Nieuwe deep learning AI-tool scant wekelijks 300 miljard Gmail bijlagen

Gmail van Google heeft vandaag de dag meer dan 1,5 miljard gebruikers wereldwijd. Heel veel mensen maken dagelijks gebruik van hun Gmail-account en dat doen we bovendien in veel verschillende talen. 15 jaar na de start van Gmail is spam nog steeds niet uitgebannen. Vaak wordt malware verstuurd via een document dat als bijlage bij de e-mail komt.

AI-tool om malware te detecteren

De personen en bedrijven die achter malware zitten worden steeds slimmer en spam kan door Gmail, maar ook Microsoft (Outlook) niet helemaal uitgefilterd worden. Maar ook Google maakt Gmail steeds slimmer om zoveel mogelijk spam te kunnen filteren. Een ‘deep learning’ AI-tool (Artificial Intelligence) wordt nu gebruikt om te voorkomen dat malware in je inbox terechtkomt.

Google blokkeert bijna alle spam

Hoewel je misschien vindt dat je alsnog veel spam in je mailbox krijgt, lukt het Google wel om 99,9% eruit te filteren. Google maakt gebruik van machine learning om het beveiligingsproces van Gmail te verbeteren. In 2017 kondigde Google al aan dat modellen voor machine learning 99,9% van alle spam- en phishing berichten je inbox niet bereiken. Dat is natuurlijk een behoorlijke prestatie en anno 2020 lukt het Gmail nog steeds om dat percentage in stand te houden. De machine learning modellen worden continu aangescherpt.

Om malware zoveel mogelijk buiten de deur te houden verwerkt de scanner van Gmail wekelijks 300 miljard bijlagen op zoek naar schadelijke documenten. Van alle documenten die geblokkeerd worden, zegt Google dat 63% ervan dagelijks verandert. Daarom investeert het bedrijf flink in volgende generatie scanners: AI Deep Learning tools.

Zo gebruikt Google deep learning tools

Machine learning kun je zien als een tak van AI die algoritmen gebruikt waarvoor gestructureerde gegevens in het systeem moeten worden ingevoerd om goed te kunnen werken. Om dit voor elkaar te krijgen is er menselijke tussenkomst nodig. Deep learning wordt gezien als een soort menselijk brein, een verzameling van allerlei methodes van machine learning, gebaseerd op zogenaamde neurale netwerken. Deep learning kan heel goed foto’s categoriseren en spreekberichten vertalen. Google gebruikt deep learning hier al voor en gaat het nu inzetten in de strijd tegen malware.

Goede resultaten malware scanning

Sinds eind 2019 werkt Google met een nieuwe deep learning scanner in de strijd tegen malware. Sindsdien is de dagelijkse detectiedekking van Office-documenten die schadelijke bijlagen bevatten, met 10% toegenomen. Dat is op een hoeveelheid van 300 miljard wekelijkse bijlagen, een enorme hoeveelheid. Waar de scanner voornamelijk goed op scoort, is het detecteren van vijandige ‘burst-aanvallen’. Dankzij deep learning is de identificatie van dit soort kwaadaardige documenten met 150% verbeterd.

Het werkt met een TensorFlow-model voor deep learning en een aangepaste documentatie-analyse voor elk ander bestandstype. TensorFlow is een open-source softwarebibliotheek die wordt gebruikt voor dataflow en gedifferentieerde programmering en Google traint zijn model met het TensorFlow Extended (TFX) -platform.

​Is Samsung Galaxy S20 Ultra de moeite waard?

Hij kost je minimaal 1.349 euro en dat is een aardig bedrag voor een smartphone die niet eens kan vouwen. Toch heeft Samsung Galaxy S20 Ultra veel om van te houden. We zetten de voors en de tegens van het nieuwe paradepaardje van Samsung op een rij.

Als je Galaxy S20 Ultra in je hand hebt, dan zal opvallen dat het ontwerp van het toestel niet bijzonder is. Hij lijkt uiteindelijk alsnog veel op de concurrentie en veel op eerdere Galaxy-smartphones. Het meest opvallende is waarschijnlijk het ‘gat’ in het scherm, waarachter de selfiecamera prijkt. Maar zelfs dat is niet nieuw, waardoor Samsung S20 Ultra.

Space Zoom

Een van de meest indrukwekkende nieuwe mogelijkheden van Samsung Galaxy S20 Ultra is dat hij Space Zoom heeft. Dit betekent dat er een hybride optische zoom op zit waarmee je tien keer kunt zoomen, gecombineerd met 100x Super Resolution Zoom voor een geweldige scherpte op lange afstand. Maak foto’s van bijvoorbeeld een sterrenhemel, of gebruik je telefoon als een soort verrekijker door op verre afstand iets door het scherm beter te kunnen waarnemen dan met het blote oog.

Details in video’s worden ook een stuk beter zichtbaar. Je kunt video’s schieten in een resolutie van 8K, waaruit je screenshots kunt halen die 33MP zijn. Een toffe nieuwe optie is om bij het maken van een foto meteen een mix te krijgen. Dus stel dat je een bos bloemen op de foto kiekt, dan maakt je telefoon er meteen even een gifje, een filmpje, een portretfoto en wat losse normale foto’s van. Erg handig als je bijvoorbeeld op safari bent en van gekkigheid niet weet wat je moet kiezen wanneer je eindelijk die trotse leeuw voor je lens hebt. Bovendien is het handig om meteen een gifje te hebben, want dat is hoe we tegenwoordig veelal communiceren.

s20-gaming

Je mag Plague Inc niet meer spelen in China

Chinezen kunnen de recentelijk extra populair geworden game Plague Inc niet meer spelen op iPhones en iPads. De pandemie-simulatiegame zou content bevatten die illegaal is in China, waardoor hij uit de App Store is verwijderd. Opmerkelijk, want de app staat er al een lange tijd in en wordt al jaren veelvuldig gebruikt.

Plague Inc

De maker, Ndemic Creations, heeft dit laten weten. Het is wegens het onderwerp van de app extra interessant dat juist deze offline wordt gehaald: gezien het coronavirus werd het spel steeds meer gespeeld. Iets wat de makers vaker zagen bij uitbraken van ziektes. Deze app stond jaren in de App Store in China en nu is het toch ineens een probleem. De studio zegt dat het niet weet of de verwijdering ook echt met het coronavirus te maken heeft.

Floris Ketel (Rabobank): ‘Design is niet gaaf, maar nuttig’

Nieuw en onbekend terrein is waar Floris Ketel zich prettig bij voelt. Hoewel Rabobank al decennia online is, staat de financiële sector aan de vooravond van omwentelingen die door fintechs worden gedreven. “Ik wil hier deel van uitmaken.”

Een bank in een disruptieve omgeving? Ik zie ‘m niet…
“De financiële markt verandert sterk en er zijn heuse disruptieve ontwikkelingen gaande. Denk aan fintechs, start-ups en veranderingen bij banken zelf, maar ook Apple, Facebook, Amazon en Google die tot de markt toetreden. Er gebeurt zó ontzettend veel in deze sector dat ik hier onderdeel van wil zijn.”

Hoe past dit in je carrière tot nu toe?
“Dat zie ik als een drieluik. Na mijn opleiding, rond de millenniumwisseling, kon en mocht alles en wat je maakte dat werkte. Een cowboytijd waarin alles wat je deed een experiment was. Erg leerzaam: we doen het, maken het en kijken dan of het werkt. Daarna, bij Mirabeau, professionaliseerde online. Zaken als design, UX, front-end en agile werken kwamen op de kaart. Daar heb ik geleerd hoe je grote en complexe projecten gestructureerd aanpakt. Nu is het tijd om aan de klantkant te werken met een eigen verantwoordelijkheid voor een digitaal product dat belangrijk is voor onze bedrijfsvoering.”

Hoe ben je bij Rabobank terecht gekomen?
“Na twintig jaar aan de bureaukant wilde ik iets anders. Dan kun je zelf iets starten, gaan freelancen of aan klantzijde werken. Dat laatste zat in mijn achterhoofd, omdat je dan gericht aan producten kunt werken voor de doelgroepen van een bedrijf. En die kans kwam voorbij. Eerst vroeg ik me af of werken bij een bank inderdaad iets voor mij kon zijn, maar al pratende over hoe de Rabobank in de samenleving staat en met welke innovaties ze bezig zijn, sloeg ik erop aan. Bij een bureau sta je op een grotere afstand.”

Wat houdt je werk in?
“Als Chapter Lead ben ik verantwoordelijk voor de websites in het open domein van Rabobank wereldwijd met een focus op UX, Design, Commerce en Content. Daarvoor werk ik nauw samen met een team van designers die samen met ontwikkelaar, business analisten en product owners aan de websites van Rabobank werken.”

Hoe zijn Valtech en Rabobank vergelijkbaar?
“Doordat alles hier met online te maken heeft, al is de schaalgrootte vele malen groter. Plus: digitaal is belangrijk, maar er zijn ook productgroepen waar je dagelijks mee te maken hebt. Denk aan hypotheken, verzekeringen en betalen. Wat wel weer vergelijkbaar is is dat er hier meer en meer gedacht wordt vanuit klantbehoeftes, de life events.”

Welke nuttige baggage neem je mee?
“Ik kan veel bijdragen omdat ik bekend ben met markten die in beweging zijn. Online en digitaal blijven het verschil maken. Vanuit mijn achtergrond heb ik een brede blik op de verschillende markten. Ik heb veel gezien, van airlines tot ziekenhuizen en van retail tot FMCG. Overal verschillen de dynamieken wellicht, maar de problematiek is in grote lijnen hetzelfde. Die ervaring kan ik nu toepassen. Verder heb ik veel kennis in het bouwen aan creatieve teams. Wat heb je nodig aan disciplines, kennis en processen vanuit design thinking. Dit kan ik goed toepassen binnen de vraagstukken die er nu bij de bank liggen.”

Welke trend zie je in design?
“Inclusief design wordt weer belangrijk. Dat is afgelopen jaren weggezakt, maar als bank wil je je toegankelijkheid tot sites en apps garanderen voor alle doelgroepen, van visueel beperkten tot ouderen en andere kwetsbare doelgroepen. Dit zijn bij Rabobank ook belangrijke doelgroepen en daarom erg tof om mee aan de slag te gaan. Als zij niet worden ondersteund, kunnen ze nieuwe ontwikkelingen niet benutten en sluit je groepen uit. Design is niet omdat iets gaaf moet zijn, maar voor het profijt van de mensen die je dienst gebruiken. Rekening houden met meerdere doelgroepen in je ontwerp maakt het design beter voor iedereen.”

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#175).

Let’s Encrypt deelt 1 miljard gratis HTTPS-certificaten uit

Als je website nog HTTP gebruikt, dan doe je iets niet goed. HTTPS is de standaard. In een HTTPS-certificaat kun je zien of een website wel gebruikmaakt van de laatste encryptie-standaarden. Let’s Encrypt is een website die gratis certificaten uitgeeft en dat heeft het inmiddels al 1 miljard keer gedaan.

Let’s Encrypt

De non-profit-organisatie Let’s Encrypt is niet zomaar een groep mensen: het wordt gerund door Internet Security Research Group, wat bekend is door zijn leden van onder andere Mozilla, Akamai, Electronic Frontier Foundation (EFF) en de universiteit van Michigan. De certificaten die Let’s Encrypt uitgeeft zijn niet voor altijd geldig, maar voor drie maanden, je kunt echter het echter automatiseren zodat deze steeds opnieuw wordt verlengd.

In 2,5 jaar tijd is het enorm gegroeid. In 2017 had het al 46 miljoen websites geholpen en dat deden ze met slechts 11 fulltimers en een budget van 2,6 miljoen dollar. Inmiddels is dat 192 miljoen websites met 13 fulltimers en een budget van 2,2 miljoen dollar. Er worden dagelijks 1 miljoen certificaten uitgedeeld.

Oral-B iO: connected tandenborstel heeft steeds minder een app nodig

Oral-B heeft de afgelopen jaren regelmatig nieuwe tandenborstels met app-bediening op de markt gebracht. Vaak ging het om kleine verbeteringen, maar met Oral-B iO wil de fabrikant nu echt een sprong maken. Wij konden de nieuwste tandenborstel alvast proberen, die in de zomer van 2020 verschijnt.

Het artikel Oral-B iO: connected tandenborstel heeft steeds minder een app nodig verscheen voor het eerst op iCulture

5 goede gewoontes voor een constante contentstroom

Hoe zorg je als marketingteam dat je op een productieve manier aan een constante én kwalitatieve contentstroom werkt? Dat doe je met deze vijf gewoonten. In onderstaande infographic worden dertig gewoontes van een productief content- of marketingteam genoemd. Ik licht vijf gewoontes uit waarvan ik vind dat ze heel belangrijk zijn voor iedereen die met […]

Infographic: YouTube in cijfers

YouTube werd onlangs zestien jaar oud en bereikt inmiddels 2 miljard bezoekers per maand. 81 procent is tussen de 15 en 25 jaar. Gemiddeld wordt zo’n 11 minuten gekeken, en bijna driekwart van de bezoeken verloopt via de smartphones. Iedere minuut wordt voor 500 uur aan nieuwe video’s aangeboden. Meer weetjes in deze infographic van HootSuite.

Corona: ook Cloudfest2020 afgelast

Wederom is een groot techevenement afgelast vanwege het coronavirus. Cloudfest2020, het grootste meerdaagse evenement voor de internationale hosting- en cloudwereld dat over twee weken in Duitsland had moeten plaatsvinden, gaat niet door.

ISPConnect, de brancheorganisatie van Nederlandse hosting- en Cloudproviders, had daar de nodige activiteiten gepland. Ook Dutch Night, het feest voor de Nederlandse gemeenschap op CloudFest, gaat niet door. Dutch Night trok vorig jaar ongeveer 450 bezoekers.

Simon Besteman, directeur van ISPConnect, staat achter het besluit van CloudFest: ‘We kunnen en willen geen enkel risico nemen met de gezondheid van de bezoekers’.

Directie en bestuur van ISPConnect onderzoeken alternatieven, maar daarmee wordt gewacht tot het verspreidingsgevaar van het virus geweken is.

Ook de Autosalon van Genève is afgelast op last van de Zwitserse autoriteiten. Die verbieden evenementen waar meer dan 1000 bezoekers tezamen komen. De Autosalon trekt doorgaans 600.000 bezoekers.

Foto ISPConnect

Corona: Samsung kampt met tegenvallende verkopen Galaxy S20

Samsung meldt sterk tegenvallende verkopen van zijn nieuwe Galaxy S20 smartphone en wijdt dat aan het coronavirus. Het nieuwe vlaggenschip moet in Nederland nog uitkomen, maar wordt al wel verkocht in Zuid Korea.

Op de eerste dag werden er 140.000 exemplaren verkocht, terwijl van de Galaxy Note 10 220.000 exemplaren over de toonbank gingen toen deze smartphone met pen in augustus uitkwam.

Veel Zuid-Koreanen mijden fysieke winkels. Een andere reden voor de tegenvallende verkopen is dat er weinig kortingen worden verleend.

Zuid-Korea is hard getroffen door het virus. Vrijdag werden 256 nieuwe gevallen vermeld, waarmee het totaal om ruim 2000 komt. Samsung moest een van zijn fabrieken al kort sluiten nadat een infectie werd geconstateerd.

Foto Pixabay

Page generated in 1,767 seconds. Stats plugin by www.blog.ca