Airbnb naar rechter om terugbetalen servicekosten te voorkomen

Door zelf een rechtszaak aan te spannen tegen claimorganisaties probeert Airbnb te voorkomen dat het servicekosten moet terugbetalen aan klanten en woningverhuurders in Nederland. Op maandag 29 juni 2020 is het platform hiervoor een procedure begonnen bij de rechtbank in Rotterdam.

In maart oordeelde de Amsterdamse kantonrechter dat Airbnb de wet overtreedt door zowel bij klanten als woningverhuurders bemiddelingskosten in rekening te brengen. In de afgelopen maanden zijn door diverse claimorganisaties namens tienduizenden Nederlanders vorderingen ingediend voor het terugvragen van onterecht aan Airbnb betaalde servicekosten.

Omdat de rechtszaak in Amsterdam slechts over een bedrag van 470,13 euro aan betaalde servicekosten ging, kon Airbnb niet tegen de uitspraak in beroep. Het bedrag ligt namelijk onder de zogeheten appelgrens van 1750 euro.

Door een procedure bij de rechtbank Rotterdam aan te spannen probeert Airbnb een principiële uitspraak te krijgen die haar alsnog in het gelijk stelt. Eigenlijk dus een verkapt hoger beroep, zegt claimorganisatie Rabbin, die ook is aangeklaagd. Naast Rabbin, zijn ook Twee Heren B.V., Appeal B.V., Procedeerwinkel en de Consumentenbond Claimservice B.V. door de Amerikaanse platform gedagvaard.

Airbnb heeft per brief aangekondigd ook een zaak te willen beginnen tegen diverse consumenten die hun claim hebben ingediend. Om hoeveel consumenten het gaat is niet duidelijk. Zelf heeft Airbnb het over een ‘beperkte groep reizigers van wie zij claimbrieven heeft ontvangen’. Alleen de consumenten die hun zaak hebben aangemeld bij Rabbin blijft dit risico bespaart. Zij hebben hun vordering op Airbnb namelijk verkocht aan de claimorganisatie en blijven dus zelf buiten schot.

Rabbin zal de procedure die Airbnb begonnen is, gebruiken om een hoge tegenvordering in te stellen. Die vordering bestaat uit alle servicekosten van alle consumenten die zich hebben aangemeld bij Rabbin.

Fivver lanceert Nederlandse site

De internationaal bekende marktplaats voor zakelijke creatieve diensten Fivver opent een Nederlandse vertaling van zijn site.

Van eenpitter tot multinational en alles daar tussen, allemaal hebben ze wel behoefte aan creatieve hulp. Of dat nu een voice-over is, iemand die een WordPress-site of -design maakte, een nieuw logo of een reclamevideo. Vanuit die gedachte is marktplaats Fivver ooit opgericht: een plek om digitaal werk aan te besteden.

Vanochtend maakte Fivver (vertaald: ‘een vijfje’) bekend de Nederlandse vertaling van zijn site voor freelancers te publiceren.

Inmiddels is het tien jaar oude beursgenoteerde bedrijf actief in ruim 160 landen en hebben freelancers ruim een miljard dollar aan de site verdiend. Fiverr behaalde in het eerste kwartaal van 2020 een omzet van 34,2 miljoen dollar, een stijging van 44 procent ten opzichte van vorig jaar. De site kent bijna een kwart miljoen actieve verkopers; de aanbieders van diensten op het platform, en 2,5 miljoen actieve kopers. De gemiddelde koper geeft jaarlijks 177 dollar uit op de site.

De coronacrisis heeft heeft ervoor gezorgd dat er vaker een beroep wordt gedaan op aangesloten dienstverkopers. Het aantal Nederlandse freelancers op Fiverr nam in maart toe met 24,8% ten opzichte van februari, die stijging hield aan in april (+22,8%). Het aantal opdrachten dat Nederlandse bedrijven verstrekte op Fiverr groeide in maart met 29,1 procent en in april met 13,9 procent. Eerder gingen er al gelokaliseerde versies live in Frankrijk, Duitsland en Spanje.

Foto: mujitra (cc)

Hoe platforms ons uit de crisis helpen

Hoe platforms ons uit de crisis helpen

Nu de coronamaatregelen zijn versoepeld, zijn steeds meer bedrijven bezig met hoe ze hun business weer kunnen oppakken en hoe ze hun organisatie digitaler en toekomstbestendiger kunnen maken. Hoe kunnen platforms hierbij helpen en welke uitdagingen spelen hierbij? Vier strategische vragen die elke ondernemer zich in coronatijd moet stellen over het ondernemen met platforms.


Lees meer over: Hoe platforms ons uit de crisis helpen.

KBC laat klanten met wearables betalen

Klanten van KBC en de zusterbank CBC kunnen voortaan contactloos betalen met wearables, zoals een ring of een armband. KBC is de eerste Belgische bank die dit aanbiedt.

Eind 2018 liep er al een proefproject met wearables zoals ringen, horloges of armbanden met een ingebouwde chip. Er werd toen getest met ongeveer duizend werknemers.

De bank wil de technologie nu breder aanbieden, aangezien 90 procent van de betaalautomaten in België zijn uitgerust met NFC-technologie.

Naast Maestro-betalingen kunnen klanten ook Bancontact-betalingen tot 50 euro uitvoeren.

Dit is er allemaal nieuw voor Siri en de Opdrachten-app in iOS 14 en watchOS 7

Siri krijgt diverse verbeteringen op allerlei platformen: van iOS 14 tot watchOS 7. In dit artikel lees je welke vernieuwingen voor Siri je in het najaar van 2020 allemaal kan verwachten.

Het artikel Dit is er allemaal nieuw voor Siri en de Opdrachten-app in iOS 14 en watchOS 7 verscheen voor het eerst op iCulture

Hoe echte verhalen van echte mensen je merk dichter bij de consument brengt

In de natuur zijn er allerlei patronen die wij herkennen. Visuele patronen, patronen in geluid, maar dit geldt ook voor patronen in informatie. Storytelling geeft bepaalde herkenbare patronen aan informatie, waardoor we er betekenis aan geven. Op deze manier begrijpen we het leven en kunnen we dit overdragen. Hierdoor maken we een connectie met anderen.

Behoefte aan verbondenheid

En als mens zijn wij er ook op uit om die connecties te maken met anderen. Volgens de piramide van Maslow komt de behoefte aan verbondenheid in de hiërarchie van onze behoeften direct na wat primair noodzakelijk is om te overleven (voeding en veiligheid). Een gevoel van verbondenheid zou zelfs bevorderlijk zijn voor je gezondheid, motivatie en geluk.

Hoewel de herkenbare patronen van verhalen in essentie universeel zijn, heeft de ontwikkeling van technologie veel veranderd in de manier waarop we ze vertellen. Met de mass-media van 20e eeuw konden we als consument niet anders dan consumeren wat ons werd voorgeschoteld. Dat is nu anders, in toenemende mate worden we selectief in wat we wel en niet willen zien en kunnen we de inhoud zelf creëren of sturen met onze interactie. 

Merken zijn altijd goed geweest in storytelling, maar moeten de vorm waarin zij dat doen ook aanpassen aan deze kritische consument. Menselijk emotie is het fundament van engagement waardoor merken uitgedaagd worden met hun digitale strategie de conversatie dichter naar die menselijke emotie toe te brengen. De identiteit van een merk wordt sterker op het moment dat deze echte verhalen van echte mensen vertelt. De ‘menselijke connectie’ die daardoor met de kijker ontstaat creëert een verbondenheid van betekenis, wat leidt tot hogere engagement en maakt dat je doelgroep fakkeldrager van je merk wordt.

Een aantal merken die het belang onderschrijven van ‘real people’:

Glossier

Het cosmetica merk Glossier lanceerde in 2019 “Feeling Like…”, een campagne waarbij de focus niet ligt op hoe mooi iemand eruitziet maar op hoe (mooi) iemand zich voelt. De video’s in deze reeks beginnen met de uitspraak “Feeling like…” gevolgd door iemands naam, deze persoon vertelt vervolgens hoe het voelt om zichzelf te zijn. Echte mensen die hun kwetsbaarheden rondom schoonheid tonen en hun visie erop geven. Allemaal om te illustreren hoe klanten zich door Glossier voelen, in plaats van hoe ze er door Glossier uitzien. Naast alledaagse mensen wordt in de content ook met influencers gewerkt. Deze worden op exact dezelfde manier als de andere karakters in de content gebruikt waardoor ze schouder aan schouder komen te staan.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

IKEA woonfrustratie

Er zijn waarschijnlijk weinig huishoudens in ons land waar niet iets van IKEA te vinden is. De bekende blauwe doos langs de snelweg is de go-to plek als het gaat handig en betaalbaar Zweeds design. Maar als je aan IKEA vraagt wat zij verkopen zullen ze niet zeggen dat het meubels zijn. IKEA verkoopt oplossingen, slimme oplossingen. Om binnen te mogen komen in de huishoudens van de consument is veel vertrouwen nodig. Door verhalen te vertellen van deze consument ontstaat er een directe verbinding tussen de slimme oplossingen en wat er dagelijks speelt binnen de doelgroep. Het uitgangspunt bij de serie IKEA Woonfrustratie, waar inmiddels vijf seizoenen van zijn gemaakt, is een probleem van iemand in en rond het huis. Het human interest aspect heeft een belangrijke rol in de storytelling. Er wordt een herkenbaar, grappig, aangrijpend of vertederend verhaal verteld dat resoneert bij de kijker. Zodra deze connectie gemaakt is wordt de oplossing van het probleem getoond. Bij het tonen van de oplossingen kan zelfs hele praktische en commerciële informatie getoond worden zoals productnaam en prijs, iets wat zonder deze menselijke connectie minder snel geslikt zou worden. 

Nationale Nederlanden – Er is maar een Nederlander als jij

Als Nederlanders hebben we natuurlijk dingen gemeen, maar ieder individu is vooral uniek. We hebben allemaal eigen doelen en per persoon is er een specifieke manier om die doelen te bereiken. Door portretten te maken over de bijzondere verhalen van alledaagse levens toont NN goed in staat te zijn al deze unieke individuen te begrijpen en daarom de beste dienstverlening te kunnen bieden. In korte documentaire stijl video’s krijgt de kijker een beeld van het leven van een architect met een jong gezin, een vader en een dochter die sinds jaar en dag samen naar North Jazz Festival gaan of een ondernemer die met afgedankt brood tosti’s en crostini’s maakt. Allemaal ondersteund door de herkenbare NN-tune om zo de branding auditief erin te verwerken. Een serie die al in 2017 begon en waar nog steeds nieuwe video’s voor worden gemaakt

BUMBLE – #findtheonbumble

De relatie app Bumble pakt het net even anders aan dan andere apps in hetzelfde umfeld. De app kan gebruikt worden om een date te vinden, maar ook om nieuwe vrienden te maken of te werken aan je professionele netwerk. In een docuserie, gecombineerd met een outdoor campagne in New York, zijn 112 gebruikers van de app uit de metropool geportretteerd. Onder #findthemonbumble worden uiteenlopende interessante karakters op een voetstuk geplaats. Variërend van de oprichter van Soul Cycle of een voormalig medewerker van de staff van Obama tot meer onbekende maar inspirerende mannen en vrouwen die de app gebruiken. 

bol.com – Goedmaker

Inmiddels is bol.com dé plek waar we bijna alles bestellen. Van boeken tot tuinartikelen en van speelgoed tot je boortuitrusting. Groot assortiment, goede service en snel geleverd. Maar zelfs bol.com maakt weleens een foutje. Als ultieme mea culpa trekt bol.com in deze videoserie op wel heel erg ludieke wijze het boetekleed aan. Zij maken het foutje goed met een actie zo groots dat de oorspronkelijke bestelling erbij verbleekt. Denk aan een Harry Potter Zweinstein-kasteel voor je konijn, of een reis naar de Sahara om goed te maken dat je skibroek is gescheurd. In deze video’s worden de echte mensen bij wie het onfortuinlijke foutje plaatsvond gebruikt en worden deze ook echt verrast met een goedmakertje.

Over de auteur: Jan-Paul van der Velden is creative director bij Towel Media.

Digitale voedingscoach van Jumbo helpt fanatieke wielrenners

Jumbo maakt zijn persoonlijke voedingscoach in de vorm van een app beschikbaar voor mensen die fanatiek wielrennen. Jumbo Foodcoach geeft een persoonlijk en professioneel voedingsplan om beter te kunnen presteren tijdens trainingen en wedstrijden.

Ook zet Jumbo Foodcoach de benodigde producten direct om in een boodschappenlijst. Zo kunnen klanten makkelijk boodschappen doen in de winkel of deze thuis laten bezorgen via Jumbo.com.

De app is ontwikkeld en uitgebreid getest in nauwe samenwerking met de A-selectie van voetbalclub PSV, de performance staf en sporters van Team Jumbo-Visma en vooraanstaande bewegings-, voedings- en gedragswetenschappers Asker Jeukendrup, Luc van Loon en Stef Kremers.

De app is gratis te downloaden in de app stores voor Android en iOS.

De app is nu voor wielrenners geschikt, later in het jaar volgen andere sporten zoals hardlopen, teamsporten en fitness. Begin 2021 wil Jumbo de app beschikbaar stellen voor iedereen die zich bezig houdt met voeding en gezondheid.

Verbeter je landingspagina met Google Optimize [5 best practices]

De afgelopen jaren zijn veel activiteiten in Google Ads geautomatiseerd. Nog niet zo lang geleden moest je biedingen handmatig instellen en advertenties zelf schrijven. Tegenwoordig nemen de machine learning-technologieën van Google dit grotendeels van je over, waardoor jouw invloed minder groot wordt. Hoe kun je als digital advertising-specialist toch het verschil blijven maken? Door een […]

Page generated in 1,738 seconds. Stats plugin by www.blog.ca