Drie verdachten Twitter hack aangehouden

Het meesterbrein achter de Twitter hack zou vandaag zijn gearresteerd. Het gaat om een 17-jarige inwoner van Tampa, Florida.

De hackers probeerden via de Twitter accounts van onder meer Apple, Elon Musk, Joe Biden en Barack Obama internetgebruikers zover te krijgen dat ze bitcoins zouden kopen. Daarbij zouden interne Twitter tools zijn gebruikt.

De jongen, wiens naam niet bekend is gemaakt omdat hij minderjarig is, werd aangehouden na onderzoek door het Federal Bureau of Investigation en het Amerikaanse ministerie van Justitie. Er zijn 30 aanklachten tegen hem ingediend.

Ook zijn enkele medeplegers aangehouden, waaronder de 19-jarige Mason Sheppard, ook bekend als Chaewon, uit Engeland, en 22-jarige Nima Fazeli, alias Rolex, uit Orlando, Florida.

Volgens de officier van justitie kwamen de drie verdachten vrij snel in beeld, mogelijk omdat ze hebben geprobeerd om hun bitcoins te verzilveren. Er is zeker 100.000 dollar aan bitcoins buitgemaakt. Bijzonderheden over het onderzoek zijn niet bekend gemaakt.

‘Trump kondigt maatregelen tegen TikTok aan’

President Trump wil dat TikTok zijn aandelen verkoopt en zich losmaakt van de Chinese moeder ByteDance. Volgens Bloomberg kan dat elk moment bekend worden gemaakt. Dat hierover een besluit zou komen was al langer bekend.

Aandeelhouders Sequoia en General Atlantic hebben afgelopen week nog voorgesteld om de aandelen aan hen over te dragen, mogelijk als eerste stap om het bedrijf te verkopen. De geschatte waarde van TikTok van 50 miljard dollar is gebaseerd op de omzet van 1 miljard dollar.

Het Chinese ByteDance kocht Musical.ly in 2017 en voegde het samen met TikTok. Daarna begon de app voor het delen van videofilmpjes aan een sterke opmars, ook in de VS. Daar wordt alles wat Chinees is met argwaan bekeken. De regering Trump vermoedt dat er via Chinese apps beïnvloeding plaatsvindt.

TikTok zag de bui al langer hangen. Er worden geen gegevens op Chinese servers meer opgeslagen en de CEO is een Amerikaan die vanuit de VS opereert. Het bedrijf overwoog ook nog een verhuizing naar Londen.

Mogelijk heeft de eis van Trump ook te maken met persoonlijke frustratie. Anti-Trumpgezinde jongeren hebben via TikTok massaal plaatsen geboekt voor campagnebijeenkomst in Tulsa, Oklahoma om vervolgens niet op te komen dagen. Vooraf rekende Trump op een bomvolle arena. Maar een derde van de stoeltjes bleef onbezet.

Foto Bruno Figueiredo via Unsplash

Back to Business – Hoe je je klanten kunt heractiveren

De afgelopen maanden zijn zeer uitdagend geweest voor de meeste industrieën die te maken hadden met aanzienlijke beperkingen. Bedrijven die niet in staat waren om hun goederen online aan te bieden, waren duidelijk in het nadeel. Alles draaide om apps, online winkels en streaming providers. 

In heel Europa zijn de eerste versoepelingen van de beperkingen doorgevoerd (in verschillende snelheden), waardoor we inzicht krijgen in een leven “met Corona”. Aangezien de behandeling en de vaccins waarschijnlijk veel tijd in beslag zullen nemen, zullen we niet in staat zijn om binnen afzienbare tijd terug te keren naar het leven en de routines die we vóór het uitbreken van de pandemie hadden.

Bedrijven uit verschillende industrieën proberen nu hun weg te vinden in de nieuwe realiteit. Maar hoe kom je terug in het bedrijfsleven vanuit een marketingperspectief?

Versterken van de merkentrouw

De crisis en de lockdown hebben tal van bedrijven ertoe aangezet de communicatie te staken. Als we kijken naar de reacties op crises in het verleden, was deze eerste reactie begrijpelijk vanwege de vele onzekerheden, maar het was niet de ideale oplossing. In feite is een meerderheid van de gebruikers voor adverteren, zelfs in tijden van crisis. Het grote voordeel van niet helemaal stil blijven is het positieve imago dat merken kunnen opbouwen – en dat na de crisis zal blijven bestaan als er weer meer aankoopbeslissingen worden genomen.

Een indrukwekkend inzicht is hoe snel merken op de nieuwe omstandigheden hebben gereageerd. Wereldwijd hebben merken hun logo’s veranderd om aandacht te vragen voor social distancing. De Duitse outdoor-specialist Schöffel veranderde hun slogan naar “I’m staying in” in plaats van “I’m out” en richtte zich op anticiperen op avonturen die komen gaan. In plaats van teamsport trainden Adidas atleten thuis tot het moment dat er weer wedstrijden mogelijk zijn.

Nu is de tijd gekomen voor outdoor excursies of (contactloze) sporten – en de merken die niet helemaal stil zijn geweest hebben een voorsprong. Zij kunnen voortbouwen op de bestaande klantrelatie.

Gemeenschappen komen samen in crisissituaties. Het loont zich wanneer bedrijven deze communities van terugkerende klanten op lange termijn opbouwen en in tijden van crisis profiteren van merkloyaliteit. Sportscholen kunnen een voorbeeld zijn. Degenen die virtuele lessen aanbieden en een beroep doen op solidariteit zullen waarschijnlijk minder annuleringen ontvangen dan sportscholen die geen plan hebben en niet meer met hun klanten communiceren.

Hoe ga je om met krappe budgetten?

De eerste statistieken van landen met een kleine voorsprong op Nederland zoals Japan laten zien dat de consumptie misschien binnenkort het niveau van vóór Corona zal bereiken. Tegelijkertijd is de situatie voor veel bedrijven zeer ernstig. De budgetten zijn beperkt en merken kunnen het zich niet veroorloven om in deze tijd – nu nog meer dan normaal – budgetten te verspillen. 

De volgende tips kunnen helpen om met deze situatie om te gaan:

1. Aanpassing aan het “nieuwe normaal”

Ook al worden er internationaal misschien winkels of restaurants geopend en zelfs voorzichtige mogelijkheden voor het toerisme besproken – de situatie als geheel zal vooralsnog niet teruggaan naar de periode vóór Corona. Wees je bewust van de beperkingen en pas je berichtgeving aan. Als je bijvoorbeeld goederen aanbiedt in het duurdere segment, gebruik dan het thema luxe en de kleine “ontsnapping” uit het stressvolle leven van alledag. Zo is bijvoorbeeld de verkoop van fietsen enorm gestegen – ook gedreven door nieuwe voorkeuren voor woon-werkverkeer.

2. Bereid je voor op twee fasen: Awareness + Performance

Breng jezelf eerst terug in het geheugen van de klanten met een awareness campagnes, zodat je klaar bent als je je product weer kunt verkopen. De toeristische industrie is bijvoorbeeld gebaseerd op verlangen en anticiperen. In dit geval moet je de aandacht vestigen op royale annuleringsmogelijkheden om meer zekerheid voor je klanten te creëren en ervoor te zorgen dat de boekingen zonder vertraging worden gedaan door je campagne vroeg te starten.

3. Gebruik alle performance mogelijkheden

In de tweede fase ligt de focus op de performance marketeer: Gegevens van derden, op interesse gebaseerde distributie van je advertenties, look-a-likes en bovenal tracking en real-time monitoring. Gebruik alle opties en optimaliseer op de CPA.

4. Bereid je voor op een hoge dynamiek

In het ” nieuwe normaal” zullen we ons moeten aanpassen aan het continu bijsturen van onze marketingstrategie. Het is het beste om nu al digitale alternatieven te plannen voor je fysieke marketingactiviteiten (zoals evenementen of OOH-campagnes). En neem als marketeer alleen deel aan branche-evenementen met een ruimhartig annuleringsbeleid of een digitaal “plan B”.

De huidige situatie zal veel flexibiliteit van de marketeers vergen. De vaardigheden die we nu leren zullen ook nuttig zijn in de post-corona-periode. We staan voor een uitdagende tijd, maar met de juiste strategie kan je een belangrijke rol spelen om je bedrijf weer op de rails te krijgen.

Over de auteur: Nick Kalse is managing director bij Outbrain.

Pinterest passeert 400 miljoen gebruikers

Prikbord Pinterest realiseerde in het tweede kwartaal een bescheiden omzetgroei van 4 procent naar 272 miljoen dollar. Het nettoverlies bedroeg 101 miljoen ondanks kostenbesparingen. De cijfers waren beter dan door analisten was ingeschat.

Het aantal maandelijks actieve gebruikers passeerde de 400 miljoen en staat nu op 416 miljoen, aldus het bedrijf, dat vrijdag de cijfers voorbeurs publiceerde. Het gebruik van Pinterest is deels gegroeid doordat veel mensen vanwege de pandemie thuisbleven.

Pinterest realiseert een significant deel van de omzet buiten de VS. Internationaal groeide het prikbord harder dan in de thuismarkt.

Meer mensen bezochten pagina’s voor directe verkoop.

CFO Todd Morgenfeld spreekt van een ‘uitdagend kwartaal’. Vanwege de onzekere markt waagt het bedrijf zich niet aan voorspellingen voor het huidige kwartaal.

Fullfillmentbedrijf Byrd naar Nederland

Byrd ontvangt een kapitaalinjectie van vijf miljoen euro en wil daarmee zijn fullfillmentdiensten uitbreiden naar Nederland en Frankrijk.

Tegen het einde van het jaar wil Byrd in nog drie andere landen actief worden. Welke dat zijn, houden de Duitsers nog voor zich. Het is ook nog niet duidelijk waar men zich in Nederland wil gaan vestigen.

Nieuwe investeerders in deze tweede ronde zijn Rider Global, VentureFriends en FJ Labs uit de VS. Eerder staken Speedinvest, Reflex Capital, Hermann Hauser, KK Incube en particuliere investeerders al vier miljoen euro in het vier jaar oude bedrijf.

Naast Duitsland en Oostenrijk is het ook actief in de VS, maar de schaal van die operaties is niet in te schatten op de website. In Europa heeft het zeven fullfillmentcentra, waarvan vier rondom Berlijn. Dagelijks verscheept het naar eigen zeggen tienduizend pakketjes. De beschikbare vloeroppervlakte is 500.000 m2.

Er werkt zestig man bij Byrd op de kantoren in Berlijn en Wenen. Tien maanden geleden waren dat er 25.

De medewerkers in de fullfillmentcentra bieden warehousing, pick & pack, verzending via Deutsche Post, DPD, DHL, GLS, FedEx en UPS maar handelen ook retouren af. De technische systemen zijn gekoppeld met platformen als Amazon, Magento, Shopify, Shopware en WooCommerce.

Het bedrijf bedient rond de tweehonderd klanten.f

De juiste klant blij maken met het ACTIE-model

Hoe verleidelijk is het? Je gewoon richten op het grootste marktsegment. Daar waar de meeste klanten zitten. Klinkt logisch, toch? Maar zal ik je iets vertellen: in dat segment zitten waarschijnlijk ook de meeste concurrenten. Iedereen probeert de grote (en de grote hoeveelheid) vissen te vangen. Wellicht is het slimmer je marketing-inspanningen te richten op de niche waarin de voor jou ideale klanten zitten. Als je dat doet, boek je betere resultaten.

Niches zijn namelijk veel winstgevender dan massamarkten – ook omdat er minder concurrentie is.

Het klinkt misschien als een luxeprobleem, alsof de klanten voor het oprapen liggen. Alsof de keuze aan jou als aanbieder is, wie je wil gaan bedienen. Zo mooi is het natuurlijk ook weer niet. Maar het gaat erom dat je duidelijk weet wie jouw ideale klant is. Dan kun je daar je benadering en aanbod optimaal op afstemmen. Zo bouw je aan een relatie die wederzijds vruchtbaar is. Een relatie waarin zowel je klant als jijzelf hun best zullen doen om lang en gelukkig samen te blijven. Het klinkt bijna sprookjesachtig – maar als je het ACTIE-plan volgt, kom je er in 5 stappen.

Klanten vinden die bij je passen, dat is de crux bij marketing – net als bij menselijke relaties.

ACTIE-plan om klanten gelukkig te maken

De letters van ACTIE-plan zijn niet zomaar gekozen. Met ACTIE geef ik de stappen aan die worden doorlopen:

A. Avatar maken

De avatar of persona is cruciaal. Ken je klant – weet aan wie je verkoopt. Een blik op de klantendatabase is een begin. Daar vind je jouw droomklanten: zij die het meest winstgevend of anderszins interessant zijn. Maar het gaat erom dat je de mensen achter die cijfers leert kennen. Je verkoopt immers aan mensen. Je wil een relatie opbouwen met mensen.

Persona makenDaarom pak je vervolgens de telefoon en ga je met ze in gesprek. Dat is dé manier om meer te weten te komen van jouw droomklanten.

 

 

  • Wat zijn de belangrijkste (demografische) kenmerken en interesses?
  • Met welke problematiek heeft hij of zij dagelijks te kampen?
  • Hoe informeert die ideale klant zich?
  • Via welke media?
  • Zijn er specifieke angsten of onzekerheden of anderzijds behoeften en ambities die de klant graag zou verwezenlijken?

Natuurlijk kun je ook aan de klant vragen om samen een kopje koffie te drinken om de soms wel diepgaande vragen te beantwoorden. Dan krijg je een completer beeld én een betere band.

C. Customer journey plannen

Nu je de eigenschappen en gevoeligheden kent van jouw ideale klant, kun je de route uitstippelen om hem of haar voor je te winnen. Dat proces bestaat uit een aantal fases: de customer journey. Of in het Nederlands: de klantenreis. Er zijn genoeg leuke voorbeelden van klantreizen, van IKEA tot Disney.

Alle wegen leiden naar ROME: Return On Marketing Effort.

Customer journeyTwee zaken zijn daarbij van belang. Ten eerste moeten al die inspanningen natuurlijk wel een doel hebben. Als marketeer ben je mede verantwoordelijk voor het resultaat. In dit geval komt moet de uitkomst zijn dat de beoogde doelstellingen worden gerealiseerd. Je moet de relatie ontwikkelen. De klant moet stapjes gaan zetten om de uitgestippelde route af te leggen. Het gekozen pad maakt daarbij niet uit, zolang je er maar voor zorgt dat de weg naar ROME leidt: Return On Marketing Effort.

Het tweede belangrijke punt is dat Je moet begrijpen dat de klantreis een aantal haltes kent. Daarvan kun je er geen enkele overslaan. Als je in het echte leven ‘de ideale partner’ tegenkomt, vraag je meestal ook niet bij de eerste date of diegene met je wil trouwen. Stap voor stap opbouwen dus, door gedoceerd en beheerst het vertrouwen te winnen. Hoe je dat doet staat uitgelegd onder de volgende ACTIE-letters.

T. Transformatie inzetten

Klanten zijn manifest of latent altijd op zoek naar mogelijkheden om ergens beter van te worden. Niet iedereen wordt enthousiast van veranderingen. Maar als je duidelijk maakt wat het voordeel is van jouw dienst of product, maakt dat mensen wel gelukkig.

Transformatie klantOm die transformatie van ‘zoekende’ naar ‘tevreden’ klant, te laten slagen is het van belang om alle communicatie te focussen op de waarde die jouw aanbod voor de klant biedt. Praat of schrijf dus niet te veel over productkenmerken. Dat staat al in de factsheet.

Gebruik de aandacht die je van je klant krijgt liever om aan te tonen dat jouw oplossing hem of haar verder brengt en het geluk – of de winst – naar een hoger niveau zal tillen.

I. Informatie delen

Maar hoe doe je dat dan? De klant overtuigen dat jouw oplossing bijdraagt aan zijn geluk of winstgevendheid? Daarvoor maak je een content-marketingplan. Daarin staat per avatar beschreven – ja, je kunt er meerdere hebben gedefinieerd – welke informatie je op welk moment via welk kanaal aan de klant gaat geven. Het moet namelijk passen bij de fase van de reis die hij aan het afleggen is.

Informatie delen met klantenAls iemand vanuit Brussel naar Rome vertrekt, heeft het niet zoveel zin om na 10 kilometer al te roepen waar in Rome het best geparkeerd kan worden. Alles op zijn tijd. Daarom is een content-marketingplan, met de bijbehorende content kalender, belangrijk. Je hebt en houdt dan overzicht. Hier vind je meer uitleg en illustraties over contentmarketing.

E. Evaluaties doen

Als je hard aan het werk bent om klanten te vinden en te binden, is het natuurlijk belangrijk om te zien welke middelen en methodes het beste hebben gewerkt. Je kunt op basis daarvan je plan verder aanscherpen. Zo zorg je dat jouw kostbare communicatiemiddelen niet weglekken naar plaatsen waar ze geen functie hebben.

EvaluerenEen ander stuk van de evaluatie draait om de klant. Is hij of zij werkelijk blij met hetgeen jij biedt en vertelt? Helpt het die klant om de stappen te maken? Anderzijds is het ook goed om te beoordelen of die (niche)klant daadwerkelijk de waarde voor het bedrijf oplevert, waar vooraf op en mee gerekend was. Anders is een routewijziging – of een passagierswissel – alsnog aan te raden.

Maak het verschil in de niche

Door middel van het ACTIE-plan ga je dus zorgen dat je klantbenadering en -bewerking een stuk specifieker wordt. Niet per se richtend op een massamarkt, maar op een niche – waar de winstgevendheid over het algemeen hoger ligt.

Met deze aanpak ben je anders dan de anderen. Je gaat je onderscheiden van de concurrentie doordat jouw specifieke aanbod perfect aansluit op de door jouw uitgekozen klanten(groep). Het is, zoals het in de literatuur ook wordt genoemd een Blue Ocean Strategy. Kijken waar ruimte is op het speelveld, zonder dat je direct heel veel anderen hoeft te verdringen.

Vanuit de echte marketinggedachte helemaal logisch: Het draait er om dat de klantbehoeften optimaal worden bevredigd. Dat levert loyaliteit en daardoor nog betere resultaten op. Dat wil toch iedereen…?

Apple vernieuwt cadeaukaarten: één kaart voor alles bij Apple

Apple heeft in de VS haar cadeaukaarten vernieuwd. In plaats van een aparte kaart voor alle online diensten zoals de App Store en Apple Music enerzijds en een kaart voor de (online) Apple Store anderzijds, is er één overkoepelende kaart voor alles wat Apple verkoopt. Maar komt dit ook naar Nederland?

Het artikel Apple vernieuwt cadeaukaarten: één kaart voor alles bij Apple verscheen voor het eerst op iCulture

Tweehonderd miljoen dollar voor chatspecialist Kroatië

Het Kroatische bedrijf Infobip haalt met zijn eerste investeringsronde direct tweehonderd miljoen dollar op om zijn dienten voor cloudcommunicatie snel internationaal uit te rollen.

De investering vindt plaats tegen een waardering van een miljard dollar, aldus Reuters. De investeerder is One Equity Partners, onderdeel van JPMorgan Chase dat tien miljard dollar in beheer heeft.

Het doel is om met name in de Verenigde Staten te groeien met online communicatiediensten. Klanten als Uber, Costco en Unilever gebruiken Infobips dienten om vanuit één interface te communiceren met hun klanten, ongeacht het kanaal dat zij gebruiken. Dat kan variëren van Whatsapp tot sms, maar ook voice en e-mail.

De Kroaten uit Vodnjan-Dignano, nabij Pula, concureren met partijen als Twilio, Messagebird en CM.

Messagebird uit Amsterdam kondigde onlangs aan naar de beurs te willen gaan.

Infobip realiseerde in 2019 een omzet van 602 miljoen euro. Met het aangetrokken kapitaal willen ze Amerikaanse overnames doen.

Foto: olli’s place (cc)

Twitter Fleets nu ook in Nederland

Twitter rolt zijn eigen versie van Stories, genaamd Fleets, nu ook uit naar Nederland. De nieuwe dienst was al wel beschikbaar in Brazilië.

Fleets werd aangekondigd in maart. Daarbij verdwijnen berichten die ook video kunnen bevatten van iets meer dan twee minuten na 24 uur.

Snapchat was de eerste met Stories, maar Instagram, Facebook, WhatsApp, LinkenIn en YouTube kwamen al snel met klonen.

Volgens iCulture kunnen alleen bepaalde gebruikers momenteel posten.

Page generated in 1,866 seconds. Stats plugin by www.blog.ca