​Vijf telefoons die worden verwacht in 2020

2019 was geen slecht jaar in smartphones. Oke, de verwachte hype van vouwbare telefoons is nog niet zo hevig losgebarsten door technische problemen, maar inmiddels kun je wel met toestellen die iets minder high end zijn geweldige foto’s maken. High end smartphones kunnen op hun beurt sinds dit jaar nóg professionelere foto’s maken, onder andere door groothoeklenzen en zoomen. Echte vernieuwing hebben we niet gezien in 2019, gaat dat in 2020 veranderen? Deze telefoons worden verwacht in 2020.

iPhone 12

Apple schijnt in 2020 het plan te hebben om andere schermformaten te gebruiken voor zijn iPhone: er wordt gedacht aan 5,4 inch of 6,1 en 6,7 inch. Er zou worden gekozen voor een OLED-scherm, wat een flink verschil is met de Apple Liquid Retina-displays van nu. Apple zal bovendien waarschijnlijk meer doen met Qualcomm-chips, wat eerder niet mogelijk was door een langlopende ruzie tussen de twee. Je kunt die iPhone 12 ontgrendelen door Touch ID, wat een comeback zou maken in 2020. Je ontgrendelt het dit keer niet op een specifieke plek op de telefoon, maar via het hele scherm. Qua fotografie en video’s maken kunnen we drie camera’s in de nieuwe iPhone verwachten en een 3D-lasersensor waarmee diepte in foto’s beter wordt gezien.

Huawei P40

Als we kijken naar het verleden van Huawei, dan weten we dat we in de eerste helft van het nieuwe jaar een Huawei P40 kunnen verwachten. De Pro-variant schijnt te worden voorzien van maar liefst vijf camera’s. Wat echter een grotere vraag is bij Huawei in 2020, dat is hoe het verder moet met het probleem dat Amerika een handelsverdrag in het leven heeft geroepen. Hierdoor kan P40 niet worden voorzien van de app-store van Google, waardoor het mogelijk zal draaien op Huawei’s eigen besturingssysteem Harmony OS.

LEGO, Barbie en BabyBorn zijn populair deze Pakjesavond

Als je The Toys that Made Us hebt gezien op Netflix, dan weet je dat het niet altijd makkelijk is voor Mattel om voor te blijven met Barbie. Onder andere door de komst van Bratz. Gelukkig voor het bedrijf is het deze Sinterklaas weer helemaal in om Barbie op de verlanglijst te zetten.

Populaire sintcadeaus

Marktplaats deed onderzoek naar welke zoekwoorden er nou echt enorm stegen en dat bleken voornamelijk poppen te zijn. Niet alleen de blonde plastic bombshell met de lange benen, maar ook BabyBorn. Opvallend genoeg worden modeltreinen ook veelgezocht. Iets meer voor de hand liggende stijgers zijn Lego, Duplo, Playmobil en vanalles van Frozen.

HomeKit in de tuin: dit zijn je mogelijkheden

Ook in de tuin komt HomeKit goed van pas. Met tuinverlichting, beveiligingscamera’s, bewegingssensoren en allerlei andere accessoires die weer- en windbestendig zijn geef je je tuin een mooie upgrade. We bespreken in deze gids een aantal outdoor HomeKit-accessoires voor buiten.

Het artikel HomeKit in de tuin: dit zijn je mogelijkheden verscheen voor het eerst op iCulture

​E.T. the Extraterrestrial is terug van weggeweest

Het Amerikaanse Comcast heeft een commercial gemaakt waarin niemand minder dan E.T. terug is. De bekende Extraterrestrial uit de 80’s-film van Steven Spielberg straalt in de Xfinity-reclame, waarin ook een andere oude bekende uit de film terugkeert.

E.T. en Elliott

Het jongetje dat compleet overrompeld wordt door de aanwezigheid van het buitenaardse wezen, Elliott, is inmiddels een man. De acteur, Henry Thomas, is herenigd met zijn voormalig huisdier. Dat is voor het eerst sinds 37 jaar, want de film dateert alweer van 1982. De reclame dient als een soort vervolg op de film. Een mini-film welteverstaan, want het spotje duurt vier minuten.

Bovendien is de reclame niet gemaakt door de minste: Lance Acord die bekend is van Lost in Translation, had de regie in handen. De originele maker van de film, Steven Spielberg, was betrokken bij dit project als adviseur. Hij maakte het origineel een jaar nadat hij Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark uitbracht.

Spielberg

Spielberg baseerde E.T. op een denkbeeldige vriend die hij zelf had toen zijn ouders uit elkaar gingen in 1980. De inmiddels legendarische regisseur is erg te spreken over deze commercial, hoewel het natuurlijk slechts een korte vertelling is in de voetsporen van de filmklassieker.

De reclame bevat een heleboel knipoogjes naar het origineel. E.T. komt na 37 jaar terug bij zijn vriendje, dat inmiddels een volwassen man is. Ze gaan samen de feestdagen vieren en Elliott blijkt inmiddels een gezin te hebben. Maar vooral is het opvallend dat meneer ‘phone home’ ontdekt dat de technologie op aarde ook aardig is veranderd in al die jaren. Maar één ding blijft hetzelfde.

John Williams

Het buitenaardse wezen wordt nog steeds graag meegenomen in de mand voorop de fiets. Ken je de iconische scène uit het origineel nog, waarbij de jongen met het wezen in zijn fietsmand voor de maan langs fietst? De componist, John Williams, had muziek gemaakt waarvan Spielberg zo onder in de indruk was, dat hij de scène zelfs heeft aangepast om het nog passender te maken.

De commercial is in tegenstelling tot de meeste bijzondere reclames die nu uitkomen niet zozeer geënt op Kerstmis, maar op Thanksgiving. Die feestdag vond eergisteren plaats in Amerika, waarna traditioneel gezien Black Friday volgt. Dat heb je gisteren ongetwijfeld kunnen merken in de winkelstraten en je mailbox, want de trend is inmiddels compleet ingeburgerd in ook de Nederlandse cultuur.

Online transacties iDEAL Black Friday gelijk aan vorig jaar, maar beter gespreid

De aantallen online transacties op Black Friday waren dit jaar ongeveer gelijk aan vorig jaar. Dat meldt de Betaalvereniging Nederland zaterdag.

Op de dagen vóór Black Friday waren die aantallen echter veel hoger dan vorig jaar. Tijdens de zeven dagen van zaterdag 23 november tot vrijdag 29 november (Black Friday) lag het aantal iDEAL-betalingen 36 procent hoger dan in dezelfde vergelijkbare periode vorig jaar.

De oproep van branche-organisaties aan detaillisten om dit jaar ruim vóór Black Friday te beginnen met hun aanbiedingen, lijkt dus zijn vruchten te hebben afgeworpen. Klanten hebben hun aankopen voor Black Friday en Sinterklaas gespreid over de hele afgelopen week.

Dit jaar werd op Black Friday overdag en ’s avonds gemiddeld ongeveer 75 keer per seconde via internet afgerekend met iDEAL of met een Nederlandse creditkaart.

Problematisch smartphonegebruik onder 1 op 4 jongeren

Nu de smartphone een steeds belangrijker onderdeel uitmaakt van ons dagelijks leven en bijna iedere Nederlander er één bezit, is het niet gek dat ook kinderen er steeds vaker aan verslaafd zijn. Volgens onderzoek vertoont zelfs 1 op de 4 kinderen problematisch smartphonegebruik, zo lezen we in The Guardian. En dat zorgt voor een slechtere geestelijke gezondheid, zo suggereert het onderzoek.

Ongezonde relatie met smartphone

De experts achter het onderzoek wilden verder kijken dan de tijd die jongeren met hun smartphone doorbrengen en vooral kijken naar de relatie die zij hebben met het apparaat. Meer dan 23% van de jongeren heeft een ongezonde relatie met hun smartphone.

“Het lijkt erop dat een kleine minderheid van tieners en jongeren uit verschillende landen zelf een gedragspatroon rapporteert dat we herkennen van andere verslavingen,” zei Dr. Nicola Kalk van King’s College London, co-auteur van de studie. “De kwaliteit van het bewijs is slecht, maar het is voldoende om verder onderzoek te rechtvaardigen.”

Verwaarlozing van andere activiteiten

Ouders die klagen dat de smartphone ten koste gaat van het maken van huiswerk, kunnen best een punt hebben. In het onderzoek werd gebruik gemaakt van een vragenlijst om verwaarlozing van andere activiteiten vast te stellen, omdat er teveel afleiding is door de smartphone. De onderzoeksgegevens van 42.000 deelnemers (tieners of begin 20’ers) in Europa, Azië en de Verenigde Staten werden vergeleken. Meisjes in hun late tienerjaren hebben de meeste kans om problematisch gedrag te vertonen door hun smartphone.

Rijkere jongeren vertonen vaker problemen

Het blijkt dat er verschil is tussen het smartphonegebruik van arme en rijkere jongeren. Juist de jongeren die in een omgeving oproeien waar genoeg geld is, vertonen vaker problemen. Dat geldt trouwens ook voor kinderen en jongeren met een laag zelfbeeld. Het problematische gedrag bleek ook vaker voor te komen bij mensen met een internetverslaving, verslaving aan Facebook, dwangmatig winkelen en jongeren die regelmatig drinken en roken.

Meer kans op depressie

De onderzoekresultaten stemmen niet bepaald positief. Onder de onderzoeken die mentale gezondheid onderzochten, suggereerden de resultaten dat mensen met problematisch smartphonegebruik ook meer kans hadden op een depressie. Hoewel het team zei dat het te vroeg was om problematisch smartphonegebruik een verslaving te noemen, merkten ze op dat het leek te zijn gekoppeld aan vergelijkbare gedragspatronen en emoties.

Wat kan helpen, is monitoring van het smartphonegebruik zegt Dr. Nicola Kalk: “Zodra je begint met het monitoren van je gebruik, ben je bezig met de impact ervan en hoeveel tijd het kost en wat je niet doet omdat je tijd doorbrengt op je telefoon.”

Wie meer wil lezen over het onderzoek naar smartphonegebruik van jongeren, kan dit hier doen.

Max Kreijn (NearSt): ‘We koppelen met ieder initiatief dat mensen de winkelstraat in wil krijgen.’

De nummer 1-positie in de Emerce Top 10 European Startups is dit jaar voor het Britse NearSt, dat lokale winkelvoorraad online inzichtelijk maakt om consumenten weer de winkelstraat in te krijgen. “We willen ieder product op ieder schap met het internet verbinden”, zeg Nederlander Max Kreijn (36), Strategic Lead en medeoprichter.

Voor zijn werk als strateeg bij reclamebureau Ogilvy & Mather trok Kreijn naar Londen. Niet dat hij er ooit een reclame heeft gemaakt; hij richtte zich op intelligentie halen uit publiek beschikbare data om daarmee merken te helpen. Die ervaring kwam goed van pas na een letterlijk ‘lightbulb’-moment: vlak voor een etentje ging een lamp kapot, via internet kwamen alleen resultaten van webwinkels en na drie kwartier zoeken in de winkelstraat vond Kreijn de specifieke lamp in een winkel vijf minuten bij hem vandaan. Het idee voor NearSt was geboren. “Waarom is het vele malen eenvoudiger om een product in een warehouse kilometers verderop te vinden dan in een winkel om de hoek?”, vroeg hij zich af. Onder het motto ‘Getting people back into the high street’ is daarop besloten om lokale voorraden te verbinden met het internet en online vindbaar te maken. Om winkeliers daarmee tools en data in handen te geven als wapen tegen de verdrukking door marketplaces als Amazon. “We merken een grote behoefte aan een tegenactie. Wat dat betreft is er een gezamenlijke vijand. Plus: verschillende onderzoeken geven aan dat mensen steeds vaker lokaal willen shoppen.”

Het resultaat is een ‘live view’ van lokale winkelvoorraden bij gebruikers in de buurt door het point of sale of voorraadbeheersysteem van retailers te koppelen aan het internet. Waardoor volledig geautomatiseerd een webshop wordt gecreëerd. Door partnering met Google verschijnen de gekoppelde producten ook in de See What’s In Store-functie van de zoekgigant. Tegen een extra vergoeding – bovenop een eenmalig bedrag voor voorgenoemde zaken – draait NearSt ook Local Inventory Ads. “Google wil zo relevant mogelijk zijn voor zijn klanten. En lokaal iets vinden is aantrekkelijk voor hen. Als een product dat iemand via zijn mobiel zoekt beschikbaar is bij een winkel dicht bij hem, laat Google die als eerste zien in plaats van bijvoorbeeld een Amazon-resultaat.”

Inmiddels is het bedrijf op weg om ruim duizend winkeliers in het Verenigd Koninkrijk aan te sluiten en wordt volgend jaar de stap naar de Verenigde Staten gemaakt. Kreijn verwacht daarvoor een verdubbeling van het personeel in de komende maanden. Terwijl er volgend jaar ten minste één nieuw platform aangesloten moeten worden. Niet alleen zoekmachines, maar allerlei online diensten zijn mogelijk. Waarvoor recent een nieuwe funding-ronde is afgerond. “We bouwen aan een wereldwijde database van real time lokale voorraad data.”

Jullie lijken vorig jaar je product/market fit te hebben gevonden. Hoe verliep de weg daarnaartoe?
“Bij onze start dachten we dat we mensen het beste de winkelstraat in konden krijgen door een eigen app te bouwen. Al gauw merkten we echter dat we meer impact kunnen hebben door onze voorraaddataoplossing open te stellen. Behalve dat we ons daardoor op één ding focussen waar we goed in zijn, kunnen consumenten onze oplossing gebruiken in apps waar ze al mee werken. Wij blijven op de achtergrond.”

Het lijkt of het succes van jullie product staat of valt met de accuratesse van het voorraadbeheer. Is daar veel werk aan de winkel?
“Nee, we merken dat het retailers stimuleert om hun voorraadinformatie extra goed op orde te hebben, nu het ook gebruikt wordt voor externe doeleinden. Bovendien optimaliseert onze software de voorraden ook. Zo hebben we een algoritme dat vast kan stellen of een product daadwerkelijk op voorraad is, als een winkel aangeeft dat dit zo is. Daarbij zien we ook waar mensen naar zoeken, dus kunnen we retailers tips geven over wat zij het beste op voorraad kunnen houden.”

Een regelmatig gehoorde klacht is dat retailers weinig data terugkrijgen van techpartijen. Hoe zit dat bij jullie?
“Om meer mensen in de winkelstraat te krijgen, is het delen van relevante data met winkeliers essentieel. Zoals weten welke producten ze in hun voorraad zouden moeten opnemen of wat in hun winkel wel en niet populair is. Aan de andere kant beschermen we de voorraadinformatie van een winkel. Deze data is en blijft eigendom van de winkelier. We geven ze volledig inzicht en controle over waar het verschijnt.”

Je noemt Google het eerste platform waar jullie mee samenwerken. Welke gaan volgen?
“We kunnen koppelen met ieder initiatief dat mensen de winkelstraat in wil krijgen. Wat betekent dat dit ook Instagram Shopping zou kunnen zijn. Nu word je daar, door op een product te klikken, nog naar een online marktplaats geleid, maar via ons leidt dat dus ook naar een winkel vijftig meter van je vandaan die het product op voorraad heeft. En ook richting een Deliveroo, Uber Eats of andere lokale bezorgdiensten zie ik kansen. Die zouden naast voedsel ook goederen kunnen gaan bezorgen op basis van onze data. Naar die toekomst bouwen wij nu toe.”

Je kunt dus allerlei kanten op. Hoe houd je focus?
“De laatste tijd worden we door steeds meer partijen benaderd die toegang willen tot onze data. Daarbij kunnen wij heel duidelijk aangeven wat we wel en wat we niet willen. Alles wat we doen moet namelijk de missie ondersteunen om mensen weer de winkelstraat in te krijgen. Daarom zijn andere initiatieven, zoals winkels in een stadscentrum of winkelcentra die samen een online platform opzetten, geen concurrenten, maar potentiële partners.”

Daarover gesproken, Google is zelf in de VS gestart met een dienst die aardig op die van jullie lijkt. Een bedreiging?
“Veel van wat we met Google doen is gerelateerd aan Google Shopping. Onze technologie maakt deze nieuwe ontwikkeling binnen Google op schaal mogelijk. We zien dit dus niet als een bedreiging. In tegendeel, het is een goede stap voorwaarts om winkelstraten relevanter te maken.”

Wanneer is NearSt een succes?
“Als we over een aantal jaren zeggen: ‘Weet je nog dat we in 2019 dachten dat online shoppen het makkelijkste was.’ Want het mag dan heel makkelijk zijn om iets online te kopen, het in handen krijgen is al een andere zaak. En dan moet het ook nog eens passen, geschikt zijn et cetera. Daar zitten nog veel haken en ogen aan. Daar hebben lokale winkels echt een meerwaarde.”

* Dit artikel is eerder gepubliceerd in het novembernummer van Emerce Magazine #174.

iCulture podcast #S02E05: interview met Adobe over Photoshop en Fresco

In deze speciale editie van de iCulture Podcast hebben we maar liefst twee interviews met belangrijke sleutelfiguren binnen Adobe. We spreken met Director of Product Management Stephen Nielson over Photoshop op de iPad. Daarna stellen we Brooke Hopper, Senior Experience Designer, een aantal vragen over Adobe Fresco.

Het artikel iCulture podcast #S02E05: interview met Adobe over Photoshop en Fresco verscheen voor het eerst op iCulture

Vooral jongeren hebben interesse in Black Friday en Cyber Monday

Heb je gisteren, net als veel andere Nederlanders, je slag geslagen en mooie deals gescoord? De aanbiedingen vlogen je deze week om de oren en dat gaat nog wel een paar dagen door. Onder Nederlandse jongeren wint Black Friday en Cyber Monday aan populariteit, zo blijkt uit onderzoek van accountants- en adviesbureau PwC. Maar liefst 80% van de consumenten tussen de 18 en 34 jaar houdt deals nauwlettend in de gaten.

“Als consumenten veel gebruikmaken van sociale media en zogenoemde ‘deals-websites’, zien we de populariteit van Black Friday en Cyber Monday sterk toenemen. Dat verklaart de bekendheid onder de jongere doelgroep”, aldus Milo Hartendorf, retailexpert van PwC.

Hoeveel geven we uit tijdens Black Friday?

Uit het onderzoek van PwC blijkt dat consumenten aangeven dat zij van plan zijn om € 230 uit te geven aan Black Friday-aankopen. Dat doen zij dan vooral om te profiteren van de verlaagde prijzen zo vlak voor Sinterklaas en Kerst. In totaal geven we dan 14% meer uit dan vorig jaar aan deals rondom Black Friday. Vooral huishoudens met een jaarinkomen tot 60.000 euro zijn van plan hun slag te slaan.

Niet verwonderlijk is dat vooral kleding en elektronica populair zijn tijdens Black Friday. Vrouwen kopen bij voorkeur kleding en mannen hebben het meeste interesse in consumentenelektronica.

We kopen aanbiedingen het liefst online

61% van de consumenten shopt de Black Friday deals het liefst online. En ook in andere onderzochte landen worden de meeste aanbiedingen online aangeschaft. PwC meldt dat dit ook samen kan hangen met de lagere winkeldichtheid in andere landen. In Nederland zit je natuurlijk nooit ver van een winkelgebied af, maar in landen zoals Duitsland en Frankrijk is een uitgebreid aanbod aan winkels vaker verder weg. Internetgigant Amazon heeft in veel Europese landen stevig voet aan de grond.

Consumenten die toch graag in de winkel aankopen doen, hebben een grote kans om in drukke winkels terecht te komen.

Oorsprong Black Friday

Wist je trouwens dat Black Friday is ontstaan uit een noodzaak om winkels weer zwarte, in plaats van rode, cijfers te laten draaien? De eerste keer dat de term Black Friday werd gebruikt was tijdens een financiële crisis. 2 grote Wallstreet-financiers (Jay Gould & Jim Fisk) werkten samen om zoveel mogelijk goud op te kopen in de hoop dat de prijs zou stijgen en ze dat met veel winst terug konden kopen. Op een zwarte vrijdag in september 1869 kwam de samenzwering uit en een faillissement volgde.

Die koopgekte zal alle (online) shops de afgelopen en komende dagen zeker goed doen. Overigens vertelde de directeur van bol.com, Huub Vermeulen, eerder deze week in een interview met Trouw, dat hij van mening is dat Black Friday naar voren geplaatst moet worden. Het valt volgens hem te dicht op de viering van Sinterklaas.

Doelgerichte content: bepaal de juiste metrics [infographic]

Content maken omdat je content wil maken, dat is een slecht idee. Want als je geen specifieke doelen stelt voor je content, kun je ook niet meten of je content het goed doet. Veel pageviews hoeft niet automatisch te betekenen dat een artikel goed presteert – als het doel bijvoorbeeld een bepaald aantal conversies is. […]

Infographic: koning, keizer, Amazon

Het zijn met Black Friday en Cyber Monday wederom toptijden voor Amazon. De retailer neemt de helft van de Amerikaanse e-commerce markt voor zijn rekening, dat is dubbel zoveel als het gezamenlijke marktaandeel van eBay, Walmart, Best Buy en anderen. eBay moet genoegen nemen met 6,6 project van de markt en warenhuis Walmart met nog minder: 3,7 procent.

KPN verkoopt webhoster Argeweb

Hostingbedrijf Argeweb van KPN wordt voor een onbekend bedrag verkocht aan Total Webhosting Solutions, in Nederland marktleider.

Argeweb is in 2000 opgericht en kwam in 2014 in handen van KPN, maar bleef zelfstandig opereren. Dat zal ook zo onder Total Webhosting het geval zijn.

Total Webhosting heeft Europese ambities. Het nam in januari de Spaanse Axarnet Group over en vorig jaar kreeg het bedrijf uit Zwolle PCextreme, VIP Internet en Savvii in handen.

Grootste concurrenten in Nederland zijn TransIP en Hostnet.

Page generated in 1,864 seconds. Stats plugin by www.blog.ca