eigenlijk beter. Want het is waar dat – sinds de jaren 90 – het aantal winkels met ongeveer 1.000 per jaar afneemt. Maar qua metrage is de voorraad in crisistijd toegenomen. Met maar liefst 2,3 miljoen m2. Naar een totaal van iets meer dan 31 miljoen m2. Zonder deze extra toevoeging aan de voorraad, zouden wij nu uitkomen op een theoretische leegstand van 0%.

En de echte leegstand? Die neemt sinds 2015 weer scherp af. Naar 6,7% nu. De verwachting is dat deze verder afneemt. En dat terwijl de totale voorraad niet zal krimpen (of hooguit met een paar procentjes, maar voor hetzelfde geld komt er 1 of 2% bij). Die 20% uit de markt nemen is totaal niet nodig. En werkt contraproductief. Want op de beste plekken is er vaak een schreeuwend tekort aan winkelmeters. Vaak voor internationale ketens die in Nederland willen neerstrijken. Maar geen geschikte grote units kunnen vinden. 

Ongezonde leegstand?

Er is dus geen landelijk winkelleegstandprobleem. OK. In kleinere middelgrote steden als Oldenzaal, Geleen, Delfzijl, Zeist, Schiedam zijn er soms ongezond hoge leegstandpercentages. Daar moet je inderdaad saneren. Maar op sommige plekken is er een tekort aan winkelruimte. In succesvolle stadsdeelcentra – zoals Stadshart Amstelveen, Gelderlandplein Amsterdam en Alexandrium Rotterdam – en grote binnensteden (de grootste 20/25) is er echter zelfs sprake van uitbreidingsruimte. En vergeet niet de – grotere – wijkwinkelcentra. Die met twee of meer supermarkten. Ook daar is de leegstand laag. En wordt veel omzet gegeneerd. Mensen blijven hun dagelijkse boodschappen doen. We moeten immers eten. En elkaar ontmoeten. Retail is geen raketwetenschap. Retail draait om elkaar ontmoeten. Omdat mensen dat fijn vinden. 

En de winnende winkelketens? Dat zijn Rituals. Primark. Action. Bever. En Decathlon. En nog veel meer. Ook sommige zelfstandige winkeliers komen weer enorm op. Maar vergeet met name de sterke en succesvolle supermarkten niet. Zoals VOMAR. Lidl. En Jumbo. Maar ook Plus. Marktleider Albert Heijn (ondanks een wat onduidelijke koers de laatste paar jaar). En lokale spelers als Jan Linders en Deen. Ook zij doen prima zaken. En halen mooie groeipercentages. En winsten. 

Er is behoefte aan een warenhuis

Wie een winkel van het uit Nederland vertrekkende Hudson’s Bay binnenloopt, zou het misschien niet zeggen. Maar warenhuizen worden weer winnaars. De Bijenkorf bewijst dat je succesvol kunt zijn. Maar deze is slechts voor 10 tot 15% van de bevolking weggelegd. Maar tegenpool Action is ook een succes. In feite ook een warenhuis omdat je er ‘alles’ kunt kopen. De HEMA – die het overigens gaat redden – is en blijft populair. Maar heeft een niet al te breed aanbod. Hudson’s Bay echter gaat gebukt onder arrogantie. Kleurloze collecties. En onervaren personeel. Met moderne winkels, een groot assortiment en goed personeel wordt zo’n warenhuis echter wel een succes. Zelfs onder de naam V&D. Nederlanders houden namelijk van grabbelen en graaien. Zoals tijdens mooie kortingscampagnes als het Prijzencircus. Ze willen acceptabele kwaliteit. Voor niet al te veel geld. Met een goede prijs-/kwaliteitverhouding ben je in staat om een goede deal met de Nederlander te maken. Tachtig procent van de Nederlanders is namelijk te beschouwen als ‘Middenlander’. Oftewel de gemiddelde Nederlander. Die je kunt typeren als ‘vergeten consument’. Met alleen een Bijenkorf, een Action en een HEMA wordt deze gemiddelde consument maar matig bediend.

Wat moet je doen om een winkelwinnaar te zijn?

Het is al eerder genoemd. Retail is eigenlijk niet zo heel moeilijk. En is mensenwerk. Hou van je zaak. Hou van je producten. Weet er met liefde over te vertellen. Hou van je klant. Zoek de oprechte verbinding met die klant. Doe niet moeilijk over retouren. En wees – als je zelfstandig bent – voorzichtig met korting. Tegen de prijzen van ketens kun je toch niet op. Geef liever een cadeautje. Een extraatje. En focus op je eigen plek. De winkel. Gebruik internet – social media – om mensen naar je winkel toe te halen. Via passende evenementen. Mooie acties. Maar bovenal met liefde. Mensen waarderen oprechtheid. Het zal beloond worden. Het gaat om service. En ondernemerschap. 

Endorfinekick

Sommigen zeggen dat het niet meer om de transactie gaat. Maar alleen om de attractie. Dat zijn de mensen die zeggen dat het niet meer gaat om de ‘place to buy’. Maar om de ‘place to be’. Vaak gevolgd door de uitspraak:  ‘delen is het nieuwe hebben’. Tja, dat is wat mij betreft ’wishful thinking’. Het gaat namelijk wel degelijk om de transactie. De attractie is ondersteunend. Transactie is dus de nieuwe attractie. Of beter: de transactie is terug van nooit weggeweest. En die ‘place to be? Die bestaat niet als er niet eerst een ‘buy’ plaatsvindt. Verder is ‘hebben het nieuwe delen’. Of beter: is hebben terug van nooit weggeweest. Delen is een kleine niche. Altijd al geweest. En dat zal zo blijven. 

Mensen willen bezitten. Mensen willen consumeren. Mensen willen kopen. Dat is in ons DNA verankerd. Niets geeft een grotere endorfinekick dan het aanschaffen van een mooi product. Retail moet erin slagen om de gelukshormonen te prikkelen. Als je dat doet, voorspel ik je een gouden toekomst.

Retail draait om de plek

Retail draait om ‘de plek’. De locatie. Mensen moeten het leuk vinden om naar die plek te komen. Internet en online zichtbaarheid kunnen daarbij helpen. Maar uiteindelijk moeten mensen het naar hun zin hebben op die plek. Daar waar ze een drankje nuttigen. Een hapje eten. En en passant ook nog de nodige producten kopen. Alles tegelijk. Soms alleen. Maar het liefste samen met andere mensen. Dán slaag je erin om als retailer die lange kassabon te verkrijgen. Consumeren doet de mens dus het liefste in de fysieke ruimte. En zo weinig mogelijk achter zijn laptop. Tablet. Of smart phone. Winkelen is leuk. Consumeren is fijn. En is een activiteit die in de mens verankerd zit. Als onderdeel van ons DNA. Als onderdeel van ons wezen. Als onderdeel van ons zijn.

Hans van Tellingen is Geograaf en Regioloog en directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. Hij is hoofdauteur van ‘Waarom Stenen Winkels Winnen’. Meer info over dit boek: https://strabo.nl/waarom-stenen-winkels-winnen.

Page generated in 2,015 seconds. Stats plugin by www.blog.ca