De kunst van HD

Terwijl in Hilversum de HD-Dagen gehouden werden over de introductie van HD in Nederland, vond in Maastricht een uniek HD-project plaats rond de Tefaf, ‘s-werelds belangrijkste kunstbeurs.
De regionale zender L1 en het livestyle magazine Chapeau! ontwikkelde rond deze kunstbeurs, een multiplatformproject.  L1 maakte Tefaf Journals die getoond werden op een gesloten Tv-circuit (digital signage) in HD kwaliteit en verzorgde een dagelijks Tefaf Nieuws bulletin van 15 minuten in SD voor RTL-Z en RTL7.
Ook werd er een variant van 5 minuten gemaakt voor de eigen zender in SD, een WMV variant voor het internet (www.l1.nl/tefaf), en een DVD gemaakt met de hoogtepunten van het evenement.

The European Fine Art and Antiques Fair is het grootste jaarlijkse internationale evenement in Limburgse hoofdstad. Dit jaar was de 21ste editie. Meer dan 70.000 kunstkopers, museumdirecteuren en liefhebbers uit de hele wereld bezochten de beurs. In de TEFAF Journals werd aandacht geschonken aan zowel de beurs zelf als daarmee samenhangende gebeurtenissen in en rond de stad.
De HD-programma’s werden doorlopend uitgezonden op plekken waar de doelgroep voor dit programma kwam, bijvoorbeeld in hotels, in het congrescentrum MECC, en winkels in het hogere marktsegment.
De reden dat het project in HD werd gedaan is dat kunst en antiek natuurlijk bij uitstek geschikt zijn voor High-Definition. De beelden leverden prachtige details van de kunstwerken op. Maar, omdat er ook uitzendingen voor reguliere TV kanalen moesten worden gemaakt, veroorzaakte de combinatie van SD en HD tijdens de productie een bottleneck vanwege de vele conversieslagen die gemaakt moesten worden en de daarmee gepaard gaande rendertijden. Niettemin was het een zeer leerzaam project voor zowel redactie als technici, en zeker financieel gezien een succes door de commerciële inbreng van chique merken als ondermeer juwelenmultinational Chopard uit Geneve en champagnemerk Veuve Cliquot uit Reims (commercials), en bijdragen van provincie en de gemeente Maastricht.

Uitbreiding portfolio
L1 ziet narrowcasting, zoals digital signage hier meestal genoemd wordt, als een gerichte aanvulling op het reguliere tv-aanbod voor een breed publiek. Het Tefaf project past dan ook perfect in de filosofie van L1: uitbreiding van het huidige portfolio in combinatie met aandacht voor grote regionale evenementen door middel van winstgevende, of in ieder geval kostenneutrale projecten.

Acquisitie en distributieformaten
Opnames werden gemaakt met twee types camera’s, de Panasonic HVX 200 (gebruikt voor opnames in London) en het merendeel met Sony HD XD-CAM (PDW 355 CineAlta). Als opnameformaat is uiteindelijk, na veel testen, 1080i50 (MPEGHD) met een bitrate van 35 Mbps gekozen omdat, na downconversie naar SD, de pans gedraaid in progressive een schokkerig effect opleverde. Dat is in HD niet zo erg, sommigen noemen het: het filmisch effect, maar in SD was dat niet bijzonder fraai.
De content is vervolgens gemonteerd in Avid (Xpress Pro HD) en ondermeer met behulp van Telestream’s Flipfactory geconverteerd naar de verschillende bestandsformaten:
SD 720X576 (*.mxf) voor montage in AVID, HD 1280X720 (*.wmv) voor publicatie op het narrowcastsysteem en low-res (*.wmv), 512 Kbps voor internetpublicatie.
Eenmaal gemonteerd in Avid moest de SD versie voor RTL nog geconverteerd worden naar MPEG II, MP2 PS, met een bitrate van 15 Mbps CBR, Anamorph 16:9 en dagelijks verstuurd worden via FTP naar Hilversum.
De bestanden werden via L1’s Surfnet-aansluiting, met een capaciteit van 1 Gbps, via het internet verstuurd naar de verschillende locaties.

Resolutie
Een hogere resolutie dan 1280X720 (720P) was niet mogelijk omdat de NB3 box van de firma Nijbos uit Den Bosch, de playout box op locatie, dat niet aankon. Bij testen met 1920X1080 bleek de box het beeld niet meer goed weer te kunnen geven en problemen te hebben met de veelheid aan data. Maar 720P aangepast en geschaald leverde een mooi en gedetailleerd plaatje op. WMV is een prima compressieformaat, de beelden waren van een uitstekende kwaliteit en ondanks de geringe bitrate (8Mbps) bleef het HD signaal goed overeind. De infrastructuur op locatie, zorgde natuurlijk ook voor beperking in het aantal bits en bytes dat verstuurd kon worden. Door te kiezen voor 8 Mbps als bitrate waren de bestanden via het @Home netwerk prima te distribueren. Veelal werd laat in de avond, of ’s-nachts, een nieuwe upload gedaan om het dataverkeer overdag te beperken.

Digital Signage
Meer dan 20 schermen waren opgesteld in de stad, aangesloten op een internetverbinding en verbonden met een centrale distributieserver.
Via het softwarepakket Evisual werden de presentaties gemaakt (zie screenvoorbeeld).
In die presentaties kunnen verschillende mediabestandstypes gebruikt zoals JPEG, GIF, MPEG, Flash, RSS, maar ook WMV-HD, het formaat dat L1 gebruikte als HD-formaat.
Vanuit de studio’s van L1 werd dagelijks een update gestuurd naar de schermen waarbij ieder scherm andere content en een andere playlist kon krijgen. Zo werden reclame stills van het hotel ingevoegd in de playlist voor dat betreffende scherm en werd het beursgebouw, volgens afspraak met de Tefaf organisatie ontzien voor wat betreft commerciële content.
De schermen, 40 inch, waren allen HD ready, dat betekent dat ze in ieder geval voldeden aan de HD ready afspraken: resolutie minimaal 1280×720 @ 50 en 60Hz progressive scan (“720p”) met een DVI of HDMI ingang. De schermen werden gemonteerd in de Landscape stand en konden via de RS232 poort van afstand worden aangestuurd.
Interlaced fieldsDe LCD schermen zijn zoals bekend per definitie progressive. Dat betekent dat de verschillende fields (interlaced) door de TV samengevoegd worden. Dat ontaardde bij het interlaced formaat in een kameffect waarbij met name de opname gedraaid op een “SD” manier, veel pans, tils en zoom, niet erg fraai uitzagen. Daarbij kwam ook nog eens dat sommige videofragmenten niet fullscreen, maar in een kader, werd getoond. Dat was een probleem omdat de Evisual software niet zo mooi scaled, het LCD scherm daar vervolgens nog eens overeen gaat en een niet erg fraai beeld opleverde. Conversie direct naar progressive en in het juiste formaat van het kader op het LCD-scherm zijnde 1024 X 576 (i.p.v. 1280 X 720), leverde een bevredigend resultaat op. De fullscreen video bleef 1280 X 720. Ook leek het dat 720P meer gecomprimeerd kan worden dan 1080i. De betrekkelijk lage bitrate van 8 Mbps, leverde na de verschillende tests een goed resultaat op.

Geen Geluid
Een van de moeilijkheden bij narrowcasting is het (vaak) ontbreken van geluid. Dat was ook zo bij de Tefaf en betekende dat alle content (Engelstalig) ondertiteld moest worden. Dat werd uitbesteed aan de Hoge School Zuyd in Heerlen, aan de tolk/vertalers opleiding. Maar daarvoor moest ook nog eerst een geluidsbestand worden gemaakt dat werd gemaild naar de Hoge School die vervolgens de transscriptie maakten. Ondertiteling in HD vergde een renderslag in Avid. Eerst moest een mixdown worden gemaakt omdat export en renderen tegelijkertijd niet goed ging, blijkbaar waren beide acties teveel om realtime uit te voeren.
Al met al zeker een project dat inzicht heeft gegeven in het opnemen (cameramensen draaiden anders, er werd steeds minder gepand en gezoomd), monteren en distribueren van HD content. Nadeel bij dit soort eenmalige projecten, is dat standaard de productiesystemen en routines bij L1 niet zijn ingericht voor de behandeling van HD content en dat simultaan uitgezonden moest worden. De combinatie HD/SD is niet snel aan te raden tenzij daar twee onafhankelijke productiestraten voor worden ingericht.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in Masterfiles, april 2008

Een gedachte over “De kunst van HD

Reacties zijn gesloten.

Page generated in 0,516 seconds. Stats plugin by www.blog.ca