Landal GreenParks wint DDMA AI Hackathon 2020

Landal GreenParks is winnaar van de DDMA AI Hackathon 2020, die tot en met vandaag werd gehouden in B.Amsterdam. Het multidisciplinaire team van Landal laat nummers twee en drie Eneco en Holland Casino achter zich.

Tijdens de DDMA AI Hackathon, een initiatief van de DDMA Commissie AI, zetten bedrijventeams in twee dagen een vernieuwend machine learningconcept neer. Dit jaar bestond het deelnemersveld uit teams van Airmiles, Blendle, Eneco, Holland Casino, Kamer van Koophandel, Landal GreenParks, Matrixian Group, NU.nl, PostNL, Randstad en Transavia.

De jury van de DDMA AI Hackathon, bestaande uit Marc Salomon, decaan van de Amsterdam Business School, Katja Sizova, bestuurslid van DDMA en Jorick van Hees, managing consultant AI bij Incentro, verkoos het team van Landal GreenParks boven de teams van Eneco en Holland Casino.

Dit zijn de iPhone tv-reclames die je gezien moet hebben [poll]

In een video zijn alle Apple iPhone-reclames van de afgelopen jaren te zien. In ruim 20 minuten komt ongetwijfeld ook jouw favoriete iPhone-reclamespotje voorbij! Verder zijn we benieuwd: wat is jouw minst favoriete iPhone uit dit rijtje?

Het artikel Dit zijn de iPhone tv-reclames die je gezien moet hebben [poll] verscheen voor het eerst op iCulture

Zes essentiële inzichten van Webwinkel Vakdagen 2020

Zes essentiële inzichten van Webwinkel Vakdagen 2020

De Webwinkel Vakdagen vormen jaarlijks de ontmoetingsplaats voor professionals die werkzaam zijn in e-commerce. Ruim 250 sprekers en 280 exposanten deelden op 29 en 30 januari hun kennis en innovatieve inzichten in Jaarbeurs Utrecht. Dat het event elk jaar groter wordt, bleek uit de afgeladen beursvloer. Wat leeft er allemaal? Ontdek het in deze recap van deze tweedaagse vakbeurs.


Lees meer over: Zes essentiële inzichten van Webwinkel Vakdagen 2020.

Opleiders pakken tekort ICT’ers aan

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) ontwikkelt in samenwerking met ROC van Amsterdam en de BIT Academy een nieuwe Associate Degree (AD): Software Engineering. De Gemeente Amsterdam kent een subsidie van 200.000 toe aan het onderwijsproject.

De vraag naar goede ICT’ers is enorm, maar er zijn te weinig afgestudeerde ICT-studenten van hoog niveau die de arbeidsmarkt daadwerkelijk betreden. Terwijl de praktijk zich razendsnel ontwikkelt, blijft het curriculum binnen het hbo-onderwijs achter. In reactie op dit kwantitatieve en kwalitatieve tekort ontwikkelen de HvA, ROC van Amsterdam en de BIT Academy daarom de AD Software Engineering.

De nieuwe AD is onderdeel van een doorlopende leerlijn met BIT Academy: een initiatief van twee voormalig HvA-studenten die een dringende behoefte aan vernieuwde onderwijsvormen signaleerden. Samen met ROC Amsterdam en ROC Flevoland hebben zij een driejarige erkende Mbo-opleiding opgezet die studenten opleidt tot onder andere software-engineer, UX-designer of een ander beroep van de toekomst.

Studenten die deze opleiding succesvol hebben afgerond, kunnen vervolgens doorstromen naar de nieuwe Software Engineering AD. Bovendien is het onderwijs binnen de AD net zo praktijk gestuurd en afwisselend als tijdens de Bit Academy. Zo ontstaat er een doorlopende leerlijn waarbij de onderdelen naadloos op elkaar aansluiten, met als doel de uitval te verkleinen. Gemeente Amsterdam juicht deze nieuwe manier van samenwerken tussen het mbo, hbo en private partijen van harte toe. Met het toekennen van deze subsidie, wil zij stimuleren dat de vraag naar kwalitatief ICT-personeel en het aanbod beter op elkaar gaan aansluiten.

Snelheid en piekbelasting van je webshop is cruciaal voor conversie

Webshopbezoekers worden steeds kritischer. Met het toenemend aantal webshops moet je je onderscheiden op gebruiksgemak en klantenservice om de consumenten voor je te winnen. Vooral op piekmomenten, zoals Black Friday of de kerstdagen, is het essentieel om de snelheid én bereikbaarheid van je site op orde te hebben.

Goede performance-prestaties zijn cruciaal voor het succes van iedere webwinkel. Webshopbezoekers worden steeds veeleisender en ook voor Google speelt performance een steeds groter wordende rol in de ranking. Heb je als webwinkelier een trage webshop, dan wordt het steeds lastiger om succes te behalen.  En juist daarom is het belangrijk om te weten hoe je performance-prestaties kunt blijven verbeteren, zonder dat dit ten koste gaat van security en stabiliteit.

Slechte performance-prestaties zitten conversie in de weg

Van de performance-prestaties komt 65 procent uit de applicatie zelf: je webshop. Deze optimaliseren is essentieel. Maar ook met goede hosting kun je veel winst behalen. Juist grote, complexe webshops kampen regelmatig met hosting-gerelateerde problemen. De techniek vormt dan een belemmering, juist op de momenten dat het gas er vol op moet.

Die ervaring had Dorian Hofs ook. Als mede-eigenaar van Parfumswinkel.nl heeft hij zijn bedrijf zien groeien van een kleine webshop naar een bedrijf met een magazijn, een fysieke winkel en een webshop die overuren draaide. “Sinds de oprichting in 2006 groeit het aantal bezoekers ieder jaar. Dan kun je als organisatie natuurlijk niet stil blijven staan. Om de conversieratio met de bezoekersaantallen mee te laten groeien, moeten we blijven investeren in de kwaliteit van onze webshop. Met onze filosofie dat we alles willen doen voor de klant, zetten we natuurlijk in op goed advies, maar ook op bestelgemak. Voor onze klanten moet het zo eenvoudig mogelijk zijn om een bestelling te plaatsen, maar ook ons retourproces en onze klantenservice hebben hoge prioriteit.” Om een gestroomlijnde gebruikerservaring te bieden, is sitesnelheid essentieel. “In 2018 merkten we rond Black Friday dat tijdens de piekbelasting de druk op onze site te groot werd. Omdat we grote ambities hebben, hebben we in 2019 ingezet op optimalisatie van de performance van onze webshop.”

Piekbelasting en snelheid van je webshop

Parfumswinkel nam contact op met Hipex, dat als e-commerce hostingbedrijf met een sterke focus op Magento, zich specialiseert in het verbeteren van performanceprestaties en het verhogen van piekbestendigheid. Hierdoor kunnen webshops sneller groeien. Hipex hielp Parfumswinkel zich voor te bereiden op hogere bezoekersaantallen en de grotere piekbelasting rondom feestdagen als Black Friday of de kerstdagen. Het bedrijf onderzocht wat daarvoor nodig was. Ze testten onder andere de performance van de site. Hofs: “Omdat onze bezoekersaantallen bleven stijgen, zagen we dat onze site eigenlijk constant al op een piekbelasting draaide. We wilden natuurlijk een oplossing om tijdens piekdagen zoals Black Friday betere service te kunnen bieden dan het jaar daarvoor. Samen hebben we knelpunten uit onze applicatie verbeterd, hebben we de servercapaciteit verhoogd en zijn we naar een nieuwere omgeving gemigreerd.” Een constante belasting van 500 tot zelfs 1.000 bezoekers op elk moment van de dag tijdens Black Friday van 2019 was dan ook geen probleem meer. “Zo konden we onze klant wel continue goed bedienen.”

Terugkerende klanten door serviceniveau

Naast piekbestendigheid is algehele snelheid van je site sowieso een belangrijke factor in je conversie. De snelheid waarmee je informatie en afbeeldingen laden, hebben vooral op mobiel grote invloed op klantgemak en het aantal verkopen. Dat serviceniveau speelt voor Parfumswinkel ook een grote rol om van hun klanten terugkerende klanten te maken. Op dit moment is bijna de helft van de klanten die bij Parfumswinkel shopt, een terugkerende klant. “Op een dag als Black Friday zien we een hele grote aanwas nieuwe klanten. Het is dan natuurlijk nóg belangrijker dan normaal om deze een goede service te bieden, om ze ook later weer terug te laten komen.” Naast performance-optimalisatie werkt Parfumswinkel daarom bijvoorbeeld aan duidelijke communicatie. Het bedrijf zet in op gepersonaliseerde marketing, waarbij klanten persoonlijk advies krijgen. Ook met e-mailmarketing en automatische campagnes krijgen klanten productadvies en worden ze verder betrokken bij het merk.

Groeiambities 

Hosting is een zorgenkindje voor veel webshops. Daarom wijken steeds meer shopeigenaren uit naar een partij die een managed hosting platform levert. Die de brug kan slaan tussen de applicatie en de hosting stack. Die meekijkt, troubleshoot en optimalisaties doorvoert. En die natuurlijk ervoor zorgt dat de performance-prestaties van je webshop voortdurend worden verbeterd. Zo kun je de stap naar verdere groei sneller zetten. Parfumswinkel wil binnen nu en 10 jaar op 100 miljoen omzet zitten en onder andere in Duitsland en Frankrijk actief zijn. “Ook in Nederland zien we serieuze kansen en willen we nog meer een omnichannel business worden. Offline retail is voor veel spelers in de markt een uitdaging op dit moment. Maar wij hebben een nieuw storeconcept waar we veel vertrouwen in hebben.” Een webshop waar ze op kunnen bouwen is daarbij onmisbaar.

Over de auteur: Els Hekkenberg is tekstschrijver en eigenaar van Letterdesk.

​Jong Nederlands bedrijf brengt digitale innovatie voor MKB naar Europese markt

OIIO Benelux introduceert een game-changer door een ‘mijn-omgeving’ beschikbaar te maken voor de zelfstandige professional en kleine onderneming. Makkelijk, persoonlijk, veilig, snel en slim geautomatiseerd. De toekomst van de digitale klantervaring.

Klantrelaties

OIIO biedt daarmee een oplossing voor het versterken van klantrelaties binnen een beveiligde ‘mijn-omgeving’ zoals banken, verzekeraars en multinationals gebruiken. Zo regel je als ondernemer alle communicatie en interactie met je klanten op één digitaal portaal. Van het plannen van afspraken, tot versturen van facturen of uitwisselen van bestanden. Alle communicatie verloopt veilig, foutloos, wordt nooit vergeten en komt altijd aan bij de juiste klant.

In de eigen portal creëert de ondernemer een persoonlijke omgeving om alles te regelen met zijn klanten. OIIO zorgt voor service, klantenbinding en professionaliteit. Deze ‘cloud-based’ dienst is beschikbaar met een muisklik. Het gebruik van de software wordt maandelijks afgerekend via een abonnement.

Voordelen voor ondernemers

De voordelen van OIIO voor de ondernemer zijn legio. Klantdossiers worden automatisch bijgewerkt en waar mogelijk worden klanten automatisch herinnerd aan openstaande acties. De relatie en onderlinge communicatie wordt naar een hoger niveau getilt. Een offerte, een factuur, een onderzoek, een concept of een werktekening versturen is met OIIO secondenwerk!

Er is ook gedacht aan privacy

Daarnaast is privacy (AVG) en het correct omgaan met persoonsgegevens tegenwoordig een steeds belangrijker onderwerp. Maar ook een ingewikkeld begrip. Met hun eigen klantportaal hoeven professionals zich daar geen zorgen meer over te maken. Door het inloggen in een dergelijk mijn-omgeving waarin de gegevens versleuteld worden, is de veiligheid van persoonlijke gegevens wel gewaarborgd in plaats van bijvoorbeeld een e-mailsysteem waar het versturen naar een verkeerde persoon nog vaak voorkomt.

Product Manager Patrick Bongaerts zegt hierover: “We weten dat veel ZZP-ers en kleine ondernemers behoefte hebben aan veilige, gemakkelijke en altijd beschikbare interactie en communicatie met hun klanten. Met OIIO gaan we die behoefte invullen. Spannend, want we zijn in Europa de eerste aanbieder met een volledig customer engagement platform, gebaseerd op portaltechnologie voor deze doelgroep. Dat betekent natuurlijk een enorme potentie voor OIIO!

OIIO is nu gelanceerd in Nederland, in de nabije toekomst richt OIIO zich op de Europese markt.

Kwart miljard nieuw geld voor Farfetch

De luxe online modewinkel Farfetch haalt 250 miljoen dollar nieuw geld op bij Tencent en investeerder Dragoneer.

Het Chinese Tencent, eigenaar van onder meer WeChat, verstrekt 125 miljoen dollar. De Amerikanen participeren met eenzelfde bedrag. Het betreft een converteerbare obligatielening die vijf jaar loopt.

Op strategisch vlak verzekert Farfetch zich enerzijds van groeigeld maar minstens zo belangrijk is de toegang tot de Chinese markt. De winkel werkt al nauw samen met Tencent, maar bestendigt de werkrelatie met de techgigant.

Deze constructie zorgt ervoor dat tachtig luxe merken, zoals Moncler, Balenciaga, Saint Laurent, Armani en Ralph Lauren, in China verkrijgbaar zijn via een officieel kanaal.

Farfetch uit Londen is actief in meerdere taalgebieden, waaronder het Nederlands. Binnenkort publiceert het de jaarcijfers. De omzet zal met dubbele cijfers zijn gegroeid tot boven de miljard dollar.

Foto: takkapprs (cc)

Page generated in 1,869 seconds. Stats plugin by www.blog.ca